adexo3
۲۱۲۳۳۷
۵۱۵۳
۵۱۵۳
پ

کارآفرینی دیجیتالی

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

پرتال به اشتراک گذاری فایل های صوتی (ساند کلاند)، یک استارت آپ موفق با رتبه ۱۷۰ در فضای دیجیتال است که فرصت های کسب و کار متنوعی را برای فعالان حقیقی و حقوقی در اینترنت ایجاد کرده است.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

پرتال به اشتراک گذاری فایل های صوتی (ساند کلاود)، یک استارت آپ موفق با رتبه ۱۷۰ در فضای دیجیتال است که فرصت های کسب و کار متنوعی را برای فعالان حقیقی و حقوقی در اینترنت ایجاد کرده است.

در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین ها، تا کنون به معرفی اصول و مبانی کارآفرینی در فضای وب به همراه بررسی موفقیت های برترین مدل های تجاری فعال در این عرصه اشاره شده است. شاید برای نخستین بار در میان سایت های فارسی، پرتالی فارسی در اینترنت، بخش اختصاصی به معرفی برترین های کسب و کار دیجیتالی در جهان پرداخته است که امیدواریم مجموعه این تلاش ها مورد استفاده خوانندگان امروز و آینده سایت قرار بگیرد. پرونده کارآفرینی دییجیتالی امروز را به معرفی یکی از برترین کسب و کارهای این حوزه در عرصه موسیقی اختصاص داده ایم.

Soundcloud.com، یک پرتال به اشتراک گذاری آنلاین فایل های ویدئویی است که توسط سوئدی ها در سال های اخیر طراحی و راه اندازی شده است. این سایت با ده ها میلیون کاربر ثبت شده و میلیون ها موسیقی شنیده شده در عرصه های مختلف و موضوعات گوناگون، همواره با استقبال کاربران ۲.۵ میلیاردی وب رو به رو شده است. سوئدی ها، در زمینه خلاقیت های دیجیتالی در فضای وب، و به طور کل نوآوری در ارائه خدمات، در زمره کشورهای پیش رو در دنیا هستند.

پرتال پخش آهنگ و به اشتراک گذاری فایل های صوتی spotify.com نیز در سال ۲۰۰۹، توسط مارتین لورنتزون و دانیل ای کی سوئدی طراحی و راه اندازی شد که هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ کارمند و ۶۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد. اکنون سایت ساندکلاود هم یکی دیگر از خلاقیت های دیجیتالی سوئدی در فضای اینترنت است. از ساند کلاود، به عنوان یوتیوب فایل های صوتی در وب یاد می شود. همان کاری که فلیکر برای به اشتراک گذاری تصاویر و یوتیوب برای فایل های ویدئویی کرد و توییتر برای متن های کوتاه، این سایت برای فایل های صوتی می کند.

پرتالی که در ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱۰ میلیون مشترک داشت، امروز به بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دست یافته است. از طریق اپلیکیشن های موبایل و اینترنت و حتی شبکه های اجتماعی، این پرتال قریب به ۲۰۰ میلیون بار دیده شده است. این که چطور این پرتال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی فعال است موضوعی که در پرونده امروز به آن اشاره خواهیم کرد.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

ساند کلاود در یگ نگاه

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

ساند کلاود یا ابر صدا، در واقع نام شرکتی کارآفرین در فضای وب است که در سال ۲۰۰۷ میلادی در استکهلم سوئد، راه اندازی شد و کار اجرایی آن از اکتبر ۲۰۰۸ گسترش یافت و دفترمرکزی آن هم اینک در برلین آلمان قرار دارد. الکسادر یونگ و اریک والفروس، از موسسان این کسب و کار در دنیای موسیقی در وب هستند که بیش از ۱۹۰ نفر کارمند در اختیار دارند. در فوریه ۲۰۱۵ میلادی، این سایت، یکصد و هفتادمین سایت پر بیننده اینترنت شد که در زمینه به اشتراک گذاری فایل های صوتی در وب شهرت دارد. در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی، ۱۷۵ میلیون بار مورد بازدید کاربران وب از سراسر جهان قرار گرفته است. بیش از ۳۳۰ میلیون نتیجه جست و جو در گوگل در باره کسب و کار و فعالیت ساند کلاود، خود بهترین گواه از استقبال جهانی از این کسب و کار اینترنتی می باشد که توسط شرکت هایی چون اپل، فیس بوک و گوگل نیز استفاده می شود.

بعد از یوتیوب، این سایت دومین سایت پر بیننده به اشتراک گذاری فایل صوتی در اینترنت که بیش از ۱۷۵ میلیون مخاطب ماهانه دارد. نشریه گاردین درمقاله ای در سال ۲۰۱۴ نوشت که ارزش بازاری این کارآفرینی دیجیتالی به میزان ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و قصد دارد تا به اشتراک گذران فایل های صوتی، پول پرداخت کند. به جای پرداخت مستقیم پول به اشتراک گذاران فایل های صوتی پر شونده، سایت تلاش میکند تا اکثر پولی که از آگهی دهندگان دریافت می کند را به دارندگان صفحه های موسیقی پر شونده پرداخت کند تا آن ها بیشتر به کار و جذب مخاطب مجاب شوند. مجموعه هایی چون Universal Music, Sony Music and Warner Music تلاش دارند تا ۳ تا ۵ درصد از تعامل با ساند کلاود کسب سود کنند.

این کار به این دلیل است که برخی از کاربران، فایل های موسیقی از این شرکت ها را بدون مجوز در این سایت منتشر می کنند. گفتنی است شرکت یونیورسال، صاحب ۵ درصد شرکت مشهور به اشتراک گذاری فایل های صوتی یعنی spotify می باشد. ساندکلاود همواره با انتقادات زیادی در عرصه کپی رایت قرار گرفته است که جدیدترین آن مربوط به مدیرعامل آکادمی ترانه سرایان و آهنگ سازان بریتانیا BASCA می باشد که از گوگل و ساندکلاود بخاطر فراهم کردن قابلیت هایی برای دزدیده شدن کارهای موسیقی آن ها انتقاد کرد. از مارچ ۲۰۱۳ میلای به این سو، ساند کلاد به عنوان شریک توییتر شناخته می شود و توانسته اند در یک اقتصاد مشارکتی در فضای اینترنت (همان طور که در نمونه Airbnb اشاره شد)، در توسعه اپلیکیشن های موسیقیایی توییتر همکاری کنند.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

Soundcloud و داستان اشتراک گذاری موسیقی

اپلیکیشن های ساند کلاود به همه کاربران در همه سنین اجازه میدهد که به راحتی فایل های صوتی خود را در وب به اشتراک بگذارند. این، فرصت شنیده شدن است.ساند کلاود را بزرگان موسیقی، کسب و کار، فعالان هنری و ورزشی و حتی سیاستمداران هم دنبال می کنند. اوباما و مایکل بلومبرگ، رییس جمهور امریکا و شهردار نیویورک، موافقتامه ای را با ساند کلاود امضا کردند تا سخنرانی هایشان را در این پرتال به اشتراک بگذارند. بیانسه و آدام کارولینا، خواننده و کمدین های آمریکایی نیز از مخاطبان این پرتال هستند و برخی از کارهای خود را به طور اختصاصی در این پرتال به اشتراک می گذارند. الکساندر یونگ، مدیر عامل و یکی از موسسان پرتال از این سایت به عنوان محفلی برای معرفی موسیقی های محلی، گروه های موسیقی غیر تخصصی و هم چنین فرصتی برای شنیدن حرفهای مختلف از افراد گوناگون در دنیا یاد میکند و البته گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی هم در رشد این پرتال موثر بوده اند.

نشریه یو اس ای تودی در مصاحبه ای با مدیر این پرتال اظهار داشت که تنها ۸ درصد کل کاربران اینترنت از این شبکه استفاده می کنند. ایده پشت کسب و کار ساند کلاود، بسیار ساده است و مانند Youtube بود که بعدها به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار توسط Google خریداری شد. هر کس باید بتواند فایل صوتی خود را به راحتی در سایت منتشر کند و برای دیگران به اشتراک بگذارد و این کار رو در وبلاگ ها، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کند. برای کمک به کاربران برای تولید فایل های صوتی، خدماتی را این سایت برای افراد جهت تولید فایل های صوتی از وب کم در نوت بوک و گوشی های هوشمند فراهم کرده است. تفاوتی که بین یوتیوب با ساندکلاود وجود دارد این سایت که در یوتیوب، شما می توانید میلیون ها دقیقه فایل ویدئویی به اشتراک بگذارید بدون آن که مجبور به پرداخت هزینه ای باشید. اما در ساند کلاود، اگر بیش از ۲ ساعت فایل صوتی منتشر کنید، مجبورید ۳۸ دلار آبونمان سالانه پرداخت کنید برای ۴ ساعت.

اما با پرداخت ۱۳۰ دلار در سال، به طور نامحدود می توان در این پرتال محبوب به اشتراک گذاری فایل های موسیقیایی، فایل آپلود کرد. در هر دقیقه، ۷۲۰ دقیقه فایل audio در این پرتال در حال انتشار است که رقم بسیار قابل توجهی است. اگر چه ساند کلاود کارآفرین موفقی در دنیای وب است، اما هنوز خیلی سود ده نیست. در چند سال اخیر، بیش از ۴۵میلیون دلار در این شرکت توسط Kleiner Perkins، شرکت پشتیبان توییتر، سرمایه گذاری شده است. برخی از فعالان صنعت موسیقی دیجیتال، مانند تیم آکیموف، که ادیتور در محتوای دیجیتال برای ایستگاه رادیویی شیکاگو می باشد معتقد است که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که پادکستینگ podcasting مرده است و همیشه دسترسی به فایل های ویدئویی نیست و بسیاری دوست دارند فایل صوتی گوش کنند.

افراد زیادی از طریق این سایت توانستند به موفقیت های خوب تجاری و مالی در عرصه موسیقی و فایل های صوتی برسند که نمونه اش، شرکت Earwolf است که توانست شوهای کمدی خود را از این طریق عرضه و به اشتراک بگذارد و شمار زیادی مخاطب بدست آورد و لارن تیرز، مدیر استودیوی این شرکت از رشد بسیار زیاد شمار شنونده های فایل های این شرکت خبر داد. Simon & Schuster از ناشران کتاب، کتاب های صوتی خود را در این پرتال به اشتراک گذاشت و برای نویسندگان کتابهای خود در این پرتال، خدماتی را فراهم کرد تا به آسانی محتوای خود را عرضه و دراختیار دیگران قرار دهند.

استفاده از ساند کلاود راحت است و باید ثبت نام کنید و از خدمات آن بهره برداری کنید. با اکانت فیس بوک و گوگل نیز میتوان وارد این سایت شد. اقتصاد مشارکتی در سرزمین دیجیتالی را میتوان با این نکات ساده یادگرفت.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

قابلیتهای ساند کلاود

کارآفرینی دیجیتالی ساند کلاود حوزه های مختلفی را در عرصه به اشتراک گذاری فایل های موسیقی ایجاد کرده است. همانند شبکه های اجتماعی، کاربران ثبت شده در سایت می توانند گروه و انجمن برای خود درست کنند و با یکدیگر تبادل داشته باشند. حتی گروه های موسیقی و آرتیست ها و آهنگ ساز ها می توانند در این پرتال دارای یک آدرس اینترنتی مشخص باشند و با آن شناخته شوند. کاربران قادرند هر اندازه که میخواهند فایل موسیقی گوش کنند در موضوعات مختلف اما تا ۱۸۰ دقیقه بیش تر اجازه ندارند فایل موسیقی در پروفایل منتشر کنند. گزارش ها نشان می دهد که نیمی از محتوای صوتی منتشر شده در این سایت، مربوط به هنرمندان موسیقی معروف دنیا و موسیقیدانان متوسط می باشد. ساند کلاود از طریق widget و اپلیکیشن ها، به توزیع موسیقی اقدام می کند. کاربران می توانند ویجت ها را بر روی وب سایت ها، وبلاگ ها و شبکه اجتماعی قرار دهند و سپس ساند کلاود به طور اتوماتیک، فایل ها را فراخوانی و منتشر میکند. اخیرا این سایت، فایل های موسیقی را با شکل های گرافیکی منتشر می کند تا برای مخاطبان جذاب تر باشد و بتوانند بر روی آن ها کامنت بگذارند. ایجاد plasylist که در سایت های اشتراک موسیقی همواره امری جذاب و مورد استفاده مخاطبان و علاقمندان به موسیقی است، در این پرتال در اختیار کاربران قرار داده شده است.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

فالو کردن و لایک کردن موسیقی های دیگران نیز از جمله قابلیت های این کارآفرینی در فضای وب می باشد. اپلیکیشن هایی که این سایت ایجاد کرده است مورد استفاده مجموعه هایی چون Garage Band, Logic Pro, PreSonus Studio One DAW, قرار گرفته و با استقبال سایت هایی چون SounYouNeed همراه شده است. انتشار فایل های صوتی مربوط به تماس تلفنی نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان با افراد مختلف در این پرتال سبب شد تا دولت ترکیه این سایت را در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴ مسدود کند. ساندکلاود چند ویژگی برتر دارد که باعث این همه موفقیت، برایش شده‌اند، یکی از آنها استفاده هوشمندانه از API است، صداهای ساندکلاود را هم می‌شود با اپلیکیشن رسمی ساندکلاود گوش کرد و هم با اپ‌هایی مثل فیس‌بوک، فلیپ‌بورد یا تامبلر. در مورد API، والفورس نظر جالبی دارد که تصور می‌کنم حتی برای وبلاگ‌نویس‌ها و صاحبان سایت‌های پربازدید ایرانی هم مفید باشد.

ایشان عقیده دارند که وقتی یک سایت یا سرویس اینترنتی کوچک است و مدیران آن به سایت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک اجازه می‌دهید از API شما استفاده کنند، این کار باعث جلب توجه کاربران زیاد می‌شود و باعث می‌شود، سایت به سرعت رشد کند، اما در عین حال بعد از یک مرحله، این خطر وجود دارد که سایت و سرویس شما، در سایت بزرگ‌تر حل شود، طوری که هیچ کس به آن توجه نکند، گویی که سرویس شما یک ویژگی پیش‌فرض سایت بزرگ‌تر است.به نظرم این گفته برای وب‌مسترهای ایرانی ارزشمند باشد، به جای جدال‌ها و رقابت‌های بیهوده، خیلی وقت‌ها همکاری با سایت‌های بزرگ‌تر و در پیش گرفتن یک راهبرد برد دو سویه برای آنها مفید است، این کار تا زمانی که سرویس، جا بیفتد و حلقه مخاطبان خاص خود را پیدا کند، باید ادامه پیدا کند. آخرین اخبار درباره این کسب و کار موسیقیایی در دنیای دیجیتال را در نشانی وبلاگ آن به آدرس اینترنتی https://blog.soundcloud.com ملاحظه کنید.

دایرکتوری موضوعی آهنگ های این سایت در نشانی اینترنتی https://goo.gl/vVt۲bS قرار دارد. ساند کلاود تلاش دارد تا به میزان ۱ میلیارد کاربر در روز برسد که هدف بلند پروازانه است اما به عنوان یک پلتفرم فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی می تواند در سال های آینده افق های بیشتر ی پیش روی باشد و شاید با همکاری با یک سایت بزرگ، بتواند مسیرهای موفقیت را با حرکت بیشتری طی کند. همان طور که یوتیوب و آمازون طی کردند و کاربران بسیاری دارند و در واقع اینترنت بدون آن ها کمی مشکل به نظر می رسد. در سال ۲۰۱۳، این سایت جایزه کارآفرینان اروپا موسوم به Europioneer را از آن خود کرد. این جایزه هر ساله به برترین کارآفرینان دیجیتال اروپا اعطا می شود و باشگاه کارآفرینی دیجیتالی، در روزهای آینده، به بررسی و معرفی برندگان دوره قبل این جوایز و هم چنین مدل های موفق جایزه سالانه وبی اوارد خواهد پرداخت.

کارآفرینی با دنیای موسیقی در اینترنت

درس هایی از ساند کلاود

۱- صنعت موسیقی در وب، آینده ای موفق و روشن دارد.

۲- اقتصاد مشارکتی در سرزمین دیجیتال، یک فرصت ساز بزرگ است.

۳- کارآفرینی دیجیتالی را می توان از طریق صنعت موسیقی نیز دنبال کرد.

۴- هر کسب و کار اینترنتی برای موفقیت، نیازمند استفاده از پرتال های پر بیننده در اینترنت است.

۵- در هر کاری که فکر میکنید موفق هستید، می توانید ساختار یک کسب و کار دیجیتالی مرتبط را فراهم کنید.

۶- ساند کلاود فرصت معرفی و شناخته شدن را برای خیلی از افراد و کاربران فراهم کرده است. این همان فرصت آفرینی دیجیتالی است.

در ویدئوی زیر، درباره این سایت بیشتر ببدانید



در روزهای آینده، درباره صنعت موسیقی دیجتال و دیگر فعالان این عرصه در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین ها بیش تر خواهیم شنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج