۱۳۱۱۰۰۰
۹۸ نظر
۸۲۹۴۲۲
۹۸ نظر
۸۲۹۴۲۲
پ

با دیدن این عکس، باز هم از ایران مهاجرت می‌کنید؟

یکی از کابران توئیتر با انتشار تصویر زیر نوشت: اینجا نشستیم یک گوشه فرودگاه، دستم توی دست بابامه، من و ‌بابا بغض داریم و مامانم داره در گوشم آواز میخونه.

برترین‌ها: یکی از کابران توئیتر با انتشار تصویر زیر نوشت: اینجا نشستیم یک گوشه فرودگاه، دستم توی دست بابامه، من و ‌بابا بغض داریم و مامانم داره در گوشم آواز می‌خونه. حالا ۱۳ سال از اون‌ روز گذشته من دیگه اون دست رو ندارم و نفس گرم مامان ۱۲۰۰۰ کیلومتر ازم‌ دوره

با دیدن این عکس، باز هم از ایران مهاجرت می‌کنید؟

امشب پدر یکی دیگه از دوستانمون فوت کرده، توی پرواز بوده به عشق کنار پدر بودن در آخرین لحظات که پدر زودتر از اینکه پرواز پسرش بشینه، میره و من هر بار با غم رفقا در غم خودم فرو میرم. رفقایی که روزهای از دست دادن بابا برام همین‌جای دور افتاده دنیا کنارم بودند.

مهدی تدینی نیز در همین رابطه طی یادداشتی در اینستاگرام به مسئله مهاجرت ایرانیان پرداخت که در ادامه می‌خوانید

مدت‌هاست که با دلی خون به مسئلۀ مهاجرت ایرانیان فکر می‌کنم. اما دیگر کاسۀ صبرم لبریز شده و می‌خواهم به اندازۀ خودم کاری کنم. حقیقت را بخواهید، دلم می‌خواست چنان نفوذی داشتم که می‌توانستم چیزی مثل «کمپینِ نه به مهاجرت» راه بیندازم. همیشه، از وقتی یادم می‌آید، وقتی کسی خیال مهاجرت داشت، تشویقش می‌کردم و برایش آرزوی موفقیت می‌کردم و کاملاً هم به او حق می‌دادم، بدون هیچ‌گونه نقدی. مسئله انتخاب شخصی است و فرد آزاد است برای بهروزی و موفقیت خود هر تصمیمی بگیرد. همیشه هم به ایرانیان مهاجری که موفق بوده‌اند، افتخار کرده‌ام.

با دیدن این عکس، باز هم از ایران مهاجرت می‌کنید؟

پیش آمده است که از دوستان نزدیکم شنیده‌ام به فکر مهاجرتند چون دیگر توان دادن اجارۀ خانه را ندارند. این حرفشان مانند خنجری است که شاهرگم را می‌زند. خون از روحم فواره می‌کشد... چرا باید مردم شریف و زحمتکش، فرهیخته و باسواد پس از عمری کار و زحمت شرافتمندانه به دلیل ترس از ناتوانی در تأمین سرپناه در دهۀ چهارم زندگی پس از عمری مقاومت در برابر ایده مهاجرت سرانجام تسلیم شوند؟ اگر بخواهم فهرستی از نارضایتی‌ها و دلسردی‌ها که دلیل مهاجرت است ردیف کنم، سیاهه‌ای بلند می‌شود که عموماً قابل‌ تأیید و درک است.

 وقتی چشم‌اندازها خراب شود و ورزشکار و نخبه، دانشجو و کارفرما، کاسب و کارمند شرایط نامطلوبِ تغییرناپذیری را بر خود حاکم ببینند، حق دارند فکر کنند قرار نیست در ایران سهیم باشند و طبیعی است دیگر نتوانند این وضع را تحمل کنند و بروند بهروزی، آرامش و زندگی به شیوۀ مطلوب خود را در جای دیگری بجویند. 

پس با من از ناملایمات، بی‌مهری‌ها، سرخوردگی‌ها و دست‌هایی که ایرانیان را بدون بیان علنی به سمت مهاجرت می‌رانند، سخن نگویید. همۀ اینها را می‌دانم. به اندازۀ شما. همۀ ما در این شرایط به دنیا آمده‌ایم و بزرگ شده‌ایم و در ایرانی بودن به مقام تخصص رسیده‌ایم. پس اگر می‌خواهم در مخالفت با مهاجرت صحبت کنم، نه از دلایل آن غافلم و نه فراموش کرده‌ام مقصر این مهاجرت کیست. این حق مسلم را هم برای فرد قائلم که دنبال سعادت خود باشد؛ هر جای این دنیا. 

با دیدن این عکس، باز هم از ایران مهاجرت می‌کنید؟

اما از این پس می‌خواهم با صدای بلند به مخالفت با مهاجرت برخیزم. از همه دردهای شما باخبرم. اما بمانید. اگر با این شعار از ایران می‌روید که اینجا درست بشو نیست. رفتن شما فقط تبدیل ایران به ایرانی بهتر را به تعویق می‌اندازد. باور کنید ما به تک تک شما نیاز داریم. به حضور فیزیکی شما. آقا و خانم پزشک، آقا و خانم مهندس، هموطن زحمتکش، می‌دانم بارها حساب کرده‌اید با این تخصص در فلان کشور چند برابر بیشتر درآمد دارید. اما با رفتن شما ما یک عنصر مهم را از دست می‌دهیم آی دانشجوی ترم اولی که دنبال اپلای کردنی، برایت بهترین‌ها را آرزو دارم اما یادت باشد ما به حضور تو نیاز داریم.

بگذاریم جان کلام و استدلال اصلی‌ام را بگویم: من با گفتمان مهاجرت در ایران مشکل دارم. جوی کاملا غیرانتقادی بر گفتمان مهاجرت حاکم است. یعنی مفاهیم، احساسات و محاسباتی که حول مفهوم مهاجرت شکل گرفته کاملا و به نحوی بدیهی مثبت و غیرانتقادی است. مهاجرت خیرمحض انگاشته شده و ماندن شری تحمیلی و از سر ناچاری است.  

پس مسئله‌ام را روشن می‌گویم: در ایران نگاه به مهاجرت مطلقا غیرانتقادی است؛ از هر نقدی فارغ است؛ حتی از نقدهای عقلانی و محاسباتی. فقط به یک عده با روحیه دلالی چون دنبال ثروت اندوزی آسان، غیررقابتی و سوداگرانه‌اند، گاهی می‌گویند هیچ جا مثل ایران نمی‌توان پول درآورد! این‌ها هم البته وقتی خوب پول درآوردند هوس می کنند پایگاهی در ترکیه دبی یا جایی دیگر برای خود تدارک ببینند و پولشان را اینجا درآوردند و جای دیگر خرج کنند. اما بیاید این نگاه غیرانتقادی به مهاجرت را بشکنیم. نه به دلایل اخلاقی که در ابتدا گفتم... نه باور کنید خود مهاجرت به عنوان اتفاقی که کل زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیازمند نگاه انتقادی‌تری است. من از هموطنان مهاجرت کرده خواهش می‌کنم کمک کنند تا این نگاه انتقادی نسبت به مهاجرت در فضای عمومی گشوده شود. کمک کنید تا ایرانیان داخل نگاهی معقول و انتقادی به مهاجرت داشته باشند و درباره هزینه‌ها و ریسک‌های مهاجرت با هموطنان خود صحبت کنید. 

با دیدن این عکس، باز هم از ایران مهاجرت می‌کنید؟

می‌دانم، می‌دانم، اینک چه آن‌ها که رفته‌اند و چه آن‌ها که میل به رفتن دارند و توان رفتن ندارند یا امیدوار به رفتنند، ملامتم می‌کنند که اجازه ندارم دیگران را از رفتن برای رسیدن به یک زندگی بهتر باز دارم. اما بیایید در این باره بیشتر فکر کنیم و این نگاه غیرانتقادی و مطلقا مثبت به مهاجرت را عوض کنیم. نفع ما و ایران و به ویژه نفع آینده فرزندانمان در این است که این جو را بشکنیم ، متقاعد شویم برای منافعی بزرگ‌تر از منفعتی کوچک‌تر بگذریم آن نفع بزرگتر چیست؟ یاران است؛ یارانی که در حقیقت ماییم. باور کنید دلخوشی‌هایی هست... دلخوشی‌هایی بزرگ. اینجا مال ماست. بمانید 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      وقتی فردی مهاجرت میکنه که احساس کنه سر چهاراه هست اما همه طرف بن بسته

      پاسخ ها

      • ناشناس

        والا گرونی میکنن که همه فرارکنن

      • ناشناس

        منم ازگرونی کمرم خم شده یه تولد نتونستم برای بچه ها بگیرم ازدستم شاکین چرا توهین کاری نمیکنی

      • M

        مشخص نشد هدف از این متن چی هست چرا نباید مهاجرت کنیم؟ به چه دلیل بمانیم؟ عیب مهاجرت چیست؟

      • حمید

        مسلمه که مهاجرت سخته . از عزیزات دور میشی بخصوص که پا به سن گذاشتن . ولی اجاره خونه خریدن لباس نیست که بگی یه کم دیرتر میخرم . سر ماه باید پرداخت بشه. از خودت میتونی کم بذاری از زن و بچه‌ت که نمیتونی. خرید خونه- ماشین هم که لیست غیرممکن ها اضافه شدن . وادارمون کردن زحمت رو کم کنیم .

    • ناشناس

      بله بازم مهاجرت میکنم. به کسی مربوط نیست ما کجا میریم منکه راضی بودم از رفتنم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مهاجرت کن کی جلویت روگرفته.شایدایران بارفتن یکعده امنترباشه .کی میدونه.فقط مواظب باش مریض نشی.مالیات هم یادت نره.اجاره منزل هم که همه جا ارزان ومفت هست.

      • ناشناس

        آقایی که میگی مهاجرت کن،کی می خواهیم انسان باشیم،انسانیتمون کجاست؟چرا ما ایرانی‌ها نسبت به مشکلات هم بی اعتنا شدیم،چرا اینقدر از انسانیت دور شدیم، شما ها به جای اینکه درمان کنید میزنید ویران می کنید،فردای قیامت هم هست.خیلی از خانوادها به خاطر گرانی اجاره مسکن وعدم توانایی اجاره مسکن دارن از هم جدا میشن.به لطف امثال شما در بالا بردن ابرتورم ازدواج جوان‌ها غير ممکن شده،تولدها چقدر کم شده،به جای اینکه دردی روی دردهای هم باشیم همدیگر رو دشمن هم بدانیم،کمک هم باشیم تا مشکلات کشورمون رو حل کنیم.دست از این تفکرات بردارید،خواهشا.

    • ناشناس

      اگر در ایران آرامش ،نه آسایش پیدا کردید ، خبرمون کنید تا بمونیم ، نه آرامش نه آسایش حتی آسایش نسبی پیدا نمیشه بازهم بگویید بمانید

    • ناشناس

      پدر ..مادر ..سلامتی بزرگترین نعماتی است که خدا به هر انسانی داده که هیچ کدام جایکزین ندارند .پس تا از دست نرفته اند قدرشان را بدانید .

    • ناشناس

      من تقریبا چهل سالمه
      کارمند دولت با سابقه 15 سال
      سخن یکی از مدیران قبلیم: همین که هست، میتونی برو از ایران
      پس برید
      حرف مدیر منو گوش کنید و برید
      خب خودش اینجا مدیر هست و میدونی اوضاع قراره چطور باشه

    • مجید حیدری

      خوش به حال کسانی که پول و توانایی برای مهاجرت دارند

    • ناشناس

      افرين

    • ناشناس

      هیشکی دوست نداره از کشورش بره ولی وقتی به هردری میزنی نمیشه مجبوره و امیدواره بتونه فردایی بهتر و برای خودش یا خانوادش تو مملکت دیگه رقم بزنه

    • ناشناس

      بمونیم که چی بشه؟
      نه آینده ای
      گیر کردیم تو این خراب شده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        عزیزم به لطف مسئولان مسلمان و خدا ترس بمونیم تا کمر برای یک لقمه نان بریم توی سطل اشغالی

      • نچرالم

        فرش قرمز براتون پهن میکنن اونجا نه؟!

    • ناشناس

      بله شک نکن

    • ناشناس

      چه فایده چرا کنکور درست کنیم جون سرخورده فرار کنه بره باید جوان هر رشته ای دوست داره. بره اما سخت گیری در دانشگاه بیشتر باشه یکی از علت ها همین کنکور

    • ناشناس

      متاسفانه جوانان ایرانی چیزی که از مهاجرت میبینن فقط نوک کوه یخه و نگاه بهشت برین دارن!به نظرم اما صرف گفتن و آگاه کردن شاید به کار نیاد(چون بخاطر سیاست های داخلی نسل جدید جوانهای ایرانی یک نگاه منفی نسبت به این مسائل دارن و فکر میکنن هرکی براشون از واقعیتهای مهاجرت به اروپا و آمریکا میگه یه چیزیش شده و به یه جایی وصله!!!) بارها هم با این مسئله مواجهه شدم که فردی مقیم از قسمت منفی تجربیات مهاجرتش که میگه توسط ایرانی های داخل کشور تحت شدیدترین قضاوتهای منفی(و حتی توهین) قرار میگیره بخاطر همین خیلی ها میترسن این سبک تجربیات رو بازگو کنن. بهترینش همینه که بیان و از نزدیک درد مهاجرت رو مزه و تجربه کنن هرچند که این درد شاید برای بعضی هاشون پرهزینه باشه!

      پاسخ ها

      • ایرانی

        قبول دارم چون تجربه کردم و برگشت به کشورم را انتخاب کردم.
        الان خوشحالم.

      • میر

        اینجا بهت توهین نمیشه؟؟

    • ناشناس

      من که به شخصه هیچ نگاه انتقادی به این قضیه ندارم.هر کی می خواد راه باز جاده دراز.فاقد اهمیت

    • ناشناس

      سیستم آموزش ما بگونه ایست که به محض اینکه پایت به دبیرستان های سمپاد باز می شود در گوشت می‌خوانند اینجا بدرد نمی خورد و تاثیرشان آنقدر زیاد است که هر چه قدر همین حرفها را (مقاله بالا)در گوش فرزند خود می‌خوانیم بی فایده است

      پاسخ ها

      • ش

        اینا تاثیر حرف نیست . واقعیتیه که بچه هاتون میبینن

    • داود

      یعنی اگر مانده بود پدرش فوت نمی کرد؟ پس همان بهتر که رفت. در ضمن اگر آن طرز فکری که گفت اگر بدنبال آن رفاهیات هستید بروید همانجا، از ایران برود من حاضرم در ایران بمانم.

    • من

      دمش گرم

    • نامی

      وقنی همه درها به رو آدم می بندن اونم تو کشور خودش
      خب ناچار ترک وطن و .....

    • ناشناس

      کسی باید بره که از جای دیگه اومده. ما ریشه در این خاک داریم. می مانیم و می سازیم. فرار نمی کنیم.

      پاسخ ها

      • جانا

        پس شما تشریف ببر ظاهران دل به این اب وخاک ندارید

    • ناشناس

      گلی ترقی اثارش مهاجرت رو از دید شخص سفر کرده و خانواده های چشم براه انها بسیار عالی ترسیم کرده دل و روحت در ایران جسمت در جایی دیگر مخصوصا در کتاب انار بانو و پسرهایش

    • مریم

      موافقم

    • حسین

      هرجا بری بهتر از ایرانه
      میتونی فقط برو
      هرجا به غیر از اینجا

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سومالی خوبه؟

      • ناشناس

        شتر درخواب بیندپنبه دانه.همه جا بدترنباشه بهتراز وطنت نیست.وقتیکه رفتی بعدمیفهمی.البته هیچوقت نمیگی ماستم ترشه.

      • ناشناس

        خودمهاجرهای ایرانی واسه عمل وکارهای بیمارستانی می ایندایران .برنامه پاورقی پته همه رو میندازه رو آب.هرکس میخوادبره خب بره.

    • ناشناس

      فکر میکنید چرا میریم؟ غربتو دوست داریم؟ یا برامون فرش قرمز پهن کردن یا از کشورمون بدمون میاد؟ چرا فکر میکنید فقط خودتون وطن پرستید و فقط خودتون خدا رو قبول دارید؟ یا فقط خودتون مهر و عاطفه دارید و خانواده دارید؟

    • ناشناس

      باشه حتماً

    • شهامت

      سهم مردم از ایران فقط بدبختی هست

    • سعید

      اگه مهاجرت کنی لاعقل از اینکه مال اونجا نیستی زجر میکشی ولی ما تو مملکت خودمون اونجوریم .واسه همینه ک میگم اونجوری باشیم لاعقل ی زجری داریم...

    • ناشناس

      ما که نه پای رفتن داریم نه دل موندن چیکار کنیم.......؟!!!!!!!

    • ناشناس

      وقتی میگن هر کس ناراضی هست جمع کنه بره.به حرفش هم گوش نمی‌کنند.گوش شنوایی نیست.چکار کنند.هیچ کجا درایران پذیرش نمیشن چون نگاه انتقادی دارند.به قول ریوندی یه روز میخواستم برم پول رفتن نداشتم .حالا میخوام بمونم پول موندنم ندارم چکار کنم.

    • حمیدرضا

      بیین چقدر ادم توی کشور خودش باید اذیت بشه که همه چیزو بپذیره و بره ... هیچکس دوست نداره بره مجبور به رفتن میشه

    • ناشناس

      عالی....البته من هیچوقت از مهاجرت تحصیلکرده خوشحال نمیشدم.

    • رضا

      هر خرابشده ای بهتر از اینجاست مطمعن باشید نرفتید نمیدونید برید ببینید دنیا چخبر بعد ما دنبال چی هستیم

      پاسخ ها

      • اذرگون

        ازکجا میدونید جای دیگه ای بهتره وفرش قرمز پهن

    • ناشناس

      امنیتم نداریم توی ایران

    • بینام

      کاش منم میتونستم برم...

    • افسانه

      خودم مادرم. هیچ عذاب وجدان نگیرید. برید دنبال زندگیتون، پدر مادر هم با دیدن شادی شما در آرامشن.

    • ناشناس

      تو اولین فرصت گورمو گم میکنم میرم مگه چند سال و چند بار زندگی میکنیم

    • ناشناس

      تو ایران هیچ آینده ای نیس من خودم توانایی جسمی ندارم برم چون اونجا باید کارگری کنم ولی اگر می تونستم بعد ۲۰ سال کار کردن و سابقه مدیریت نمی موندم اینجا

    • ناشناس

      یا خود خدا

    • کامران

      با سلام ..وقتی ریل گذاری مملکت طوری هست که اگه همه افرادی که مهاجرت کردن و نخبه بودن هم برگردن هیچ اتفاقی در کشور نمی افتد .و قطار پیشرفت و اقتصادی کشور به ترکستان میره ..چطور راننده یا مسافر قطار میخواد کاری کنه که مسیر قطار عوض بشه ...اول باید ریل گذاری مملکت درست بشه تا قطار بتونه به سرمنزل پیشرفت برسه ..والا ۱۰ بار هم راننده قطار رو عوض کنی بازم قطار به ترکستان میرسه

    • مجید

      تا زمانی که ارابه مرگ ۳۰۰ میلیونه و اونم همه ندارند. تا زمانی که هر روز را با دیروز مقایسه کنی و بگی دیروز بهتر بود و تا زمانی که یه موبایل تو خیابون با ترس دستت میگیری و ................ میرند .

    • ناشناس

      بهتره بجای به مردم بگویید نه به مدیران نالایق سطوح بالا که باعث این مسایل شدند بگویید هم شما می دانید وهم ما که مشکل از کجاست

    • ناشناس

      تا فرصت هست باید فرار کرد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من ن تجربه مهاجرت دارم ن قصد چون از قشر کارگری هستم ولی اینو خوب فهمیدم که آرامش و آسایش دست خودمونه اگه نتونیم همین جایی که هستیم شاد باشیم مطمئنن جایی دیگه هم نمیتونیم دنبالش بگردیم
        من از اون کشورها خبر ندارم ولی مطمئنم اگه درآمد اونجا بالاست حتما هزینه ها هم بالاست
        ولی به غربتش نمی ارزه
        من از یه تجربه گر شنیدم خودش اعتراف کرد گفت من خیلی کشورها رفتم آمریکا درس خوندم و به خاطر شغلم (کارخانه دار هست) خیلی کشورها رفتم ولی هیج جا ایران برام نشد و هیج جا بهتر از ایران نبود
        البته من معتقدم هر کسی رو خدا حکمت دونسته که کجا خلقش کنه
        حتما کسانی هم هستن که به ایران اومدن ولی اینجا رو دوست ندارن ولی مجبورن که بمونن هر کس جایی رو دوست داره که بهش تعلق داده
        در کل ان شاالله ایرانمان جوری بشه که هیچ کس از رفتن حرفی نزنه و بمونیم و باهم بسازیم

    • امیر

      همه این رفتنا از بی شهامتیه مگر نه میموندن همه با هم مشگلو حل می کردن بزرگترین ایراد ملت ایران هر کس میگه به من چه من چرا همین باعث فرار از مسئولیت شده

    • گرگ پیر

      تو ایران با عرضه ها پیشرفت میکنن بی عرضه ها فک میکنن برن بهتر میشه واسشون آهای بی عرضه هرجا بری همینی .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        واقعا...!ولی فکر کنم دزدها،اختلاسگرها،رانتی ها، رباخوارها،دلالها، پیشرفت میکنن نه آدمهای زحمتکش،نه کارگرها،نه انسان‌هایی که حلال وحرام سرشون میشه،تورا به خدا بس کنید،برید،برید فقط اینو یاد گرفتید
        شما چرا دنبال حل مشکل نیستید،چرا انسانیت،رحم مروت،مردانگی ازبین رفته.آیا پدران وگذشتگان ما اینجوری بودند،نسبت به مشکلات همدیگه بی اعتنا بودند.بیاید یک کم انسان باشیم...انسان

    • ناشناس

      ما که میمونیم حتی اگه بلا هم از آسمون بیاد شما رو نمیدونم.اگه خواستید میتونید تشریف ببرید خارج هم برا شما ها خوبه هم ماها

    • جفر

      اون وقت میگن بچه بیارید. نه آینده ای، نه شغلی، نه سرپناهی
      من حاضرم توی کمپ اروپا و آمریکا زندگی کنم
      حداقل سرپناه و غذات رو به راهه

    • کریم خان زند

      بساز

    • ناشناس

      خواهر من رفته. خیلیم راضیه. یکی از همین کشورهای همسایه که خیلی هم کشور شاخی نیست. میگه همین که دغدغه و نگرانی بابت هزینه هام ندارم، آرامش دارم برام کلی میارزه. سالی ۲ بار هم میاد ایران دیدن خانواده. منم دستم نمیرسه وگرنه یه روز نمیموندم

    • M.p

      بله مهاجرت می‌کنم

    • ناشناس

      به عنوان کسی که سالها خارج از ایران بوده و برگشته :همه جا آسمان همین رنگ است . مرفه در خارج از کشوردر رفاه است در ایران هم همینطور و....

    • ناشناس

      من که به نوبه خودم کشورم مثل خونه ام میمونه میمونم و بهش افتخار میکنم

    • باهر

      آنچه عیان هست چه حاجت به بیان هست.
      یا رب مبادا که گدا معتبر شود
      گر معتبرشود از خدا بیخبر شود
      حرث و نسل و محیط زیست ایران را از لحاظ کمی و کیفی بصورت برگشت ناپذیر از بین برده اند.

    • سپیده

      هیچ کشوری جای وطن رو نمیگیره ولی گاهی مجبوری هجرت کنی همانگونه که پیامبر هم این کار رو کرد

    • حامد

      صحبتهای بیهوده وعده بهشتی
      آرمان گرایی مخل آسایش و راحتیه و موجب فرسایش

    • خالی

      اتفاقا آدم دیدم رفتند کشور خارجی و بعد از چند سال اومد خونه ماشین ازدواج و مغازه ها فراوان.چرا دروغ میگید و حالا بهترین زندگی رو دارند.

    • اذرگون

      از کجا میدونید در کشور دیگه ای وضعیت بهتره ، بعضی ها از خارج بهشت ساختن اومدی رفتی سرت خورد به سنگ

    • ناشناس

      13:33 امیدوارم اگر خدای نکرده روزگار بر عکس شد و احساس کردی اشتباه کردی مثل الان که زبان دراز و شجاعی داره و مسئولیتش رو به گردن کسی نمیندازی ، اون موقع هم نگی تقصیر فلانی و بهمانی بود و شجاعت قبول مسئولیت کاری که کردی رو داشته باشی.

    • صابر

      بمونیم که چی بشه شاید اگه ۶۰ساله بشیم یه پراید بخریم بادست لرزون هیچ خوبی نداره انقدر هم مغز مردم رو شستشو ندید برای موندن ماکه رازی هستیم

    • ناشناس

      خلاصه ی سخنان جناب تدینی میشد این : درسته اوضاع کشور خیلی لوکوموتیر پیشرفته انقلابیه اما زبانمان برای مهاجرین درازه ، نه برای مسئولین و مردمی که در همراهی با مسئولین یا سکوت بودند. از مهاجرین طلب کاریم که از دست مسئولین و مردم ساکت خسته شدند و دارن فرار میکنن و از اونها میخواهیم که عمرشون رو برای اصلاح مملکتی که مسئولین و مردم همراه با مسئولین نابودش کردن و نابود میکنند و نابود خواهند کرد صرف کنند.عرض شود که : قربان شما ، نوش جان ، صرف شده .

    • محسن

      ...تورو قرآن نمک به زخممون نزن تو چی میدونی از گرسنگی تو کشور خودت از بی پناهی تو کشور خودت بی احترامی و بی پولی و هزار و یه قضاوت دیگه ...بخدا دوس دارم برید حساب مالی منو چک کنید خودم شرمنده خودم شدم به امام حسین افغانی ها تو ایران از من بهتر زندگی میکنن شاید باورت نشه که من چقد برا مملکتم زحمت کشیدم ودینم و ادا کردم ولی بخدا پشیمونم ...🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺

    • ناشناس

      ۱_انسان و حیوان با مهاجرت بقا پیدا کرده، مهاجرت پدیده ای فرگشتی است.
      ۲_کسانی را می شناسم که اقوام خارج از کشورشان را بیش از اقوام نزدیک داخل ایران ملاقات می کنند.
      ۳_ البته مهاجرت پایان درد نیست، خوشبختی از فلسفه ذهنی تغذیه می شود و انسان دردش را با خود به هر کجا برود می برد.
      ۴_ همیشه ی تاریخ حرکت و رفتن بهتر از ماندن و سکوت و سکون بوده است.

    • شیرانی

      با سلام، یکی از ایران شناسان و ایران دوستان که چند سال پیش در امریکا مرحوم شدند، در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنی اینهمه میهن پرستی شما را نژاد پرست جلوه دهد؟ "نقل به مضمون"، پاسخ داد؛ خیر، من میگم همه پدر و مادرها خوبند اما من پدر و مادر خودم رو دوست دارم. بیاید پدران و مادرانمان" همه محیط پیرامونمان اعم از محیط طبیعی و انسانی" را در گزینه های تصمیم سازی برای مهاجرت بگنجانیم.

    • امین

      بنظرم این حرفها فایده ای نداره تا وضع مملکت اینه نباید انتظار داشت. با تحصیلات چند سال کار میکنی با این وضع تورم هنوز رو صفری. بخدا بریدیم ما که درخت نیستیم پامون به زمین نچسبیده میریم جایی که حداقل ها رو داشته باشیم

    • ناشناس

      ایران من تاج سر زمینه
      اسم مبارکش قشنگترین
      با پرچم سه رنگ شیر خورشید
      بین تمام دنیا بهترینه

    • S 74

      آدم وقتی باید بره ک شرایط اش مهیا باشه اینجا باشی برا کی برا چی تهش خودتی یه عمر رفته و کلی بدبختی. اگه یه روز شرایطش داشته باشم لحظه ای معطل نمیکنم متاسفانه شرایطی برای خوب زندگی کردن اونور هم نداریم اینه بدبختی که باید بمونی دست و پا بزنی
      حالا کو پدر و مادر ک یه کمکی کنن از بدبختی هات کم شه خدانگهشون داره ولی فقط هستن هیچ کاری از دستشون برنمیاد

    • سارا

      من پول ندارم تاکسی بگیرم تا سرخیابون برم..اینقدر پیاده راه میرم کف پاهام همیشه تاول میزنه...خودم خیلی خیلی کم میخورم میدم بچه م بخوره که رشدش کم نشه...قرون قرون میزارم روی هم که بچه چیزی خواست بتونم تهیه کنم لنگ مداد و دفترش نباشم... پول بلیط هواپیما رو چطوری تهیه کنم بخوام مهاجرت کنم.....

    • مهدی

      خیلی متن عالی بود

    • امید

      بیشتر مردم به خاطر جو رسانه ها از ترسیم بهشت برین در خارج از کشور اونجارو برای خودشون به شکل وصف ناپذیری عالی تصور میکنن و اگر شرایط مهاجرت ایجاد بشه و برن با واقعیت تلخش هم رو به رو میشن و سرخوردگی به سراغشون میاد ولی دیگه دلی برای برگشتن ندارن چون اکثرا پلهای پشت سرشون رو خراب میکنن، یه حقیقتی است که جزء قوانین هستی است ، اگر الان در ایران حال و اوضاعت خوبه هر کشور دیگه ای هم بری حال و اوضاعت خوبه وگرنه همین بدبختی رو با خودت به همونجا میبری، قدمیا میگفتن هر جا بری آسمون همین رنگه منظورشون این بود

      پاسخ ها

      • نا شناس

        مشکل همینه دیگه بجای اینکه واقعاً بشینید فکر کنید چرا مردم دارن مهاجرت میکنن یه توهم زدین به نام جو رسانه ای و همه تقصیر را رو میندازین گردن دشمن فرضی

    • ناشناس

      جناب آقائی که نوشته ای نچرالم
      بحث فرش قرمز نیست عزیزم
      واقعا کی از زندگیش تو این خراب
      شده راضی هست به ریال حقوق بگیری
      به دلار خرج کنی من نمیدونم شما کجای
      این مملکت زندگی میکنید

    • ممد

      باید ازین مملکت فرار کرد اینجا دیگه جای زندگی نی

    • امینی

      دیگه گوشمون از خارج گرونی و فساد اخلاقی ووووو برای ترغیب کردن برای ماندن پر شده اگر بتوانم از این جهنم به اسم ایران میروم و اگر پدر و مادر هم خواستن آنها را هم میبرم اگر نه که چند وقت یک بار برای سر زدن برمیگردم ولی در کل باید رفت چه با پدر مادر چه بدون آنها ایران برای ایرانبان نیست ما اینجا غریبتر هستیم تا یک کشور اروپایی یا آمریکائی

    • ناشناس

      کاش بتونم بچمو بفرستم ازین کشور بره-هیچ آینده ای اینجا نداره-نمیخوامم دلش برام تنگ بشه فقط میخوام اینده امنی داشته باشه و زندگی خوب،هر کدوم از فامیل و آشنا و دوستا رفتن خیلی راضین خوش به حالشون که رفتن و این روزا رو تو ایران سپری نکردن

    • ناشناس

      خدا نگذره از باعثش که مجبور به ترک وطن بشی

    • هاشم

      وقتی مسئولان چشم دیدن مخالفت با سیاست‌های غلط و اشتباه را ندارند و خیلی راحت می گویند هر که ناراضی است برود برای اینکه بیشتر و بهتر مملکت را به نام خود و فرزندش بزند آیا آینده ای برای مردم عادی باقی می ماند پس مجبور می کنند که هر که توان دارد از این مملکت برود و چاره ای نمی ماند

    • IP free

      بله

    • IP free

      بله

    • سجاد امیری ‌‌‌کو ی طاهر

      من میرم لشکر آباد مهاجرت میکنم

    • ناشناس

      من برای مسافرت می روم ببینم چه کرده اند مثبت‌ها را بگیرم در کشورم استفاده کنم. به نظرم هیچ جا خانواده و وطن نمیشه. رفتن تک تک افراد هم واقعاً ضربه ی بزرگی به بدنه ی وطن است. از مدیر و کارگر و نانوا و مهندس و رییس و پزشک و معلم به همه نیاز است. چرا باید به فکر خودت تنها باشی؟؛تنهایی هم حل میشی در یک کشور دیگر و نابود میشی مثل خیلی از بزرگان گذشته که نسلی ودنباله روی مشخصی ازشون باقی نمانده و در خودشان تمام شدند در غربت

    • علی

      خاله‌ و عمه‌ی من سال 95 رفتن هی به من گفتن تو هم بیا من نرفتم الان پشیمونم هروز به خودم میگم کاش میرفتم
      با این وضعیت تورم و فیلترینگ

    • ....

      نتیجه اخلاقی:با خانواده مهاجرت کنید..

    • ناشناس

      خوش به حال آنهایی که سالها پیش رفتن ....!؟
      ماها اشتباه کردیم که نرفتیم ... اگر آنطرف ۱ درد داشته باشی ولی اینجا ۱۰۰۰ درد داری....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج