۴۲۲۹۰۲
۲ نظر
۵۰۲۷
۲ نظر
۵۰۲۷
پ

افراد خلاق چگونه شخصیتی دارند؟

علوم عصب شناختی اثبات کرده اند که افراد خلاق به شیوه ای متفاوت از دیگران فکر و عمل می کنند. فرایند مغزی آن ها با اغلب افراد متفاوت است و تفاوت های بیرونی آن ها ناشی از شیوه های ادراکی و احساسی ویژه ای است که در افراد خلاق وجود دارد. اما خبر خوش این است که این شیوه ها قابل آموختن هستند.

ماهنامه معیشت: علوم عصب شناختی اثبات کرده اند که افراد خلاق به شیوه ای متفاوت از دیگران فکر و عمل می کنند. فرایند مغزی آن ها با اغلب افراد متفاوت است و تفاوت های بیرونی آن ها ناشی از شیوه های ادراکی و احساسی ویژه ای است که در افراد خلاق وجود دارد. اما خبر خوش این است که این شیوه ها قابل آموختن هستند.
به این معنا که می توان با تمرین و تلاش، ساختار فکری و عملکردی این افراد را تقلید کرد و به نتیجه های مشابهی درخصوص هوشمندی، خلاقیت و نوآوری رسید. البته در زمان تقلید از شخصیت خلاقانه، نباید از سویه های تاریک آن ها غافل شد. بسیاری از خلاق ترین شخصیت ها، زندگی دشوار و غم باری را سپری کرده اند. از این رو الگو برداشتن کمال از این شخصیت های برجسته توصیه چندان عاقلانه ای نیست. در ادامه برخی ویژگی های این افراد بیان می شود:

۱- افراد خلاق هرگز ذهن خود را تعطیل نمی کنند

یک ذهن خلاق ماشینی است که باید دائم در حال کار باشد. هیچ دکمه توقفی در این ماشین پیشرفته وجود ندارد. به همین دلیل، خلاق ها دائما از ذهن خود استفاده می کنند و در تلاش برای یافتن راه های جدید برای درک جهان و تجربه زندگی هستند.
افراد خلاق چگونه شخصیتی دارند؟

۲- وضعیت موجود را نمی پذیرند

دو پرسشی که ذهن خلاق همیشه مطرح می کند این است که «چه می شد اگر؟» و «چرا نه؟». با این پرسش ها می توان هر وضعیتی را به چالش کشید و وضعیت موجود را به عنوان امری قابل تغییر مورد بررسی قرار داد. خلاق ها هیچ محدودیتی را نمی پذیرند و برای هر امر موجود به دنبال جایگزین هستند.

3- به نظر دیگران اهمیت نمی دهند

اغلب ما عادت کرده ایم که دیدگاه دیگران را بیش از اندازه جدی بگیریم. در حالی که افراد خلاق بیشتر روی توانایی و نبوغ خود متمرکز هستند. آن ها به نظر دیگران اهمیت نمی دهند و بی اعتنا به انتقادا و طعنه ها کار خود را پیش می برند.

۴- به زمانی برای تغذیه روانی نیاز دارند

کارکشیدن دائمی از ذهن و تلاش و کوشش مستمر نیاز افراد خلاق را به استراحت بیشتر می کند. آن ها پس از هر مقطع نیاز به دورانی از استراحت و سکوت دارند تا نیروی از دست رفته را تجدید کنند.
افراد خلاق چگونه شخصیتی دارند؟

۵- تمرکز زیادی دارند

یکی از اصلی ترین ویژگی های افراد خلاق توانایی آن ها برای تمرکز است. زمانی که یک موضوع توجه فرد خلاقی را به خود جلب می کند، او قادر است با بیشترین حد روی موضوع تمرکز و تمام توانایی خود را صرف آن نماید.

6- عمیق احساس می کنند

در کنار تمرکز، خلاق ها توانایی احساسی بالا نیز دارند. رویاهای آن ها بسیار بلندپروازانه است و می توانند عجیب ترین افکار را با احساسات عمیق به موضوعی برای تلاش سخت و طولانی تبدیل کنند.

۷- گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می شود

البته افراد خلاق ممکن است از لحاظ روانی شکننده باشند. این مسئله شاید با عدم پذرش دیگران و یا دوره های افسردگی تشدید شود. در این شرایط خلاق ها نیاز شدیدی به حمایت دارند و باید زمان زیادی صرف بازیابی اعتماد به خود کنند.

8- دوست دارند به تنهایی کار کنند

گرایش درونی افراد خلاق گاهی مانع همکاری موفق آن ها با دیگران می شود.برخی از این گروه افراد اساسا شخصیتی منزوی دارند؛ در حالی که برخی دیگر از آن ها بدون انزواطلبی نیازمند تنهایی و کار انفرادی اند.
افراد خلاق چگونه شخصیتی دارند؟

۹- گاه در تمام کردن پروژه ها دچار مشکل می شوند

مسئله دیگر در شخصیت افراد خلاق پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر است. سرعت تفکر در این گروه از افراد بسیار زیاد است و به همین جهت، در برخی مواقع، نمی توانند تمرکز خود را حفظ کرده و پروزه ها را ناتمام باقی می گذارند.

10- هرگز بالغ نمی شوند

خلاقیت مهم ترین ویژگی کودکان است. افراد خلاق نیز از این جهت به کودکان شبیه اند و به زندگی کودکانه، شهرت دارند. این سبک از زندگی باعث می شود جهان در برابر آن ها هر لحظه تازه باشد و سرچشمه خلاقیت نیز در همین تازگی دائمی نهفته است.

چنان که مشاهده می کنید، شخصیت خلاق در کنار موارد درخشان، برخی کاستی ها را نیز داراست. کاستی هایی که در صورت بی توجهی به مانعی برای موفقیت تبدیل خواهندشد؛ پس اگر به دنبال ایجاد چنین ویژگی هایی در خود هستید، هرگز وجوه منفی شخصیت خلاق را دست کم نگیرید و برای غلبه بر این موارد دردسرساز برنامه داشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • golbahar

      من یک خلاق هستم و این متن درست بود :)

    • بدون نام

      عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج