adexo3
۲۳۱۱۴۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

گیج ترین هواپیما رُبا های ناریخ!

وقتی صحبت از هواپیماربایی می شود همه چیز تلخ و گزنده به نظر می رسد؛ وحشت، اضطراب و مرگ، قبل از همه چیز به ذهن می رسد اما برخی از هواپیماربایی های تاریخ اگرچه وحشتناک به نظر می رسند اما گاهی موضوعات خنده داری در آنها به وقوع می پیوندد که باعث می شود آنها را به عنوان بامزه ترین هواپیماربایی ها بشناسیم.

گیج ترین هواپیما رُبا های ناریخ!





مجله همشهری سرنخ - سامرا قلی زاده: وقتی صحبت از هواپیماربایی می شود همه چیز تلخ و گزنده به نظر می رسد؛ وحشت، اضطراب و مرگ، قبل از همه چیز به ذهن می رسد اما برخی از هواپیماربایی های تاریخ اگرچه وحشتناک به نظر می رسند اما گاهی موضوعات خنده داری در آنها به وقوع می پیوندد که باعث می شود آنها را به عنوان بامزه ترین هواپیماربایی ها بشناسیم.

به سمت کره شمالی

یازدهم دسامبر 1969 پرواز خط هوایی کره جنوبی از «گانگ نئونگ» به سمت سئول به پرواز درآمد. ده دقیقه از پرواز گذشته بود که یک مامور اهل کره شمالی از روی صندلی اش بلند شده و وارد کابین خلبان شد.

گیج ترین هواپیما رُبا های ناریخ!

به دستور مامور کره شمالی، خلبان تغییر مسیر داد و در راه به سه جت جنگنده کره شمالی ملحق شد. هواپیما در منطقه هوایی ساندوک یعنی جایی که سربازان کره شمالی منتظر رسیدن هواپیما بودند فرود آمد. در آنجا چشم مسافران را بستند و به آنها دستور پیاده شدن دادند.

مسافرانی که گروگان گرفته شده بودند، می بایست روزی چهار ساعت سر کلاس درس حاضر می شدند. درسی که به آنها داده می شد برای برانگیختن آنها علیه رئیس جمهور کره جنوبی بود. ۶۶ روز بعد از این حادثه، دولت های دو کشور پس از مذاکره طولانی با یکدیگر، بالاخره به این نتیجه رسیدند که ۳۹ مسافر را آزاد کنند اما خدمه پرواز همچنان گروگان گرفته شده بودند. تا امروز سرنوشت ۱۲ خدمه گروگان گرفته شده همچنان نامعلوم است.

پایان هواپیماربایی با یک نوشیدنی

۲۱ ژوئن ۱۹۸۵، یک مرد مسلح سوار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شد. قرار بود هواپیما با ۱۱۶ مسافر از تراندیم به اسلو در نروژ پرواز کند اما هیچ کس فکر نمی کرد که در این پرواز خانگی یک هواپیماربا ماجرایی جنجالی را رقم بزند.

میانه های راه هواپیماربا از جایش بلند شد و با تهدید اسلحه مسافران را مجبور به سکوت کرد. سپس از خدمه خواست تا ارتباط او را با نخست وزیر نروژی و وزیر دادگستری این کشور برقرار کنند. وقتی هواپیما در فرودگاه فورنبو اسلو فرود آمد هواپیما ربا اجازه داد همه مسافرها پیاده شوند اما ۵ خدمه را همراه خود به عنوان گروگان در هواپیما نگه داشت.

مرد هواپیماربا در تمام طول مسیر، نوشیدنی الکل دار مصرف کرده بود و به همین خاطر در حالت عادی به سر نمی برد.

مقامات مسوول از این وضعیت او استفاده کردند و به او پیشنهاد دادند تا در ازای آزادکردن گروگان ها یک نوشیدنی دیگر بگیرد. هواپیماربا هم با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفت و خیلی زود دستگیر شد.

پرواز وارونه

«آبرن کالوِی» ۴۲ ساله، مهندس پرواز آمریکایی پس از بررسی های دقیق هواپیما، تایید نهایی را برای پرواز صادر کرد. کالوی نقشه ای در سر داشت. او می خواست کاری کند که هواپیما دچار سانحه شود تا خانواده اش از مزایای بیمه عمر ۲.۵ میلیون دلاری اش بهره مند شوند. هفتم آوریل ۱۹۹۴ او به عنوان یک مسافر، در آخرین لحظات بلیت پرواز به مقصد سن خوزه در کالیفرنیا را خریداری کرد. او همراه خود یک ساک گیتار داشت که در آن چند چکش و تفنگ نیزه ای بود. کالوی قصد داشت پیش از بلندشدن هواپیما، سیستم ضبط صدای اتاق خلبان را از کار بیندازد، او می خواست با چکش خدمه پرواز را بکشد تا سقوط هواپیما یک حادثه معمولی به نظر برسد. وقتی هواپیما از زمین بلند شد، کالوی حملات خود را به خدمه آغاز کرد.

گیج ترین هواپیما رُبا های ناریخ!

او قصد داشت یکی پس از دیگری خدمه را بکشد تا نوبت به خلبان و کمک خلبان برسد. وقتی خلبان متوجه ماجرا شد تصمیم گرفت با هواپیمای مسافربری مانور هوایی بدهد. او به همراه کمک خلبان، هواپیما را تا جایی که می توانست به سمت چپ متمایل کرد و سپس با زاویه ۱۴۰ درجه چرخید. خلبان در این کار قصد داشت تعادل کالوی را به هم بزند. حالا نوبت این بود که هواپیما به حالت شیرجه به سمت زمین برود. این کار باعث می شد تا همه از جمله کالوی به سمت عقب هل داده شوند و نتوانند تکان بخورند.

اما در عین حال این کار باعث می شد بال های هواپیما کنده شود اما چاره ای جز این کار نبود. وقتی کالوی تعادل خود را از دست داد، او را دستگیر کردند. خلبان فرود اضطراری اعلام کرد. فورد با موفقیت انجام شد. کالوی پس از دستگیری در پانزدهم آگوست ۱۹۹۵ به اتهام تلاش برای قتل و هواپیماربایی به دو بار حبس ابد محکوم شد. خدمه پرواز هم به خاطر شجاعتشان، مدال طلای قهرمانی- بالاترین نشان در پرواز- را دریافت کردند.

اولین هواپیماربایی تجاری

در دورانی که مردم با کشتی هوایی مسافرت می کردند یکی از این کشتی های تجاری «میس ماکائو» نام داشت که مالک آن، شرکت خط هوایی «پاسیفیک کاتای» بود. شانزدهم جولای ۱۹۴۸، میلیونری ماکائوی به نام «چانگ پینگ» این کشتی هوایی را اجاره کرد تا ۳۰۰۰ شمش طلا را جا به جا کند. در آن زمان فردی به نام «چیو توک» یکی از گانگسترهای بنام و مشهور بود که برنامه ریزی کرده بود طلاها را بدزدد و به همین خاطر سوار همین هواپیمای تجاری شد. وقتی کشتی هوایی قصد بلندشدن از زمین را داشت او به همراه سه همدست دیگرش مثل بقیه مسافرها سوار شدند.

گیج ترین هواپیما رُبا های ناریخ!

وقتی کشتی از روی زمین بلند شد، چیو توک، اسلحه اش را به سمت خلبان نشانه رفت و خواست تا کنترل کشتی هوایی را در دست بگیرد. کرامر مقاومت کرد و به همراه او خدمه نیز دست به کار شدند. وقتی مسافرها نزاع خلبان و خدمه را دیدند آنها نیز با چهار گانگستر درگیر شدند. در این لحظه چیو توک به سمت خلبان شلیک کرد و او به زمین افتاد. با مرگ خلبان، کشتی هوایی به سمت دریا منحرف شد و سقوط کرد. همه سرنشینان کشتی به غیر از یک نفر به نام «وانگ یومان» جان خود را از دست دادند. یومان را دو ماهیگیر نجات ندادند. او یکی از هواپیمارباها بود که پس از دستگیری به سه سال زندان محکوم شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج