اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۴۹۰۱
۲۰ نظر
۵۱۶۱
۲۰ نظر
۵۱۶۱
پ

آیا در شیری كه می‌خوریم وایتكس وجود دارد؟!

هرچند وقت یك‌بار، شایعه‌ای دهان به دهان می‌چرخد و دلهره مصرف موادغذایی آلوده را به دلمان می‌اندازد. یك‌بار بحث سوسیس‌های آلوده به میان می‌آید و یك‌بار پای سبزیجاتی كه هرچه آنها را بشویید پاك نمی‌شوند.

آیا در شیری كه می‌خوریم وایتكس وجود دارد؟!

آیا در شیری كه می‌خوریم وایتكس وجود دارد؟!

برترین ها: هرچند وقت یك‌بار، شایعه‌ای دهان به دهان می‌چرخد و دلهره مصرف موادغذایی آلوده را به دلمان می‌اندازد. یك‌بار بحث سوسیس‌های آلوده به میان می‌آید و یك‌بار پای سبزیجاتی كه هرچه آنها را بشویید پاك نمی‌شوند. این بار هم صحبت از شیر‌هایی است كه سفیدی و پاكی‌شان را مدیون مایع‌های سفید‌كننده هستند. شایعه وایتكسی بودن شیر‌ها، مدتی است كه به مطبوعات هم راه پیدا كرده و با وجود تكذیب‌های پی‌درپی مسئولان، گویا هنوز اطمینان كامل نسبت به سالم بودن شیرها در دل مصرف كننده‌ها ایجاد نشده است. مسئولان وزارت بهداشت ‌می‌گویند با آزمایش‌هایی كه قبل و بعد از تولید روی محصولات مختلف صورت می‌گیرد، امكان تشخیص چنین تخلفاتی وجود دارد اما آیا شمایی كه مصرف‌كننده شیر هستید هم می‌توانید نسبت به سالم بودن آن مطمئن باشید یا باید برای همیشه با این مایع پرخاصیت خداحافظی كنید؟ پاسخ این سؤال را در ادامه مطلب بخوانید.


شیر وایتكسی كشنده است؟

شاید نتوانید شیرهای آلوده را از روی طعمشان بشناسید و از آنجایی كه این شیرها در زمان بعد از مصرف هم مشكلی برایتان ایجاد نمی‌كنند، ممكن است هیچ وقت از آلوده بودن آنها باخبر نشوید.
گرچه درست در همان زمان نوشیدن چنین معجون پرخطری از پا در نمی‌آیید اما متخصصان با اطمینان می‌گویند كه شیرهای آلوده به آب ژاول، سرطان‌زا هستند و به دلیل تولید رادیكال‌های آزاد، می‌توانند پس از چند سال سلامت شما را به‌طور جدی به‌خطر بیندازند.


چرا در شیر آب اكسیژنه می‌ریزند؟

شیر مایع حساسی است كه اگر در شرایط نامناسب دوشیده و نگهداری شود، بار میكروبی‌اش لحظه به لحظه بالاتر می‌رود. و همچنین به دلیل تغییر رنگ و طعمش غیرقابل مصرف می‌شود. حالا فرض كنید كه برخی دامداران یا كارگاه‌هایی كه می‌خواهند چنین شیری را به بازار عرضه كنند، نمی‌توانند از این محصول فاسد شده و پرخطرشان دل بكنند. در این شرایط مجبور می‌شوند كه به شیر پرمیكروبی كه طعمش را هم از دست داده‌است، كمی آب اكسیژنه یا وایتكس اضافه كنند تا بار میكروبی‌اش را پایین بیاورند و آن را دوباره به بازار لبنیات بفرستند.


همه شیرها آلوده‌اند؟

شایعه استفاده از وایتكس برای كشتن میكروب‌های شیر، خیلی از مصرف‌كنندگان پروپا قرص این محصول را در مورد ادامه مصرف شیرهای بسته بندی به تردید انداخته است. اما مهندس كامیار عطایی، كارشناس ارشد صنایع غذایی و مدیرتولید سابق یكی از كارخانه‌های لبنی معتقد است چنین اتفاقی در كارخانه‌های معتبر لبنی نمی‌افتد و احتمال اضافه كردن این مواد خطرساز به شیر، در این كارخانه‌ها نزدیك به صفر است. او می‌گوید: اگر فرض كنیم كه چنین تقلبی انجام می‌شود، باید بپذیریم كه این اتفاق تنها می‌تواند در مرحله ورود شیر به كارخانه و از سوی دامدارها صورت بگیرد؛ اما از آنجایی كه كارخانه‌های بزرگ به آزمایشگاه‌های دقیقی هم مجهز هستند، شیری كه وارد كارخانه می‌شود، قبل از قرار گرفتن در خط تولید، از لحاظ اسیدیته و پی اچ یا وجود چنین تركیب‌هایی كنترل می‌شود و در صورتی كه مشكلی در شیر مشاهده شود، قبل از قرار گرفتن در چرخه تولید پس فرستاده می‌شود. از نظر مهندس عطایی امكان اضافه شدن این مواد به شیر در كارخانه‌های بزرگ وجود ندارد زیرا به دلیل شرایط مطلوب نگهداری، دیگر بار میكروبی شیر تا حدی بالا نمی‌رود كه كارخانه‌دار مجبور شود جان مشتریانش را با استفاده از این مواد به خطر بیندازد.


ما استانداردترینیم!

اضافه كردن محصولی مثل وایتكس در شیر، موضوعی است كه كمتر متخصصی می‌تواند آن را از نظر علمی توجیه كند. عطایی معتقد است: همانطور كه گفته شد، در مورد وجود وایتكس در شیر تردید جدی وجود دارد اما در موارد اندك و در دامداری‌های غیرصنعتی یا كارگاه‌های تولیدی كوچك به دلیل كم كردن باكتری‌های شیر مقداری آب اكسیژنه به این محصول اضافه می‌شود. او می‌گوید: استفاده از آب اكسیژنه در ایران مجاز نیست و در صورتی كه این موضوع به اداره نظارت اثبات شود، از فعالیت كارگاه یا دامداری مورد نظر جلوگیری می‌شود. اما در بعضی كشورهای دیگر، به كار بردن مقدار بسیار كمی از این ماده در شیر مجاز است. البته در این كشورها هم مقادیر بسیار كمی از آب اكسیژنه- در حد میلیونیوم گرم- در دیگر محصولات لبنی و به ندرت در شیر استفاده می‌شود. در قوانین ایران به كار بردن این ماده در هیچ محصولی از فراورده‌های خوراكی مجاز نیست و خوشبختانه قوانین بهداشت ایران حتی از برخی كشورهای اروپایی هم بسیار سخت‌گیرانه‌تر است.


با اطمینان انتخاب كنید

هیچ فرقی نمی‌كند چه سراغ شیر برویم و چه محصولات دیگر، تنها راه اطمینان داشتن از سلامت محصولی كه می‌خریم، اعتماد به برند و كارخانه‌ای است كه سراغ محصولاتش می‌رویم. مهندس عطایی توضیح می‌دهد: در برخی كارخانه‌های كوچك و بدون تجهیزات مناسب، امكان سرد كردن و نگهداری درازمدت شیر بعد از تحویل گرفتن آن وجود ندارد و می‌توان به سلامت شیری كه عرضه می‌كنند شك كرد. در دامداری‌هایی هم كه شرایط دوشیدن بهداشتی نیست یا از ظروف نامناسب استفاده می‌شود خطرهایی به وجود می‌آید و به همین دلیل مصرف‌كننده باید از معتبر، استاندارد و مجهز بودن كارخانه‌ای كه شیر را از آن خریداری می‌كند مطمئن باشد.


آیا در شیری كه می‌خوریم وایتكس وجود دارد؟!

كارخانه‌ها با شیر ترش چه می‌كنند؟

مسئله بالا رفتن اسیدیته شیر و ترش شدن آن در كارخانه‌ها هم از دیگر موضوعاتی است كه ترس استفاده از سفیدكننده‌های پرخطر را به‌جان منتقدان انداخته است. اما مهندس كامیار عطایی می‌گوید: در چنین شرایطی احتمال استفاده از مواد قلیایی بی‌خطر برای كاهش اسیدیته وجود دارد اما وایتكس اصلا یك ماده قلیایی نیست و تنها در موارد بسیار اندك و به‌صورت غیرمجاز برای كم كردن بار میكروبی استفاده می‌شود. در برخی كارخانه‌ها ممكن است به دلیل كم كردن ترشی شیر، از ماده‌ای مثل جوش شیرین استفاده شود اما كاربرد این ماده در كارخانه‌های معتبر نادر است.


چه شیری بخوریم و چه شیری نخوریم؟

شیر سالم استانداردهایی دارد كه همه شركت‌های تولیدی موظف به رعایت آنها هستند. گرچه باخبر شدن از اینكه یك شیر كاملا استاندارد و سالم است، تنها در یك آزمایشگاه مجهز امكان‌پذیر است اما شمایی كه مصرف‌كننده این مایع استخوان‌ساز هستید با دیدن برخی نشانه‌ها می‌توانید تا‌ حدودی از سالم بودن یا نبودن آن با خبر شوید. اولین قدمی كه قبل از نوشیدن شیر باید برداشت، دیدن رنگ آن است. شیر سالم، رنگ سفید مایل به آبی دارد و در صورتی كه هر رنگ دیگری را در لیوان‌تان دیدید، باید در مورد نوشیدن آن تردید كنید. قدم دوم، بو كردن شیر است. شیر سالم، بوی كاملا طبیعی می‌دهد و در صورتی كه هر نوع بوی ترشی، عفونت یا بوی غیرطبیعی را در آن مشاهده كردید، مصرف این لیوان آلوده را فراموش كنید. برخی‌ها تصور می‌كنند شیرهایی كه معیارهای گفته شده را ندارند با جوشاندن سالم می‌شوند و اگر این شیر پس از جوشاندن نبرد، یعنی سالم است اما مهندس كامیار عطایی می‌گوید: نبریدن شیر دلیلی برای سالم بودنش نیست و شیرهایی كه مواد قلیایی هم دارند، بعد از جوشیدن نمی‌برند. وی تصریح می‌كند: غلظت شیر هم دلیل سالم بودن آن نیست و این موضوع بستگی به میزان چربی شیر دارد و مصرف‌كنندگان حتما باید با توجه به رنگ و بوی شیر از سلامت آن مطمئن شوند.


شیرهای استرلیزه نگهدارنده دارند؟

تفاوت مدت نگهداری شیرهای مختلف هم از موضوعات شایعه‌برانگیزی است كه می‌تواند مصرف‌كننده‌های غیرمتخصص را به تردید بیندازد. برخی از این افراد گمان می‌كنند وجود نگهدارنده‌ها در شیر، دلیلی برای ماندگارتر شدن آن است، اما عطایی می‌گوید: مصرف شیر پاستوریزه به‌علت فرایند پاستوریزاسیون كه باعث حذف عوامل بیماری‌زا و حفظ باكتری‌های مفید شیر می‌شود بر شیر استریل ارجحیت دارد. البته زمان نگهداری شیر پاستوریزه به دلیل وجود همین باكتری‌های مفید كوتاه‌تر است و نگه‌داشتن آن با وجود پلمب بودن بسته‌بندی آن و نگهداری در یخچال تا حدود ۴ روز مجاز است. اما شیر استریل به دلیل داشتن بسته‌بندی غیرقابل نفوذ و فرایند استریلازیسایون كه تمام میكرو ارگانیسم‌های موجود در شیر را حذف می‌كند، قابلیت نگهداری بالایی داشته و چنانچه بسته‌بندی آن گشوده نشود، تا ۶ ماه قابل نگهداری است و در صورتی كه كوچك‌ترین میكروبی به این شیرها وارد شود، بسته‌بندی آن باد می‌كند و می‌تركد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      من دانشجوی صنایع غذایی هستم. قبلا که کارخونه های شیر, شیر رو بر اساس میزان پروتئین خریداری می کردند هم مواردی مثل اضافه کردن ادرار به شیر برای بالا بردن میزان پروتئین آن را توسط دامداران محترم شاهد بودیم. الانم بعید نیس از این کارا بکنن ولی همین جور که اون آقای کارشناس گفتن تو شرکت های معتبر احتمالش خیلی کمه. امیدواریم دوستان وجدانشون رو در نظر داشته باشن و بدونن چی دارن به خورد مردم میدن. وجدانا سانسور نشده بذارید تو سایت

      پاسخ ها

      • ft

        ادرار؟؟؟خدا بقیشو به خیر کنه.......

      • شکیبا

        شده پوکی استخوان بگیرم دیگه شیر نمیخورم!

      • بدون نام

        خوردن ادرارشتربه میزان کم برای رشد مودرقدیم استفاده میشد.

    • شیدا

      منم با نظر حسن موافقم. اگه وجدان داشته باشند......

    • niloufar

      vaaay man emro bade modat ha 2livan shir khordam alan yeho monghaleb shodam :|

    • حمید

      ممنون از لطفتون

    • بهزاد

      مدتی هست که شیر بسته بندی برند معروف رو تو کارخونه مصرف میکنم بعضی مواقع سر درد میگیرم اعتماد سازی بین مسولان کمه متخلفان استفاده از روغن غیر مجاز کجان؟

    • بدون نام

      ایا مسولین این کشور خوابند .؟یا ...

    • بدون نام

      واقعا که شیرم دیگه نمیشه خورد.پس چیکارکنیم ما؟؟؟همین مونده بود دیگه وایتکسم قاطی کنن والا

    • رونیا

      خدا به دادمون برسه این چه وضعی هست مسولین رسیدگی کنند یعنی برای سود خودشون حاضر هستن جون میلیون ها آدم رو.بازی بدهند پس چی بخوریم همه چیز گران شده کیفیت همه اجناس پایین امده

    • بدون نام

      دوباره شیر بطری به بازار ارائه دهید شیرهای قدیمی

    • بابک

      ماها که یه عمر شیر محلی خوردیم وقتی شیرهای بسته بندی میخوریم کامل متوجه میشیم طعمش فرق میکنه و مزه بدی میده

    • بدون نام

      سئوال اینجاست که چرا بعضی از شیرهای پاستوریزه که بیشتر از 5 روز ماندگاری ندارند با وجود گذشت دو هفته همچنان سالم مانده و فاسد نمی شوند؟ آیا از بار میکروبی شیرهای ایرانی کاسته شده است و یا کارخانه های تولید کننده این شیرها چنان پیشرفت کرده اند که چنین شیرهایی را تولید می کنند شاید هم یخچال مصرف کنندگان ماندگاری این شیرها را بالا می برد!

      یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«سال گذشته اداره استاندارد و تحقیقات شهر اصفهان با مسئله عجیبی در خصوص شیرهای پاستوریزه روبرو شد.»

      جریان از این قرار بود که شیرهای پاستوریزه بعد از حتی باز کردن درب آنها تا حدود 3 هفته ماندگاری داشتند و فاسد نمی شدند!

      با بررسی هایی که اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان به عمل آورد متوجه شدند که برخی از گاوداری ها از وایتکس برای ماندگاری بیشتر شیرهایشان استفاده می کنند و به دلیل اینکه وایتکس یک ضدعفونی کننده بسیار قوی است مانع فاسد شدن شیرهای پاستوریزه شده است و همانطور که می دانید این ماده ضدعفونی کننده به شدت سرطان زا بوده و مصرف کنندگان این شیرها به عوارض آن دچار می شوند.»

      حال این سوال پیش می آید آیا نظارت کامل بر گاوداری ها و کارخانجات تولید کننده شیر پاستوریزه وجود دارد؟ آیا بعضی از شیرهای پاستوریزه ای که به مدت طولانی تر از 5 روز ماندگاری دارند از وایتکس در نگهداری آن ها استفاده می شود؟

      *****
      در پی انتشار این خبر ٬ روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام كرد: «سال گذشته در یک مقطع خاص بیش از 200 مورد نمونه شیر خام أخذ شده از دامداری‌ها و گاوداری‌های سطح استان، فقط یک مورد آلودگی آن‌هم در مراحل اولیه یعنی پیش از انجام پاستوریزاسیون و سایر اعمال و نظارت‌های بهداشتی، مشاهده شد.»

      این اداره همچنین اعلام كرد در پی نظارت‌های مستمر بازرسان اداره کل استاندارد بر تمامی کالاها و خدمات مشمول نظارت اجباری در استان، یک مورد آلودگی مشاهده شده در سال گذشته، در اثر سهل انگاری متصدی شیر‌دوشی گاوداری مربوطه، در مرحله شست و شوی پس از ضد عفونی ظروف شیر دوشی به‌وجود آمده بود که با پیگیری و تذکر جدی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان این مشکل رفع شد و پس از آن نیز هیچ‌گونه آلودگی و مشکل در شیر و سایر فرآورده‌های لبنی تولید شده در استان به صورت جدی مشاهده نشد.

      «ضد عفونی‌كردن دستگاه‌ها و ظروف شیر دوشی در گاوداری‌ها بوسیله مواد ضد عفونی کننده، امری متداول و مرسوم است لیکن پس از این مرحله می‌بایست وسایل ضدعفونی شده را با آب سرد به خوبی و با دقت شست‌و‌شو داده تا برای شیر دوشی مجدد، هیچ اثری از مواد ضدعفونی کننده در آنها باقی نماند.»

      در پایان متن روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان آمده‌است كه به‌طور کلی وجود هرگونه ماده خطرناک و سمی را در شیر پاستوریزه محصول اصفهان تکذیب كرده و با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان نظارت بر محصولات تولیدی است به مصرف‌کنندگان و همشهریان گرامی اطمینان می‌دهد که کارشناسان این اداره کل به طور مستمر بر روند تولید تمامی کالاهای مشمول استاندارد، به‌ویژه محصولات لبنی نظارت داشته و تمامی کالاها را بر اساس استاندارد های ملی مربوطه کنترل و آزمون می‌كند و بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت با استاندارد ، طبق مقررات اقدامات قانونی لازم صورت خواهد گرفت .

    • شیرنوش

      با گرم شدن هوا شیر گاو که در سوماسرا تولید و در محله پیرسرای رشت فروخته میشد به ماست تبدیل نمی شود از اداره کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی میخواهم این شیر را ازمایش کرده و از وایتکس بسیار زیاد ان به مردم اطلاع دهند و اگر سود جویان اهریمن صفت کشف تازه ای در الوده کردن شیر کشف کرده اند بعد از ازمایش های لازم البته اگر لوازم ازمایشگاهی انها قلابی و نمایشی نباشد به تولید کننده خبر دهند که امکان کنترل وجود دارد.

    • Reza

      هیچی بعید نیست آثارشو احتمالآ طی سال های بعد خواهیم دید

    • Reza

      هیچی بعید نیست آثارشو احتمالآ طی سال های بعد خواهیم دید

    • میشا

      من پسر سه ساله ام روزی چند لیوان شیر میخوره با این مطالبی که خودم دیگه میترسم شیر بخوره

    • م

      شیر را روی سنگ سفید شفاف که لکه داره بریزید اگر لکه سنگ سفید پاک شد بدونید که شیر وایتکسیه

    • بدون نام

      قطعا مردم سودجو و شریف ما (دزدای با شرافت) این کارا در مقیاس کم انجام میدن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج