۳۶۷۳۶۳
۵۱۷۵
۵۱۷۵
پ

زنانی که از فرودستی به فرادستی رسیدند؛

ندیمه هایی که در تاریخ به قدرت رسیدند

زنانی که زیبایی و دانایی را یکجا داشته اند و کیاست را با ظرافت آمیخته و ره صدساله را یک شبه پیموده اند؛ زنانی که گاه آباد کرده و گاهی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره سرزمین های تحت سیطره خود وارد آورده اند.

وبسایت تابناک باتو: تاریخ بشریت پر از قصه های پادشاهان و حکمرانانی است که در چشم بر هم زدنی، قدرت و استیلای خود را از دست داده و از فرادستی به فرو دستی رسیده اند. در مقابل داستان های بسیاری درباره افرادی نقل می شود که از فرش به عرش رسیده و مسیری متناقض با آنچه گفته شد، پیموده اند.

زنانی که زیبایی و دانایی را یکجا داشته اند و کیاست را با ظرافت آمیخته و ره صدساله را یک شبه پیموده اند؛ زنانی که گاه آباد کرده و گاهی لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره سرزمین های تحت سیطره خود وارد آورده اند.

در این گزارش با مشهورترین خدمتکاران و کنیزانی آشنا می شویم که به کاخ پادشاهان و دربار امرا راه یافته و داستان های خواندنی و جالبی رقم زده اند.

آن بولین

ندیمه هایی که در تاریخ به قدرت رسیدند

آن بولین حدود سال های ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۷ در یک خانواده اصیل انگلیسی به دنیا آمد. او باهوش، دانا و زیرک بود. چشمانش درخشش و زیبایی منحصر به فردی داشت. در سال ۱۵۲۲ آن بولین به عنوان ندیمه کاترین آراگن همسر هنری هشتم پادشاه انگلستان انتخاب شد (ندیمگی در اروپا به برای یک دختر و خانواده او شرافت و افتخاری بزرگی بود). هنری هشتم شیفته و عاشق آن بولین شد. هنری در ابتدا از او خواست تا معشوقه اش شود، ولی او موافقت نکرد. پس هنری تصمیم گرفت با آن بولین ازدواج کند. پاپ کلمنت هفتم با طلاق کاترین و ازدواج مجدد هنری موافقت نکرد .از این روی هنری با کلیسای کاتولیک روم درگیر شد و مذهب مردم انگلستان را از کاتولیک به پروتستان تغییر داد.

اینگونه شد که هنری به سلطه مذهبی پاپ در انگلستان پایان بخشید وکلیسای انگلستان مستقل شد و هنری خود را رهبر آن معرفی کرد؛ اما طولی نکشید که رابطه هنری و آن بولین تیره شد، زیرا بولین نتوانست از خود وارث ذکور به جای بگذارد و ولیعهدی برای هنری هشتم به دنیا آورد. او یک دختر به نام الیزابت به دنیا آورد. الیزابت اول حاصل ازدواج هنری و آن بود. این اتفاق باعث شد تا هنری هشتم به فکر ازدواج با ندیمه دیگری بیفتد و از آن بولین دوری جوید.

در سال ۱۵۳۶ آن بولین به اتهام روابط نامشروع، سحر و توطئه علیه هنری هشتم در مقابل چشم هزاران تن گردن زده شد.

خرّم سلطان

ندیمه هایی که در تاریخ به قدرت رسیدند

خرم سلطان همسر محبوب سلطان سلیمان قانونی بود. سلطان سلیم دوم پسر خرم سلطان است. خرم سلطان در سال ۱۵۰۲ در اوکراین به دنیا آمد. پدر او یک کشیش ارتودوکس بود. او نام دختر خود را الکساندرا گذاشت.الکساندرا در پانزده سالگی توسط تاتارهای کریمه ربوده شد و به عنوان ندیمه به دربار سلطان سلیمان راه یافت و نام خود را خرّم به معنای شاد و سرزنده تغییر داد. او با سلطان سلیمان ازدواج کرد بر و آنچنان بر او نفوذ داشت که عنان امور سیاسی و غیر سیاسی را به دست گرفت.

شجرة الدر

ندیمه هایی که در تاریخ به قدرت رسیدند

او ندیمه سلطان نجم الدین ایوب سلطان مصر بود که بعدها با او ازدواج کرد و صاحب فرزندی به نام خلیل شد. می گویند او زنی زیبا و بسیار دانا بوده است و نجم الدین ایوب را در امور سیاسی یاری می رساند و در هنگام غیبت و نبود همسرش، سر رشته امور را به دست می گرفت. در زمان جنگ های صلیبی شجره با هشیاری تمام خبر مرگ همسرش را از ارتش مصر و صلیبی ها (در جنگ صلیبی هفتم ۱۲۴۹ ) مخفی نگه داشت. او به تنهایی نقشه های جنگی می کشید و به نام نجم الدین ایوب ارتش مصر را وادار به انجام آن می کرد. او توانست صلیبی ها را شکست دهد و بر لویی نهم غالب آید.

زمانی که راز مرگ نجم الدین برملا شد، او حکمران مصر شد؛ اما این حکمرانی هشتاد روز بیشتر طول نکشید، زیرا خلفای عباسی با این کار مخالف بودند. سرانجام در ماه می ۱۲۵۷ شجرة الدر کشته شد، زیرا حکمرانان جدید مصر او را مانعی برای خود می دیدند.

تزو شی

ندیمه هایی که در تاریخ به قدرت رسیدند

تزو در سال ۱۸۳۵ در یک خانواده فقیر به دنیا آمد. پدرش کارمند ساده امپراتور چین بود. او در نوجوانی وارد دربار امپراتور شد، با او ازدواج کرد و پسری به نام تانگ به دنیا آورد. وقتی امپراتور از دنیا رفت، تانگ بر تخت او تکیه زد؛ اما از آنجا که او هنوز به سن قانونی نرسیده بود، تزو اسباب امور را به دست گرفت. پسر او در دوران نوجوانی و جوانی به خوشگذرانی روی آورد و همین باعث استمرار نفوذ تزو در دربار امپراتوری بود. او تا حدود پنجاه سال به تسلط مماشات ناپذیر خود ادامه داد و سرانجام در ۱۹۱۱ بر اثر سکته از دنیا رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج