اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۶۵۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

چرا خانم ها در زمستان نباید لاک بزنند؟

زیبایی پوست برفی

حتما مي‌‌دانيد كه نگهداري از پوست در فصل‌هاي مختلف سال بايد متناسب با همان فصل باشد. با شروع ناگهاني فصل سرما، يكي از شايع‌ترين اتفاقاتي كه براي افراد به‌خصوص خانم‌ها مي‌افتد مسئله خشكي پوست است و مسلما با سردتر شدن هوا، اين ناراحتي و عوارض آن شديدتر خواهد شد.

زیبایی پوست برفی
زیبایی پوست برفی

حتما مي‌‌دانيد كه نگهداري از پوست در فصل‌هاي مختلف سال بايد متناسب با همان فصل باشد. با شروع ناگهاني فصل سرما، يكي از شايع‌ترين اتفاقاتي كه براي افراد به‌خصوص خانم‌ها مي‌افتد مسئله خشكي پوست است و مسلما با سردتر شدن هوا، اين ناراحتي و عوارض آن شديدتر خواهد شد، اما چه خوب است تا شما خانم‌هاي عزيز بدانيد چطور بايد از پوست‌تان در برابر سرما نگهداري كنيد و با حفظ رطوبت مناسب، پوستي شاداب و سالم داشته باشيد. دكتر بهروز باريك‌بين، متخصص پوست،‌ مو و زيبايي اصول نگهداري پوست، مو و ناخن در فصل سرما را به طور كامل براي‌تان شرح مي‌دهند.


دست‌‌هاي‌تان را كمتر بشوييد

يكي از شايع‌ترين مشكلاتي كه بيماران در فصل پاييز و با آمدن سرما با آن مواجه مي‌شوند خشكي بيش‌ازحد پوست است كه در نهايت به اگزماي پوستي منتهي مي‌شود. با بروز سرما و استفاده از وسايل گرمازا رطوبت پوست كاهش پيدا مي‌كند و نهايتا به خشكي،‌ خارش و ترك خوردن پوست مي‌انجامد. اين مسئله به‌خصوص در افرادي كه زمينه آلرژي دارند شايع‌تر است، يعني اگر فردي زمينه‌اي از آسم تنفسي يا دينيت آلرژيك داشته باشد، در اين صورت بيشتر مستعد ابتلا به اگزماي پوستي در فصل سرما خواهد بود. چنين افرادي در فصل سرما دچار قرمزي پوست به همراه خارش در برخي از نواحي بدن مي‌شوند و با استفاده از يكسري عوامل تحريك‌كننده اين علائم در آن‌ها وخيم‌تر خواهد شد. به دنبال مشكلات پوستي و اگزما‌هايي كه در فصل سرما براي گروهي از افراد به وجود مي‌آيد، دسته‌اي از عادت‌ها و رفتارها اين وضعيت را تشديد مي‌كنند.

براي مثال برخي افراد به واسطه شغل‌شان بيش‌ازحد دست‌هاي‌شان را مي‌شويند. مثلا خانم‌هاي پرستاري كه از بيماران مراقبت مي‌كنند و بايد دستان‌شان به طور مرتب شسته شود يا كساني كه شيريني‌پز يا نانوا هستند و همين‌طور جراحان كه به واسطه شغل‌شان مرتب مشغول شست‌وشوي دستان‌شان با مواد شوينده هستند بيش از ديگران مستعد به خشكي پوستند.


صابون زمستاني، صابون تابستاني

يكي از ساده‌ترين راهكارهايي كه مي‌توان براي حل خشكي پوست در فصل سرما به كار برد، انتخاب نوع شوينده‌هاست. توصيه مي‌كنيم تا در اين فصل از صابون‌هاي ملايم مانند صابون‌هاي كرم‌‌دار يا گليسيرينه استفاده كنيد تا پوست‌تان خشك نشود، بنابراين صابوني كه براي هواي سرد انتخاب مي‌كنيد بايد ملايم‌تر از فصل‌هاي ديگر باشد.شوينده‌هاي غيرصابوني نيز گزينه بسيار مناسبي براي شست‌وشوي صورت هستند، چون اين شوينده‌ها اثر پاك‌كنندگي متعادل‌تري نسبت به شوينده‌هاي معمولي دارند و رطوبت پوست را حفظ كرده و از خشك شدن آن جلوگيري مي‌كنند. بهترين كاري كه مي‌توانيد بعد از شستن پوست‌تان انجام دهيد، استفاده از يك مرطوب‌كننده مناسب است.


زیبایی پوست برفی

زمان استفاده از مرطوب‌كننده

بهتر است بعد از اين‌كه پوست‌تان را شست‌وشو داديد و در حالي كه پوست هنوز رطوبت خود را حفظ كرده به دنبال استفاده از آب و مايع شوينده، يك مرطوب‌كننده مناسب را روي پوست‌تان بماليد. مرطوب‌كننده‌‌هاي فراواني در بازار وجود دارند؛ بهتر است كساني كه زمينه ابتلا به آلرژي دارند از ملايم‌ترين مرطوب‌كننده استفاده كنند.مي‌توانيم بگوييم بهترين چرب‌كننده و مرطوب‌كننده وازلين است، چون اين ماده هم خشكي را به خوبي از بين مي‌برد و هم مانع تبخير رطوبتي كه پوست به دنبال شست‌وشو جذب كرده مي‌شود، علاوه بر اين بدون رنگ و بواست و با اين خصوصيات احتمال آلرژي افراد به وازلين تقريبا در حد صفر است. به افرادي كه زمينه آلرژي آتوپيك يا اگزماي سرشتي دارند، توصيه مي‌كنيم به دنبال شست‌وشو از اين چرب‌كننده عالي استفاده كنند. در درجه بعد افراد مي‌توانند از اوسرين به عنوان چرب‌ و مرطوب‌كننده بسيار خوب استفاده كنند؛ ميزان روغني شدن پوست به دنبال مصرف اوسرين نسبت به وازلين كمتر است. همانطور كه گفتيم مرطوب‌كننده‌هاي فراواني در بازار وجود دارد اما به طور كلي اين مواد به ۲ دسته كرم و پماد تقسيم مي‌شوند؛ پمادها چربي بيشتري نسبت به آب دارند و گروه كرم‌ها آب آن‌ها قابل توجه‌تر است و بيشتر رطوبت را مي‌رساند و كمتر به عنوان چرب‌كننده استفاده مي‌شود به همين دليل مصرف‌كنندگان بيشتر كرم‌ها را ترجيح مي‌دهند، چون احساس چرب بودن و برق زدن پوست به دنبال استفاده از آن خيلي كمتر است. ولي بايد اين مسئله را در نظر بگيريد كه كرم‌ها نيز معايبي دارند.


ضدآفتاب حتي در فصل سرما

اين اشتباه شايعي است كه خيلي از خانم‌ها فكر مي‌كنند چون در فصل پاييز و زمستان نور آفتاب مستقيم وجود ندارد، اشعه فرابنفش هم وجود نخواهد داشت در صورتي كه چنين تفكري باعث مي‌شود تا شايع‌ترين فصل‌هايي كه خانم‌ها با آن‌ها مشكل پيدا مي‌كنند، پاييز و زمستان باشد. بايد بدانيد آفتاب فصل سرما هم مانند آفتاب تابستان براي پوست‌تان زيا‌نبار است. در اين فصل شاهد اين موضوع هستيم كه بسياري از افراد از كرم ضدآفتاب استفاده نمي‌كنند به اين دليل كه فكر مي‌كنند ديگر نور مستقيم آفتاب وجود ندارد، به همين علت دچار صدمات مختلف پوستي ناشي از آفتاب مي‌شوند. ما توصيه مي‌كنيم در اين فصل نيز مانند بهار و تابستان از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد و بهتر است 20 دقيقه قبل از اين‌كه از منزل يا فضاي مشخص خارج مي‌شويد، ضدآفتاب را به نواحي كه در معرض نورخورشيد هستند مانند صورت، گوش، پشت دست و گردن بزنيد و هر 2 تا 3 ساعت آن را تمديد كنيد تا بتوانيد حداكثر حفاظت در برابر اشعه فرابنفش نور خورشيد را از پوست‌تان كرده و اين را بدانيد كه حتي در هواي ابري هم بايد از كرم ضدآفتاب استفاده كنيد.


از ناخن‌هاي‌تان غافل نشويد

گاهي‌اوقات شاهد اين مسئله هستيم كه پوست اطراف ناخن ترك مي‌خورد يا ريش‌ريش مي‌شود، بايد بگوييم كه عامل اصلي اين مسئله نيز خشكي پوست است. كساني كه مرتب مشغول شست‌وشوي دست‌هاي‌شان هستند پوست اطراف ناخن‌هاي‌شان به دنبال بيش از حد مرطوب شدن و دوباره خشك شدن رطوبت خود را از دست مي‌دهد و مشكلاتي را براي فرد به وجود مي‌آورد. البته بعضي از كمبودهاي غذايي مثل كمبود آهن، كلسيم يا ويتامين‌هاي گروه B نيز مي‌توانند مزيد برعلت باشند كه گاها مي‌بينيم با مصرف مولتي‌ويتامين‌هاي مربوط به مو و ناخن كه از انواع آن در بازار موجود است رفع مي‌شوند البته مصرف چنين مكمل‌هايي بايد تحت نظر پزشك صورت گيرد. مصرف ويتامين‌هاي گروه D نيز در بهبود اين وضعيت بسيار موثر هستند. بنابراين اگر تغذيه افراد شامل ويتامين‌ها به‌خصوص گروه C، پروتئين و كربوهيدرات كافي باشد ضمانت كافي براي سلامت پوست، مو و همين‌طور ناخن‌ها وجود دارد بنابراين مصرف چنين مواد مغذي مي‌تواند پوست شما را در هر فصلي تقويت كند.


از شامپو بچه استفاده كنيد

بايد بدانيد كه خشكي مو هم مي‌تواند مثل خشكي پوست به وجود آيد و اين مسئله منجر به شكنندگي بيش از حد و رخداد موخره مي‌شود. براي پيشگيري از اين ناراحتي به خانم‌ها توصيه مي‌كنيم تا از شامپوهاي ملايم مانند شامپو بچه يا شامپوهاي مخصوص موهاي رنگ شده و خشك و نهايتا از نرم‌كننده و چرب‌كننده‌هايي مثل روغن زيتون، نارگيل و كرچك كه همگي مي‌توانند مانع خشك شدن بيش از حد مو، ايجاد موخوره و شكنندگي آن شوند استفاده كنند تا رطوبت مناسب را به موهاي‌شان برگردانند.علاوه بر اين‌ها خانم‌ها مي‌توانند از سرم‌هاي مو نيز براي رفع خشكي و حفظ رطوبت مو استفاده كنند. توصيه مي‌كنيم به دنبال استحمام انتهاي موهاي‌شان را به سرم آغشته كنند تا مانع خشكي آن‌ها شوند.


ليف و كيسه ممنوع!

بايد بدانيد مواد افزودني كه به كرم‌ها اضافه مي‌شوند، مي‌توانند عامل اگزماي پوستي يا تماسي شوند و براي خانم‌هايي كه مرتبا براي مرطوب كردن بدن‌شان از آن‌ها استفاده مي‌كنند دردسرساز باشند و از طرفي عطر و اسانس‌هايي كه به كرم‌ها اضافه مي‌شوند تا به مصرف‌كننده احساس بهتري دست دهد، در واقع يك نوع آروماتراپي با اين روش انجام مي‌دهند و باعث جذب مصرف‌كننده به استفاده بيشتر از كرم مي‌شوند. اين خود يكي از مهم‌ترين و شايع‌ترين عواملي است كه باعث ايجاد آلرژي پوستي مي‌شود. كساني كه از خشكي پوست در اين فصل رنج مي‌برند بهتر است ميزان شست‌وشوي خود را به حداقل برسانند، بنابراين اين افراد چه در مورد شستن دست،‌ صورت يا دوش گرفتن و حمام كردن در هواي سرد بايد مراقب باشند و تعداد دفعات را كاهش دهند. در اين ميان مي‌توانيم به افراد مسن اشاره كنيم كه به واسطه سن‌شان نسبت به زمان جواني، پوست خشك‌تري دارند و در فصل سرما اين خشكي افزون خواهد شد و اگر بخواهند طبق گذشته به استحمام خود ادامه دهند، ممكن است دچار خشكي بيش‌ازحد، خارش و به دنبال آن اگزماي پوستي شوند، بنابراين به اين افراد و همچنين كساني كه پوست‌هاي حساس دارند توصيه مي‌كنيم هفته‌اي يك يا ۲ بار بيشتر به حمام نروند. افرادي كه پوست خشك و حساس دارند نبايد به هيچ عنوان از ليف و كيسه استفاده كنند زيرا باعث تحريك بيش‌ازحد پوست بدن مي‌شوند و به دليل حساس بودن پوست صدمات زيانباري به آن وارد مي‌شود. در ضمن همانطور كه اشاره كرديم، اين افراد بايد از صابون‌هاي گليسيرينه يا كرم‌دار يا شوينده‌هاي غيرصابوني استفاده كنند تا خشكي پوست‌تان تشديد نشود و رطوبتي كه در حمام جذب پوست مي‌شود از بين نرود.


زیبایی پوست برفی

لاك نزنيد

خوب است در اينجا به اين نكته مهم در مورد خانم‌‌ها اشاره كنيم كه يكي از عواملي كه باعث بروز ناراحتي‌هايي در ناخن مي‌شود استفاده از لاك ناخن و به دنبال آن مصرف استون يا هر نوع پاك‌كننده ديگر است كه منجر به خشكي بيش از حد پوست اطراف ناخن و شكنندگي آن مي‌شود.

خانم‌ها مي‌توانند براي جلوگيري از اين مسئله كمتر از لاك ناخن استفاده كنند .

تقويت‌كننده و سفت‌كننده‌هايي كه در بازار براي تقويت ناخن موجود است به نوعي از خشكي بيش از حد ناخن جلوگيري كرده و كاري مي‌كند تا در برابر رطوبت بيش از حد نيز مقاوم شود، در واقع اين مواد همان كاري را كه يك وازلين انجام مي‌دهد مي‌كنند و خانم‌هايي كه دچار شكنندگي و ترك خوردن ناخن مي‌شوند مي‌توانند از لاك و محافظ‌هاي ناخن استفاده كنند يا كمي از وازلين به دستان‌شان بمالند و ناخن‌هاي‌شان را چرب كنند چون اين حركت همان كار تقويت‌كننده‌ها را انجام مي‌دهد.


هم A مهم است هم B

شايد تا چند سال پيش اولين معيار براي انتخاب ضدآفتاب اشعه فرابنفش نوع B بود. اشعه UVB عامل اصلي ايجاد آفتاب‌سوختگي، سرطان پوست و برنزه شدن است. همانطور كه مي‌دانيم امروزه روي ضدآفتاب‌ها عددي به نام SPF درج شده كه افراد به قوت آن مي‌توانند به قدرت ضدآفتاب براي حافظت در برابر اشعه فرابنفش نوع B پي ببرند.SPF به اين معناست كه كرم ضدآفتاب مي‌تواند چقدر در برابر اشعه UVE محافظت داشته باشد و مانع از قرمز شدن و آفتاب‌سوختگي پوست شود پس اگر بخواهيم تنها به اين عدد اكتفا كنيم براي انتخاب ضدآفتاب تنها اشعه UVB را در نظر گرفته‌ايم اما امروزه ضدآفتاب مناسب و خوب علاوه بر UVB جلوي اشعه فرابنفش نوع A را نيز مي‌گيرد و پوست را در برابر اين اشعه‌ها محافظت مي‌كند.تحقيقات نشان مي‌دهد عامل اصلي پيري زودرس پوست و چين و چروك‌هاي اضافي ناشي از اشعه UVA خورشيد است.

اين اشعه بالاترين مقدار طول موج را نسبت به UVB دارد و ميزان نفوذش به داخل پوست عميق است بنابراين يك ضدآفتاب خوب بايد پوست را در برابر تمام اشعه‌هاي مضر خورشيد محافظت كند. فراموش نكنيد كه عامل اصلي ايجاد چين و چروك‌هاي پوستي بيشتر UVA است، در سالن‌هاي سولاريوم از UVA براي برنزه كردن پوست استفاده مي‌شود بنابراين اين اشعه در ايجاد تيرگي و سوختن پوست نقش مهمي دارد. سعي كنيد هنگام خريد ضدآفتاب به گزينه محافظت پوست در برابر اشعه UVB و هم UVA توجه كنيد و هنگام خريد روي جعبه ضدآفتاب يا بروشور آن را بخوانيد تا متوجه شويد كه آن ضدآفتاب هم جلوي اشعه آفتاب از نوع A و هم B را مي‌گيرد. نكته‌اي كه در مورد ضدآفتاب‌ها وجود دارد اين است كه افرادي كه پوست حساسي دارند ممكن است به بعضي از عناصر موجود در ضدآفتاب‌هاي شيميايي حساسيت داشته باشند و مصرف آن موجب بروز حساسيت‌هايي مانند التهاب پوست در چنين افرادي شود. توصيه مي‌كنيم تا در مورد اطفال زير يك ماه و زنان باردار از ضدآفتاب‌هاي فيزيكي استفاده شود. ضدآفتاب‌هاي فيزيكي محصولاتي هستند كه در آن‌ها از عناصر فيزيكي مانند زينك اكسايد و تايتلنيوم‌دي اكسايد استفاده شده است كه به خوبي مي‌تواند جلوي اشعه UVB و UVA را بگيرند. ضدآفتاب‌هاي فيزيكي اغلب شامل فيلترهايي هستند كه توانايي بازگرداندن نور خورشيد را دارند و با نور آفتاب واكنش شيميايي انجام نمي‌دهند؛ مزيتي كه اين نوع ضدآفتاب نسبت به عناصر ضدآفتاب‌هاي شيميايي دارد اين است كه احتمال ابتلا به آلرژي به آن‌ها خيلي كم است و كساني كه آلرژيك هستند به راحتي مي‌توانند از اين نوع ضدآفتاب‌ استفاده كنند؛ اين نوع ضدآفتاب عمدتا براي اطفال و بانوان باردار يا شيرده توصيه مي‌شود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

زیبایی پوست برفی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج