۲۲۸۲۳۷
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com

پرتال اوبر دات کام، در واقع پرتالی برای پیدا کردن فوری تاکسی و اجاره ماشین و اتوبوس هست. این سرویس خلاقانه، امروزه از طریق گوشی‌های هوشمند نیز به میلیون مخاطب خود در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند که اخیراً، میلیاردها دلار سرمایه گذاری را نیز به خود جذب کرده است.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com


برترین ها: همان طور که در چند ماه اخیر شاهد بودید، باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها، به معرفی و مرور برترین کسب و کارهای جهان در عرصه دیجیتال می‌پردازد تا از این طریق، خوانندگان محترم سایت را از اوضاع کارآفرینی دیجیتالی بزرگان وب، آشنا کند. مجله اینترنتی برترین‌ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده‌های موفق در این حوزه آشنا کند.

هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می‌گیرد. امروز، قصد داریم یکی از سرویس‌های خلاق دنیای وب را به شما معرفی کنیم. سایت اوبر دات کام. پرتالی که شاید برای ما ایرانی‌ها، خیلی شناخته شده نباشد، اما روزانه صدها هزار نفر از این سرویس در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این شرکت هم‌اکنون در ۳۰۰ شهر و در ۵۸ کشور مختلف فعالیت می‌کند، بیش از یک میلیون راننده دارد و ارزش آن به بیش از ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

بنیان‌گذار و مدیر اجرایی اوبر، تراویس کالانیک Travis Kalanick می‌باشد که امروزه باید نام او را در فهرست باشگاه میلیاردرهای سرزمین دیجیتال قرار داد. وی، وقتی که می‌خواست در کنفرانسی در پاریس شرکت کند با مشکل پیدا کردن تاکسی رو به رو شد، و این ایده کافی بود که آقای کلانیک، ایده اوبر را راه اندازی کند و از موفق‌ترین کسب و کارهای دنیای وب گردد. همه چیز، از یک ایده شروع می‌شود. .....

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(تصویر ایندکس سایت اوبر)

اوبر دات کام، در واقع یک سرویس اجاره تاکسی یا ماشین کرایه ای هست که کاربران را قادر می‌سازد تا در اسرع وقت، و سریع‌ترین زمان ممکن، نزدیک‌ترین تاکسی به محل اقامت و سکونت خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنند. دفتر این شرکت در سانفرانسیسکو آمریکا می‌باشد و اخیراً دنیای اپلیکیشن ها، به کمک این کارآفرینی دیجیتالی خلاق آمده است. از طریق گوشی هوشمند و نرم افزار اوبر، می‌توان، با رانندگانی که نزدیک محل شما قرار دارند، ارتباط برقرار کرد و از نزدیک‌ترینان ها خواست تا به سمت شما آمده و شما را سوار کنند.

این موضوع، در جاهای شلوغ و برای کسانی که نمی‌توانند در کشورهای مختلف، تاکسی بگیرند، مفید است. مشتریان، در واقع از طریق اپ تلفن، درخواست ماشین کرده و اوبر، تلاش می‌کند تا سریع‌ترین راننده را به شما معرفی کند. اینکه حال، این راننده صلاحیت دارد و حرفه ای هست یا نه، خیلی مهم نیست برای اوبر. همین قضیه، معمولاً اعتراضاتی را برانگیخته است.

ویدئو زیر، در 13 دقیقه شما را با کارکرد این نرم افزار آشنا می‌کند.



خوب، از طریق نرم افزار اوبر، شما تقاضای سواری کرده و موقعیت رانندهٔ خود را ردیابی می‌کنید. با افزایش محبوبیت شرکت‌هایی چون اوبر، در بسیاری جاها آنان مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته‌اند که آنان را به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم می‌کنند. به هر حال، نرم افزار اوبر از طریق ثبت نام از دارندگان اتومبیل خصوصی، به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که از طریق این نرم افزار، اتومبیلی را برای محلی که در آن بسر می‌برند پیدا کنند و با وارد کردن آدرس مقصد خود، از هزینه ای که باید پرداخت کنند نیز آگاهی یابند.

معمولاً، رسم بر این هست که پرداخت هزینه نیز پس از رسیدن مسافر به مقصد، از طریق همان نرم افزار صورت می‌گیرد. ۲۰ درصد از کرایهٔ پرداخت شده به رانندهٔ اتومبیل شخصی، به شرکت خدمات رسانی اوبر تعلق می‌گیرد. حالا شما تصور کنید چه درامد عظیمی، از طریق این بستر سازی دیجیتالی، به جیب اوبر می‌رود. این همان موضوعی است که ما در سلسه مطالب ایده‌های خوب برای کاربران خوب، به آن تاکید کردیم. یعنی کسب و کار خلاق و ایده‌های جالب! ایده‌های بستر ساز و فرصت آفرین.

باز هم با اوبر در ۶ دقیقه!



اوبر چگونه کار می‌کند؟

اوبر، هم یک سایت دارد و هم در واقع نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه. این نرم افزار می تواند فرصتی برای تعامل مخاطبان با رانندگان محلی باشد. البته پرتال letskedaddle.com در امریکا، یک همسفر یاب آنلاین است که مخاطبان را به اولین اتوبوس یا تاکسی در دسترس ارزان، وصل می‌کند. سیستم کاری آن، متفاوت با اوبر می‌باشد. سکدادل که در معنی لغوی، به معنای فرار کردن با عجله هست، شرکتی است که می‌کوشد تا هزینه سفرهای برون شهری در برخی از شهرهای آمریکا را برای شهروندان متوسط این کشور، آسان کند. سیستم کاری این شرکت به این صورت است که افراد در پرتال این شرکت به نشانی.letskedaddle.com ثبت نام می‌کنند و هر فرد می‌تواند مسیر سفر خود را در شهرهای تعریف شده در سایت، تعیین کند.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(تصویر ایندکس پرتال اسکدال- در زمینه کرایه اتوبوس)

اما اوبر، در واقع در رفتار سازمانی خود، تلاش دارد تا سیستم گرفتن و پیدا کردن تاکسی را در شهرهای مختلف دنیا، برای گردشگران و حتی شهروندان محلی، آسان کند. در واقع، هر وقت، یک متقاضی تاکسی، نیازمند تاکسی برای سفرهای درون شهری یا حتی برون شهری باشد، کافی است دکمه ویژه فراخوانی تاکسی را در این نرم‌افزار فشار دهد. بلافاصله، اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی کاربر به نزدیک‌ترین راننده تاکسی که در سیستم اوبر عضو است ارسال می‌شود. راننده پس از تائید، به سمت کاربر حرکت می‌کند. کاربر پس از فشار دادن دکمه و پیش از رسیدن تاکسی می‌تواند به‌صورت آنی، موقعیت مکانی راننده و زمان تخمینی رسیدن او را مشاهده کند. همچنین کاربر می‌تواند از میزان کرایه تخمینی تا مقصد نیز مطلع شود.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(تصویری از نرم افزار اوبر)

محاسبه کرایه در این سامانه براساس مسافت طی شده و در برخی موارد براساس زمان صورت می‌گیرد. البته اوبر مدتی پیش الگوریتم ویژه‌ای را طراحی کرد که بر اساس آن، کرایه در برخی موقعیت‌ها که نسبت تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود (نظیر ساعات پرتردد یا هوای توفانی)، بیشتر از مبلغ مرسوم در روزهای عادی باشد. پس از رسیدن مسافر به مقصد، کرایه این سفر به‌صورت خودکار از حساب مسافر کم شده و به حساب راننده واریز می‌شود و رسیدی الکترونیک نیز برای مسافر ارسال می‌شود. همچنین مسافر می‌تواند بر اساس شاخص‌هایی نظیر کیفیت رانندگی، رفتار راننده و نظایر این‌ها به راننده تاکسی خود امتیاز بدهد. البته این امتیازدهی دوطرفه است و راننده نیز می‌تواند به مسافر خود امتیاز بدهد.

گفتنی است مسافران و رانندگانی که امتیاز پایینی دریافت می‌کنند، بعدها با محدودیت‌هایی در استفاده از این سامانه روبه‌رو می‌شوند. رشد باور نکردنی سال 2011 شرکت اوبرکپ توانست 49 میلیون دلار درآمد کسب کند. دسامبر 2011 این شرکت بین‌المللی شد و نخستین شهر منتخب برای فعالیت این شرکت خارج از مرزهای ایالات متحده، پاریس بود؛ یعنی همان شهری که مشکل تاکسی گرفتن در آن به ایده شکل‌گیری اوبر انجامیده بود. اوبر طی چند سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و تا مارس 2015 توانست به سرمایه 82 میلیارد دلاری دست یابد.

براساس پیش‌بینی‌ها، درآمد این شرکت تا پایان سال 2015 به ده میلیارد دلار خواهد رسید. کاربران اوبر اکنون در 58 کشور و 300 شهر جهان می‌توانند از این نرم‌افزار برای یافتن تاکسی استفاده کنند. این موفقیت سبب شد شرکت‌های دیگری با تقلید از اوبر، نرم‌افزارهای مشابهی طراحی کنند که برای نمونه می‌توان به «لیفت» (Lyft)، «بلابلاکار» (BlaBlaCar) و «گوکچ»(GoCatch) اشاره کرد.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(تصویر از برند و نرم افزارهای اوبر)

از جابه‌جایی مسافر تا خرید و حمل بار یکی از ویژگی‌های شرکت‌های موفق در هرزمینه‌ای این است که ابتدا تمام تمرکز خود را روی بخشی از بازار و گروهی خاص از مشتریان قرار می‌دهند و پس از موفقیت نسبی در آن، به‌تدریج دامنه فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند. اوبر نیز با هوشمندی این رویه را در پیش گرفت. اوبر ابتدا فقط در سانفرانسیسکو فعالیت داشت. بسیاری از شهروندان سانفرانسیسکو از سیستم تاکسیرانی این شهر ناراضی بودند و به همین دلیل خیلی سریع از اوبر استقبال کردند.

یکی از نکات جالب در زمینه گسترش اوبر، به تأثیر همین مشتریان آغازین مربوط می‌شود. این افراد که از کارکرد اوبر راضی بودند، به شیوه‌های مختلف نظیر وبلاگ‌نویسی یا نوشتن تجربیات خوشایند خود در شبکه‌های اجتماعی، اوبر را تبلیغ کردند. در واقع موفقیت اوبر تا حد زیادی مدیون تبلیغات کلامی و غیرمستقیم اولین مشتریانش بود. پس از موفقیت‌های شکل گرفته در زمینه حمل مسافر، اوبر یک گام دیگر به پیش رفت و امکان حمل بار را نیز در برنامه‌های خود گنجاند. همچنین از سال گذشته، امکان دیگری به این برنامه افزوده شد و کاربران اکنون می‌توانند در برخی شهرها، از میان فهرستی از کالاهای روزمره نظیر مواد غذایی، نیازهای خود را سفارش دهند و پس از چند دقیقه آن‌ها را به وسیله رانندگانی که عضو همین سامانه هستند، دریافت کنند.

خلاقیت دیجیتالی یعنی همین! مواردی ه در 100 ایده دیجیتالی خوب برای کاربران خوب معرفی کردیم، اکنون، در کسب و کار خلاقانه اوبر، می‌توانید مشاهده کنید. گفتیم، باید بستر سازی کنید برای مشتریان. خوب این بستر را امروزه، اوبر ایجاد کرده است و رانندگان برای شما غذا و میوه می‌خرند و به شما تحویل می‌دهند و اوبر پورسانت میگیرد و راننده‌ها، کار دیگری جز مسافر کشی پیدا کرده‌اند! همه با جادوی اینترنت!

آینده اوبر دات کام

اوبر، برای کسب و کار خلاقانه‌اش، مانند پهپادهای فیس بوک و بالون‌های اینترنتی گوگل و هالو لنزهای مایکروسافت در مأموریت‌های فضایی، روش‌های جاه طلبانه ای‌ را در دستور کار دارد تا از ظرفیت‌های وب، برای توسعه کارآفرینی دیجیتالی خود بیش تر بهره مند شود. سرویس حمل و نقل مسافر اوبر قصد دارد با جذب 1.5 تا 2 میلیارد دلار دیگر در دور جدیدی از جمع آوری سرمایه‌گذاری‌های مالی، ارزش شرکتش را به 50 میلیارد دلار برساند. این خبری است که وال استریت ژورنال آمریکا از غول تاکسی رانی دنیا در وب، ارائه می‌کند.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(کسب و کار جدید اوبر در ۶ قاب)

اوبر در ماه فوریه 2014 اعلام کرده بود که ارزشی 18 میلیارد دلاری دارد و در همین دسامبر نیز خبر داد که ارزش خود را به 41 میلیارد دلار رسانده است. حالا این استارت آپ می‌تواند در کمتر از شش ماه حدود 10 میلیارد دلار دیگر بر ارزش خود بیفزاید. اوبر همین حالا نیز رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری در یک استارت آپ را در اختیار دارد. این شرکت طی شش سال اخیر و در ده دور جذب مالی مجموعاً 5.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را جمع آوری کرده بود. با این وجود، مجموع درآمدهای اوبر در سال گذشته تنها 400 میلیون دلار بوده که ارزش 50 میلیاردی آن تقریباً 120 برابر بیش از درآمدی خواهد بود که حاصل کرده است.

اوبر (Uber) در تلاش برای پاسخ به منتقدانی که ادعا می‌کنند دستمزد رانندگانش ناچیز است، مطالعه‌ای بلند پروازانه منتشر کرد. در این مطالعه استدلال می‌شود دلیل رشد انفجاری شرکت، سیستم پرداخت رقابتی و برنامه کاری منعطفی است که به جذب رانندگان بیشتر کمک می‌کند. این مطالعه به همراه پستی از جاناتان هال (Jonathan Hall)، اقتصاددان دانشگاه هاروارد که اکنون مدیر پژوهش‌های اوبر است، و یک مقاله دانشگاهی مشترک از هال و آلن کروگر (Alan Krueger) منتشر شد.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(آنالیز بازار اشتغال شرکای uber در ایالات متحده- کاری از دکتر هال و کورجر - ۲۰۱۵)

مطالعه آماری توسط گروه استراتژی بننسون (Benenson) روی ۶۰۰ راننده انجام گرفته است. متن کامل این مقاله را، از آیکون زیر دانلود کنید

http://bit.ly/1uyTm6z

در مقاله ۲۷ صفحه‌ای داده‌های بننسون مورد بررسی قرار گرفته‌اند و هال و کروجر هم با استفاده از پرسشنامه‌های ناشناس از داده‌های شرکت اوبر استفاده کرده‌اند. همچنین کروگر اختیار تام داده‌های این گزارش را بر عهده گرفته است. اجازه دهید قبل از موشکافی یافته‌های این مطالعه به نتیجه‌گیری کلی هال و کروگر اشاره کنیم: «رشد قابل توجه و کم‌نظیر رانندگان فعالی که در اوبر خدمت می‌کنند، شاهدی است مبنی بر اینکه اوبر به تعداد زیادی از کارکنانش گزینه‌های زیادی اعطا کرده که می‌توانند از بین آن‌ها یکی را برگزینند یا اصلاً شروع به کار نکنند.»

لازم است اشاره کنیم رشدی که هال و کروگر از آن سخن می‌گویند، واقعاً «سرسام‌آور» است. با توجه به این مطالعه، اوبر در اواخر سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار راننده فعال داشته است. نکته شگفت اینکه این شرکت توانست در ماه‌های نوامبر و دسامبر به ترتیب ۳۲ و ۴۰ هزار راننده به سرویس خود بیفزاید. طی سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۴ این رانندگان ۷/۶۵۶ میلیون دلار دستمزد دریافت کرده‌اند.

این‌ها، نشان از رفتار سازمانی دیجیتالی شرکت اوبر در آینده دارد. پرداخت دستمزد نیم میلیارد دلاری به رانندگان از طریق یک شرکت اینترنتی، یکی از مسائل جالب در دنیای کسب و کار امروزی است. کسب و کاری که افق‌های سرزمین دیجیتال را، همچنان بر بلندای کسب و کار جهان قرار می‌دهد.

جنجال‌های اوبر دات کامی

کارآفرینی دیجیتالی در دنیای امروز، با حاشیه‌های زیادی همراه است. بخش حقوقی شرکت‌های بزرگ دنیای آنلاین، روزی نیست که در دادگاه، جهت پرونده‌های قضایی شاکیان، حاضر نباشند. نقش حریم خصوصی کاربران در گوگل، گوگلی‌ها را بارها تا دادگاه اتحادیه اروپا برده است. آسانژ، رهبر ویکی لیکس، بزرگ‌ترین افشاگر قرن، فیس بوک زاکربرگ را، تنفر آمیزترین شبکه جاسوسی جهان می‌داند و تظاهراتی گسترده ای هر ساله علیه سیاست‌های مختلف این فیس بوک دوست داشتنی!، بر پا می‌شود. توییتر هم که در جنبش تسخیر وال استریت در سال‌های پیش، بارها به دادگاه رفته است. قضیه برای اوبر نیز، کم تر از بزرگان دنیای دیجیتال نیست. اوبر، بارها جنجال آفرین شده است و این جنجال آفرینی همچنان در شهرهای مختلف اروپا ادامه دارد.

گزارش جدید راشاتودی، درباره مخالفت‌ها با اوبر را در ویدئو زیر مشاهده کنید



یکی از مهم‌ترین آن‌ها آزار جنسی یک مسافر توسط راننده اوبر در هندوستان بوده است. یکی از مدیران اجرایی گفت که شرکت باید این لکه ننگ را که گریبان گیر آن شده است از رسانه‌های عمومی پاک کند؛ چراکه این غول حمل‌ونقل به شدت به دردسر افتاده است. در پایان سال ۲۰۱۴، مجادلاتی پیرامون شرکت خدمات اجاره ماشین اوبر شکل گرفت. ابتدا اظهارات یک مدیر برای انتقام علیه انتقادات رسانه‌ها، سپس تعرض به یک مسافر زن در دهلی و نهایتاً افزایش قیمت این اپلیکیشن پس از آنکه از یکی از خودروهای آن در واقعه گروگان‌گیری در سیدنی استفاده شد.

گزارش بی بی سی درباره مخالفت ها علیه اوبر در سال ۲۰۱۴.

www.youtube.com/watch?v=T۸s۴dbuyQBQ

این اتفاقات انتقاداتی را علیه شرکت اوبر مطرح کرد مبنی‌بر اینکه این شرکت نمی‌تواند امنیت مسافران را تأمین کند و حقوق پایینی به رانندگانش می‌دهد. شکی نیست که شرایط مالی شرکت اوبر که ارزش آن ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، خوب است؛ اما این امر به عملکرد مدیرعامل آن، تراویس کالانیک، برای اصلاح شهرت اجتماعی شرکت در سال ۲۰۱۵ بستگی دارد.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com

در شب سالگرد پنج سالگی اوبر، کالانیک برای کارمندان و رانندگانش سخنرانی کرد؛ او در نطق خود گفت که شرکت از کجا آمده است، چه مسیری را طی کرده و چه چیزی در پیش‌رو دارد. اما درباره اعتراضات به شرکت، مسائلی را مطرح نکرد.

در ادامه، روایت تصویری داریم از اعتراضات به اوبر در سراسر جهان.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(اعتراضات اخیر در فرانسه در مخالفت با سیاست‌های اوبر دات کام)


کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(گزارش اقتصاد ایرانی از سرویس رقیب اوبر در گوگل - اردیبهشت ۹۴)

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(گزارش خبر آنلاین از جنبش جهانی علیه اوبر - آذر ۹۳)

فعالیت شرکت آمریکایی "اوبر" که در زمینهٔ حمل و نقل شهری به مسافران خدمات رسانی می‌کند، اعتراض رانندگان تاکسی در شهرهای اروپا را برانگیخته است. در تازه‌ترین این اعتصاب‌ها، رانندگان تاکسی در شهر لندن، روز چهارشنبه بیست و چهارم سپتامبر دست به اعتصاب زده و تردد در خیابان‌های مرکز این شهر را مختل کردند. استفاده کنندگان از خدمات اوبر می‌توانند با نصب یک نرم افزار به روی تلفن هوشمند خود، اقدام به کرایهٔ یک اتومبیل شخصی با راننده در هر مکانی از شهر کنند.

اتومبیلی که کرایه می‌شود یک اتومبیل شخصی است و نداشتن سابقهٔ قضایی و دارا بودن گواهی نامهٔ رانندگی با سه سال اعتبار تنها شرایطی است که رانندهٔ آن می‌تواند اقدام به سوار کردن مسافر برای مسافت‌های کوتاه شهری کند. بنظر می‌رسد خدمات نرم افزاری اوبر یک طیف شغلی بسیار مهم در زندگی شهری را به چالش کشانده است.

اوبر، به روایت کلانیک

در یکی از سخنرانی های اخیر آقای کلانیک، مدیر اوبر، مطالب جالبی درباره تاریخچه ش کل گیری این استارت آپ موفق ارائه شد.

این سخنرانی در نشانی زیر در دسترس می‌باشد که مشاهده کنید

www.youtube.com/watch?v=uAcIKnu0tmE

فقط چند سال قبل، این شرکت جهانی یک تیم چهار نفره در سان‌فرانسیسکو بود. کالانیک می‌گوید: «من و گریوز فکرش را نمی‌کردیم موفق شویم. بعد از مدتی، به سختی پیش می‌رفتیم و تمام فکرمان این بود که چگونه شرکت را زنده نگه داریم و اطمینان یابیم که راننده کافی در سیستم داریم». شروع یک شرکت همیشه مسحورکننده نیست، اما روزهای سخت به معنی پایان راه نیست. مصمم باشید و در آنچه که به آن اعتقاد دارید جسور باشید. کسب‌وکار بزرگ یک مشکل را حل می‌کند.

اگر رویای اینکه بنیان‌گذار اوبر بعدی باشید را در سر می‌پرورانید با تمرکز بر یک مشکل خیلی خاص که با آن روبه‌رو هستید شروع کنید. سپس مشکل را حل کنید. به مردم گزینه بهتر و ارزان‌تر ارائه کنید. بخشی از پاسخ این سؤال که چرا اوبر چنین رشد بزرگی را تجربه کرده این است که مصرف‌کنندگان به‌دنبال آسودگی و قیمت مناسب هستند. برای بسیاری از مردم که نیاز دارند از نقطه A به نقطه B بروند اجاره یک ماشین از اوبر اغلب سریع‌ترین و قابل اطمینان‌ترین راه برای رسیدن به جایی است که می‌خواهید بروید.

کالانیک می‌گوید: «اوبر در دسترس‌ترین انتخاب برای حمل‌ونقل است. در بیشتر شهرها، وقتی هزینه پارک، بیمه و حفظ و نگهداری را در نظر می‌گیرید، Uber نصف هزینه یک تاکسی را دارد؛ مسافرت با Uber ارزان‌تر از داشتن یک ماشین است». رانندگان اوبر می‌گویند که رانندگی می‌کنند چون انعطافی را که این شغل برایشان ایجاد می‌کند دوست دارند. هنگامی که به‌دنبال راهی برای آغاز و رشد کسب‌وکارتان هستید، به‌دنبال پیدا کردن مشکلات مصرف‌کنندگان از کاراترین و راحت‌ترین راه ممکن باشید. اشتباهات خود را بپذیرید.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(رهبر اوبر در ۶ قاب)

کالانیک در سخنرانی خود گفت: «من اولین کسی بودم که پذیرفتم که نه من و نه هیچ‌کس دیگری در این شرکت کامل نیستیم. ما هم مانند هر فرد دیگری مرتکب اشتباه می‌شویم». حتی موفق‌ترین کارآفرینان هم یک انسان هستند. ممکن است در این مسیر آشفته شوید یا از آن خارج شوید. زندگی همین است، اما فکر نکنید مشتریان شما به این موضوع توجه نمی‌کنند. اقرار کنید، عذرخواهی کنید، از اشتباهات خود درس بگیرید و به پیش بروید. موانع ممکن است از سرعت حرکت شما بکاهند اما هرگز نگذارید که مانع شما شوند. اوبر قوانین را تغییر داده است (یا به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده است) تا بتوانند آن را توسعه دهند. ب

به گفته کالانیک «در هر مرحله از مسیرمان با مقاومت روبه‌رو شدیم. تقریباً هر زمان که تلاش می‌کردیم تا مغازه‌ای در یک شهر جدید ایجاد کنیم، یک صنعت قوی با متحدان قوی وجود داشت که جلوی پیشرفت ما را می‌گرفتند. حتماً در این‌باره در اخبار شنیده‌اید. این‌ها تلاش می‌کردند تا با امتحان همه قیمت‌ها وضع موجود را حفظ کنند». همه شرکت‌ها نمی‌خواهند که قوانین شهر را برای اینکه بهتر عمل کنند دوباره بنویسند، اما بدون توجه به آنچه می‌خواهید شروع کنید موانع وجود خواهند داشت. اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار موفق راه‌بیندازید، نمی‌توانید اجازه دهید که تلاش‌ها و فعالیت‌های شما متوقف شود

رقبای اوبر می‌آیند

هر کسب و کاری، رقیبی دارد و برای همین، از کسب و کارها خواسته می‌شود تا با ایده‌های خلاقانه و تنوع بخشی به ظرفیت‌های کسب و کار خود، فرصت آفرینی کرده و بر اساس نیاز مخاطبان، خدمات و محصولات جالبی را در اختیاران ها قرار دهند تا امتیاز رقابتی کسب کنند. توسعه کسب و کار، موضوعی است که از کارشناسی تا پسا دکترا در مؤسسات برتر غرب از آکسفورد انگلیس تا هاروارد آمریکا به آن پرداخته می‌شود. یکی از رقبای اوبر، گوگل است.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک Uber.com
(رقابت اوبر و گوگل، شاید منجر به ائتلاف GOOBER شود!)

گوگل در مسیری قرار گرفته تا بتواند سهم قابل توجهی از بازار کرایه تاکسی را به خود اختصاص دهد؛ با استفاده از سرویس نقشه گوگل و پلت فرم یکپارچه، این شرکت می‌تواند براحتی چنین خدمتی را (به مردم) ارائه دهد. به نظر می‌رسد که این غول فناوری بدنبال اجرای پلت فرمی است که به کاهش تعداد خودروها در جاده کمک می‌کند. در گذشته دو شرکت اوبر و گوگل همکاری نزدیکی برای توسعه سرویس تاکسی اینترنتی داشتند؛ به‌عنوان بخشی از این سرمایه گذاری، گوگل در اوت 2013 بالغ بر 258 میلیون دلار در اوبر سرمایه گذاری کرد و اوبر نیز 2500 خودروی خودران از این شرکت پیش خرید کرد. «دیوید دروماند» مسئول حقوقی گوگل درنتیجه این سرمایه گذاری بمدت دو سال در رأس هیئت مدیره اوبر قرار گرفت.

سخن آخر
کسب و کار اوبر دات کام، هر روز ظرفیت‌های جدیدی را به مخاطبان عرضه می‌کند. با وجود همه اعتراضات جهانی به کسب و کار اوبر، این سرویس، مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند به بهینه سازی فرآیندها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی را در اختیار رانندگان و مشتریان ارائه کند. اکنون، اوبر دیگر یک سرویس پیدا کردن راننده نیست. بلکه همان طور که مشاهده شد، می‌توان دستور خرید فلان میوه و پیتزا و همبرگر هم به راننده داد تا به جای آنکه شما در صف قرار بگیرید، آن‌ها برای شما تهیه کنند و درب منزل تحویل بدهند. اوبر، یک خلاقیت دیجیتالی تمام عیار است که می‌کوشد، فرصت آفرینی کند. همان فرصت آفرینی که قبلاً در سلسله گفتارهای کارآفرینی دیجیتالی توضیح دادیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اونوخت ما اومدیم داریم گل و گچ می گیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج