۹۲۸۰۴۹
۳۹ نظر
۲۹۰۷۰
۳۹ نظر
۲۹۰۷۰
پ

جواب فضول‌ها را اینطوری بدهید!

بعضی آدم‌ها گاهی ممکن است از سر کنجکاوی، درباره مسائل شخصی ما بپرسند، اما عده‌ای از افراد به نظر می‌رسد همیشه به دنبال سرک کشیدن در زندگی دیگران و فضولی در کار‌هایی هستند که ربطی به آن‌ها ندارد یا کاملا خصوصی است.

روزنامه خراسان - هدی بانکی: بعضی آدم‌ها گاهی ممکن است از سر کنجکاوی، درباره مسائل شخصی ما بپرسند، اما عده‌ای از افراد به نظر می‌رسد همیشه به دنبال سرک کشیدن در زندگی دیگران و فضولی در کار‌هایی هستند که ربطی به آن‌ها ندارد یا کاملا خصوصی است.

شاید شما جزو افرادی باشید که جواب سوال فضول‌ها را می‌دهید و با این که خوش‌تان نمی‌آید، مقاومتی نمی‌کنید، اما بهترین واکنش در چنین مواقعی چیست؟ مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که جواب بی‌ادبی را با بی‌ادبی دادن، به ندرت مشکلی را حل می‌کند.

اگر واکنش شما بی‌ادبی باشد در واقع خودتان را در سطح کسی که بی‌ادبی را شروع کرده، پایین می‌آورید. همچنین جواب بی‌ادبی را با بی‌ادبی دادن، موقعیت را بدتر و احساسات بدی را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شما، بدتر از کسی که فضولی و بی‌ادبی کرده، در نگاه دیگران جلوه کنید. با این حال، راه‌حل چیست؟

جواب فضول‌ها را اینطوری بدهید!

مودب و باملاحظه باشید

آدم‌های فضول معمولا قبول ندارند که رفتار‌های زشتی از خود نشان می‌دهند، اما حتی اگر هم بدانند، باز هم شما نباید با رفتاری متقابل جواب‌شان را بدهید. این انتخاب شماست که جواب افراد فضول را بدهید یا نه، نادیده‌شان بگیرید یا از آن‌ها بپرسید چه می‌خواهند بدانند. هر واکنشی که نشان می‌دهید باید همراه با لبخند و لحنی ملایم باشد. در صورت امکان از شوخی و خنده برای تلطیف جواب‌تان استفاده کنید و سپس موضوع را تغییر دهید.

به چه سوالی، چطور پاسخ دهیم؟

یک سری از سوال‌های بی‌ادبانه که فضولی تلقی می‌شوند، معمولا رواج بیشتری دارند؛ بنابراین برای زمان‌هایی که ممکن است توسط یک فرد فضول غافل گیر شوید، می‌توانید از قبل آماده شوید. به این صورت که از قبل بدانید چه جوابی باید بدهید تا طرف مقابل‌تان بداند شما سوال‌های او را بی‌ادبی تلقی می‌کنید.

برای برخورد با چنین افرادی چند راه وجود دارد: جوابی را که به دنبالش هستند بدهید، با شوخی و مزاح موقعیت را تغییر دهید یا به طریقی به آن‌ها بفهمانید که بابت پرسیدن چنین مسائلی آن‌ها را گستاخ و بی‌ادب محسوب می‌کنید. در ادامه به چند سوال رایج و بهترین شیوه پاسخ دادن به آن‌ها اشاره می‌شود.

چقدر پول درمیاری؟

سوال کردن درباره پول و میزان درآمد با این‌که فضولی و بی‌ادبی محسوب می‌شود، اما نسبتا شایع است. برای جواب دادن به این سوال چند انتخاب دارید که بسته به این که چه کسی آن را از شما می‌پرسد، متفاوت است، این که آن فرد همکارتان است یا کسی که در هواپیما کنارتان نشسته یا فامیل است.

ساده‌ترین جواب این است که بگویید هرگز با کسی در خصوص پول و درآمدتان صحبت نمی‌کنید جز همسرتان. بیشتر افراد این را می‌پذیرند، اما عده‌ای نیز هستند که بی خیال نمی‌شوند و ممکن است با پافشاری یا توهین بخواهند وادارتان کنند جواب‌شان را بدهید. در تله این افراد نیفتید.

آن‌قدر موضوع صحبت را عوض کنید تا او بالاخره پیام شما را دریافت کند. یک راه دیگر هم این است که با شوخی و طنز جواب بدهید مثلا بگویید: «درآمدم آن‌قدری است که بتوانم قبض‌ها و وام‌هایم را پرداخت کنم» و بخندید یا «درآمدم آن اندازه نیست که بتوانم هر کاری دوست دارم، انجام بدهم، خودت چطور؟»

جواب فضول‌ها را اینطوری بدهید!

چند سال داری؟

بعضی اشخاص مشکلی با گفتن سن‌شان ندارند و روی این موضوع حساس نیستند، اما برخی دوست ندارند کسی درباره سن و سال‌شان از آن‌ها سوال کند. اگر در مواردی که لازم نیست طرف مقابل سن‌تان را بداند، این سوال از شما شود باز هم انتخاب خودتان است که به شوخی و طنز جواب بدهید و موضوع را عوض کنید یا این‌که به صراحت و مودبانه اعلام کنید معمولا درباره سن‌تان با کسی حرف نمی‌زنید.

این خانه را چند خریدی؟

این هم یک سوال متداول دیگر درباره پول است که کسی نباید وادارتان کند تا به آن جواب بدهید. اگر آدم مودبی باشید، اما واقعا دل‌تان نخواهد در خصوص قیمت خانه‌تان با کسی حرف بزنید، می‌توانید بگویید: «همان اندازه که خانه‌ها در این محله قیمت دارند.

خانه بسیار راحت و دوست داشتنی است و از همان اول که قدم در آن گذاشتم حس خوبی به آن پیدا کردم ...» و بدین ترتیب فورا موضوع صحبت را عوض کنید تا طرف مقابل‌تان بداند دوست ندارید درباره قیمت این خانه حرفی بزنید. اگر او همچنان اصرار داشت بداند چقدر برای این خانه پول داده‌اید، می‌توانید به او پیشنهاد کنید سری به بنگاه‌ها یا وبسایت‌های مربوط بزند و قیمت بگیرد!

هنوز مجردی؟

خیلی از دختر‌ها و پسر‌هایی که دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود را طی می‌کنند، این تجربه را دارند. این سوال معمولا توسط بستگان یا دوستانی مطرح می‌شود که دوست دارند شما را شاد و خوشحال ببینند، اما شنیدن مکرر آن، مطمئنا شادتان نمی‌کند.

مثلا به طرف مقابل بگویید هنوز کسی را که دوست دارید باقی عمرتان را با او زندگی کنید، پیدا نکرده‌اید و اگر چنین کسی را پیدا کنید، به هر کسی که مایل است بداند اعلام خواهید کرد! و درست مانند توصیه‌هایی که در بالا گفتیم، موضوع صحبت را عوض کنید.

جواب فضول‌ها را اینطوری بدهید!

چرا این‌قدر چاق (لاغر) شدی؟

اگر شما وزن کم یا اضافه کنید، مطمئنا در ظاهرتان پیداست و نیازی به پرسیدن ندارد، اما وقتی کسی این موضوع را به رخ‌تان می‌کشد و با بی‌ملاحظگی با لحن خاصی این سوال را از شما می‌کند، لبخند بزنید و بگویید: «من خیلی حالم خوب است، شما چطور؟» همین جمله باید این پیام را برساند که علاقه‌ای به ادامه این موضوع ندارید و نمی‌خواهید این سوال بی‌ادبانه را جواب بدهید.

منبع: thespruce ،mannersmentor

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مورد آخر متاسفانه خیلی باهاش برخورد دارم...هروقت منو میبینن میگن لاغر شدی..حتی مورد داشتم طرف امروز منو دیده میگه لاغر شدی،فرداش منو دیده میگه چرا لاغر شدی؟منم جواب دادم اینجور ک تو هربار منو میبینی میگی لاغر شدی با این حساب الان چیزی از من باید نمونده باشه!!!
      در صورتیکه من عاشق خودمم و واقعا اندامم دوس دارم و استخوانی نیستم و صورت من پره.ینی لاغریم تو ذوق نمیزنه.
      نمدونم شاید اونا توقع دارن مث خودشون چن طبقه شکم پهلو داشته باشم!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به اونیکه میگه چرا هنوز مجردی باید بگیم اره چون با دوست پسرم هنوز به حدی نرسیدیم ازدواج کنیم مثل شما هم با هر چلغوزی نمیریم زیر یه سقف استاندارهامون بالاتره

      • بدون نام

        واقعا من بعداز یه بیماری سخت درعرض ۱۰ ماه ۱۴ کیلو اضاف کردم یعنی از ۳۸ کیلو شدم ۵۲ کیلو ولی یکی منوتوخیابون دیدو گفت چقدرلاغرشدی

      • بدون نام

        همین که خودتو دوست داری مهمه

      • بی نام

        یه فامیل بیشعوردارم که از من تنفرداره و به من حسادت میکنه هروقت ببینه کافیه یه جوش کوچیک روی صورتم باشه یااینکه ازچاقی زنان میگه که زنان چاق نفهمن و ازاین حرفا بااینکه من فقط چندکیلو اضافه وزن دارم ، نهایت تلاشم اینه سالی یکبارببینمش اونم فقط عید بااینکه فامیل نزدیکه، تنهاکاری که توی این سالهاکردم اینه که سرم به زندگی خودم باشه وجایی که اون هست نمیرم که نتیجه اش هم شده یه مقدارازفامیل کناره گرفتن چون همه جااونو دعوت میکنن ، همین کارم باعث بهترشدن زندگیم ازهمه لحاظ شده و من و شوهرم راضی هستیم ، شمام اگریه همچین ادمی دوروبرتون هست تاجایی که میشه ازش فاصله بگیرین تا ارامش داشته باشین

      • بدون نام

        عزیز دلم منم همینجوری بودم اندامم کاملا ورزشکاری دقیقا مثل مدل ها ولی هرکی میدید سریع میگفت چقدر لاغری تا اینکه یبار دم یکیو قیچی کردم گفتم چرا هرکی چاقه منو لاغر میبینه دیگه ساکت شدن خخخخ

      • بدون نام

        وای خدا وای خدا حرف دل منو زدی
        جدی حس میکنم زورشون میاد که اینقدر این موضوع رو به رخ میکشن

    • بدون نام

      یکی از دلایلی که ما در ایران بسیار بسیار زیاد دروغ می گیم اینه که بسیار سوال هایی می شنویم که جوابش اینه :
      ببخشید پاسخ این سوال به شما مربوط نمی شه
      ولی چون در خیلی موارد شخص در جایگاه رئیس ، فامیل ، دوست ، آشنا و ... است و گفتن این حرف هزینه بالا داره متوسل به دروغ های کوچک و بزرگ می شیم
      ایرانی هایی که به خارج می روند از اولین تغییرات جالبی که می بینند کاهش زیاد دروغ هایشان است
      البته دلیل عمده دیگر هم عدم نیاز به تظاهر در جامعه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه یادش رفته لیست کامل بده چند سالته ترم چندی معدلت چنده بابا لامصب سرتو از تومبونمون بکش بیرون

    • بدون نام

      مرگ بر هرچی آدم فضوله

      پاسخ ها

      • Amr

        حالا یه دور سوال میپرسن بعد تو جواب میدی تموم نمیشه بعدشم فید بک احمقانه نشون میدن مثلا میگن چقدر درمیاری میگی فلان قدر میبینی که داره حسرت میخوره ام بعد قمپز میکنن ایشالا بهتر بشه فرقی هم نداره شما بگو ماهی یه میلیارد باز همینه
        یا میگن مجردی میگی اره ،میگن طفلکی! حالا خوبه خودشون حسشون به تاهلشون اینه که دست و پاشون زنجیر شده از قیافه اشون هم انزجار از وضعیت متاهلیشون میباره به شدت
        اما باز دیالوگ همینه مهم اینه که باید از در اینکه اوضاعت بده وارد بشن

      • Armin

        ااحسنت

    • m

      باز خوبه آدمى كه فضوله خودش بياد مستقيم از ما بپرسه
      آدماي فضول اطرافم منو تو خيابون ميبينن انگار منو نميشناسن سلامم نميدن اما آمار منو از خواهرم ميگيرن !
      اينا ديگه نوبرن والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من به مامانم سپردم هرکی چیزی پرسید بگو من اصلا همچین لچه ای ندارم

    • بدون نام

      امان از دست فضول ها امان ...

    • بدون نام

      واقعا امان از دست فضولهااااااااااااااااااا

    • بدون نام

      ببخشید ولی خیلی جوابای چرت و پرتی بودن فکر کردم الان چه چیزای خوبی تو آستین دارید اینا که در حد پسر پونزده ساله بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر راه حل بهتری دارید ارائه بدید،خوشحال میشیم

    • مریم

      جالب بود تشکر

    • بدون نام

      راهکارای خوبی ندادین

      خودتون دارین میگین فضول

      پس باید جواب فضولو محکمتر و قاطع تر داد

    • بدون نام

      بحث و عوض کردن اصلا جالب نیست ادم و ضعیف نشون میده و جوابهاتون بدرد نمیخورد

    • بدون نام

      شما فکر میکنید ادم فضول با این جواب ها قانع میشه دست از سرمون بر میداره؟

    • همه فن حریف

      کاش در مورد جواب به این سوال که چرا بچه دار نمیشید هم یه پاسخ دندان شکن میزاشتید کم کم دارم کلافه میشم دوستان راهنمایی کنید لطفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بگو به خوومون مربوطه خلاص

      • مریم

        من هم میگم در شرایط فعلی علاقه ای به بچه دار شدن ندارم.ولی فکر میکنم الان مردم حداقل تو تهران کمتر فضولی میکنن و حد خودشون رو نگه میدارن.

    • بدون نام

      دوستان در جواب چرا بچه دار نمیشی و کی بچه دار میشی دیر میشه و سنت بالا میره و ... یه جواب دندان شکن بدین تا خدمت همکارام عرض کنم. تا حالا بی محلی کردم یه مقداری جواب داده.

      پاسخ ها

      • بی نام

        شمابگو اصلا بچه مون نمیشه، خیلی دوادرمون کردیم نمیشه خواست هردکتریم بهت معرفی کردن بگو رفتیم دیگه نمیخوایم. البته نظر منه . ولی بی محلی واقعا بهترین کاره چون یه سری ادم مریض یه بازی شروع میکنن
        که شما رو وارد اون بازی کنند شما وارد نشید و به همون بی محلی ادامه بدید بهتره، میدونید چرا هی میپرسن؟ چون میخوان سر از زندگیتون در بیارن منتظرن بگید با همسرم اختلاف دارم و از این جورچیزا که مقدمه یه بحث جدیده

      • بدون نام

        باید بگید تصمیم به بچه دار شدن فقط به من و همسرم مربوط میشه و هر وقت خودمون صلاح بدونیم اقدام می کنیم

    • شایلین

      همه اینا به کنار زنایی که تو اتوبوس یا مترو ی دختر جوون میبینن من و دوستم از دستشون اسایش نداریم انقدر سوال میپرسن که ادمو عاصی میکنن آخه تو خیابون واسه پسرت دنبال عروس میگردی عجبا!!!!!

    • شهاب

      فضولی تو زندگی اشخاص یعنی ادم بی مغز و بیکار و حسوده کاش یکم تو مطالعه وپژوهش کردن فضول بودیم

    • بدون نام

      واقعا باید دور بعضی ادما رو خط کشید نه صرفا ادمای فضول
      بعضیا بیشعورن بعضیا بی فرهنگن بعضیا حسودن
      کلا تو این دور و زمونه اگه میتونی با بودن در کنارشون بی خیال باشی اوکیه در غیر این صورت پرسنالیتی ادما تغییر نمیکنه نه ما ها که حساسیم نه اونا که یه تختشون کمه پس دوری و دوستی بهترین کاره....
      من خودم هی سکوت میکردم و میگفتم حتما من اشتباه میکنم ولی از این به بعد فقط وفقط برای ارامش روان خودم* یا نمیبینمشون یا دیگه جواب میدم چون هیچ کس مهم تر از خودم و روح و روانم نیست بعضی وقتا تا چند روز اعصابم خورده چرا؟ به خاطر یه بیشعور که صد سال نه اون نه هیچ کس دیگه به جز خانواده به درد ادم نمیخوره و کاری واست نمیکنن بهتر که نباشن ..
      هررری

    • بدون نام

      من چند نفر رو میشناسم یکیشون طلاق گرفته،یکیشون طلاق عاطفی داره با همسرش،یکی دیگه شون زندگیش وحشتناکه ولی هروقت به دوستان مجرد میرسن میپرسن چرا ازدواج نمیکنی؟!!! اینا رو باید کجای دلت بذاری؟؟؟

    • دختر مجرد

      در جواب همسایمون که گفت چرا ازدواج نکردی گفتم
      هنوز کسی که لیاقتمو داشته باشه نیومده
      یا تو فامیل همه میبینن جوون موندم
      منم با اعتماد به نفس میگم ببینید چه خوب موندم
      یطوریکه دیگه خودشون حتی پشت سرمم میگن
      ببین فلانی چه خوب و جوون مونده
      بدبختی زنهای متاهلو نداره که همش نگران خیانتن

    • بدون نام

      یکی از راههای خوب اغراق کردن در جواب هست .مثلا میپرسن لباسی که خریدی قیمتش چنده حقوقت چقدر یه مبلغ غیر قابل باور بگید دست از سرتون برمیدارن.

    • بدون نام

      جواب یک کلمه هست:گ. خوریش به تو نیومدی

    • بدون نام

      یعنی نظرات کاربرا،اونقدکه کاربردی بودخودمتن نبود،دوستان واقعاآفرین،جالبه من اصلاازبچگی اصلافضول واهل دخالت نبودم ونیستم وحسودهم نیستم چیزی که مال من نیس برام مهم نیس ولی همه برعکس بامن برخوردمیکنن .

    • رها

      من درباره کار و ازدواج خیلی ازم میپرسن.کلافم کردن شدید.دلم میخواد پررو باشم جواب محکمی بهشون بدم.اخه بگو تو نون منو میدی؟بتوچه که من سرکار نیستم.اوج بی فرهنگیه بخدا

    • بدون نام

      این راهکاری که دادین مناسب فرهنگ غربه که فضولاش کمه اونی هم که فضوله وقتی بگن به تو ربطی نداره میره رد کارش اینجا با این فرهنگی که داریم این جوابا رو بدیم بدتر فضولی شون گل میکنه

    • زهرا

      کلا من خیلیییییی فضول دارم خیلیییی کاش ی مطلب میزاشتین ک بدرد بخوره نه اینکه جواب ندیمو اینا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج