۱۹۹۷۴
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

آداب خريد بوي خوش

راهنمای خرید عطر نوروزی

حال‌وهواي نوروز و يك فصل تازه آماده است تا براي خودش غوغايي به پا كند! غوغايي كه تا آخر اين ماه به اوج خودش مي‌رسد و بعد به يك آرامش بهاري تبديل مي‌شود.

راهنمای خرید عطر نوروزی

راهنمای خرید عطر نوروزی

برترین ها: حال‌وهواي نوروز و يك فصل تازه آماده است تا براي خودش غوغايي به پا كند! غوغايي كه تا آخر اين ماه به اوج خودش مي‌رسد و بعد به يك آرامش بهاري تبديل مي‌شود. فصلي پر از رنگ، پر از زيبايي و پر از رايحه‌هاي خوش! شما هم با بهار هماهنگ شويد، رايحه‌تان را بهاري كنيد. خوب است حالا كه به اين فصل زيبا نزديك مي‌شويم، در كنار تمام نكاتي كه براي داشتن ظاهري آراسته و زيبا درنظر مي‌گيريد يك يا ۲ عطر خوب بهاره هم براي خودتان بخريد و از سبكي‌اش لذت ببريد. در اين شماره براي‌تان نكات جالبي از دنياي خوش بوي عطرها آورده‌ايم. اميدواريم بهترين انتخاب را داشته باشيد.


راهنمای خرید عطر نوروزی

عطر چيست؟

عطرها از ۷۸ الي ۹۵ درصد الكل طبيعي به علاوه اسانس‌هاي روغني ساخته مي‌شوند. اين‌كه در هر عطري ميزان اسانس روغني به‌كار رفته چقدر باشد، اسامي مختلفي به عطرها مي‌دهد كه خوب است شما هم با آن‌ها آشنا شويد تا موقع خريد انتخاب دقيق‌تري داشته باشيد.
  • پرفيوم‌ها: پرفيوم‌ها بهترين و بادوام‌ترين نوع رايحه‌ها با 22درصد اسانس روغني هستند.

  • ادو پرفيوم‌ها: بعد از پرفيوم‌ها، ادوپرفيوم‌ها قرار مي‌گيرند. اين گروه با داشتن 15 الي 22درصد روغن‌هاي معطر رتبه دوم را به‌دست مي‌آورند.

  • ادوتويلت‌ها: اين دسته8 تا 15درصد اسانس روغني دارند.

  • ادكلن‌ها: كه براي مردان استفاده مي‌شود تنها حدود 4درصد روغن دارند.

  • ادوفرش‌ها: اما رقيق‌ترين عطرها اصطلاحا ادوفرش ناميده مي‌شوند كه 3درصد اسانس روغني دارند و به كار آن‌هايي مي‌آيند كه دل‌شان مي‌خواهد عطرشان بسيار ضعيف و ملايم باشد. هرچقدر ميزان اسانس روغني يك عطر بيشتر باشد قيمتش هم بيشتر و ماندگاري‌اش زيادتر خواهد بود.براي همين با توجه به استفاده‌اي كه از عطرتان مي‌كنيد يكي از دسته‌هاي بالا را انتخاب كنيد. معمولا براي مهماني‌ها دسته اول و دوم گزينه‌هاي بسيار مناسبي هستند، به‌خصوص آن‌هايي كه دوست ندارند عطرشان را به همراه‌شان ببرند و مجددا تجديدش كنند. براي استفاده‌هاي روزمره و محيط‌هاي كاري، از ادوتويلت‌ها و ادوفرش‌ها استفاده كنيد كه رايحه‌هاي رقيق و ملايمي دارند. امروزه ادوپرفيوم‌ها و ادوتويلت‌ها، بيشترين توليد خودشان را دارند. چون آدم‌هاي امروزي بيشتر از هر چيزي خواستار ماندگاري هستند و هردو اين موارد ماندگاري نسبتا بالايي دارند.


نگهداري عطر

بعد از استعمال عطر از محكم بسته شدن درش مطمئن شويد. شيشه عطرها را در جاهاي گرم يا در معرض نور خورشيد قرار ندهيد. اين كار باعث از بين رفتن بخش زيادي از بوي عطر و در عين حال تيره شدنش مي‌شود. به همين خاطر است كه خيلي از توليد‌كنندگان عطرها شيشه‌هاي تيره يا مات را براي عطرشان انتخاب مي‌كنند.

سعي كنيد عطري را انتخاب كنيد كه انگار براي شما ساخته شده است، عطري كه با آن احساس راحتي كنيد. به اين‌كه اين عطر روي بدن فلان دوست يا آشنا خوش بوست اكتفا نكنيد. عطرها را حتما بايد روي بدن خودتان امتحان كنيد. پوست هر كسي، ميزان خشك يا چرب بودنش و حتي رايحه شخصي هر فردي با ديگران متفاوت است. وقتي براي خريد عطر به فروشگاهي مي‌رويد، آن عطر را روي بدن‌تان اسپري كنيد و بگذاريد 10 دقيقه بماند. معمولا بعد از 10دقيقه عطرها خودشان را نشان مي‌دهند و مي‌توانيد تشخيص بدهيد براي شما مناسب هستند يا نه اما هستند عطرهايي كه در يك ساعت اول چندان دوست داشتني به‌نظر نمي‌رسند و تازه بعد از گذشت يك ساعت خودي نشان مي‌دهند. سعي كنيد براي خريد عطر اصلا و ابدا عجله نكنيد. باور كنيد آدم لباسي با پارچه زبر را راحت‌تر از عطر نامناسب تحمل مي‌كند!


عطر ارزان‌قيمت هرگز!

دقت داشته باشيد كه هيچ گراني بي‌حكمت نيست! مسلما يك عطر ارزان قيمت نه چندان معروف نمي‌تواند جاي برند‌هاي معتبر سازنده عطر را بگيرد. در مورد عطرهاي نامرغوب بايد بدانيد كه ممكن است كمي پس از استفاده بدبو شوند. براي همين اگر از اين نوع عطرها داريد آن‌ها را به هيچ‌وجه روي لباس‌تان اسپري نكنيد. اين كار باعث مي‌شود بوي بد به خورد لباس برود و به سختي بتوانيد از دستش خلاص شويد اما اگر روي مچ دست‌هاي‌تان اسپري شده باشد با شست‌وشو به راحتي از بين خواهد رفت.

عطر را معمولا روي لباس اسپري نمي‌كنند، به‌خصوص پرفيوم‌ها و ادوپرفيوم‌ها، چون ميزان روغن آن‌ها بالاست و روي لباس لكه مي‌اندازد، ولي اگر خيلي دوست داريد لباس‌تان هم بوي عطر بدهد، مي‌توانيد عطر را روي لباس‌هاي تيره و با فاصله اسپري كنيد، آن هم در محل‌هايي كه به چشم نمي‌آيند، مثل زير تاي يقه لباس.


راهنمای خرید عطر نوروزی

رايحه‌هاي اصلي

عطرها با اين‌كه خيلي متفاوت هستند اما در ساخت‌شان معمولا از يكسري رايحه‌هاي اصلي استفاده مي‌شود، رايحه‌هايي مثل، عطر گل‌ها، رايحه‌هاي شرقي، تركيب گل و رايحه‌هاي شرقي، چوب صندل و ميوه‌ها جزو اصلي‌ترين‌ها هستند. همچنين گياهاني مثل باديان رومي، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اكاليپتوس، كندر، ياسمن، شمعداني، زنبق، اسطوخودوس، ليمو، ياس بنفش، لي لي، ماگنوليا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعنا، كاج، تمشك، رز، گل مريم و وانيل جزو موارد بسيار محبوب و پرطرفدار به حساب مي‌آيند. نوع عطر اين گياهان و ميوه هاست كه تعيين مي كند عطر شما سرد است يا گرم.

شايد از خودتان بپرسيد؛ چطور مي‌شود عطري كه تركيبي از روغن‌هاي معطر و الكل است ماندگار شود؟ در حالي كه الكل مي پرد و روغن‌هاي معطر هم ممكن است زياد با دوام نباشند.

راز ماندگاري عطر با بخش ديگري از طبيعت تكميل مي‌شود: حيوانات! جالب است بدانيد عطر را با كمك گرفتن از بعضي از حيوانات ماندگار مي‌كنند. حيواناتي مثل آهو، با ايجاد مشك به دوام عطرها كمك مي‌كنند. يعني معمولا سازندگان عطرهاي خوشبو مقداري مشك و عنبر هم به عطرشان اضافه مي‌كنند تا اين عطرها مدت زمان بيشتري رايحه‌شان را حفظ كنند و روي بدن بمانند.

معمولا ميزان ماندگاري پرفيوم ها و ادوپرفيوم ها به همين خاطر بيشتر از سايز عطرهاست. بنابراين اگر ميزان ماندگاري عطر براي تان مهم است به سراغ اين دو دسته برويد.


راهنمای خرید عطر نوروزی

نحوه درست استفاده‌كردن از عطر

خيلي‌ها فكر مي‌كنند همين كه عطر را روي بدن اسپري كنند، كار تمام است! اشتباه نكنيد. عطر زدن آداب مخصوص به‌خودش را دارد، البته اگر دل‌تان مي‌خواهد ماندگاري عطرتان بيشتر شود و مرتبا مجبور به استفاده مجدد نباشيد؛ عطر را روي قسمت‌هاي نبض‌دار بدن اسپري كنيد آن هم نه از فاصله خيلي نزديك. عطري كه از فاصله نزديك اسپري شود روي يك نقطه جمع مي‌شود و احتمال اين‌كه بوي آن به تلخي بزند زياد مي‌شود. مچ دست‌ها، گردن (در مواردي ممكن است باعث ايجاد حساسيت شود) و آرنج‌ها محل‌هاي اصلي اسپري شدن عطر هستند. دست‌تان را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متري اين نقاط بگيريد و به آرامي عطر را اسپري كنيد. در مورد مچ دستان يك نكته را به خاطر داشته باشيد؛ بعد از استفاده از عطر، مچ‌ها را به هم نساييد؛ اين كار باعث خراب شدن بوي عطرتان مي‌شود.

بعضي‌ها عطر را تنها روي گردن‌شان اسپري مي‌كنند اما فقط به گردن اكتفا نكنيد چون بخش زيادي از بوي عطرتان رو به بالا خواهد رفت و كمرنگ مي‌شود. مچ دست‌ها براي تكميل اين پروژه عالي است!

يك راه جالب ديگر هم براي اين‌كه بوي خوش‌تان بيشتر شود وجود دارد، مقداري كمي از عطرتان را در هوا اسپري كنيد و به سمتش برويد، اين طوري عطر روي تمام بدن‌تان خواهد نشست. اگر عطرتان ماندگاري كمي دارد و براي مثال تا از خانه به مهماني برسيد پريده است يا كمرنگ شده، خوب است شيشه را به همراه‌تان داشته باشيد و وقتي نزديك مقصد مورد نظرتان شديد از عطرتان مجددا استفاده كنيد. اين كار عطر را تازه‌تر نگه مي‌دارد.


تمام محصولات عطري

از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده كنيد.

اگر دقت كرده باشيد به‌خصوص عطرهايي كه توسط كمپاني‌هاي معروف توليد مي‌شوند معمولا داخل جعبه‌هايي هستند كه ساير محصولات مثل لوسيون و ژل حمام يا دوش هم درون شان قرار گرفته است. براي اين‌كه هميشه بوي خوب‌تان به قوت نخستين لحظات استفاده از عطر باقي بماند مي‌توانيد موقع استحمام از ژل دوش يا حمام اين محصولات استفاده كنيد. بعد از استحمام، لوسيون همان محصول يا اسپري را مورد استفاده قرار دهيد. در نهايت هم ادوپرفيوم‌تان را روي بدن اسپري كنيد و مطمئن باشيد كه اين رايحه تا استحمام بعدي به‌خوبي روي بدن‌تان باقي خواهد ماند. به خاطر داشته باشيد براي استفاده از لوسيون خوب است كه از پاها شروع كنيد. اين طوري عطر لوسيون رو به بالا مي‌رود و خيلي خوب روي بدن مي‌نشيند.


راهنمای خرید عطر نوروزی

عطر گرم، عطر سرد

معمولا بيشتر افراد تعريف ساده عطر گرم و سرد را مي‌شناسند؛ مي‌دانند عطرهايي كه در آن‌ها رايحه شكلات يا چوب صندل يا ادويه‌هاي شرقي به كار رفته باشد عطرهاي گرم به حساب مي‌آيند و عطرهايي كه در آن‌ها رايحه ليمو و نارنج يا هندوانه به كار رفته باشد عطرهاي خنك هستند. براي فصل‌هاي سرد بايد از رايحه‌هاي گرم استفاده كرد و براي فصل‌هاي گرم از رايحه‌هاي سرد.

حالا كه كم‌كم به بهار نزديك مي‌شويم، بد نيست به فكر عوض كردن عطرتان بيفتيد. براي اين فصل از رايحه‌هاي خنك استفاده كنيد. بهتر است براي اين فصل ۲ عطر تهيه كنيد؛ يكي براي استفاده روزمره و ديگري براي مهماني‌ها. عطرهاي سنگين، مثل توليدات برند ديور يا ورساچه را در مهماني‌ها استفاده كنيد؛ اين عطرها معمولا به تلخي يا شيريني مي‌زنند.

از آن‌جايي كه با ورود به فصل بهار روزهاي گرم هم كم‌كم خودي نشان مي‌دهند به سراغ عطرهايي با ماندگاري بالا برويد. بدن در فصول گرم سال، بيشتر عرق مي‌كند و همين مسئله باعث از بين رفتن زود به زود بوي عطر مي‌شود برخلاف زمستان كه عطرها براي خودشان حالا حالاها مي‌مانند و جايي نمي‌روند!


راهنمای خرید عطر نوروزی

عطر اصل

نسبت به خريد عطر اصل، حساس باشيد. عطرها مستقيما با سيستم تنفسي شما سروكار دارند. اگر عطر شما نامرغوب باشد احتمال اين‌كه به بدن‌تان و حتي به محيط‌زيست صدمه بزند زياد است. اين روزها زياد ديده مي‌شود كه دستفروش‌ها عطرهايي را با شكلي شبيه عطرهاي اصل مي‌فروشند و متاسفانه عده‌اي هم اين عطرها را مي‌خرند. سري به سايت‌هاي فروش عطر مورد نظرتان بزنيد. با يك جست‌وجوي ساده متوجه خواهيد شد كه قيمت آن عطر حدود چقدر است. چطور ممكن است همان عطر را با يك دهم قيمت بفروشند و بگويند اصل هم هست؟ حتي اگر گفتند به خاطر نداشتن جعبه به قيمت پايين فروخته مي‌شوند باور نكنيد؛ اين عطرها تقلبي هستند.


چگونه عطر تقلبي را تشخيص دهيد؟

عطرهاي تقلبي معمولا شيشه‌هاي نامرغوب و كدري دارند. چاپ روي شيشه و جعبه معمولا كمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتويات شيشه به طرز عجيبي غيرعادي به‌نظر مي‌آيد(مثلا خيلي پر رنگ هستند).

اگر در اينترنت عكس نمونه‌هاي اصل را ببينيد به راحتي مي‌توانيد با نمونه‌هايي كه فروشنده‌ها به شما نشان مي‌دهند مقايسه كنيد و انتخاب درستي داشته باشيد. اگر عطر شما تقلبي باشد مي‌تواند علاوه بر پوست به ريه‌ها نيز آسيب بزند. علائمي مثل خارش گلو و بيني، عطسه، آبريزش بيني و سرفه مي‌تواند نشان‌دهنده مشكل‌دار بودن عطرتان باشد. از طرف ديگر افرادي كه آلرژي دارند يا به بيماري‌ها و مشكلات تنفسي مثل آسم دچار هستند بايد بسيار مراقب خودشان باشند.

تنگي نفس و خس‌خس سينه از ديگر مشكلاتي است كه عطرها مي‌توانند ايجاد كنند. هفته‌نامه سلامت به نقل از دكتر صمد قدرتي، فوق‌تخصص بيماري‌هاي ريه نوشت هر چه تعداد دفعات استفاده و مدت تماس با اينگونه مواد بيشتر باشد، خطرات و عوارض ايجاد شده بر اثر استفاده از اين مواد نيز افزايش خواهد يافت.


راهنمای خرید عطر نوروزی

نكات تكميلي

جالب است بدانيد عطرها تاثيرات فوق‌العاده‌اي روي برداشت افراد از شما خواهند داشت. شما با توجه به روحيه و حساسيت‌هاي‌تان دست به انتخاب عطر مي‌زنيد و عطري كه با روحيه‌تان سازگارتر است را انتخاب مي‌كنيد. عطرها مي‌توانند نمايش‌دهنده اعتماد به نفس، مهرباني، حساسيت و نازك طبعي و خيلي احساسات ديگر باشند. علاوه بر عطرهايي كه انتخاب مي‌كنيم بدن هر شخصي رايحه مخصوص به‌خودش را دارد كه يك عطر مي‌تواند روي تشديد آن تاثير بگذارد؛ پس در انتخاب عطرتان بسيار دقيق باشيد.

  • پوست‌هاي چرب، عطر را بهتر از پوست‌هاي خشك نگه مي‌دارند. اگر پوست خشكي داريد مي‌توانيد از مرطوب‌كننده‌هايي كه چربي دارند اما فاقد بو هستند استفاده كنيد و بعد از آن، عطرتان را اسپري كنيد.

  • در بازار عطرهايي براي كودكان ساخته وجود دارد. پيشنهاد ما اين است كه به سراغ اين عطرها نرويد مگر اين‌كه صد‌در‌صد از آن‌ها مطمئن باشيد. سيستم پوستي و تنفسي كودكان ‌بسيار حساس و آسيب‌پذير است.

  • عطرها با توجه به آب و هواي منطقه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد ماندگاري بالا يا پاييني خواهند داشت. مثلا در مناطق گرم زودتر از بين مي‌روند و در مناطق سردسير بيشتر باقي مي‌ماند.

  • موقع خريد عطر به تاريخ انقضاي آن توجه كنيد. يادتان باشد كه عطرها با نزديك شدن به تاريخ انقضاي شان بوي شان را تا حد زيادي از دست خواهند داد.

  • در دنياي مد، درست مثل لباس‌ و كيف و كفش‌، عطر‌ها هم سال به سال و فصل به فصل عوض مي‌شوند اما اگر دل‌تان مي‌خواهد خاطره ماندگارتري در ذهن دوستان‌تان به جا بگذاريد سعي كنيد يك عطر را به‌عنوان عطر ثابت استفاده كنيد و اگر دوست داشتيد بقيه عطرهاي جديد را در مراسم مختلف به كار ببريد.

  • براي كسي به‌عنوان هديه عطر نخريد. بويي كه شما مي‌پسنديد با بويي كه او مي‌پسندد فرق دارد. اگر قرار به خريد عطر شد حتما او را به همراه ببريد يا مطمئن شويد عطر مورد نظرش را مي‌شناسيد.

  • فروشگاه‌هاي معتبر معمولا تستر‌هايي دارند كه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. تستر را امتحان كنيد و از عملكرد بدن‌تان نسبت به آن عطر مطمئن شويد. تسترهاي كاغذي به اندازه پوست شما تغيير رايحه را مشخص نمي‌كنند.

  • اگر هيچ ايده‌اي از عطر مورد نظرتان نداريد و قرار است تعداد زيادي از عطرها را امتحان كنيد محض احتياط به همراه خودتان مقداري قهوه ببريد. البته بيشتر فروشگاه‌ها ظرف‌هاي محتوي قهوه دارند. بوييدن قهوه به فعال شدن مجدد حس بويايي شما كه در اثر بو‌كردن عطرهاي مختلف گيج شده كمك مي‌كند.

  • اگر قرار است شيشه عطرتان را به همراه ببريد از كيف‌هاي محكم استفاده كنيد تا به شيشه آسيبي وارد نشود. مي‌توانيد جعبه عطرتان را به همراه داشته باشيد تا از شيشه محافظت كند و باعث شكستنش نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اينجانب

      به به

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج