۱۰۶۵۶۳
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

اعتراض به پخش یک سریال، برنامه یا مراسم زنده از تلویزیون، مسئله جدیدی نیست و هر سال، بارها و بارها به بهانه های مختلف تکرار شده است. مسئله قابل توجه اینجاست که در برخی موارد، حتی پای نمایندگان مجلس و سیاسیون هم به این اعتراض ها باز شده.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد





روزنامه هفت صبح: اعتراض به پخش یک سریال، برنامه یا مراسم زنده از تلویزیون، مسئله جدیدی نیست و هر سال، بارها و بارها به بهانه های مختلف تکرار شده است. مسئله قابل توجه اینجاست که در برخی موارد، حتی پای نمایندگان مجلس و سیاسیون هم به این اعتراض ها باز شده و آنها هم به مسائلی از این قبیل واکنش نشان داده اند.

در یک سال اخیر، سریال ها و برنامه های جنجال برانگیزی مثل «سرزمین کهن»، «اختتامیه جشنواره فجر»، «پایتخت 3»، «ماه عسل» و «کلاه پهلوی» با واکنش های اعتراضی از سوی مجلس شورای اسلامی و حتی ریاست جمهوری روبرو بوده اند. آخرین نمونه این اعتراض ها، گلایه روز گذشته نماینده سمنان از یکی از آیتم های برنامه «کلاه قرمزی 93» است.

به بهانه این اعتراض عجیب و جالب از سوی این نماینده مجلس، مروری داریم بر اعتراض سیاسیون نسبت به برنامه های مختلف تلویزیونی در چند وقت اخیر.

کلاه قرمزی 93/ علیرضا خسروی، نماینده سمنان

بدآموزی از نوع عروسکی

«کلاه قرمزی 93» جدیدترین برنامه ای است که مورد اعتراض نماینده های مجلس قرار گرفته. البته این بار اعتراض ها به کل مجموعه نبوده و فقط به یک دیالوگ محدود شده. علیرضا خسروی، نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدی شهر و سرخه روز گذشته برخی از برنامه های صداوسیما را دارای غفلت دانسته و گفته: «در بخشی از این برنامه، خانم مجری از یکی از عروسک ها در رابطه با بچه می پرسد که وی می گوید ازدواج نکرده است و در ادامه عروسک دیگری می گوید یعنی خالی خالی بچه دار شده ای.»

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

بعد هم از تلویزیون سوال کرده که آیا می دانند تاثیر این بخش در کودکان و جوانانی که نظاره گر هستند چیست؟ جالب اینجاست که این دیالوگ، بلافاصله بعد از عید به تکیه کلام خود برنامه های تلویزیونی تبدیل شد و مثلا کامران نجف زاده در برنامه «صرفا جهت اطلاع» دو هفته پیش، در پاسخ به یکی از وزرا با طعنه گفت: «آقای وزیر، همینطوری خالی خالی!»

پایتخت ۳/ نمایندگان مازندران

دردسرآفرینی لهجه مازندرانی

اولین اعتراض سال ۹۳، از سوی نمایندگان مازندران به سریال «پایتخت ۳» انجام شد. به دنبال اعتراض مردم مازندران نسبت به پخش این سریال، روز هفتم فروردین، نمایندگان این استان نامه ای به رئیس کمیسیون اصل نود نوشتند و درخواست کردند به این مسئله رسیدگی کند. در این نامه تاکید شده بود که سریال «پایتخت ۳» نه تنها نتوانست فرهنگ اصیل مازندران را به دیگران معرفی کند بلکه توهینی آشکار به فرهنگ مازندران است.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

این نمایندگان توضیح داده بودند که محتویات «پایتخت ۳» نشان از این دارد که عوامل سازنده آن، مطالعه و آشنایی با خرده فرهنگ بومی مردم مازندران ندارند و آداب اجتماعی آنها را مورد تمسخر قرار داده اند. از طرف دیگر احمد علی مقیمی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه هم نامه ای به ضرغامی نوشته و اعلام کرد که این سریال، فاقد هرگونه پیام است و فقط تمسخر لهجه و آداب و رسوم یک قوم را نشانه رفته.

سرزمین کهن/ نمایندگان اهواز، شوشتر، اندیمشک، دزفول و ...

اعتراض ها از قوم بختیاری به مجلس

حواشی و اعتراضات مختلف قوم بختیاری به پخش سریال «سرزمین کهن» باعث شد تا این سریال در مجلس شورای اسلامی هم جنجال زیادی به پا کند. نمایندگان شهرهای اهواز، اندیمشک، شوشتر، دزفول و ... هر کدام جداگانه نسبت به پخش این سریال معترض شدند. بخش عمده ای از این اعتراض ها به خود سازمان صداوسیما بود که به زعم این نمایندگان، نظارت کافی روی پخش سریال نداشته.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

در تمام این اعتراض ها نمایندگان خواهان این مسئله بودند که تلویزیون باید خیلی زود از این قوم، عذرخواهی کند: «اهانت های صورت گرفته به قوم شریف بختیاری در مجموعه «سرزمین کهن» کار پسندیده ای نبود و ما انتظار داشتیم هم رئیس رسانه ملی و هم کارگردان مجموعه بلافاصله و پیش از سوءاستفاده دشمن، از مردم عذرخواهی کنند تا سوءتفاهمات برطرف شده و مشخص می شد که هیچ قصد و غرضی در کار نبوده است.»

اختتامیه جشنواره فجر/ علی مطهری نماینده تهران

سانسورهای دردناک

در جریان پخش اختتامیه جشنواره فجر از تلویزیون و سانسور فراوان آن، علی مطهری نماینده مردم تهران هم به این مسئله معترض شد. قضیه از این قرار بود که شبکه نمایش قصد داشت مراسم اختتامیه جشنواره فجر را به صورت زنده روی آنتن ببرد اما تلویزیون به میل خودش، هر کجا صلاح می دید صحبت ها را سانسور می کرد.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

مطهری آن زمان در اعتراض به این مسئله گفته بود که پخش مراسم از تلویزیون، به خودی خود اتفاق خوبی است اما سانسورهایی که مدیران تلویزیون بر مراسم اعمال کردند، اصلا جالب نبود. مطهری توضیح داده بود که پخش بریده بریده مراسم برای بینندگان دردناک است: «هر کدام از سینماگران که در مراسم اختتامیه انتقادی می کرد، فورا تصویرش محو و برنامه قطع می شد و مراسم بریده بریده پخش شد که این برای بیننده دردناک بود. نمی دانم چرا دوستان اینقدر از انتقاد می ترسند. با این کارهایشان برنامه ای اعصاب خردکن را به نمایش گذاشتند.»

ماه عسل/ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور

هدیه جنجال برانگیز

علاوه بر نمایندگان مجلس، ماه رمضان امسال، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور هم نسبت به عملکرد برنامه تلویزیونی «ماه عسل» اعتراض کرد. این اعتراض زمانی اتفاق افتاد که علیخانی، پدر و مادر داغدیده ای را به برنامه اش دعوت کرد و به آنها گفت که برایشان هدیه ای دارد؛ بعد هم به عنوان هدیه، پسربچه پرورشگاهی را به آنها تقدیم کرد.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

ابتکار آن زمان، نامه ای اعتراضی در واکنش به این اقدام نوشت که این برنامه، در حق یک «انسان» کوتاهی کرد و به جای برخورد عقلایی و اخلاقی با این زوج، فقط برای تسکین آنی درد آنها کودکی به ایشان پیشکش کرد. او توضیح داده بودکه «ماه عسل» فقط برای اینکه اشک مخاطب را درآورد، حرمت یک انسان را زیر سوال برده است. البته بعدها با روشن شدن اصل قضیه، این سوءتفاهم ها برطرف شد.

کلاه پهلوی/ محمد باقری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

مانکن یا بازیگر

در ادامه اعتراض های مختلف به سریال «کلاه پهلوی»، محمد باقری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم به عنوان یکی از معترضان، به شیوه پوشش زنان آن گلایه کرد. او گفته بود که از مانکن ها به عنوان بازیگر در این سریال استفاده شده و از رسانه ملی خواست تا بیشتر روی انتخاب بازیگران و مسائل دینی نظارت داشته باشد.

کلاه قرمزی همینطوری خالی خالی متهم شد

این نماینده مجلس، به تحریف تاریخی موجود در این سریال هم معترض شده و گفته بود: «این سریال یکسری مسائل تاریخی را به تصویر کشده و در این زمینه نقاط ضعف زیادی دارد؛ مواردی هم در فیلم وجود دارد که واقعیت تاریخی نیستند و به صورتی بزرگنمایی شده اند که احساس می شود چرخش زیادی از معنای واقعی خود داشته است.» او تاکید کرده بود که تلویزیون باید روی این مسائل دقت بیشتری داشته باشد تا جوانان با تماشای سریال هایی از این قبیل، از واقعیت ها دور نمانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نماینده های عزیز خوب یک کلام بگید دره صداوسیما رو تخته کنن تا خیالتون راحت بشه

    • بدون نام

      تمام انتقادهای آقایان بجا بود اصلا بیاییدیک کار کنیم آن صفحه خط خطی سفید وسیاه که آخر شبها بعد از اتمام برنامه های تلویزیون در قدیم بود را بجای برنامه ها نشان دهید یا اصلا کل صفحه را پر از برفک کنید یا اصلا تلویزیونها را جمع کنید یا ویا ویا

    • بدون نام

      دیگه واسه نماینده ها شده عادت اگه اعتراض نکنند تعجب داره

    • چشمه

      والا مردم که همه ماهواره تماشا می کنند صدا و سیما رو تعطیل کنند بودجه ش رو بزنن به کارای دیگه که مهمتره مثلا ازدیاد جمعیت و ازدواج جوانان و این حرفا تازه اینقدر سر ملت شلوغ می شه که دیگه کسی فرصت نمی کنه بشینه پای ماهواره و سریال و آهنگ خلاصه چه خبر بشه تازه اعصاب آدم هم راحت می شه از دست این اخبارای ناراحت کننده و برنامه های مزخرف

    • میلاد

      به نظر شما اگه لباس یک ملت رو بر تن یک عروسک خر کنند درسته این یک توهین نابخشودنیست.چطور صداو سیما به خودش این اجازه رو داده که به لباس ملت کورد توهین کنه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج