۱۴۰۲۱۲۶
۱ نظر
۱۴۵۷
۱ نظر
۱۴۵۷
پ

ارتباط باورنکردنی رنگ ادرار و سلامتی شما!

علائم ظریفی در ادرار وجود دارند که می‌توانند پیام‌هایی را در مورد سلامتی مان انتقال دهند.

فرارو: علائم ظریفی در ادرار وجود دارند که می‌توانند پیام‌هایی را در مورد سلامتی مان انتقال دهند. این پیام‌ها در مورد رنگ، شفافیت و بوی ادرار برای درک بهتر وضعیت سلامتی می‌باشند.

به نقل از سی ان ان، رنگ ادرار از زرد کم رنگ تا کهربایی تیره متفاوت است که عمدتا به دلیل رنگدانه‌های زرد رنگ (اوروکروم) است که محصول جانبی تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمز خون می‌باشد.   با بالا رفتن سن این سلول‌ها شکسته می‌شوند و اوروکروم  ساخته می‌شود که سپس توسط کلیه‌ها فیلتر شده و به ادرار رنگ می‌دهد. شدت این رنگ بازتاب مستقیم سطح هیدراتاسیون شماست. هر چه آب بدن شما بیش‌تر باشد، ادرارتان سبک‌تر است.

ارتباط باورنکردنی رنگ ادرار و سلامتی شما!

ادرار سالم چه رنگی دارد؟

در حالت ایده آل ادرار باید به اندازه کافی شفاف باشد. به این منظور نوشیدن آب ضروری است، اما نوشیدن آن در حد تعادل امری ضروری است. نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند منجر به هیدراتاسیون بیش از حد شود که الکترولیت‌های حیاتی را رقیق می‌کند و می‌تواند باعث مسمومیت با آب شود یک بیماری نادر، اما جدی که سطح سدیم خون را به سطوح پایین خطرناک کاهش می‌دهد. این خطر به ویژه برای ورزشکاران و افرادی که در فعالیت بدنی طولانی مدت فعالیت می‌کنند مرتبط است. از سوی دیگر، مصرف ناکافی آب خطر کم آبی بدن را به دنبال دارد که می‌تواند منجر به کم آبی، خستگی و ضعف عملکرد شناختی و فیزیکی شود.

چقدر آب باید بنوشید؟

وقتی صحبت از هیدراتاسیون به میان می‌آید هیچ توصیه‌ای برای همگان وجود ندارد، اما متخصصان اورولوژی دستورالعمل‌هایی را برای کمک به شما در یافتن بهترین موارد ارائه کرده اند. آکادمی ملی علوم ایالات متحده حدود ۱۵.۵ فنجان (۳.۷ لیتر) مایعات در روز را برای مردان و ۱۱.۵ فنجان (۲.۷ لیتر) برای زنان پیشنهاد می‌کند که شامل تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی می‌شود. با این وجود،  نیاز‌های فردی می‌توانند بر اساس عواملی مانند وزن بدن، سطح فعالیت و وضعیت سلامت بسیار متفاوت باشند.

برای یک رویکرد شخصی‌تر توصیه می‌شود ۳۰ میلی لیتر آب بازای هر کیلوگرم وزن بدن در طول روز نوشیده شود. در این دستورالعمل تفاوت توده بدن هر فرد به حساب آمده  و می‌تواند بر اساس فعالیت‌های روزانه شما تنظیم شود. اگر فعالیت بدنی بیش تری دارید یا اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید ممکن است لازم باشد مصرف آب خود را ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی لیتر در روز افزایش دهید. تنظیم این توصیه‌ها برای شرایط سلامتی خاص نیز مهم است. برای مثال،  بیماران مبتلا به سنگ کلیه ممکن است برای کمک به مدیریت وضعیت خود به آب بیش تری نیاز داشته باشند در حالی که بیماران قلبی یا کلیوی ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف مایعات خود داشته باشند.

جنسیت، سن و وضعیت سلامتی نیز نقش مهمی در تعیین مقدار مناسب آب برای شما دارند. مردان معمولا به دلیل اندازه متوسط بدن بزرگ‌تر نسبت به زنان به مایعات بیش تری نیاز دارند و افراد مسن ممکن است به دلیل کاهش حس تشنگی نیاز به توجه بیش تری به هیدراتاسیون داشته باشند. صرفنظر از این دستورالعمل‌ها بهترین شاخص‌های هیدراتاسیون کافی به ندرت احساس تشنگی و ادرار زرد روشن است. به پیام بدن خود گوش دهید و میزان مصرف آب را بر اساس تشنگی، رنگ ادرار و احساس تان تنظیم کنید تا اطمینان حاصل شود که برای سلامتی مطلوب هیدراته می‌شوید.

ارتباط باورنکردنی رنگ ادرار و سلامتی شما!

آنچه رنگ ادرارتان به شما می‌گوید

قرمز یا صورتی: گاهی اوقات خوردن مواد غذایی‌ای مانند چغندر یا انواع توت‌ها (بِری) می‌تواند ادرار شما را قرمزرنگ یا صورتی سازد. با این وجود، اگر متوجه شدید که ادرار شما در طول زمان قرمز یا صورتی باقی می‌ماند می‌تواند به این معنی باشد که در آن خون وجود دارد. این تغییر موردی می‌باشد که نباید ان را نادیده بگیرید و بهتر است با پزشک در مورد این تغییر صحبت کنید، زیرا ممکن است علامت قرمزی به دلیل ابتلا به سرطان مثانه و کلیه یا بیماری‌های خوش خیم مانند بزرگ شدن پروستات باشد.

قهوه‌ای تیره یا به رنگ چای: ادراری که قهوه‌ای تیره یا شبیه رنگ چای  به نظر می‌رسد می‌تواند نشانه این باشد که شما آب کافی نمی‌نوشید. اگر مقدار زیادی مایعات مصرف کرده اید و ادرارتان هنوز تیره است ممکن است نشانه مشکلات کبدی یا سایر مشکلات سلامتی باشد.

آبی یا سبز: دیدن رنگ آبی یا سبز در کاسه توالت ممکن است تعجب آور باشد، اما می‌تواند به دلیل مصرف برخی دارو‌ها یا رنگ‌های موجود در مواد غذایی باشد.

زرد پررنگ: مصرف ویتامین‌های گروه ب می‌توانند رنگ زرد پررنگ  را در ادرار ایجاد کنند. این اثر اگرچه بی ضرر است، اما یادآوری خوبی نسبت به این موضوع می‌باشد که چگونه رژیم غذایی و مکمل‌ها می‌توانند بر عملکرد‌های بدن تاثیر بگذارند.

شفافیت ادرار شما به چه معناست؟

ادرار کدر می‌تواند نشانه عفونت یا مشکل در کلیه باشد. علاوه بر این، شایان ذکر است که وجود مایع منی در ادرار نیز می‌تواند شفافیت ادرار را تغییر داده و آن را کدر به نظر برساند.

ظاهر کدر اغلب خوش خیم است و خود به خود برطرف می‌شود و می‌تواند طبیعی یا یک عارضه جانبی ناشی از مصرف دارو‌ها یا جراحی به دلیل بزرگ شدن پروستات باشد.

بوی ادرار شما چه می‌گوید؟

ادرار معمولا بوی ملایمی دارد، اما بو‌های قوی یا غیرعادی می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. رایحه قوی آمونیاک می‌تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد. بوی بد یا غیر معمول می‌تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد.

مصرف برخی مواد غذایی به ویژه آن‌هایی که تند هستند یا حاوی مواد قوی می‌باشند نیز می‌تواند بر بوی ادرار شما تاثیر بگذارند. مواد غذایی‌ای مانند مارچوبه، قهوه و برخی ماهی‌ها به دلیل ترکیبات خاصی که در آن‌ها وجود دارد و از طریق ادرار دفع می‌شوند می‌توانند بوی متمایزی ایجاد کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هیچ ارتباطی ندارد بستگی به اب وغذایی داره که میخورید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج