جاباما
۴۲۲۸۳۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

۸ خطایی که سرمایه گذاران تازه کار انجام می دهند

بسیاری از ما به دنبال آزادی مالی هستیم و می خواهیم پول را به نحوی به کار اندازیم که سود حاصل از آن باعث پیشرفت شود و هم زمان میزان کار و زحمت روزانه نیز کاهش یابد.

ماهنامه معیشت: بسیاری از ما به دنبال آزادی مالی هستیم و می خواهیم پول را به نحوی به کار اندازیم که سود حاصل از آن باعث پیشرفت شود و هم زمان میزان کار و زحمت روزانه نیز کاهش یابد. این روش که به تولید ثروت خواهد انجامید، آرزوی اغلب افراد است. آن ها می خواهند با سرمایه گذاری نیازهای خود را برطرف کنند و زمان بیشتری برای استفاده از زندگی در اختیار داشته باشند. با این روش نه تنها فشار کار روزانه به امور لذت بخشی چون آموختن و تفریح منتقل می شود، بلکه با سود حاصل از سرمایه گذاری می توان به دیگران نیز بیشتر کمک کرد.

بااین حال تعداد اندکی از ما به درستی از چند و چون سرمایه گذاری و قواعد حاکم بر آن آگاهی داریم. سرمایه گذاران تازه کار به سبب تجربه و دانش اندک، از خطرات پیش رو در فرایندهای سرمایه گذاری اطلاع ندارند. آن ها نمی دانند که ممکن است با اشتباهی کوچک بخش عمده پول خود را از دست داده و حاصل سال های تلاش را بر باد دهند. به همین جهت، آموختن اصول و قواعد سرمایه گذاری در کنار خطرات و خطاهای رایج در آن، برای پیمودن مسیر موفقیت ضروری است.

در ادامه برخی از مهم ترین خطاهای سرمایه گذاری را به شما معرفی خواهیم کرد. این خطاها بسیار رایج هستند و به سرمایه تعداد زیادی از افراد آسیب رسانده اند. از این رو پرهیز از آن ها باعث افزایش سرعت پیشرفت و کاستن از خطرات پیش رو خواهدشد.
8 خطایی که سرمایه گذاران تازه کار انجام می دهند

سرمایه گذاری را با قمار یا سفته بازی اشتباه نگیرید

تخصیص سرمایه به کالاهای خاص و مدیریت آن ها فرایند کاملا علمی است که براساس قواعد واقعی جریان پیدا می کند. درست است که میزانی از ریسک در هر سرمایه گذاری وجود دارد، اما این ریسک ها به معنای تصادفی بودن امور نیست. هیچ یک از چهره های موفق در بازار سرمایه براساس شانس و اقبال پیشرفت نکرده اند؛ از این رو اگر به سرمایه گذاری مانند خرید بلیط بخت آزمایی نگاه کنید، احتمالا زیان خالص نصیبتان خواهدشد. درواقع سرمایه گذاری به معنای تصمیم گیری درستی است که بتواند براساس دلایل توجیه شود و در طول زمان و با تغییر شرایط اصلاح پذیر باشد.

تحقیق و بررسی را فراموش نکنید

بررسی قبلی به شما کمک خواهدکرد تا کالاها و ابزارهای سرمایه گذاری را بهتر بشناسید و در زمان تصمیم گیری دقیق تر عمل کنید. برای مثال، اگر قصد ورود به بازار سهام را دارید، بهتر است پیش از خرید یک سهم وضعیت کلی بازار، صنعت مورد نظر و شرکت خاص را بررسی کنید. اگر اطلاعات مالی شما کافی است، می توانید صورت های مالی را بررسی کرده و چشم انداز شرکت را محک بزنید. سعی کنید چشم انداز کاملی از وضعیت شرکت مورد نظر به دست آورید و براساس استنباط و تحلیل خود عمل کنید. اگر تخصص مالی شما برای چنین بررسی هایی کافی نیست، از مشاوره افراد امین و قابل اعتماد استفاده نمایید.

عامل زمان را همواره مدنظر داشته باشید

اگر هدف شما از سرمایه گذاری خرید یک خانه مناسب است، باید دیدگاهی بلندمدت یا میان مدت نبت به سرمایه گذاری خود داشته باشید. به این معنا که بازه زمانی مورد انتظار را برای کسب سود در فواصل چندساله تنظیم کنید. این عامل زمانی در اغلب موارد نادیده گرفته می شود، نقش سرنوشت سای در کسب سود ایفا می کند؛ زیرا انتخاب کالای سرمایه ای مناسب به طور جدی به این بستگی دارد که شما در چه مدت نیازمند کسب سود مورد انتظارید. بهتر است همیشه بلندمدت سرمایه گذاری کنید و از تصمیمات شتاب زده و کوتاه مدت بپرهیزید.
8 خطایی که سرمایه گذاران تازه کار انجام می دهند

احتمال سود به معنای ریسک است

هر وقت در برسی های خود به یک ابزار سرمایه ای مناسب برخوردید و با انتظار سودی خاص به خرید آن اقدام کردید، به یاد داشته باشید که سود انتظاری همواره با میزان خاصی از ریسک زیان همراه است. اگر این عامل را به یاد نداشته باشید، ممکن است در پایان کار دچار حسرت و پشیمانی شوید.

به طور معمول، سرمایه گذاری های پرسودتر با درجه بالاتری از ریسک همراه است. مثلا خرید سهامی که براساس تحلیل و بررسی در کوتاه مدت سودآور است، درجه قابل توجهی ریسک زیان دارد؛ در حالی که سهم های بزرگ تری که سود آن ها در بلندمدت محقق می شود، با ریسک کمتری همراه اند.

سطح ریسک پذیری خود را بانوع سرمایه گذاری هماهنگ کنید

اگر از لحاظ جسمانی و روانی تحمل پذیرش ریسک را ندارید، شاید بهتر باشد از سرمایه گذاری های کم ریسک استفاده کنید؛ در صورتی که این توان را دارید، می توانید به گزینه های پرریسک هم فکر کنید.به یاد داشته باشید که ریسک پذیری شما ارتباطی مستقیم با سود انتظاری دارد. به این معنا که اگر طالب ریسک متری باشید، باید سود کمتری را هم هدف قرار دهید. افتادن در دام سودهای بالا برای افراد ریسک گریز بسیار دشوار و آسیب زاست. این افراد از یک سهم کوتاه مدت با کالای پرخطر، سود خوب و بدون زیان انتظار دارند؛ در حالی که چنین انتظاری از پایه نادرست است.

تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید

تنوع سبد سرمایه نیز از جمله رشو های موثر در کنترل ریسک و افزایش سودآوری است. در هر بازار، معمولا ابزارهای گوناگون در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند و در مقاطع مختلف مورد توجه قرار می گیرند. از این رو اگر بتوانید سرمایه را هوشمندانه تقسیم کنید، بیشترین میزان سود را نصیب خود خواهید کرد. البته ایجاد تعادل میان ریسک و سود در سبدها، فرایندی نسبتا تخصصی است که در صورت نیاز باید از مشاوران کمک بگیرید.
8 خطایی که سرمایه گذاران تازه کار انجام می دهند

ارزان بودن به معنای بهتر بودن نیست

این قاعده که در بسایری از امور زندگی شخصی نیز صادق است، در سرمایه گذاری نقش بسیار جدی ایفا می کند. ارزان بودن یک کالا یا سهم هرگز به معنای بهتر بودن آن نیست. برای مثال، ممکن است قیمت یک سهم با نزول مواجه شود و شا بتوانید آن را در قیمت های پایین خریداری کنید. اما این پایین بودن دلیل بر خوبی و سودآوری سهم نخواهدبود. همیشه سعی کنید با توجه به تحلیل و بررسی قبلی اقدام کنید و به ارزانی و گرانی سهم اهمیت ندهید.

نگرانی ها و ترس ها را کنترل کنید

سرمایه گذار، نیازمند روحیه بالاو روان نیرومند است تا از پس عوام عقلانی و تحلیلی برآید. باید بتوانید بر احساسات خود غلبه کنید و در هنگام سختی قوی بمانید. بسیار دیده شده است که سرمایه گذاران در هنگام نزول بازار هراسان شده و سرمایه خود را نقد کرده اند؛ در حالی که با گذشت اندکی زمان، شرایط بهبود یافته و زیان مطلق نصیب سرمایه گذاران نگران شده است. گاهی نیز پیش آمده است که سرمایه گذار بیهود امیدوار مانده و هر روز بر میزان زیان او افزوده شده است. بهتر است آرامش خود را همیشه حفظ و صرفا براساس تحلیل و استراتژی از پیش تعیین شده حرکت کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج