۱۱۵۱۲۴۱
۳۶ نظر
۵۰۷۷
۳۶ نظر
۵۰۷۷
پ

جواد در نقش مالک؛ بیخودی شلوغش نکنید

این روز‌ها ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که مقایسه دو سکانس تقریبا مشابه از دو فیلم «رودخانۀ مرموز» (کلینت ایستوود، ۲۰۰۳) و زخم کاری که در هر دو پدری که دختر خود را از دست داده یکی با بازی جواد عزتی و دیگری شان پن هر دو بازیگر بنا به شخصیت تعریف شده در فیلمنامه بازی خود را ارائه می‌دهند.

برترین‌ها: این روز‌ها ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که مقایسه دو سکانس تقریبا مشابه از دو فیلم «رودخانۀ مرموز» (کلینت ایستوود، ۲۰۰۳) و زخم کاری که در هر دو پدری که دختر خود را از دست داده یکی با بازی جواد عزتی و دیگری شان پن هر دو بازیگر بنا به شخصیت تعریف شده در فیلمنامه بازی خود را ارائه می‌دهند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم نگاهی منصفانه به بازی جواد عزتی داشته باشیم نه آنچنان غرق اغراق‌های مثبت از او و نه خیلی منفی و سیاه.

جواد در نقش مالک؛ بیخودی شلوغش نکنید

‎شاید برای پی بردن به اهمیت بازی جواد عزتی باید کمی عقب برویم. جایی که با پشتوانه همسرش قدرت را در دست گرفت. عزتی طوری بازی کرد که مخاطب در کمترین دیالوگ پى می‌برد او چه کینه‌ای از خانواده ریزآبادی دارد و حالا که به قدرت رسیده تا جایی می‌تازد که آن‌ها را نابود کند. امتیاز بازی اش آنجا است که در عین درنده خویی، ســیمای مهربان خود برای مخاطب را حفظ کرد و تبدیل به کاراکتری سیاه نشد. اوج خشم و نفرت مالک در سکانس سیلی زدن به هانیه توســلی برمی‌گردد که مخاطب جا می‌خورد. عزتی که اجرای ظریف و هوشمندانه‌اش حتی از متنی که در اختیارش گذاشته‌اند هم جلوتر است و بازی در سکوت‌اش بر همه دیالوگ‌های اثرگذار و کوبنده، می‌چربد. مالک کاراکتر کم دیالوگی نیست، اما عزتی هم چنان بازوی قدرت‌اش بازی بی کلام متکی بر میمیک است در لحظاتی که چیزی نمی‌گوید بازی به مراتب بهتری دارد و با مجموعه از اکت و حالت چهره‌اش بازی می‌کند.

جواد در نقش مالک؛ بیخودی شلوغش نکنید

زخم کاری سریال بدی نیست، اما بیشتر از آن که مرز‌های سریال‌سازی را در ایران جابه‌جا کرده باشد یا جایگاه محمدحسین مهدویان و سایر دست‌اندرکاران سریال را ارتقا داده باشد، نوعی از بازاریابی با ژست منتقد را به شیوه‌های مارکتینگ افزوده. نقد‌های مثبت زخم کاری بیشتر بر بازی‌های خوب متمرکز بوده یا بهتر است بگوییم بر موج برندینگ بازیگران سوار شده. چیزی که اتفاقا یک نقطه‌ی افراطی متقابل هم دارد؛ یعنی مخالفانی سخت‌گیر که معتقدند بازی‌ها از سطح استاندارد و حتی سطح خود بازیگران توانای فیلم نظیر عزتی و آزادی‌ور هم پایین‌تر است. موج نقد‌های مثبت بر این سریال (که صد البته حق طبیعی تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار است در به راه انداختن آن)، اما مسیر نقد سینمایی را ناهموار کرده است.

بر خلاف جریان‌های نقد موجود، به نظر ما اتفاقا آن‌چه مخاطب را مجاب می‌کند هر هفته هشت صبح جمعه منتظر این سریال باشد، چارچوب استوار داستان است. جایی که اقتباس سینما را نجات داده، اما سینما خیلی نتوانسته بار این لطف بزرگ را به دوش بکشد. روند دراماتیک داستان، شخصیت پردازی کاراکتر‌ها و از همه مهم‌تر ضرب‌آهنگ سریع پیشرفت داستان چیزی است که سریال‌های خوب دنیا هم دارند و زخم کاری این سه را مدیون رمان حسینی‌زاد است؛ و این که ادعا می‌کنیم فیلم‌نامه نتوانسته پابه‌پای متن رمان پیش برود هم به دیالوگ‌نویسی ضعیف اثر برمی‌گردد.

جواد در نقش مالک؛ بیخودی شلوغش نکنید

البته که انتظار نداریم دیالوگ‌های صریحی از جنس دیالوگ‌های کیمیایی یا حتی خطابه‌های ادبی شبیه به آثار بیضایی بشنویم. اما در سایر کار‌های مهدویان همیشه ساختار دیالوگ‌ها در خدمت کلیت داستان بوده، حرف‌های ساده، اما دارای منطق روایی و منطبق بر شخصیت‌ها. این‌جا نبود همکار همیشگی مهدویان یعنی ابراهیم امینی در پرداخت دیالوگ‌های آدم‌ها به چشم می‌آید. ضمن این که حتی دیالوگ‌ها هم‌تراز سبک نوشتاری خود رمان هم نیست. از سوی دیگر محبوبیت جواد عزتی و خاطره‌ی بازی‌های درخشانش در ماجرای نیمروز و رد خون و این‌که در نقش یک شخصیت درخشان ادبیات داستانی کلاسیک مثل مکبث ظاهر شده امکان قضاوت صحیح را از ما گرفته.

ما بین نمایش قدرت این شخصیت و تردید و ترس‌هایش معلق مانده‌ایم. به نظر ضعیف‌ترین نقاط بازی عزتی، نه در نمایش قدرت که در لحظات ضعف او است، لحظاتی که باید همچون مکبث از صدای کوبیدن هر دری بترسد. اگر چه مهدویان در کارگردانی سطح استانداری را معمولا حفظ می‌کند و با چیدمان صحیح اجزای تصویر به بازیگر‌ها کمک می‌کند (نمونه‌های درخشان آن را در قسمت‌های اول دیده‌ایم: قرار گرفتن سمیرا در مسیر ارتباط چشمی مالک و منصوره یا لحظه به تن کردن کت در لحظه‌ی زدن زخم کاری اول)، اما با پیش رفتن داستان، بازی را به ریتم تند روایت حسینی‌زاد می‌بازد.

جواد در نقش مالک؛ بیخودی شلوغش نکنید

یعنی طراحی سکانس‌ها سراسیمه صورت می‌گیرد و بازی بازیگران عمق کافی را در انتقال احساس به مخاطب پیدا نمی‌کند. به عبارتی دیگر فرم سینمایی بازی را به محتوای ادبی واگذار می‌کند و ما هم فقط روند داستان را برای دیدن سرنوشت مالک، این مکبث ایرانی دنبال می‌کنیم نه برای آن که از این تصویر در قاب جادویی تلویزیون لذت ببریم.

کاربری در این باره نوشت: جواد عزتی رو کاراکتر بابا اتی گیر کرده چرا؟

دیگری نوشت: کلا احساس میکنم توی تعریف از سریال زخم کاری و جواد عزتی داره اغراق میشه!

کاربر دیگر نوشت: بدترین قسمت بود طرف دخترش مرده اومد سر قبرش داره بقیه رو تهدید میکنه و میخنده اکت جواد عزتی هم سر خبر مرگ دخترش کپی ضعیفی از بازی شان پن بود کلا ماستا تو قیمه هاست دلیل این همه کشتن و خشونت تو سریال با سناریو کلاه برداری رو نمیفهمم البته نبود سناریو درست و دقیق باعثش میشه

دیگری نوشت: البته بیشتر تفاوت سکانس رو میشه تو تفاوت درباره کارگردانی دید، ولی خب جواد عزتی هم تو نمونه‌های ایرانی با اختلاف بهترینه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • javad @*6

      ولی خداییش عزتی کلی زحمت کشیده به اینجا رسیده... و بنظرم مقایسه با شاوپن نمیتونه کاردرستی باشه... ماکه دوستش داریم.. به امید موفقیت بیشترش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواد عزتی عالی و بی حاشیه و دوست داشتنی... با این روند قطعا عالیتر هم خواهد شد در طول زمان

      • حمید

        هر موقع پژوی ما بنز شد، اقتصاد ما آنجنانی شد، تکنولوژی ما پیشرفت کرد ایشاللا میشینیم بازی جواد عزتی رو با شان پن مقایسه میکنیم.

      • سیمیندخت

        آفرین واقعا

      • بدون نام

        مقایسه غلطی هم نیست . قرار نیست جواد ، ششان باشه. در کارش هم موفقه و قشنگ بازی می کنه

    • فامیل دور

      چند قسمت سریالو دیدم اوایلش خوب اما دیگه برام یکنواخت شده و نگاه نمیکنم..الکی با شلوغ کاری و کشتن و سیگار کشیدن و نشون دادن خونه های خوشگل و زندگی لاکچری به زور قصد نگه داشتن مخاطب رو داره ..

      پاسخ ها

      • E

        موافقم

      • علی

        موافقم

    • محمد

      معلومه نویسنده با مهدویان مشکل داره و داره هر جا که می تونه به هر بهانه ای اونو می کوبه

    • بدون نام

      خیلی هم سریال جذابیه

    • دنیا

      سریال خوبیه

    • بدون نام

      سریالی که الکی بزرگ شده

    • بدون نام

      فیلمش عالیه الکی نقد نکنید

    • بدون نام

      به نظرم اگه از جنبه سرگرمی نگاه کنیم میشه تحمل کرد و پیگیری کرد ولی طبق معمول همه ادمهای بد تنبیه میشن و عاقبت کاربد برای مخاطب روشن میشه ولی در واقعیت جامعه ایرانی اینطور نیست یعنی اخر سریالها طبق روال همیشگی سرهم بندی میشه

    • بدون نام

      چرا اینقدر ایراد میگیرید نبینید خوب سریال ستایش واسه شما ها ساختن دیگه زخم کاری و سیگاریاش واسه مااااا

      پاسخ ها

      • Farzin

        حالا شما هم یه جور برخورد نکنین انگار این بریکینگ بده

    • بدون نام

      فیلم عالیه جواد عالیه چرا انقدر حسادت

    • م

      نسبت به بقیه سریال های ایرانی قشنگه بخصوص با بازی جناب آقای جواد عزتی عزیز

    • باران

      این سریال مهمترین نکته که شما تو فیلمهای ایرانی نمیبینید اینه که زود میره سر اصل داستان و هی کش نمیدن موضوع رو . دقیقا همون چیزی که تو فبلمهای امریکایی اتفاق میفته . بیننده رو خنگ و سطح پایین در نظر نمیگیرن که موضوع رو تو چشم مخاطب فرو کنن.

    • شیوا کاظمی نیا

      واقعا جواد عزتی عالی بازی کرده لطفا زحماتش رو اینطوری کم جلوه ندید هم در طنز عالیه هم در درام عالی کدوم بازیگر دیدی که اینطوری بازی کنه جواد عزتی ، عزت سینمای ایرانه

      پاسخ ها

      • بی نام

        دقیقا

    • کاربر

      نقد منصفانه خیلی خوبه اما نه این نقد ها ... اونم تو سالهایی که سریال هایی ابکی مثل دل به خورد ملت میدن . چه مقایسه ای هست بین این دو سکانس ؟! مالک یک شخص ایرانی هست درصورتی که شخصیتی که شان پن بازی میکنه از یک فرهنگ دیگه ای میاد. این اغراق نیست...

    • بدون نام

      هم عزتی و هم آزادی ور بنظرم از بهترینا هستن که همیسه در حقشون کم لطفی میشه بازی زیبا و بازیگرای بی حاشیه

    • سحر نوری

      کلا هرکی بازی خوبی انجام میده شما میای نقد می نویسی که نه حالا کارخاصی هم نکرده و ضعیف بوده
      بازی خوب بازی خوبه باید تشویق کرد تاکمتر شاهد خزعبلات تو سینما باشیم

    • بی نام

      جواد جان گل کاشتی

    • نیما

      فیلم عالی و بدون شک با اختلاف بهترین بین سریال های ایرانی. بازی جواد عزتی هم بسیار عالی. تعجب کردم نویسنده از بهترین سکانس ها ایراد گرفته! یعنی خودش حرفای خودش رو قبول داره؟

    • محمدرضا

      جواد عزتی بهترین بازیگر ایرانه ، برترینها شما هم شدی نوید محمدزاده که از حسودی داری خودتو تابلو میکنی ؟؟؟؟؟

    • سهیل

      زخم کاری
      بازیهاش(به جز میثم و مائده)
      ریتمش
      میتونه متر و معیاری برای سریال نمایش خانگی باشه

    • دانیال

      یکی از خصوصیات دربیشتر ایرانیها ایراد گرفتن ضمن اینکه دوست ندارن کسی که تو کارش لیاقتشو داره ومیتونه موفق باشه برسه ومدام انتقاد می کنند کاش فکر های نادرست را سامان دهیم.

    • دنیا

      منتقد شما آقای فراستیه انگار همه فیلما رو میکوبید همه بازیگرا رو میکوبید این حجم از بی انصافی واقعا عجیبه همه بد بازی میکنن جواد عزتی رعنا آزادی ور اشکان خطیبی میشه بگید کی از نظر شما خوبه متاسفم که مخاطب و کور و نادان فرض میکنید و سعی در تخریب دارید فقط

    • بدون نام

      اول عزتی با مقایسه کوبیدینش حالا دیگه ماست مالی نکنید.

    • پرنیان

      دوسش دارم

    • مَرسا.......

      هر فیلم و بازیگر خوبی هست که تو نقشش گل میکنه من منتظرم برترین ها یه نقد واسش بنویسه

    • بدون نام

      واقعا چرته به تمام معناس

    • بدون نام

      نقد منصفانه ای نبود حتی در متن نقد وفقط به نظرات منفی کاربران پرداخته شده

    • بدون نام

      به نظرم بازی اطرافیان هم بسیار موثره. اون دست اندرکاران بیمارستان بسیار بسیار افتضاح بازی کردند. هرچقدر هم جواد قشنگ بازی کنه به قدری اکتهای اونها بد بود که سایه میندازه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج