۴۲۴۷۷۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

طنز؛ به جای زمین کمی هوا بخورید

دانیال فتحی در روزنامه شهروند نوشت:

یک)

چهارشنبه ٢٦ آبان ١٣٩٥ را درحالی شروع می‌کنیم که آلودگی تهران از مرز هشدار و این سوسول‌بازی‌ها هم گذشته و دیری نیست که ملت داخل مخزن‌های اکسیژن به رفت‌وآمد بپردازند. درهمین رابطه عضو شورای شهر تهران گفته: «بدون شک تشدید آلودگی هوا نقش زیادی در مرگ‌ومیرها داشته و باید جلوی این اتفاق گرفته شود.» البته ایشان مشخص نکرده‌اند که دقیقا از کدام اتفاق‌ها باید جلوگیری کرد. از آلودگی هوا یا مرگ‌ومیر شهروندان؟ آلودگی هوا که از کنترل خارج شده و دیگر کاریش نمی‌شود کرد. می‌ماند جلوگیری از مرگ‌ومیر شهروندان که کار بسیار راحتی است و با تصویب یک قانون می‌شود جلویش را گرفت. به این ترتیب که از این به بعد هرکسی که در اثر آلودگی هوا بمیرد، مجرم است و با روح او طبق قانون برخورد خواهد شد. حالا دیگر نمی‌دانم قرار است چطوری با روح مجرم برخورد شود. شاید یک عده جمع شوند بالای قبر آن مرحوم و به جای ١٠٠ ضربه شلاق ١٠٠بار شلاقی بگویند: «تو روحت»؟ یا تکنولوژی «ارواح زندانی» که مولانا ٨٠٠‌سال پیش می‌گفت، امروز تحقق پیدا کند. حق هم دارند مسئولین. این همه دلیل برای مردن، به راستی چرا برخی افراد آلودگی هوا را برای مرگ انتخاب می‌کنند؟ آیا نباید ریشه‌های این جریان شناسایی و با عوامل آن برخورد شود؟

دو)

ظاهرا امروز هم مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده است که واقعا جای تأسف دارد. آلودگی نه، تعطیلی مدارس. به جای این‌که از الان روی تیم‌های پایه کار کنیم و بچه‌ها را با آلودگی هوا سازگاری دهیم تا فردا که بزرگ شدند با یه شاخص آلودگی ١٨٠ زمینگیر نشوند، داریم آنها را از واقعیت دور می‌کنیم. ما که بچه بودیم، در شمال هر ازگاهی سیل می‌آمد و همه کس و همه چیز را با خودش می‌برد ولی مدارس تعطیل نمی‌شد. اگر هم خدای‌نکرده غیبت می‌کردیم، مدیر مدرسه همین‌طور که روی سیل شناور بود، یک یخچالی، اجاق‌گازی چیزی پیدا می‌کرد رویش سوار می‌شد و پاروزنان می‌آمد ما را پیدا می‌کرد با کتک می‌برد مدرسه. از قضا دبیر هم می‌آمد و زیر آب به ما پطروس فداکار درس می‌داد تا وقتی هم کوسه حمله نمی‌کرد ول نمی‌کردند که برویم سر خانه و زندگی‌مان. ما در آن دوران به راحتی در اثر فشار آبشش درمی‌آوردیم، بچه‌های امروز یک شش خشک و خالی هم نمی‌توانند دربیاورند؟

سه)

یک عضو دیگر شورای شهر هم با گلایه از شهرداری درمورد آلودگی گفته: «هیچ دستگاهی به اندازه شورای شهر درتهران نگران سلامتی مردم نیست.» والله ما خودمان شاهدیم که ایشان راست می‌گویند. شما هم اگر انصاف داشته باشید، حرف ایشان را تصدیق می‌کنید. شورای شهر و دوستان هرچیز آلوده‌ای که هست را خودشان می‌خورند تا مردم ناغافل آنها را نخورند و سلامتی‌شان به خطر نیفتد. زمین و اینها که هیچی، بعضی از دوستان اگر زحمت بکشند و هوا را هم بخورند، ما شرمنده لطف و زحماتشان خواهیم شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج