۱۳۷۹۶۹۳
۳۴ نظر
۶۰۳۶
۳۴ نظر
۶۰۳۶
پ

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

صداوسیما در شب یلدا به ناگهان تغییر تاکتیک داد و از چهره‌هایی استفاده کرد که در پلتفرمی مثل اینستاگرام معروف شده‌اند، صداوسیمایی که تحت سیاست‌های امثال جلیلی و جبلی و فروغی، اساسا ماهیت سلبریتی‌ستیزی پیدا کرده است.

برترین‌ها: صداوسیما در شب یلدا به ناگهان تغییر تاکتیک داد و از چهره‌هایی استفاده کرد که در پلتفرمی مثل اینستاگرام معروف شده‌اند، صداوسیمایی که تحت سیاست‌های امثال جلیلی و جبلی و فروغی، اساسا ماهیت سلبریتی‌ستیزی پیدا کرده است، ناگهان در شب یلدا دست به دامان شبه‌سلبریتی‌های اینستاگرام شد که اصلا وجاهت کافی برای حضور در رسانه ملی را نداشتند، مثلا طرف کل دلیل مشهور شدنش به خاطر یک کلیپ بی‌مزه "کیک و واقعی" بوده، بعد حالا در کنداکتور شب یلدا حضور دارد!

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

از آن طرف کسی مثل ریوندی حضور دارد که جنس طنزی که ایجاد می‌کند شاید منقضی شده و بیشتر متناسب با حال و هوای اوایل دهه ۷۰ و قبل از ورود گوشی‌های هوشمند است، یک طنز کهنه و دمده!

تغییر تاکتیک صداوسیما اما صدای خیلی‌ها را درآورد، کسانی از دیدگاه جناحی از این ماجرا به مثابه فرصت استفاده کردند، مثل آذری جهرمی! اما دامنه انتقاد به خودی‌ها هم رسید و رسانه‌هایی اصولگرایی مثل خراسان و فرهیختگان هم این رفتار صداوسیما را تحمل نکردند(در ادامه بخش‌هایی از متن این دو روزنامه را آورده‌ایم).

جااب اینجاست که مثلا روزنامه جام‌جم(ارگان صداوسیما) عملکرد این سازمان را در شب یلدا کاملا مثبت ارزیابی کرده است!

در ادامه البته برخی نظرات مردمی را هم آورده‌ایم، شما هم اگر اصلا بیننده صداوسیما بوده‌اید، نظرتان را بنویسید.

میلاد جلیل‌زاده در فرهیختگان نوشت:

* ایده مدیران سازمان صداوسیما چیست که باعث می‌شود یک بار لحنی کاملا عبوس به خود بگیرند و دفعه بعد از خواندن ترانه‌ای که صادق بوقی سر زبان‌ها انداخت تا دعوت از صاحب ترند مجازی کیک و واگعی در برنامه‌ای تلویزیونی، به هر ابزاری برای دیده شدن برنامه‌های یلدایی متوسل شوند. یک بار از در دروازه تو نیایند و بار دیگر از سوراخ سوزن رد شوند. تلویزیون باید از قبل بین خودش و مخاطبان همدلی ایجاد می‌کرد.

* باید محل اعتماد آنها قرار می‌گرفت و با مردم ارتباط عاطفی پیدا می‌کرد. باید می‌توانست دل آنها را خوش کند و تکیه‌گاه روحی‌شان باشد که اگر این کارها را کرده بود، در شب یلدا ناچار نمی‌شد به هر حرکت عجیب‌وغریبی دست بزند تا آمار تماشاگرانش را که اخیرا به‌شدت افت کرده، دوباره بالا بکشد.

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

* اگر ایده‌ای در پس‌زمینه کارها نباشد صداوسیما به فیلی شبیه می‌شود که یک روز می‌خواهد پوست مار بپوشد، یک روز می‌خواهد مثل کرم راه برود، یک روز می‌خواهد غذای شیر و ببر را بخورد و روز دیگر به خودش می‌گوید من چه چیزی کم دارم از این و آن که نتوانم پرواز کنم؟!

* برنامه‌های یلدایی امسال تلویزیون همین بلاتکلیفی و عدم وجود یک ایده منسجم در پس‌زمینه ذهنی مدیران را نشان می‌داد. انگار اگر یک‌شبه به همه ترندهای مجازی لبیک بگویند، مخاطب آن ترندها هم برمی‌گردد سراغ تلویزیون و مجازی را رها خواهد کرد. چه خوب بود که وقتی سری به سنگ خورد، بداند که باید برگردد و از کدام مسیر راهش را ادامه بدهد؛ نه اینکه به تلاش‌های جدید برای رد شدن مجدد از همان مسیر ادامه بدهد و باز هم همان نتیجه را تکرار کند.

* کسانی که مدیران دوره گذشته را تا این حد نقد می‌کردند، چرا وقتی خودشان در همان جایگاه‌ها قرار گرفتند، بعد از دوسال تلاش برای پدید آوردن یک مسیر جایگزین، یعنی چیزی که احتمالا پدید آوردنش به‌واقع لازم هم بود، آنقدر در برساخت آلترناتیو باید ناتوان عمل کنند که نتیجه کار از خروجی عملکرد کارگزاران سابق همین مجموعه هم بدتر از آب درآید؟ بدترین وضعیت برای یک منتقد جایی است که به کاریکاتوری از آنچه نقدش می‌کرد تبدیل شود.

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

رسول اسدزاده، منتقد در صفحه اینستاگرام خودش اینگونه واکنش نشان داد: 

* مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، نوروز و چهارشنبه سوری، علاوه بر ایران در برخی از کشورهای همسایه هم برگزار می‌شود. گاهی بخشی از برنامه‌های تلوزیونی ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و کردستانِ عراق در این مناسب‌ها را می‌بینم. در تمام این کشورها موسیقی و حضور پررنگ زنان در کنار مردان بخش اصلی برنامه‌هاست.

* تاجیک‌ها که در این سال‌ها سنگ تمام می‌گذارند. شاهنامه و حافظ می‌خوانند و چنان قشنگ و به‌جا این آیین‌ها را پاس می‌دارند که آدم کیف ( و البته حسادت ) می‌کند. در آذربایجان هم همین است. آیین‌های باستانی بدون مسخرگی و ابتذال برگزار می‌شود و بیننده یک دل سیر شعر و موسیقی و رقص می‌بیند.

* اما تلوزیون ایران بلد نیست!!! تلوزیون ایران خُبره در برگزاری مراسمات دیگر است و در این مقوله به مصداق بارز و عینیِ "کار نیکو کردن از پر کردن است" تبدیل شده. کارش نصیحت و وعظ و پند است. وقتی می‌خواهد برای شادی و طَرَب برنامه بسازد دست و دلش بلرزد و خروجیِ کار بی‌مزه، مضحک و سمبل کاری شده از آب در بیاید. نمونه این اتفاق برنامه شبکه سه بود. از یک سو مجریان و مدعوین عاو عاو عاو عاو کنان سعی می‌کنند صادق بوقی برقصند از سوی دیگر پسرکِ واگعی/کیک را آورده‌اند تا برنامه پر و پیمان شود. ولی نتیجه چیزی نیست جز مسخرگی!!!

* واگعی این است که نمی‌تواند کار مناسبی برای مناسبتی چون شب یلدا بسازد... در رسانه‌ای که پایکوبی فقط برای مسخرگی و لودگی استفاده می‌شود ( مانند ورجه وورجه رفتن عمو قناد ) و موسیقی و ساز گویی کاسه لیس هستند و با آنها با کراهت رفتار می‌کند چه بهتر که در شب یلدا هم کسی را نیاورند. باور کنید...

*  کاش آن یارو که گیتار به دست و با سبیل کلارک گیبلی می‌خوانَد گل منو اذیت نکنید را هم می‌آوردند تا گیلاسِ روی کیکِ غیر واگعی شان بشود...

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

دامون قنبرزاده، روزنامه نگار هم در واکنش به حواشی بحث برانگیز ویز برنامه یلدایی صداوسیما نوشت:

* لطفاً باز هم نگویید «ما که صداوسیما تماشا نمی‌کنیم بگذار هر کاری می‌خواهند بکنند!». بارها گفته‌ام که چه تماشا بکنید و چه نکنید، تأثیر غیرمستقیم محتویاتِ این سازمان در روح و روان ما جاری خواهد شد، حتی بدون آنکه خودتان خبردار شوید. پس بدون اینکه حتی یک ثانیه از برنامه‌های ویژه‌ی شب یلدا را تماشا کرده باشم متوجه شدم که با دعوت از یک بچه‌معروف اینستاگرامی، جنبه‌های جدیدی از وقاحت و دهن‌کجی را به نمایش گذاشت. نیازی نیست این دهن‌کجیِ علنی را تماشا کرده باشید، همین که بادش هم به شما بخورد تمام است.

* اوضاع صداوسیما به جایی رسیده که از یک نوجوانِ ازهمه‌جا‌بی‌خبرِ طفلکی دعوت می‌کنند تا مهمان‌شان باشد که چه بکند؟ که بگوید فلان‌چیز واقعی‌ست یا کیک! اشتباه نکنید؛ من آن پسربچه را تحسین می‌کنم که همین‌طور خودجوش و به شکلی ناخواسته و با یک حرکت ساده، ناگهان اسم در کرد و معروف شد. پرداختن به این موضوع، مجال دیگری نیاز دارد. اما نکته‌ی اصلی من این است: هم اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند، هم یک چهره‌ی معروف اینستاگرامی را به عنوان مهمان جلوی دوربین‌شان آورده‌اند. آدم کله‌اش را کجا باید بکوبد؟!

* این بچه، با فیلترشکن و با هزار بدبختی، وارد اینستاگرام شده تا برای خودش ویدیو تولید کند. همان اینستاگرامی که شما آن را بسته‌اید. آن وقت همان بچه‌ی بیچاره را کشانده‌اید آورده‌اید جلوی دوربین‌های‌تان که چه بگویید؟ این چیزی غیر از سوءاستفاده‌ی علنی است؟ این چیزی غیر از توهین است؟ آن بچه‌ی طفلکی و خانواده‌اش آگاهی درستی ندارند، وگرنه وقتی باهاشان تماس گرفتید که دعوت‌شان کنید، باید پاسخ منفی میدادند.

* لطفاً نگویید «ما که سال‌هاست تلویزیون‌مان حتی روشن هم نشده!». باور کنید روح ما به شکل غیرمستقیم آماج این وقاحت‌ها و پلشتی‌هاست. تازه به آن قسمتش کاری ندارم که چه تماشا کنید، چه نکنید، پولش از جیب من و شما می‌رود. پولِ همین توهین و تحقیر آدم‌ها.

علی مرادخانی،  مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات (حامی صداوسیما) درباره حرکت بحث برانگیز تلویزیون در شب یلدا توئیت زد:

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

کاربری به نام میثم از فعالان مجازی حامی صداویما در دفاع از عملکرد تلویزیون در برگزاری مراسم یلدا در حساب کاربری خود می‌گوید:

صداوسیما قصد بدی نداشت، عصبانی نباشید و فحش ندهید!

 البته این دو نظر موافق صداوسیما را به عنوان نمونه گذاشتیم، حجم انتقادها انقدر وسیع بود که در یک مطلب جا نمی‌شود، از شوخی بیژن بنفشه‌خواه با امیرکبیر، از دوباره مطرح کردن صادق بوقی، از آوردن مار در استودیو، از عدم حضور خانم‌ها تا.... همین "کیک و واقعی". از همه جالب‌تر اما بی‌اعتنایی روزنامه‌هایی چون "اعتماد" و "شرق" بود که اساسا صداوسیما و برنامه‌هایش را قابل نقد هم ندانستند و از کنار آن عبور کردند، اتفاقی که احتمالا در بسیاری از خانه‌ها هم رخ داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      آخه تو شبی مثل یلدا آدم میشینه صدا و سیما ببینه؟؟؟

    • ناشناس

      در حقیقت با آوردن آن بچه، دور زدن قانون خودشان را تبلیغ کردند! بی شعوری حدی نداره آخه!

    • ناشناس

      من سالمند که گریه کردم.چی شد اون کرسی و اون پدربزرگ واون خانواده اصیل ایرانی ها

    • ناشناس

      نمی‌دونم‌قبلا‌تلویزیون‌‌مان‌خاموش‌نمی‌ماند
      ولی‌الان‌واقعابرنامه‌هاخوب‌نیست
      برنامه‌های‌شب‌یلدا‌هم‌خوب‌نبود

    • ناشناس

      چند سال اخیر حتی یک لحظه هم تلویزیون و برنامه های چرتش را نگاه نکرده ونمیکنیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خب پس اگر ندیدید لطف کنید راجع به چیزی ندیدید نظر ندید کهچرنه.

    • سلام

      ولی توخونه ی ما همه اون برنامه که مار اوردن رو دوست داشتن!

    • بازنشسته گرفتار

      از اینهمه صحبت و نقد،چه موافق و چه مخالف فقط متوجه شدم که صدا و سیما به مردم پشت کرده و سالهاست مردم هم به شما پشت کرده و به این سادگی حتی به شما نگاه هم نمیکنند.
      باید تاسف خورد از اینهمه لودگی

    • ناشناس

      جالبه که اینستاگرام فیلتره
      ولی کسایی که توی اینستا معروف شدن میان توی تلوزیون

    • ناشناس

      صدا و سیما کلا گند زده

    • ناشناس

      مگه کسی صدا سیما میبینه.
      نه صدا دارد نه سیما

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مگه هنوز کسی با این سوال مسخره توهم روشنفکری می زنه؟بله ما می بینیم و هنوز پای اراجیف ماهواره نتپنشستیم خدا رو شکر

    • ناشناس

      قبلا که کچلیک و یا شیب بام رو آورده بودن چیزی نگفتید تو این یکسال گیر میدید پارسال میگفتید هر کی یلدا رو جشن بگیره و یا بره صدا و سیما الان میگید چرا بازیگران و سلبریتی ها رو دعوت نکردن با خودتون چند چندید

    • ناشناس

      اولا که همچین ب نامه هاشون بدنبود تقریبا هم جالب بود بعدم اگر اون مسر بچه واقعیه یا کیکه را آوردند یا ا ای صادق بوقی ل در آو دند برای اینکه خیلی از مردم وخیلی از مثلاهنین هنرمندان که مدعی روشن فکری اند خودشون قبلش از همین‌ها دفاع کردند همین بازیکراخودشون چندتاشون به حمایت از صادق بوقی تو پیداشون ازش کلیپ گذاشتند یعنی درواقع خود مردم نشون دادند با رفتارشون که عاشق همین طور چیزا هستند وتلویزیون ازشون دعوت کرد والا تا قبل این خودشون همه صادق بوقی مظهر شادی می دونستند ومیگفتند جرا از ظرفیت امثال صادق بوقی توی تلویزیون استفاده نمیشه حالا چی شد که برای اجرای آهنگهای اون به تلویزیون تاختند.

    • مرتضی ۶۰

      واقعا برنامه های صدا و سیما قابل دیدن نیست

    • ناشناس

      اول اینکه واقعا صداسیما میخواد با این مسخره بازی ها ابهت شب یلدا و این آیین و رسوم رو در حد همین مسخره بازی ها بیاره پایین. دوما خدایی دوست دارم ببینم چه موجوداتی واقعا میشینن پای این جفنگیات؟

    • مرتضی

      اخه ناموسا همین واگعی یا کیک کجا داره فعالیت می‌کنه؟ همون جایی که فیلتره! چرا این شخص رو که تو شبکه های معاند کار می‌کنه راه میدید؟ مملکت نیست که ...

    • ناشناس

      افرین

    • ناشناس

      برنامه شبکه نسیم (بگوبخند) دو شب ادامه داشت و از نظر من قابل قبول بود. همه خانواده از ٩شب تا یک بامداد داشتیم نگاه میکردیم.

    • ناشناس

      شاید بیشتر برنامه مخاطب عام نداشته باشند ولی اگر اهل صبر و جستجو باشین حتما در لابه‌لای این هجم از برنامه، میتونید نزدیک به سلیقه خودتان برنامه‌ای را پیدا کنید.
      من خودم برنامه مافیا شبکه نسیم را هر هفته دنبال میکنم. چندتا سریال معروف خارجی هم در شبکه تماشا طی چند ماه اخیر پخش شد که خیلی خوب و جذاب بودن.

    • ناشناس

      ما که تلویزیونمون. خاموش بود هیچی ندیدیم. اصلا این بچه رو نمی‌شناسم. کی هست ؟

    • ناشناس

      همین یه جمله ای که شما گفتی مردم بفهمن بسه

    • ناشناس

      چرا نظر ندیم.مگه ادم باید هر چیزی تجربه کنه.بعضی چیزارو فطرت خود ادم تشخیص میده.شما هم حکم صادر نکن

    • ناشناس

      همرو ازمون گرفتن

    • ناشناس

      با این کاراشون بازم هیچکس نگاه نکرد

    • نا شناس

      روی هم رفته خوب بود
      برنامه های سیما رو من دیدم

    • ناشناس

      سیمای میلی مسخره بی مخاطب

    • ناشناس

      صدا سیما میلی میلیاردی بودجه میگیره که ادم های اینستا رو بیاره خب مردم خودشون می بینن بخوان اونارو

    • ناشناس

      خجالت آوره ته دیگ خوردن

    • ناشناس

      چرا فحش ندیم

    • ناشناس

      پول میلی روبدن خود مردم پول نت کند فیلتر رو بدیم

    • ناشناس

      وقتی کم میارن دست به دامن مجازی میشن

    • ناشناس

      چه دلقک هایی هم مثل برنامه هاشون

    • ممد

      صدا سیما مگه هنوز زندس 😂😂😂 ب حق چیزای ندید و نشنیده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج