۵۲۹۱۴۹
۳ نظر
۵۰۳۳
۳ نظر
۵۰۳۳
پ

طنز؛ کی اشکاتو پاک می‌کنه وقتی رئیسی نباشه؟

با نزدیک شدن به فصل انتخابات، تحولات کشور علاوه‌بر رسانه‌های داخلی، مورد رصد خارجی‌ها هم قرار می‌گیرد. آن هم نه فقط در بخش‌های خبری، بلکه حتی خوانندگان لس آنجلسی هم یک گوش و چشم‌شان به سمت ایران است و گذر وقایع را رصد....

مهرشاد مرتضوى در ضمیمه طنز روزنمه قانون نوشت:

با نزدیک شدن به فصل انتخابات، تحولات کشور علاوه‌بر رسانه‌های داخلی، مورد رصد خارجی‌ها هم قرار می‌گیرد. آن هم نه فقط در بخش‌های خبری، بلکه حتی خوانندگان لس آنجلسی هم یک گوش و چشم‌شان به سمت ایران است و گذر وقایع را رصد می‌کنند. یکی از این ترانه‌ها که به منظور گیج‌کردن رای‌دهندگان و انداختن شک در دل آن‌ها در انتخاب نامزد اصلح بازخوانی شده «کی اشکاتو پاک می‌کنه» است که ما به رمزگشایی از این سند غربی می‌پردازیم:

«کی اشکاتو پاک می‌کنه شبا که غصه داری؟ دست رو موهات کی میکشه وقتی منو نداری؟»

این بخش از شعر توجه آقای رئیسی به مظلومان و توزیع ارزاق بین آن‌ها را یادآوری می‌کند و این سوال را پیش روی رای‌دهنده قرار می‌دهد که اگر رئیسی نیاید، چه کسی هوای شما را خواهد داشت و تنها با یک دوربین برای کمک در مناطق محروم حاضر خواهد شد؟

«شونه کی مرهم هق هقت میشه دوباره؟ از کی بهونه میگیری شبای بی ستاره؟»

این بخش شعر زبان حال آقای میرسلیم است که دارد از مردم با لهجه غلیظ فرانسوی می‌پرسد اگر من نیایم سرتان را روی شانه چه کسی می‌گذارید و هرهر می‌خندید؟ آیا بهانه‌جویی‌های دولت در زمینه محیط‌زیست کافی نیست؟ آلودگی به حدی رسیده که شب‌ها ستاره‌ها هم دیده نمی‌شوند. سوال این است آقای روحانی. چرا سوال را جواب نمی‌دهید؟

«برگ ریزونای پاییز کی چشم به رات نشسته؟ از جلو پات جمع می‌کنه برگای زرد و خسته»

اشاره مستقیم به شهرداری تهران و آقای قالیباف دارد که می‌گوید همین که برگ‌ها را هم جمع می‌کنند بروید خدا را شکر کنید و دنبال چطور یارانه می‌دهی و پنج میلیون شغل از کجا می‌آوری نباشید. همچنین بخش اول اشاره خیلی ریزی به ضرب‌المثل «جوجه رو آخر پاییز می‌شمرن» دارد و تاکید می‌کند که اگر به قالیباف رای ندهید خواهید دید چه می‌شود!

«کی منتظر می‌مونه حتی شبای یلدا؟ تا خنده رو لبات بیاد، شب برسه به فردا»

این قسمت از شعر هم مشخصا اشاره به وعده‌های آقای روحانی درباره نشاط جامعه و جوانان است که می‌گوید اگر من نباشم، همین دوزار خنده را قایمکی و در ساعات شب هم نخواهید داشت و شب یلدا قیمت هندوانه به حدی می‌رسد که در میوه فروشی خنده بر لب‌های مردم خشک می‌شود.

«کی از سرود بارون قصه برات می‌سازه؟ از عاشقی می‌خونه وقتی که راه درازه»

آقای جهانگیری در اکثر صحبت‌های‌شان از دولت اصلاحات مثال آورده و تاکید کرده‌اند که راه درازی برای توسعه باقی مانده و قطار پیشرفت تازه روی ریل افتاده. همچنین اشاره مختصری به آبگیری از ارومیه و هورالعظیم دارند و معتقدند که خدمات دولت باعث شده بهار امسال فرت و فرت باران بیاید.

«کی از ستاره بارون چشماشو هم میذاره؟ نکنه ستاره‌ای بیاد یاد تو رو نیاره»

آقای هاشمی‌طبا هم طبق معمول نگران وضعیت زیست‌محیطی هستند و می‌گویند طاقت دیدن خشک شدن کشور را ندارند، به‌خاطر همین چشم‌شان را می‌بندند تا این وضعیت را نبینند. فقط اگر احیانا چشم‌شان گرم شد، نوبت صحبت‌شان که شد بیدارشان کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صوری

      :)))
      فعلا این حرفا رو ولش کن٬فکر تهیه تخمه برا مرحله آخر مناظره باش. گمونم این دفعه جذابیتای بصری مناظره بیشتر باشه. فقط امیدوارم همه سالم از در استودیو خارج شن.

    • احسان

      احساس میکنید با این متون مجله پرطرفدار میشه؟!!!

    • احسان

      فقط رئیسی❤❤

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج