۲۱۸۰۹۸
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

از این مطلب و تا چند مطلب آینده، به ارائه نکاتی درباره نحوه انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسائل اجمالی مربوط به آن خواهیم پرداخت.

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

اگر از همراهان دائمی سلسله مطالب راهنمای تحصیل در خارج از کشور باشید که چند ماهی است در پرتال برترین‌ها به ان پرداخته می‌شود، حتماً متوجه شده‌اید که در این راهنمای تحصیلی، اصول و مبانی اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی، در کنار معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، معرفی شده است. راهنمای فرصت‌های تحصیلی در آلمان ، سوئد ، فرانسه ، اتریش و حتی مجارستان و لهستان ، به صورت ویژه در این سلسه مطالب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نکات عملی و کاربردی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشورها در قاره سبز، ارائه شده است.

اما برای آن دسته از مخاطبانی که قصد دارند، برای گرایش‌های خاص علمی و رشته‌های تخصصی، نسبت به انتخاب دانشگاه و کشور اقدام کنند و در این راستا برنامه ریزی کنند، از این مطلب و تا چند مطلب آینده، به ارائه نکاتی درباره نحوه انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسائل اجمالی مربوط به آن خواهیم پرداخت. مثلاً اگر قصد دارید تا رشته حقوق را در اروپا بخوانید، با چه مسائلی مواجه هستید، یا مثلاً فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، در چه حوزه‌هایی در سایر رشته‌ها می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و قس علی هذا. امروز، به ارائه نکاتی برای علاقه‌مندان به تحصیل در گرایش‌های مختلف مدیریت می‌پردازیم. امیدواریم خوانندگان محترم پرتال برترین‌ها، از این مشاوره‌ها برای انتخاب بهتر مسیر خود اقدام کنند.

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

نکته ۷۵۱: دانشگاه‌های اروپا بر خلاف دانشگاه‌های آمریکا و بعضاً کانادا و استرالیا، مدرک جی آر ای‌ یا جی مت GRE-GMAT را به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم جهت پذیرش دانشجو در گرایش‌های مدیریت مطرح نمی‌کنند. اما همواره دانشگاه‌های مهم اروپا در زمینه مدیریت، در اختیار داشتن این دو مدرک را به عنوان امتیاز رقابتی در پرونده دانشجو معرفی می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید تا در دانشگاهی با رتبه علمی بالا در اروپا، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌های مدیریت پذیرفته شده و نامزد دریافت بورس تحصیلی هم قلمداد شوید، نسبت به اخذ یکی از این دو مدرک اقدام کنید. حتی با نمره متوسط نیز شانس خود را برای پذیرش در گرایش‌های مدیریت افزایش می‌دهید.

البته این روال ثابتی ندارد و برای مؤسسات مختلف و دانشگاه، متفاوت است. مثلاً موسسه CEH پاریس www.hec.edu که از معتبرترین مراکز آموزش مدیریت در فرانسه و اروپا می‌باشد، این دو مدرک را به عنوان ضرورت پذیرش توسط متقاضیان معرفی می‌کند.

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

همان طور که قبلاً برای متقاضیان دوره دکترا اعلام شد، برخی دانشگاه‌ها در اروپا، پذیرش روتین برای انتخاب دانشجویان دکترا ندارند و بر اساس فهرست سالانه فرصت‌های تحقیقاتی در دسترس یا list of academic placements اقدام می‌کنند که باید همواره چنین فهرست‌هایی زیر نظر داشت.

نکته ۷۵۲: گرایش‌های مدیریت از جمله گرایش‌هایی هستند که در مقاطع کارشناسی ارشد به بعد، فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر نیز متقاضی تحصیل در این گرایش‌ها می‌باشند. بنابراین، گرایش‌های مدیریت را باید یکی از پر مخاطب‌ترین و پر رقابت‌ترین رشته‌های دانشگاهی در اروپا دانست که همواره با استقبال مخاطبان رو به رو شده است. برای ارتقای شانس خود در این گرایش‌ها، ارائه سابقه کار عملی مستند و انتشار مقالات حتی در ژورنال‌های متوسط مرتبط با کنفرانس‌های بین‌المللی نیز یک برگ برنده برای شمایی که تحصیلاتی غیر از مدیریت داشتید، محسوب می‌شود. درباره شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و استفاده از منابع علمی، قبلاً توضیحاتی ارائه کرده یم.

نکته ۷۵۳: با داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی یا فنی - مهندسی، شانس شما برای پذیرفته شدن در گرایش‌های مدیریت بازرگانی یا مدیریت مالی ضعیف است، چرا که صلاحیت علمی حداقلی برای ورود به این رشته‌ها را به دلیل عدم گذراندن واحدهای پیش نیاز مقاطع عالی مدیریت بازرگانی و مالی در اختیار ندارید. بنابراین، همواره مدیریت صنعتی، مدیریت پروژه یا مدیریت تکنولوژی را به عنوان گرایش‌های مدیریت مرتبط با مدرک کارشناسی خود انتخاب کنید. مدیریت کارآفرینی Entrepreneurship Management نیز از جمله رشته‌های جدیدی است که برخی از دانشگاه‌های اسکاندیناوی و اروپایی ارائه کردند و می‌تواند مورد انتخاب فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی قرار بگیرد.

نکته ۷۵۴: اگر شما در رشته مدیریت تحصیل نکرده‌اید و قصد دارید تا در مقطع تحصیلی بعدی، یکی از گرایش‌های مدیریت را در دانشگاه‌های اروپا انتخاب کنید، نوشتن انگیزش نامه SOP و اظهارنامه هدف اثربخش، می‌تواند نشان دهنده میزان آشناییت و علاقه واقعی شما نسبت به انتخاب این رشته برای ادامه تحصیل باشد. در نوشتن این نامه‌ها از فارغ‌التحصیلان قبلی این رشته‌ها و اساتید امر کمک بگیرید. ارائه اصطلاحات و پاراگراف‌های ساختار یافته و مرتبط با گرایش مدیریتی خاصی که قصد اقدام دارید، محتوای این نامه‌ها را غنی تر می‌کند. شیوه ارتباط با فارغ‌التحصیلان و دانشجویان را قبلاً ذکر کردیم.

نکته ۷۵۵: برخی از گرایش‌های مدیریت مانند ام بی آی MBA، همان طور که در گفتارهای قبلی عنوان شد، رقابت شدیدتری برای پذیرش در آن در مقایسه با سایر گرایش‌های مدیریت دارد. این که شما بخواهید به هر قیمت ممکن در هر دانشگاهی مثل رومانی یا لیتوانی!، این رشته را بخوانید و در آن فارغ‌التحصیل شوید، رویکرد منطقی تلقی نمی‌شود. این گرایش مدیریت که تلفیقی از رشته‌های مهندسی و بازرگانی می‌باشد، باید توسط مجموعه ای تدریس شود که توانایی علمی و عملی مطلوبی برای تدریس این رشته به دانشجویان بین‌المللی داشته باشد.

به لحاظ تنوع مطالب درسی و تخصصی بودن آن‌ها، بعضاً در دانشگاه‌های مطرح اروپا، برای تدریس هر فصل یک کتاب در این گرایش، نیاز است تا کارشناسی که در آن زمینه تجربه عملی دارد برای تدریس به کلاس بیاید. چرا که کورس های گرایش ام بی آی، دینامیک ماشین یا مکانیک سیالات و فیزیک نیست که شاید فردی با حداقل معلومات علمی و بدون تجربه تدریس هم بتواند جزوه ای را تدریس کند و دانشجویان بر اساس مطالب یادگرفته شده و فرمول‌ها و استانداردهای مربوطه، به حل مسائل بپردازند.

نکته ۷۵۶: قطعاً در گرایش‌های مدیریت، کار آزمایشگاهی و کارگاهی مانند جوشکاری و شیمی و برق وجود ندارد و شما از طریق کار در آزمایشگاه‌هایی که در رشته‌های فنی و مهندسی هست، چیز خاصی را با تجربه عملی یادنمی گیرید. آن چه اهمیت دارد، انتقال درست و اثربخش مفاهیم دروس نظری به مخاطب است. بنابراین پای درس اساتیدی که در یک زمینه ده‌ها سال تجربه دارند باید نشست تا این موضوعات جدید را ملموس تر درک کرد و در آینده در محیط اجرا به کار برد. در انتخاب چنین رشته‌هایی، حتی الامکان نگاهی گذرا به فهرست اساتید و سابقه کاری آن ها در زمینه مورد ادعا داشته باشید.

نکته ۷۵۷: صرف این که فلان دانشگاه در فهرست برترین دانشگاه‌های اروپا در رشته مورد علاقه شما نیست، نباید منجر به حذف گزینه‌های شما بشود. مثلاً، دانشگاه کارستاد سوئد kau.SE، در زمینه صنعت خدمات، از برترین مؤسسات تحقیقاتی اروپا هست. اما این دانشگاه در فهرست برترین دانشگاه‌های اروپا جای ندارد.

نکته ۷۵۸: رجوع به ژورنال‌های علمی و آشنایی با نویسندگان مقالات و تعامل با آن‌ها نیز یکی از راه‌های مؤثر برای شناخت دانشگاه‌ها و گرایش‌های مختلف مدیریت در دانشگاه‌های اروپا می‌باشد. وقتی شمار مقالاتی که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سوئد درباره موضوعات خلاقیت و نوآوری در خدمات Service Innovation، در نشریات معتبر به نسبت دیگر کشورهای اروپایی قابل توجه است این مساله نشان دهنده توجه مراکز آکادمیک این کشور به چنین موضوعاتی می‌باشد و بالطبع زمینه ای برای اولویت دهی به چنین رویکردهایی در علم مدیریت.

بنابراین تحصیل در زمینه مدیریت خلاقیت و مدیریت نوآوری در کشوری مانند سوئد بیش تر توجیه دارد تا تحصیل در این رشته در کشوری مانند اسپانیا. یا مثلاً مدیریت انرژی‌های تجدید پذیر sustainable energy management در کشورهایی با رویکرد سبز به انرژی Green Energy مانند دانمارک و هلند ، بازدهی تحصیلی بیش تری برای دانشجو در قیاس با تحصیل در این عرصه در کشوری مانند مجارستان یا یونان دارد.

نکته ۷۵۹: مدیریت نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات یا بازاریابی سبز، بخشی از موضوعاتی است که در این گرایش مطرح می‌شود و همه، موضوعاتی جدید در دنیای علم و فناوری می‌باشند و فرمول و روش مشخصی برای حصول به نتایج مورد انتظار در این موضوعات وجود ندارد. بنابراین آن چه حرف نخست را می زند، تجربه عملی فردی است که در این زمینه سال‌ها کار کرده است و صاحب تجربه اجرایی می‌باشد.

بعضاً کورس مدیریت پروژه را فردی که بیست سال در این زمینه کار کرده است و شاید فوق دیپلم هم نداشته باشد، بهتر از فردی که کارشناسی ارشد مدیریت پروژه از چالمرز سوئد دارد، تدریس کند و داشته‌های خود را به مخاطب منتقل نماید. بنابراین، در انتخاب آن دسته از گرایش‌های مدیریت که موضوعات جدیدی در دنیای علم و فناوری می‌باشند، حتی الامکان دانشگاه‌هایی را در فهرست انتخاب‌های خود قرار دهید که اساتید و محیط دانشگاهی مطلوب و حرفه ای برای تدریس دروس این گرایش‌ها در اختیار داشته باشد.

نکته ۷۶۰: در گرایش‌های مدیریت که استقبال بسیاری میان مخاطبان از سراسر جهان در دانشگاه‌های اروپا وجود دارد، به دلیل رقابت شدید میان داوطلبان، متقاضیانی که دارای تجربه علمی و عملی بیش تری به نسبت دیگر داوطلبان برخوردارند، در اولویت برای انجام مصاحبه تلفنی قرار می‌گیرند. این قضیه در مقاطع دکترا و پسا دکترا بیش تر به چشم می‌خورد. همواره گذراندن دوره‌های کوتاه مدت در عرصه‌های مختلف مدیریت در داخل و خارج از کشور را جهت تقویت رزومه تحصیلی، فراموش نکنید. حتی گواهی شرکت در کنفرانس‌ها و فعالیت در انجمن‌های علمی مرتبط با مدیریت در ایران و سایر نقاط جهان، می‌تواند برگ برنده ای در روزمه شما باشد.

نکته ۷۶۱: افرادی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی به ویژه مدیریت هستند، باید از قابلیت‌های محاسباتی و تحلیلی خوبی برخوردار باشند. یادگیری نرم افزارهای تحلیل آماری می‌تواند موحب تقویت رزومه شما و هم چنین راهکاری برای تألیف مقالات کمی در حوزه مدیریت در آینده شود. این رویکرد تأثیر زیادی در پذیرش شما به عنوان فردی با قابلیت‌های حداقل برای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی مدیریت خواهد داشت.

نکته ۷۶۲: اگر شما به دنبال پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد منابع انسانی با تحصیلاتی در عرصه‌های غیر مدیریتی می‌باشید، تلاش کنید دوره‌هایی در زمینه روانشناسی و مدیریت منابع انسانی را بگذرانید و در این حوزه‌ها اطلاعات خوبی کسب کنید. معمولاً مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها برای انتخاب دانشجویان در زمینه‌های مدیریتی، متقاضیانی را که دوره‌های مرتبط با مسائل مدیریت را گذرانده‌اند و با موضوعات این حوزه آشنایی نظری دارند را در اولویت انتخاب قرار می‌دهند.

نکته ۷۶۳: موسساتی که برگزار کننده دوره‌های آموزش مدیریت به صورت آنلاین هستند در داخل و خارج از کشور بسیار است. مدارک این مؤسسات می‌تواند در تقویت رزومه شما جهت ورود به مقاطع عالی این رشته مثمر ثمر باشد.

همواره، صحت علمی دانشگاه و موسساتی که برای رشته مدیریت و گرایش‌های آن انتخاب می‌کنید، در زمره مراکز تأیید شده اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم باشد.
برای آگاهی از سایت‌های مربوط به معرفی فرصت‌های تحصیلی برای مقاطع مختلف رشته مدیریت، می‌توانید از این پرتال‌ها استفاده کنید.

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت

راهنمای متقاضیان تحصیل در گرایش‌های مدیریت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      سلام من مدرک لیسانس معماری از دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۷.۰۹ دارم میخواستم ببینم میتونم برای ارشد رشته مدیریت پروژه تو دانشگاه نروژ اقدام کنم؟
      ایا جزو مدارکم مدرک جی ار ای و غیره هم میخواد؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج