۳۰۰۶۴۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

توییتر؛ پرنده ای که بالش شکسته شد

این خبر برای گروه اندک علاقمندان به این پرنده آبی چندان خوشایند نیست ولی باید اعتراف کرد توییتر در سال های اخیر به قدر کافی موفق نبوده تا بتواند در بازار رقابتی شبکه های اجتماعی موفقیت خود را حفظ کند و در حقیقت باید گفت، توییتر بخشی از مشترکان خود را هم از دست داده است.

هفته نامه عصر ارتباط - میثم لطفی: این خبر برای گروه اندک علاقمندان به این پرنده آبی چندان خوشایند نیست ولی باید اعتراف کرد توییتر در سال های اخیر به قدر کافی موفق نبوده تا بتواند در بازار رقابتی شبکه های اجتماعی موفقیت خود را حفظ کند و در حقیقت باید گفت، توییتر بخشی از مشترکان خود را هم از دست داده است.

این شرکت که همچنان خود را به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی جهان معرفی می کند، هفته گذشته گزارش فصلی خود را منتشر کرد و مشخص شد در سه ماه پایانی سال 2015 میلادی دو میلیون نفر از مشترکان توییتر کم شده است. چند ساعت پس از انتشار این خبر، ارزش هر سهام توییتر در تالار بورس آمریکا نیز کاهش 13 درصدی را تجربه کرد.

توییتر در پایان سال میلادی 2015 305 میلیون مشترک فعال داشت. در مقابل شبکه اجتماعی فیس بوک تعداد مشترکان فعال خود را به بیش از 1.6 میلیارد نفر رساند و هشت محصول گوگل هم هر کدام مشترک بیش از یک میلیارد نفر را تحت پوشش خود قرار داده بودند. در سپتامبر گذشته حتی اینستاگرام توانست از توییتر پیشی بگیرد و تعداد مشترکان فعال ماهانه خود را به 400 میلیون نفر برساند.

توییتر؛ پرنده ای که بالش شکسته شد

سیاست های ناموفق

شرکت توییتر در یک سال گذشته موفق شد به واسطه فروش توییت های تبلیغاتی و محتوای مربوط به حامیان مالی درآمد قابل قبولی را کسب کند و در این زمینه تا اندازه ای رشد داشته باشد. با وجود این توییتر به قدر کافی در بخش تحقیق و توسعه هزینه نمی کند و همین مسئله موجب شده در مقایسه با رقبا ضعیف تر عمل کرده و حتی مشترکان کنونی را هم حفظ نکند.

مدیریت جدید، محصولات جدید، طراحی جدید و قابلیت های جدید چهار رکن اساسی بود که پیش بینی می شد توییتر به واسطه آنها بتواند دوران شکوفایی خود را به دست آورد که البته هیچ یک از این سیاست ها نتوانست موفقیت قابل ملاحظه ای را رقم بزند. توییتر در شرایط کنونی در رکود به سر می برد و حتی کارشناسان اقتصادی به درآمدزایی این شرکت هم امیدوار نیستند.

شرکت توییتر از مشکلات کنونی آگاهی دارد و برای افزایش محبوبیت خود نزد کاربران و حل مشکلات مذکور خدمات جدیدی را ارائه کرده است. از مهمترین این خدمات، الگوریتم جدیدی بود که هفته گذشته معرفی شد تا به واسطه آنها نحوه انتشار توییت ها در صفحه شخصی هر یک از کاربران تغییر کند. بسیاری از مشترکان این شبکه اجتماعی روزانه هزاران توییت جدید دریافت می کنند و این الگوریتم جدید قابلیت هایی را در خود جا داده است تا کاربر بتواند توییت های مذکور را مدیریت کند و مهمترین آنها را از دست ندهد.

جک دوروسی، مدیرعامل شرکت توییتر اعلام کرد قابلیت خبررسان جدید به گونه ای طراحی شده است که می تواند درگیری های هر چه بیشتر کاربران را موجب شود. با این قابلیت هر کاربر علاوه بر آنکه توییت ها را برحسب زمانبندی در اختیار می گیرد، مهمترین و مورد علاقه ترین آنها را در قسمت بالا مشاهده می کند.

دوروسی در این خصوص گفت: «ما در تلاش هستیم تغییرات اساسی در هسته مرکزی خدمات خود به وجود آوریم و همه چیز را در توییتر جذاب تر و کاربردی تر کنیم. ما می خواهیم رویه هایی را که تاکنون در توییتر دنبال شده کنار بگذاریم و به جای آن بستر جدیدی فراهم کنیم تا موجبات رشد هر چه بیشتر فراهم شود. ما فکر می کنیم سیستم جدید خبررسان از بزرگترین تحولات در توییتر محسوب می شود و به زودی نتایج حاصل از وی کار آمدن آن، مشاهده خواهد شد.»

توییتر؛ پرنده ای که بالش شکسته شد

مدیریت آشفته

یکی از مواردی که موجب شده توییتر این روزها با مشکل اساسی مواجه شود، سیستم مدیریتی آشفته آن است. این شرکت بزرگ به واسطه مشکلاتی که پیش رو داشته است، بارها سیستم مدیریتی ارشد خود را تغییر داده و به تازگی نیز در بخش مدیریت محصول، مهندسی، رسانه و منابع انسانی هم تغییراتی عمده ایجاد کرده تا بر این اساس مدیران تمام بخش های مذکور اخراج شوند و افراد جدید جای آنها را بگیرند.

دوروسی در صحبت های خود توضیح داد مدیریت توییتر نیازمند آن است تا بسط بیشتری پیدا کند. آدام سینگر، مدیر فناوری توییتر مسئولیت بسط دادن سیاست های داخلی توییتر را عهده دار شده است و تصمیم گیرنده اصلی برای ارائه محصولات جدید محسوب می شود. دوروسی اعلام کرد امیدوار است که با حضور مسینگر در سال ۲۰۱۶ میلادی تحولات اساسی در سرویس Messenger خود به وجود آورد.

او همچنین اعلام کرد به زودی اعضای جدید هیات مدیره را هم معرفی می کند تا از این طریق بتواند دوره تازه فعالیت های توییتر را آغاز کند. البته باید توجه داشت دوروسی یک مدیرعامل نیمه وقت است و بخشی از زمان روزانه خود را به مدیریت شرکت خود یعنی Square اختصاص می دهد. همین مسئله موجب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که دوروسی برای مدیریت شرکت به این بزرگی گزینه مناسبی محسوب نمی شود و توییتر به یک مدیرعامل تمام وقت نیاز دارد.

به هر حال دوروسی معتقد است که با ساختارهای جدید خود می تواند به خوبی توییتر را مدیریت کند و به اندازه کافی انعطاف پذیری در زمان خود دارد تا مدیریت هر دو شرکت را در دست داشته باشد. او گفت فعال ترین فرد در فرآیند تغییر ساختار توییتر محسوب می شود و به طور قطع بیشترین تاثیرات را در این زمینه بر جا می گذارد.

توییتر؛ پرنده ای که بالش شکسته شد

درآمدهای مالی

مدیرعامل توییتر در جریان صحبت های هفته گذشته خود دو مطلب زیر را منتشر کرد:

- درآمد به دست آمده از فروش محصولات فصل چهارم ۲۰۱۴: ۴۷۹ میلیون دلار

- درآمد به دست آمده از فروش محصولات فصل چهارم ۲۰۱۵: ۷۱۰ میلیون دلار - رشد ۴۸ درصدی
به هر حال این خبر چندان هم بد نبود. توییتر در بخش فروش محصولات خود توانست رشد مالی را تجربه کند. این شرکت آمریکایی همچنان در بخش تبلیغات به صورت کاملا موفق عمل می کند و مجموع درآمدهای آن رشد صعودی دارد. شرکت توییتر اعلام کرد هم اکنون بیش از 130 هزار شرکت تبلیغاتی را در زیرمجموعه خود تحت پوشش قرار داده است که این رقم نسبت به سال 2014 رشد 90 درصدی را نشان می دهد.

با این وجود شرکت توییتر پیش بینی کرد فروش تبلیغات و محصولات آن در فصل نخست سال 2016 میلادی کاهش می یابد. بر اساس این پیش بینی ها گفته شد مجموع درآمدهای توییتر در این دوره زمانی بین 595 تا 610 میلیون دلار خواهد بود که این رقم از پیش بینی های قبلی کارشناسان اقتصادی مرکز Thomson Reuters کمتر است.

- سود به دست آمده از فروش محصولات فصل چهارم 2014: 125 میلیون دلار

- سود به دست آمده از فروش محصولات فصل چهارم 2015: 90 میلیون دلار - کاهش 28 درصدی
شرکت توییتر همچنان در حال از دست دادن سرمایه های خود است. این روزها تنها خبری که به گوش می رسد کاهش تعداد مشترکان و پایین آمدن سطح محبوبیت توییتر است؛ به همین دلیل امیدی برای بهبود شرایط مالی شرکت وجود ندارد.

- تعداد کاربران فعال در فصل سوم ۲۰۱۵: ۳۰۷ میلیون نفر

- تعداد کاربران فعال در فصل چهارم ۲۰۱۵: ۳۰۵ میلیون نفر - کاهش یک درصدی

توییتر در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی دو میلیون نفر از مشترکان فعال خود را از دست داد. البته این شبکه اجتماعی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل توانست تعداد مشترکان فعال خود را شش درصد افزایش دهد.

این شرکت از هفته گذشته فهرست کاربرانی که این شبکه اجتماعی را کنار گذاشتند در اختیار گرفته است و به تمامی آنها پست الکترونیکی ارسال می کند تا بتواند بار دیگر آنها را متقاعد کند از خدمات توییتر بهره مند شوند.ش یاد با روند مذکور این احتمال وجود داشته باشد که حداقل مشترکان توییتر از تعداد کنونی کمتر نشوند.

توییتر؛ پرنده ای که بالش شکسته شد

فروش شرکت توییتر

از سال گذشته این خبر مطرح شد که آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل قصد خرید توییتر را دارد و همین مسئله سهامداران این شبکه اجتماعی را خوشحال کرد. در این زمینه منابع آگاه اخباری را در مورد تمایل فیس بوک و اپل به خرید توییتر مطرح کردند. از آن زمان تاکنون ارزش هر سهام توییتر ۴۰ درصد کاهش یافت و هم اکنون با یقین کامل مطرح شد که گوگل از تصمیم خود پشیمان شده است و توییتر را گزینه مناسب برای خرید نمی داند.

اگر تصمیم گوگل برای خرید توییتر جدی می شد، علاوه بر آنکه ۳۰۰ میلیون کاربر جدید را تحت پوشش قرار می داد می توانست به صورت متمرکزتر عرضه تبلیغات را مورد هدف قرار دهد و با فیس بوک رقابت کند. فیس بوک به واسطه محبوبیت جهانی خود نزد کاربران توانسته بخش اعظم درآمدهای تبلیغات آنلاین را به دست آورد و سهم گوگل را در این زمینه پایین بیاورد. با این وجود کارشناسان می گویند که گوگل به انجام این خرید نیازی ندارد و به تنهایی توانسته سیاست های صحیح برای حضور در بازار تبلیغات آنلاین را در اختیار بگیرد.

علاوه بر گوگل، برخی منابع آگاه احتمال واگذاری توییتر به شرکت News Corp را مطرح کردند که البته آن هم تکذیب شد. این شرکت از مدت ها پیش علاقه فراوانی به حضور در عرصه شبکه های اجتماعی داشت و حتی سال گذشته پیشنهاد ۳۱ میلیارد دلاری این شرکت برای خرید توییتر مطرح شد اما از آنجایی که توییتر نتوانست موفقیت خود را در بازار جهانی حفظ کند و کاربران بیشتری را تحت پوشش بگیرد، News Corp هم از پیشنهاد خود پشیمان شد.

به هر حال این روزها می گویند هیچ شرکتی حاضر نیست توییتر را بخرد. این اتفاق از زمان بازگشت جک دوروسی به پست مدیرعاملی و کاهش شدید ارزش سهام آن صورت گرفته و مرکز Fortune ارزش کنونی شرکت توییتر را ۱۵ میلیارد دلار برآورد می کند. باید پذیرفت که شبکه اجتماعی توییتر طی سال های اخیر نوآوری ویژه ای را در اختیار مشترکان خود قرار نداده و همین مسئله باعث شده تا نتواند محبوبیت بیشتری به دست بیاورد. به همین دلیل طی فصل گذشته از تعداد مشترکان فعال آن کاسته شده و کارشناسان هم آینده درخشانی را برای آن پیش بینی نمی کنند.

البته توجه داشته باشید که اگر توییتر به یک شرکت بزرگ فناوری واگذار شود باز هم با همین نام به فعالیت خود ادامه می داد و حتی ممکن است خدمات بهتر و ویژگی های بیشتری را در اختیار کاربرانش بگذارد ولی فعالیت های نامناسب توییتر در سال های اخیر موجب شده است این احتمال کنار گذاشته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج