۲۱۷۶۵۳
۱ نظر
۷۵۵۴
۱ نظر
۷۵۵۴
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

در گفتار امروز، به مرور یکی دیگر از کارتون‌های خاطره انگیز بچه‌های دهه شصت می‌پردازیم. کارتونی که به واسطه شخصیت‌های پردازی‌های خلاقانه و داستان زیبایش، نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا شناخته شده و مورد استقبال مخاطبان کودکان قرار گرفت.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت
برترین ها: دوستان گرامی! در سلسله گفتارهای مربوط به کارتون‌های کودکان دهه شصت که به بررسی و معرفی کارتون‌های خاطره انگیز سال‌های نه چندان دور برای کودکان ایران می‌پردازد، ۲۶ کارتون نوستالژیک، از واتو واتو و بامزی گرفته تا مهاجران و جیمبو ، معرفی گردید و خوشبختانه، با استقبال خوب کاربران محترم پرتال برترین‌ها نیز مواجه شد.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

در گفتار امروز، به مرور یکی دیگر از کارتون‌های خاطره انگیز بچه‌های دهه شصت می‌پردازیم. کارتونی که به واسطه شخصیت‌های پردازی‌های خلاقانه و داستان زیبایش، نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا شناخته شده و مورد استقبال مخاطبان کودکان قرار گرفت. پینوکیو، این شخصیت دوست داشتنی بچه‌های دیروز و حتی بچه‌های امروز، شخصیتی است که تلاش می‌کند، صداقت و راست گفتاری را به بچه‌ها آموزش دهد.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

همانند بسیاری از کارتون‌هایی که ما تا حالا مورد بررسی قرار داده‌ایم، کارتون پینوکیو هم اقتباسی از یک کتاب داستان است که از روی آن، کارتون و فیلم ساخته شده است. کارتون ماجراهای پینوکیو The Adventures of Pinocchio، اقتباسی است از اثر کارلو کولودی ایتالیایی که بین سال‌های ۱۱۸۸۱ و ۱۸۸۳ میلادی در شهر فلورانس ایتالیا به رشته تحریر در آمد. انریکو مازانتی ایتالیایی هم در کنار نویسنده اثر، کار تصویرگری کتاب را انجام داد تا پینوکیو، این شخصیت کارتونی چوبی، برای بچه‌های آن زمان جالب توجه شود. تصویری که در زیر ارائه شده است، نسخه ای کتاب است که در سال ۱۹۱۱ میلادی چاپ و منتشر شد.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

پینوکیو با پدر نجار فقیرش، پدر ژپتو زندگی می‌کند و همواره داستان‌های مختلفی را خلق می‌کند که جالب توجه است. کتاب ماجراهای پینوکیو، بر اساس مطالعات موسسه ondazione Nazionale Carlo Collodi و یافته‌های یونسکو، مورد اقتباس ۲۴۰ زبان دنیا قرار گرفته است و به همین دلیل، این کتاب را در فهرست پر ترجمه‌ترین کتاب‌های جهان قرار داده‌اند که اهمیت اثر را نشان می‌دهد. اکنون برای کودکان ایتالیا، پینوکیو به عنوان سمبل ادبیات کودکان در ایتالیا، در کتاب‌های درسی قرار دارد و پارک بزرگی به نام همین شخصیت کارتونی در این کشور نام گذاری شده است که مملو از آدمک‌های چوبی پینوکیو می‌باشد. پینیوکیو، امروزه سمبل و مفهومی برای نشان دادن صداقت و همچنین شیادی و دروغ گویی است. وقتی پینوکیوی دماغ بلند را شما مشاهده می‌کنید بر روی تصویر یک سیاستمدار، این تصور در ذهن شما خلق می‌شود که احتمالاً این شخصیت، دروغی را گفته است! در واقع، پینوکیو امروزه در عالم سیاست هم به عنوان یک رسانه تأثیر گذار، حضور فعال دارد.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

پینوکیو آدمک چوبی به نام پینوکیو، شخصیتی را برای بچه‌ها به تصویر می‌کشد که همواره بازیگوش، جسور، اما تا حدودی دروغگو هست و هر وقت دروغ می‌گوید، دماغ باریک قرمزش، شروع به بلند شدن می‌کند به گونه ای که، امکان راه رفتن را از وی می‌گیرد. شخصیت‌هایی مانند پدر ژپتو، روباه مکار، گربه نره، فرشته مهربون و نهنگ پیر، بارها در کارتون این مجموعه نوستالژیک و دوست داشتنی دیده شده‌اند. روباره مکار و گربه نره خنگ!، همواره تلاش می‌کردند تا پینوکیو را به کارهای خلاف بکشانند و او را از راه راست و درست خارج کنند.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

پینوکیو هم که مظهر سادگی هست، همیشه با حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهد. اما معمولاً در برابر افراد دیگر مجبور به پاسخ گویی شده و دروغ می‌گوید که هر بار که دروغ می‌گوید، دماغش بزرگ می‌شود و فرشته مهربون، که نمادی از وجدان آزاد و صادق است، به کمک او می‌آید و از پرندگان خود می‌خواهد، تا دماغ بزرگ پینوکیو را کوچک کنند تا این پسر، راه راست و صداقت را در پیش بگیرد. پیام‌های اخلاقی که توسط این کارتون به کودکان منتقل می‌شد، جالب توجه است. پدر ژپتو که در واقع فرزندی ندارد، نجار زبر دستی است که عروسکی چوبی درست می‌کند که به عنوان فرزندش در نظر بگیرد. فرشته ای که ما از آن به عنوان فرشته مهربان یاد می‌کنیم، آرزوی پیرمرد را به حقیقت تبدیل می‌کند، عروسک چوبی پیرمرد را زنده می‌کند و پینوکیو شروع به راه رفتن و حرف زدن می‌کند! پینوکیو با پدر ژپتو زندگی می‌کند و پدر ژپتو او را به مدرسه می‌فرستد. اما پینوکیو در راه مدرسه، با روباه مکار و گربه نره آشنا می‌شود و به تماشای خیمه شب بازی می‌رود. دران جا روباه مکار، پینوکیو را به صاحب خیمه شب بازی می‌فروشد. پینوکیو با جوجه اردک به یادماندنی به نام جینا، آشنا می‌شود و از ان جا فو از شهری به شهر دیگری می‌روند و ستاره خیمه شب بازی می‌شود. تا این‌که تصمیم به بازگشت به خانه را می‌گیرد و در راه باز فریب روباه مکار را می‌خورد و سکّه‌هایی را که از صاحب خیمه‌شب‌بازی گرفته بود از دست می‌دهد..

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

.. و در جنگل با پری مهربان آشنا می‌شود. پری که از پدر ژپتو اجازه گرفته بود مدّتی ازپینوکیو مراقبت می‌کند و به او درس حساب می‌دهد. یک‌بار به‌دلیل بازی‌گوشی به شهر احمق‌ها رفته و پشیمان برمی‌گردد؛ هنگام برگشت به‌خانه باز به دام روباه مکار و گربه نره می‌افتد، و ماجراهای بسیاری رخ می‌دهد و با این‌که بارها گول آن‌ها را می‌خورد ولی باز هر بار با سادگی و خوش‌قلبی با آن‌ها دوست می‌شود تا این‌که سرانجام برای یافتن پدر ژپتو به دریا می‌رود و او را در شکم نهنگ پیدا می‌کند؛ و پس از نجات یافتن و پایان‌یافتن سفرها در آخر توسّط پری مهربان به انسان تبدیل می‌شود. مه‌شب‌بازی گرفته بود از دست می‌دهد. ...و در جنگل با پری مهربان آشنا می‌شود. پری که از پدر ژپتو اجازه گرفته بود مدّتی ازپینوکیو مراقبت می‌کند و به او درس حساب می‌دهد. یک‌بار به‌دلیل بازی‌گوشی به شهر احمق‌ها رفته و پشیمان برمی‌گردد؛ هنگام برگشت به‌خانه باز به دام روباه مکار و گربه نره می‌افتد، و ماجراهای بسیاری رخ می‌دهد و با این‌که بارها گول آن‌ها را می‌خورد ولی باز هر بار با سادگی و خوش‌قلبی با آن‌ها دوست می‌شود تا این‌که سرانجام برای یافتن پدر ژپتو به دریا می‌رود و او را در شکم نهنگ پیدا می‌کند؛ و پس از نجات یافتن و پایان‌یافتن سفرها در آخر توسّط پری مهربان به انسان تبدیل می‌شود.
داستان دراز شدن دماغ پینوکیو بخاطر دروغ گفتن، موضوعی هست که در عالم روانشناسی هم به ان پرداخته شده است و از آن به Pinocchio's growing nose یاد می‌شود. ماجراهای پینوکیو با تقدیر یکی از فلاسفه مشهور ایتالیا به نام Benedetto_Croce نیز همراه شده است.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت
(تصویری از پدر ژپتو، گره نره و روباه مکار در تصویرگری اولیه کتاب ماجراهای پینوکیو در ۱۹۱۱)

کارتون ماجراهای پینوکیو که ما در دهه شصت دیدیم؛ در واقع تلاش دیگری از کمپانی انیمیشن سازی نیپون ژاپن بود که در سال 1976 میلادی در 52 قسمت در اختیار مخاطبان قرار گرفت. شیگو کوشی و هیروشی سایتو، کارگردانی این مجموعه کارتونی را در اختیار داشتند. البته بخشی از قسمت‌های کارتون با آن چه در کتاب آمده بود، تفاوت داشت. اما به هر حال، همه چیز از روستای کوچکی به نام توسکانی در ایتالیا آغاز شد. درباره پینوکیو و ماجراهای جالبش، کتاب‌ها و مقالات و حتی فیلم‌ها و تئاترهای زیادی در یک صد سال اخیر در دنیا ارائه شده است که نشان دهنده جایگاه این داستان ایتالیایی در هنر امروز دنیا دارد.

از پینوکیو تا پدر ژپتو، داستان جالب صداقت

در سال‌های ۱۹۳۶، ۱۹۷۲، ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ میلادی، فیلم‌های مختلفی از این کتاب توسط کارگردانان سینما، ساخته شد. آخرین فیلم، توسط استیو بارون ساخته شد.

لینک دانلود کتاب اصلی

http://manybooks.net/titles/collodic۵۰۰۵۰۰.html

قسمت‌هایی از کارتون پینوکیو



تیتراژ کارتون پینوکیو به چند زبان



عناوین انگلیسی 52 قسمت ماجراهای پینوکیو

از تولد پینوکیو، تا اینکه نمی‌خواهد یک پینوکیوی چوبی باش و جرقه ای ذهن پدرش تا قسمت آخر که گلی در بهار نام دارد، عناوین قسمت‌های جالب کارتون نوستالژیک پینوکیو را شامل می‌شود.

"The Puppet is Alive!"

"I Don't Want to be a Puppet"

"Mind Your Father!"

"Who Can I Trust?"

"What is a Heart?"

"Field of Witches Part 1"

"Field of Witches Part 2"

"Pleasureland"

"The Magic Ring"

"Never Tell a Lie"

"A Mother's Love"

"I Won't Be Fooled Around"

"I Have a Dream, Too"

"Save the Oak Tree!"

"I'm Falling Apart!"

"Monkey Business"

"Pinocchio's Brother"

"From Rags to Riches"

"The Magic Violin"

"Greedy Kings are Evil Kings"

"The Treasure Island"

"The Sorrowful Stranger"

"The Money Tree"

"Mermaids and Pirates"

"I'll Be a Pirate!"

"The Snake with Three Heads"

"I Want to Fly!"

"Nobody Can Save Me Now!"

"Captured by Bandits"

"Be a Clown!"

"Find Pinocchio!"

"Lost at Sea"

"Pinocchio Saves the Day"

"Sophia Sees"

"Guardian of the Tomb"

"The Princess and the Dragon"

"Filthy Rich"

"You Must be Brave, Pinocchio"

"Over the Sea in a Balloon"

"Down With Sneeroff"

"The Evil Spirit"

"Dream Man"

"The Fortress of Doom"

"A Freezing Snowstorm"

"Avalanche!"

"Gunner"

"How Many Pinocchios Are There?!"

"Fury of the Sea Devil"

"Devil Island"

"The Fire Monster"

"A Sad Christmas Eve"

"Flowers in the Snow"
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      یادش بخیر هر بار پینوکیو گول میخورد چقدر حرص میخوردیم! بعضی کارتون ها واقعا تاثیر عمیقی روی ذهن داشتند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج