اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۷۴۷۹۷
۱۳ نظر
۳۱۲۱۲
۱۳ نظر
۳۱۲۱۲
پ

۶ ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

یک فیلم، برای تبدیل شدن به "فیلم خوب" باید دارای اجرای مختلفی باشد. وجود یک موسیقی متناسب با فرم و فضای فیلم، می‌تواند فیلم مورد نظر را از لحاظ ساختار چند گام جلو بیاندازد اما در مواردی همگام شدن موسیقی و فیلم با موفقیت همراه نمی‌شود

برترین‌ها - آیدا فلاحیان: یک فیلم، برای تبدیل شدن به "فیلم خوب" باید دارای اجرای مختلفی باشد. وجود یک موسیقی متناسب با فرم و فضای فیلم، می‌تواند فیلم مورد نظر را از لحاظ ساختار چند گام جلو بیاندازد اما در مواردی همگام شدن موسیقی و فیلم با موفقیت همراه نمی‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی موسیقی‌هایی می‌پردازیم که فراتر از گنجایش فیلم خود بوده‌اند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فریاد زیر آب-داریوش اقبالی

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

همه‌ی ما می‌دانیم که برای ساخت موسیقی متن فیلم، ابتدا باید فرم و محتوای فیلم را در اختیار آهنگساز قرار داد تا او بتواند ترانه‌ای بر اساس فضای فیلم تولید کند. اما در فریاد زیر آب این ماجرا کاملا برعکس است. آهنگ فریاد زیر آب داریوش اقبالی برای اولین بار در فیلم ساخته‌ی سیروس الوند به همین نام شنیده شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. البته باید گفت ترانه‌ی فریاد زیر آب بخش عظیمی از محبوبیت خود را مدیون خواننده‌ی خود یعنی داریوش اقبالی است که در آن زمان برای خود یک سوپراستار بود. فیلم فریاد زیر آب آنچنان با موسیقی فیلم همگام شد که انگار فیلم‌نامه، بازنویسی از شعر ایرج جنتی عطایی بود. در میان مخاطبان سینمای ایران، افراد زیادی را می‌توان دید که فیلم فریاد زیر آب را ندیده باشند اما کمتر کسی است که هنگام شنیدن صدای داریوش در این آهنگ، با او همصدایی نکنند.

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

دست‌های آلوده-نیما مسیحا

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

شاید بتوان گفت وجود یک موسیقی خوب برای سیروس الوند یک اولویت بسیار مهم در فیلمسازی است که همواره به آن توجه داشته است. فیلم سینمایی دست‌های آلوده، ساخته سیروس الوند یک نمونه دیگر برای این واقعیت است که سیروس الوند کارگردان گوش‌های شنواییست که برای موسیقی ارزش زیادی قائل است. موسیقی این فیلم که با همان اسم "دست‌های آلوده" شنیده می‌شود، ساخته بابک بیات با صدای نیما مسیحاست که همواره دریچه‌ای برای زنده نگه داشتن یاد فیلم دست‌های آلوده می‌باشد. این اثر شنیده شده نه تنها نقطه قوت اصلی فیلم، بلکه یک اثر ماندگار در کارنامه نیما مسیحا نیز به شمار می‌رود به طوری که شاید این ترانه، از خواننده‌اش یعنی نیما مسیحا مشهور‌تر باشد.

همسفر- گوگوش

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

بدون شک مسعود اسداللهی با ساخت فیلم همسفر، دو چیز را برای مردم ایران تا همیشه مانگار کرد. اول، موتور سواری مشهور و عاشقانه‌ی بهروز وثوقی و گوگوش در سکانس اصلی فیلم و دوم، ترانه‌ای ماندگار که همواره در پلی لیست سفر به شمال، برای ایرانی‌ها ماندگار است. آهنگ همسفر به دو دلیل بیش از حد انتظار شناخته شد. صدای گوگوش و آهنگسازی واروژان ترکیب قدرتمند بود که توانست این آهنگ را به یکی از آثار مهم در موسیقی فیلم در سینمای ایران تبدیل کند.

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

نابرده رنج- احسان خواجه‌امیری

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

موسیقی همواره بهترین وسیله برای تداعی خاطرات است.با بیان این ویژگی می‌توان گفت تیتراژهای تلوزیونی یکی از بهترین و قوی‌ترین تداعی کنندگان خاطرات هستند چرا که به دلیل پخش متعدد از رسانه ملی، دچار یک همه گیری گسترده شده و در خاطرات افراد زیادی نقش بسته‌اند. تیتراژ سریال "نابرده رنج" با صدای احسان خواجه امیری، یکی از این تیتراژهای مشهور است که با گذشت بیش از ده سال از پخش آن، هنوز یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های تلوزیون است و همچنین یکی از بهترین آثار خواننده آن به شمار می‌رود.

کجایی-محسن چاووشی

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

سریال شهرزاد، ساخته حسن فتحی  یکی از مشهور‌ترین سریال‌های نمایش خانگی است که به دلیل داشتن داستان عاشقانه متفاوت، توانست مخاطبان زیادی را جذب خود کند. اما این سریال پر طرفدار دارای یک ویژگی خاص دیگر نیز بود. تیتراژ این سریال در اولین قسمت، تمام بینندگان را متعجب کرد. آهنگ "کجایی" با شعر و ساختاری متفاوت توانست توجه مخاطبان بیشتری را هم به این سریال جلب کند. محسن چاووشی که در آن زمان شهرتش را مدیون همکاری با خوانندگان دیگر و پروژه‌های موسیقی فیلم‌های دیگر بود، تبدیل به یک آرتیست مشهور شد و توانست یک جامعه طرفداری بزرگ برای خود به وجود آورد. اولین اجرای محسن چاووشی با آهنگ رفیقم کجایی به قدری مورد استقبال قرار گرفت که چاووشی تبدیل به خواننده اصلی پروژه شهرزاد شد‌. حال با شنیدن صدای چاووشی، بسیاری از افراد خاطره سریال شهرزاد را دوباره زنده می‌کنند.

دست‌های تو- داریوش اقبالی

6 ترانه از فیلم‌های ایرانی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم

برخی از آثار فریدون گله، کارگردان ایرانی، از جمله آثار ناشناخته‌ی سینمای ایران به شمار می‌روند. با این حال گله با استفاده از تکنیک‌های زیادی توانسته نام آثار خود را در سینمای ایران ماندگار کند. برای مشاهده یکی از این تکنیک‌ها می‌توان به فیلم "دشنه" رجوع کرد. این فیلم با بازی بهروز وثوقی و فروزان تبدیل به یکی از آثار مشهور سینمایی شد اما بازی این دو بازیگر شناخته شده تنها دلیل شناخته شدن این فیلم نبود. استفاده از صدای ستاره موسیقی آن زمان یعنی داریوش اقبالی با آهنگ " دست‌های تو" نقش مهمی در مطرح شدن این فیلم ایفا کرد. پخش آهنگ در سکانس مهم قطارِ بهروز در فیلم دشنه، تبدیل به یک موزیک ویدیو محبوب برای این ترانه شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      با سلام و درود
      کاش میشد آهنگ های قدیمی رو هم کامل می گذاشتید، ولی همینش هم خوبه
      ممنون

    • ناشناس

      فيلم رضا موتوري با صداي فرهاد

    • ناشناس

      این داریوش است که بر تار جان مینوازد

    • یاسمن

      اح

    • ناشناس

      فریاد زیر آب داریوش ، عالیه

    • ناشناس

      غریبانه حمید غلامعلی
      سام و نرگس حمید حامی

    • آخرین سنگر سکوته

      فریاد زیر آب و دستای تو داریوش ماندگارن
      دست های آلوده نیما مسیحا بهتری کار مسیحاس

    • ناشناس

      آهنگ فیلم مرسدس مانی رهنما

    • کوروش

      این آهنگ ها واقعا روح آدم رو چنگ میزننن
      حیف از عمرمون که تو این مملکت خراب شده حروم شد

    • ناشناس

      فیلم تنها حامی با صدای بابک اشکان هم عالی بود.

    • فرید

      سلام و درود و سپاس بابت این کار خوب و زیبا که ارائه کردید. شما دست روی خاطرات ما گذاشتید و ....🙏🏻💐🙏🏻. البته به این فهرست میشود کارهای دیگه ای رو اضافه کرد.
      قطعا آثار ماندگار دیگری هم هست.
      لطفا با همین فرمون به جلو حرکت کنید.
      یک هفته آثار داخلی و یک هفته سینمای بین الملل
      غریبانه، مرسدس، علی سنتوری، خاتون، مارال ، از کرخه تا راین، عاشقانه، قهوه ترک، بوی پیراهن یوسف و ...
      پدر خوانده، خوب بد زشت، دسپرادو، تایتانیک و ...

    • ناشناس

      سلطان قلبها عارف

    • ناشناس

      فقط سکانس و آهنگ همسفر عالی هستن🙂

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج