اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۵۰۸۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پارتیشن بندي

۱۰۱ روش برای دیزاین دیوارهای داخلی

مهمترین عملکرد دیوارها، جداسازی کامل یا تقریبی فضاهای مختلف از یکدیگر است. این عملکرد که در نوع خودش بسیار ساده و با کاربردی از پیش تعیین شده است

101 روش برای دیزاین دیوارهای داخلی

101 روش برای دیزاین دیوارهای داخلی

مهمترین عملکرد دیوارها، جداسازی کامل یا تقریبی فضاهای مختلف از یکدیگر است. این عملکرد که در نوع خودش بسیار ساده و با کاربردی از پیش تعیین شده است، در محیط‌های مسکونی، اداری و دیگر فضاها می‌تواند نقش مهمي را در دكوراسيون ايفا كند. با تقسیم فضا از طریق دیوارها و دیوارکشی بین مقاطع مختلف کاری، مي‌توانيد فضایی با چند کاربري طراحی كنيد. در سیستم طراحی سنتی، چه در منازل و چه در محیط‌های کاری و اداری، هر فضا به‌وسیله چهار دیوار محصور و فعالیت‌ها در داخل چهار دیواری‌ها انجام می شود. در عصر حاضر با تغییراتی كه در سبک زندگی و تکنولوژی روز و به تبع آن در اندازه و مساحت فضاها ايجاد شده، تعریف چارچوب فعالیت‌ها نيز تغییر كرده است. امروزه تقسیم فضا به‌صورتی انجام می‌شود که جریان سیال انرژی و سبک معماری و طراحی داخلی در کل مجموعه، قابل حرکت و رویت باشد و وحدت طراحي فضا به‌وسیله دیوارهای بلند جدا کننده، از بین نرفته است. این‌گونه تقسیم‌بندی، به ويژه در سیستم‌های اداری که مجزا هستند اما اشراف مديريت به کل سیستم وجود دارد، تقسیم‌بندی شناور ناميده مي‌شوند و نوع جداسازی را پارتیشن‌بندی شناور می‌نامند.

پارتیشن (partition) به معنی جداسازی و قسمت‌بندی است. در دهه‌های گذشته این پارتیشن‌ها که اغلب از چوب ساخته می‌شدند به صورت مجموعه‌ای بلند تا سقف امتداد می‌یافتند و در نهایت، طبقات آن، فضايي برای قرار دادن اشیاء تزئينی که از دو سو قابل رویت بودند به‌شمار می‌رفت. این جداکننده ها اغلب در میان دو فضای پذیرایی و نشیمن تعبیه می شدند.

برای ایجاد پارتیشن در فضا، پلان فضای مذکور را ترسیم كنيد، مقياس را در اندازه و محل قرارگيري پارتیشن مدنظر قرار دهيد؛ پس از بررسی سیرکولاسیون (محدوده تردد و رفت و آمد) در پلان و تطبیق اندازه پارتیشن با متراژ فضا و تصمیماتی درباره رنگ و فرم آن، مي‌توانيد پارتيشن‌ را در فضا اجرا كنيد.

مي‌توانيد پارتیشن‌ را در فضاهای مسکونی براي كاربري‌هاي زير استفاده كنيد:

· جداسازی فضای ورودی از فضاهاي ديگر

· جدا‌سازی فضاي هال و پذیرايی

· جدا‌سازی پذیرایی از غذا خوری

· پنهان كردن قسمت‌هاي قناس فضا، ستون‌هاي قرار‌گرفته در مرکز یا فضاهايي با دیوار کج

· برای فضاسازي در اتاق خواب‌های بزرگ و تبدیل آن به دو اتاق تو در تو مثلا اتاق كار و فضای کار یا قسمت خواب و فضای تعویض لباس و.....

امروزه انواع متنوع و متعددي از پارتیشن در بازار موجود است که مانند دیوار، نقش جدا کننده را در فضا ایفا می‌كند و از طرفی به‌علت تنوع در فرم، اندازه، نوع کاربری، متریال، رنگ، بافت و ...، عنصري كامل كننده در طراحي فضا به شمار مي‌آید. استفاده از پارتیشن‌بندی در فضاهای مسکونی علاوه بر كاربرد، جنبه دكوراتيو نيز دارد. مخصوصا در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن نبايد باعث كوچك شدن فضا شود. پارتیشن‌ها یا جدا کننده‌ها می‌توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصب شوند. در این حالت به‌صورت دیوارک عمل کرده و معمولا در محیط‌هاي یکپارچه مانند هال و پذیرایی برای جداسازی دو فضا به‌کار می‌روند.

  • نوع کوتاه پارتیشن كه روی زمین قرار مي‌گيرد مانند پانل‌ها، معمولا ثابت نصب مي‌شوند، اما نوع متحرك آنها مناسب‌تر ‌هستند زيرا مي‌توانيد محل قرارگیری آن را با تغيير چيدمان تغییر دهيد. از سطح روي اين پارتيشن‌ها مي‌توانيد به‌ عنوان محلی براي قرار دادن المان‌های تزئینی استفاده كنيد. این‌گونه پارتیشن‌ها معمولا دو سویه طراحی و ساخته می‌شوند و مي‌توانند براي هر دو سمت فضا جنبه دکوراتیو داشته باشند.

  • آكواريوم نيز مي‌تواند به عنوان پارتيشن استفاده شود، فقط به اين نكته توجه كنيد كه آكواريوم زماني مي‌تواند به عنوان پارتيشن استفاده شود كه از دو طرف ديد داشته باشد. بهترین و مطلوب‌ترین حالت قرار دادن آکواریوم در محیط به نحوي است که از چند جهت قابل رویت باشد. در این حالت جلوی نور محیط را نگرفته و فضا بسته نمي‌شود.

  • پارتیشن‌ها به‌دلیل داشتن طبقات و فرم توخالی خود، عبور دهنده نور نیز هستند، اما با تعبيه نورهاي نقطه‌اي نيز می‌توانند به عنوان يك عنصر دكوراتيو در فضا عمل كنند. این نورپردازی را می‌توانيد در طبقات يا قسمت بالا و تاج پارتیشن جانمايي كنيد.

  • در قسمت‌هایی از فضا همانند جان‌پناه پله‌ها، پارتیشن‌ها می‌توانند هم نقش جان‌پناه را ایفا كنند و هم فضا را از حالت بسته بودن درآورند. این تقسیم‌بندی‌ها در اتاق کودک نیزبه‌دلیل فراهم آوردن فضایی جهت قرار دادن وسایل بازی کودک می‌تواند بسيار كارآمد بوده و فضايي دوست‌داشتني براي کودک خردسال شما به وجود آورد. توجه به ايمني در اجرای پارتیشن اتاق کودک بسيار مهم است.

  • در طراحی پارتیشن‌های امروزی به فرم نیز بسیار توجه می‌شود، مثلا می‌توانيد از گره چینی، منبت‌کاری و دیگر هنرهای تزئینی براي قسمت‌هايي از پارتيشن استفاده كنيد. در طراحی پارتیشن‌ها، به‌غیر از چوب، می‌توانيد از تلفیق چوب یا MDF و فلزاتی نظير آلومینیوم يا تلفيق شیشه و چوب بهره گيريد.

  • تنوع در مواد این امکان را به طراح می‌دهد تا طرح‌های متنوع و متفاوتی را جهت مصارف گوناگون پدید آورد. یکی دیگر از ابداعاتی که امروزه در طراحی پارتیشن‌ها از طریق طراحان به‌کار می‌رود، صلب و یکسره نگاه نکردن به آن است. به‌گونه‌ای که پارتیشن‌هاي امروزي از اجزای مجزایی همچون باکس‌ها و طبقات کوچک و بزرگ چوبی و شیشه‌ای تشکیل شده است که به‌ شكل‌هاي متفاوت و متنوع بر روی قید یا داربست فلزي یا چوبی مونتاژ می شوند و به مجموعه حالتی پویا و متنوع می‌دهند.

  • نوع ديگر پارتيشن كه مي‌توان از آن نام برد، جدا کننده‌هایی هستند که به‌صورت صفحات و دیوارک‌هایی نه از زمین بلکه از سقف آویخته شده وبدون اشغال فضايي از كف، دو قسمت را به‌صورت بصری و مجازی از يكديگر جدا مي‌كنند. این نوع تقسیم فضا در محیط‌های كاري استفاده بیشتري دارد.

  • در محیط‌های اداری قسمت‌هایی که فعالیت مشخصی در آن انجام می‌گیرد توسط پارتیشن‌های چوبي و شیشه‌اي که می‌تواند از نوع سندبلاست باشد و روی زمین پیچ شود، از یکدیگر جدا مي‌شوند.

  • پارتیشن‌ها می‌توانند در حالت‌هایی به‌صورت یکسره عمل كنند و دو دیوار روبه‌روی هم را به یکدیگر متصل كنند. در این حالت، یک فضا به طور كامل به‌وسیله این تقسیم‌كننده جدا مي‌شود و حالت مستقلی به خود می‌گیرد. بدیهی است كه وجود بازشويي مانند در، براي رفت و آمد نياز است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

101 روش برای دیزاین دیوارهای داخلی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مونا

      101؟؟؟؟
      شمردن بلدین؟؟؟
      کل مطلب این بود پول بدین تا دیزانرها بهترین رو واستون نصب کنن!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج