۱۳۹۸۵۵۵
۳۳ نظر
۱۱۱۴۱۰
۳۳ نظر
۱۱۱۴۱۰
پ

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

«حسینیه‌ معلی» بعد از چهار فصل، برای مخاطب برنامه‌ای ناشناخته نیست و توانسته است که به مرور زمان بین مخاطبان اندک صداوسیما برای خودش هویت‌سازی کند اما سری جدید «حسینیه معلی» با استقبال و البته انتقادهای شدیدی همراه شده است که در مطلب زیر به آن می‌پردازیم.

روزنامه فرهیختگان: «حسینیه‌ معلی» بعد از چهار فصل، برای مخاطب برنامه‌ای ناشناخته نیست و توانسته است که به مرور زمان بین مخاطبان اندک صداوسیما برای خودش هویت‌سازی کند اما سری جدید «حسینیه معلی» با استقبال و البته انتقادهای شدیدی همراه شده است که در مطلب زیر به آن می‌پردازیم.

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

این روزنامه در مطلبی مفصل با تیتر «پروژه پیچیده شادی مذهبی» درباره حواشی فصل پنجم برنامه «حسینیه معلی» نوشته است:

* «حسینیه‌ معلی» بعد از چهار فصل، برای مخاطب برنامه‌ای ناشناخته نیست و توانسته است که به مرور زمان برای خودش، یک هویت مستقل بسازد. به این معنا که طراحان و برنامه‌سازان چنین ایده‌ای در دو ساحت فرم و محتوا‌ تلاش دارند‌ از نمونه‌های قبلی پیشی بگیرند. برنامه از فصل اولش در سال 1400 تا به الان فرم و ظاهری نسبتا یکسان داشته است و در هر فصل به فراخور مناسبت‌ها، تغییری در دکور و افراد حاضر در استودیو به وجود آورده است.

* تغییراتی که عمدتا بزرگ شدن استودیو را نشان می‌دهد و به جایگاه تماشاچیان صندلی اضافه می‌شود. البته این تغییرات گاهی وقت‌ها به دور از حاشیه نبوده است، مخصوصا حاشیه‌هایی که به مداحان داخل برنامه مربوط می‌شد. حسینیه‌‌ معلی با تکنیک‌ها تلویزیونی و هنری این امکان را برای جامعه هدف خود ایجاد کرد که مدیحه‌سرایان اهل بیت را خارج از چهارچوب‌های مرسوم و پیشینی ببینند. خیلی طول نکشید که توانست برای به یک برنامه‌های جدی معارفی بیندازد.

* در همان ابتدا به این برنامه برچسب «عصر جدید مذهبی‌ها» زده شد اما به مرور حسینیه‌ معلی ثابت کرد که به دنبال استعدادیابی نیست و اهداف دیگری دارد. اهدافی که در آن اصلا جایی از رقابت و داوری کردن نیست و حتی به افراد پشت میز، لقب ذاکرین اهل‌بیت داده شد نه داوران یک مسابقه.

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

* این برنامه با شعار حسینیه‌ای برای ایران و حضور اقوام و گروه‌های گوناگون و اجراهایی متنوع در گویش و لهجه به دنبال جذب مخاطب برای صداوسیما بود. البته این برنامه محدود به مرزهای جغرافیایی نماند و مخاطب شرکت‌کننده‌هایی از کشورهای دیگر را هم دید.

* حتی حضور داور قطری و هیجانش در مواجهه با شرکت‌کننده‌ها یکی از نکات قابل توجه این فصل از برنامه بود. مداحی معروف «انا مظلوم حسین» نزار قطری باعث آشنایی ایرانی‌ها با او شده بود و حالا حضور او در بین سه مداح ایرانی، کاراکتری متفاوت برای او ساخت. نزار قطری که روحیه‌ای لطیف دارد و بسیار خوب به فارسی مسلط است، باعث رنگارنگی اجرای این برنامه شده است، ضمن اینکه هیجانات او در مواجهه با ایرانیان صحنه‌هایی متفاوتی را خلق کرده است.

 شوخی عجیب میثم مطیعی در برنامه معلی

* معلوم نیست این گزاره از کجا و چگونه عمومیت یافته که ایرانی‌ها آنقدرها که در غصه خوردن و گریاندن مهارت دارند در نشاط و شادی، موفق نیستند و اصولا خیلی سخت می‌خندند. اما آیا برنامه‌ای همچون حسینیه معلی را هم می‌توان نسخه‌ای صرفا برای ارتقای شادی جمعی ایرانیان دانست؟

* با هر متر و معیاری سراغ حسینیه معلی بروید، این برنامه در قالب برنامه‌های معارفی تلویزیون تعریف می‌شود نه برنامه‌ای برای خندیدن و خنداندن مخاطبانش. اتفاقا به خاطر همین است که طراحی عناصر بهجت‌افزا در این برنامه، کار سختی است و سازندگان حسینیه معلی برای اینکه به ورطه ابتذال نیفتند، باید همچون بندبازی حرفه‌ای، از کنار خطوط قرمز یک برنامه مذهبی عبور کنند. کار سخت‌تر دیگر اینکه حسینیه معلی نمونه‌ سابقی نداشته تا از آن تقلید کند و در طراحی یک برنامه شادمانه باید توجه ویژه به نظر کارشناسان و بازخوردهای مخاطبان دلسوز داشته باشند و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند؛ اگرچه گفته می‌شود که این فصل از برنامه حسینیه معلی، هفته‌های قبل به طور کامل ضبط شده و امکان اصلاح آن وجود ندارد و ای‌کاش برای فصل‌های بعدی تدبیری شود که امکان اصلاحات برنامه فراهم شود؛ به خصوص فصل‌هایی که مربوط به شادمانه‌های مذهبی است و حساسیت‌های بیشتری از جانب جامعه مذهبی دارد.

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

* یکی دیگر از ملاحظاتی که سازندگان حسینیه معلی باید به آن توجه ویژه کنند انتخاب فرم‌های متناسب برای یک شادمانه مذهبی است. این رعایت‌کردن حدود فرمی برای برنامه، از شوخی‌های مداحان را شامل می‌شود تا قاب بندی‌های تصویری مختص مهمانان و رقص‌ها و آیین‌های ایرانی. واضح است که رسیدن به این فرم متناسب، نیازمند آزمون و خطا و گذر زمان است و لازم است که کارشناسان مذهبی و منتقدان تا رسیدن به نتیجه مطلوب، صبر کنند و دلسوزانه نقدهایشان را به برنامه سازان بگویند؛ مشروط به اینکه آن سمت ماجرا هم گوش شنوایی برای نقدها باشد.

میلاد جلیل‌زاده هم در یادداشتی تحت عنوان «ادب بقای مقربان» درباره حسینه معلی نوشته است:

* چند سال پیش که با جواد یساری، یکی از خوانندگان قدیم لاله‌زار در سبک کوچه‌باغی، داخل دکانش در بازار تهران گفت‌وگو می‌کردم، از او درباره نوحه‌خوانی پرسیدم. گفت هرگز این کار را نمی‌کنم با اینکه بلدم. می‌گفت یک بار در مجلسی بودم و مداح در آنجا گفت خوشبختانه در خدمت آقای جواد یساری هستیم و از ایشان درخواست می‌کنم که ما را مقداری مستفیض کنند. میکروفن را آوردند و جلوی من گذاشتند. من هم برش داشتم و گفتم ما مطرب هستیم و ذکر امام حسین حرمت دارد. خوب نیست که ذکر مصیبت را هیاتی‌ها از دهان ما بشنوند. ما همین گوشه می‌نشینیم و گریه می‌کنیم.

* شما بخوانید... شاید جواد یساری یک خواننده کوچه‌باغی ساده و سطح پایین و عامیانه ارزیابی شود اما حداقل او به سنتی تعلق دارد که آدم‌ها جایگاه و شأن هرکس و هرچیز را می‌دانند. او مال دوره‌ای است که بازیگران سینمایش توصیه‌های پزشکی نمی‌کردند و خواننده‌هایش ادعای فیلسوف بودن نداشتند. فوتبالیست‌هایش هم لیدر سیاسی نمی‌شدند. اساتید دانشگاه و چهره‌های معتبر فرهنگی و علمی هم در آن دوره خودشان را تا حد یک بلاگر مجازی پایین نمی‌کشیدند.

* مداح می‌دانست که مداح است و باید حرمت دهه محرم را در باقی سال هم نگه دارد و مطرب می‌دانست که حتی اگر آوازه‌اش از پشت کوه قاف هم رد شده باشد، وقتی به مجلس عزای اهل‌بیت رفت، باید مثل بقیه یک گوشه‌ای در پایین منبر بنشیند و سرش را پایین بیندازد و آرام گریه کند. حالا در دوره‌ای هستیم که یک نفر همزمان می‌خواهد هم مداح باشد، هم استندآپ کمدین، هم دوبلور، هم کمدین بداهه صحنه، هم نظریه‌پرداز تاریخ و هم چیزهای دیگری که احتمالا بعدها استعدادشان را در خودش کشف خواهد کرد.

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

عاطفه جعفری، هم دیدگاه خود را تحت عنوان یک یادداشت با تیتر «جوزده نشویم» آغاز کرد و نوشت:

* قرار است در قاب تلویزیون برنامه‌ای شاد ببینیم اما مقتضیات و چهارچوب‌های این برنامه شاد با دیگر برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده تلویزیون متفاوت است؛ برنامه معلی چند فصلی است که در مناسبت‌های خاص از قاب تلویزیون پخش می‌شود. ایده اولیه معلی ساخت برنامه در محرم 1400 بود. در همان فصل هم توانست مخاطبان زیادی را پیدا کند، اما سازندگان فقط بر روی ایده اولیه متوقف نشدند و تصمیم گرفتند برنامه‌ای برای مناسبت‌های شاد مذهبی هم بسازند و تقریبا هم در اجرای ایده موفق بودند. لزوم توجه به مقوله شادی در جامعه‌ای که بیشتر جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ولی این مدل برنامه نباید در فرم و محتوا، شبیه برنامه‌های سرگرم‌کننده معمول شود. برخی اتفاقات در فصل پنجم، باعث شد تا واکنش‌هایی به این برنامه در فضای مجازی و رسانه‌ها ایجاد و دوباره چهارچوب‌های ساخت این مدل برنامه‌ها یادآوری شود.

* در این میان نقش مداحانی که در این برنامه حضور دارند برای اینکه حاشیه‌ها برنامه را تحت تاثیر قرار ندهد، چند برابر است. همین چند قسمت معلی که باعث حاشیه و یا نقد در فضای رسانه‌ای شده است است، نشان می‌دهد‌ گفتن برخی خاطره‌ها و یا ابراز شادی و هیجان مداحان حاضر در برنامه که می‌خواهند به مخاطب شادی‌شان را منتقل کنند، نباید تحت تاثیر جوزدگی‌ باشد، چون این جوزدگی نتیجه عکس برای اهداف، که در ایده اولیه برنامه بوده است، دارد.  تغییر سبک برنامه‌های دینی در تلویزیون که با این برنامه و برنامه محفل اتفاق افتاده است، حتما کار خوبی است که مخاطب را از آن لوکیشن همیشگی دو صندلی مجری و مهمان و حرف‌های تکراری جدا می‌کند، اما توجه و زیرکی‌ای باید همیشه برای ساخت این مدل برنامه مدنظر باشد.

 برنامه معلی برای میثم مطیعی اینگونه دردساز شد و وب سایت صراط نیوز با انتشار ویدئویی درباره او نوشت: میثم مطیعی مداحی که این روز‌ها به دلیل سکوتش پیرامون وضعیت معیشتی مردم و اقدامات دولت مورد نقد بسیاری از دلسوزان قرار گرفته است در تازه‌ترین تناقض علنی شده در یک برنامه مذهبی مربوط به رسانه ملی اقدامات عجیبی انجام داد.

خاص‌ترین برنامه صداوسیما که همه را متعجب کرده است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به نظرم برنامه مزخرفیه

      پاسخ ها

      • طیاری

        واقعا حال بهم زن ومسخره هست

    • ناشناس

      این جماعت از اسلام فقط گریه و غصه و ماتمش رو نصیب مردم کرده اند بخاطر همین مردم همش دنبال شادی اند،نه اینکه اهل خنده نباشند،طوری شده تو اعیاد اسلامی خبری از آواز و شادی نیست ولی تو شهادت ها یک هفته جلوتر ماتم و عزا شروع میشه!!!!

      پاسخ ها

      • رزیتا

        این برنامه ی شادی هستش !! دوسش دارم

    • ناشناس

      برنامه های تلویزیون همش ربط پیدا میکنه به جنگ و دفاع مقدس،انقلاب،سالگردهای آدمهای مختلف!!!!فیلم و برنامه ها همه تکراری،اصلا برنامه طنزی وجود ندارد،واقعا چرا مردم ایران نباید بخندند،یا تفریح و رفاه داشته باشند،آیا اسلام اینو گفته یا مبلغین اسلام در ایران اینا رو میگن؟!!!!

    • ناشناس

      حسینیه و دلقک بازی!

    • عرب

      مال موفتن که که ته خلا میرزن

      پاسخ ها

      • مهدی

        چرا بی خود حرف میزنی حال یه برنامه خوب توتلویزیون. نشون میدن نه برنامه ماهواره خوبه اونا خلا نمیریزن

    • افسانه

      واقعا عالیهههههه من عاشق برنامه شدم😘😘😘😘😘😘😘 ان شاالله کل صداسیما رو افراد لایق پر کنن

    • ناشناس

      شما یه پیرغلام حسینی یا مداح واقعی که نام مبارک و بزرگ ائمه از دهان‌شان خارج می‌شود، پیدا کنید که یک همچنین حرکات جلف و پست و دور از شأن ائمه انجام بدهند.
      شما ببینید شأن دین و شیعه و به خصوص ائمه اطهار را به چه طریقی پایین آوردند.
      ائمه‌ای که جزو ثقلین هستند دستاویز دلقک بازی و مسخره‌بازی دنیوی یه مشت به اصطلاح مداح شدند.
      وای به حال دین و دنیای ما

      پاسخ ها

      • مهدی قادری

        برنانه بسیار شاد و خوبی هست که آیین های ایرانی و اقوام مختلف و زنده کرده و شور شادی و شعف وصف ناپذیری به بیننده و مخاطبش میده . میارزه به کل برنامه های صدا و سیمای دنیا . ائمه ما هم بسیار شوخ و شاد بودند . من که از اول روز انتظار به شب رسیدن و دیدن این برنامه میکنم و بسیار عالی است خدا خیرشون بده که دل ملت و شاد میکنن

    • محمد

      اگر این شادی و رقص در برنامه ای دیگر اجرا میشد همین اقایان اعتراض نمیکردند؟
      لبخند و خنده بسیار خوب است ولی خنده قهقهه برای یک مداح مطرح در یک برنامه عممومی بسیار زشت و ناپسند
      بگدریم از بیان شوخیهایی که در دورهمیها میکنند حالا همین شوخیها را در یک برنامه عممومی با هم .

    • ناشناس

      بهترین‌مثال‌راهمان‌که‌درباره‌جوتدیساری‌گفت است!مداحی‌وعزاداری اهل بیت‌حرمت‌دارد واینکه‌یک‌مداح لودگی کند‌وصدای باگزی‌بانی وخرس‌مهربون‌ودربیاره واون‌یکی عربی وبندری برقصه واون‌یکی کف‌عربی‌بگیره وهزارجور ادا بازی دربیارن وبعدبازبخوان مداحی کنندجور درنمیاد!این‌جماعت باپول مفت وتریبون‌مفت‌تر شناخته‌شدن وهر کارب میکنرا‌ملاک‌حق‌وباطل‌می‌دانند!

    • مهدی

      کلا عده ای بیمار هستند و رسانه ی زرد شما برای آنها مطلب میگذارد

    • فریدون

      اینا می‌خواستن کاخ سفید و حسینیه کنند ، با این اوضاع جفنگ دیگه امیدی نیست آخرش باید به مراسم اموات راضی باشن!

    • ناشناس

      درود بر شما
      سوال مهمی که ذهنم رو درگیر کرده ... اینه
      مگه مجبوریم به هر قیمتی ، حسینیه پر کنیم؟ تایم تلویزیونی پر کنیم ؟
      اگه کسی وسط میدون پنج دقیقه شعر خوند ، مجری خوبی میشه؟
      همه عینکی ها اهل علم و فضلند ؟
      بخدا سالهای نه چندان دور ، دغدغه مردم چیزای دیگه بود ...
      آقا ، برادر ، بزرگوار ، دکتر ،عالم ، خطیب .....جااااان مادرتون با اعتقادات مردم ور نرین ... این خواهش بنده خیر دنیا و آخرت توش هست براتون ، منم برادر دینی شما ...نکنید بزرگواران ...
      توفیقات افزون

    • ناشناس

      اینا مداحی هم بلد نیستند دور دور شانه همه شون یه تار موی یساری نمیشن.

    • انواری

      برنامه ظنز خوبی هست همه در تماشاه این برنامه شاد میشن فقط مجری برنامه را عوض کنید مهران رجبی را بیاورید عالی میشه ویه کم مسخره بازی بیشتر در بیاورید که بچه ها از این برنامه لذت ببرن ۰۰۰با تشکر از نمکی ونان خشکی

    • ناشناس

      اصالت چیزی است که در این جماعت دیده نمیشود

      مداح با اصالت یعنی موذن زاده اردبیلی

      اینها برای پول برای امام حسین (ع) می خوانند و بس

    • ارژنگ

      برنامه ی خوبیه مخصوصا سری جدیدش که عالیه.

    • ناشناس

      تشکر که برای شادی ما تلاش می کنید خیلی ممنون ولی برنامه مبتدی است و جالبی خاصی ندارد همان طور که توانستید در نانو جزو تک های دنیا شوید قطعأ در رسانه هم میتوانستید اگر مثل نانو تلاشتان را می کردید

    • ناشناس

      جشن دیگه دمشون گرم عادت کردیم به همه چی گیر بدیم

    • .

      چرا قیمه ها رو ریختین تو ماستا..؟
      چرا عادت کردین به همه چی گیر بدین ؟
      و تو هر زمینه ای نظر کارشناسی داشته باشین ؟
      من کاری به این سایت ندارم که اومده خیلی مودبانه نقد کرده هرچند بعضی ها جاها نا به حق
      ولی نظرات رو که میخونم ناراحت میشم...که چرا اگه نقدی هم هست نمیتونیم به زبون درست و مودبانه بگیم و حتما باید همراهش توهین و تمسخر هم باشه !
      مگه خندیدن یه مداح زشته ؟ مگه مداح آدم نیست ؟
      بزرگواری که گفتی اگه همین رقص جای دیگه ای بود اول این آقایان گیر میدادن...رقص داریم تا رقص..!
      اگه رقص اقوام باشه که هیچکدوم از شئونات اسلامی زیر گذاشته نشه چرا گیر بدن ...به رقصی گیر میدن که وضعیت نامناسبی داره و خودتونم خوف میدونید چه رقصی رو میگم !
      بعدشم چرا وقتی واسه مراسمات عزاداری برنامه می‌سازن ، یه چیز میگید که ما همش ناراحتیم و گریه میکنیم و...
      وقتی هم واسع مراسمات شادی برنامه میسازن ، یا ساز دیگه میزنین
      خدایی با خودتون چند چندید ؟؟
      اگه کار خلاف شرعی انجام داده بودن حتما باهاشون برخورد میشد
      تروخدا یکم منصفانه تر قضاوت کنین
      برنامه ای که هم خنده داره توش هم از فضای اصلی معنوی بودن حسینیه اش جدا نشده واقعا جای تحسین داره و با جرئت میتونم بگم یکی از بهترین برنامه هایی که بدون تمسخر طنز رو با معنویت داره ارائه میده
      دم همه ی عوامل گرم...خداقوت جانانه میگم بهشون
      ان شاءالله زیر سایه حضرت مهدی (عج) سالم و سلامت و خوش و خرم باشین:)

    • محمد باقر عظیمی

      برنامه خیلی خوبیه، دمشون گرم ، شادی و نشاط پاک و حلال ، یک عده‌ای همیشه مریضن و به عالم و آدم گیر میدن ، باید بی خیال این آدمای عقب مونده شد ، دیت مریزاد به سازندگان و مجریان این برنامه باحال ، موفق باشین ، یاعلی

    • وحید

      برنامه خوبیه . به سهم خودم و خانوادم تشکر میکنم

    • جاسم آبادان

      سلام امام صادق فرموددرشادی ماشادباشیدودرغم وغصه ی ماناراحت باشیدمگه مااسلام نیستیم مطیع اهل البیت نیستیم لطفادرباره مداحان قضاوت بدنکنیدالسلام علی حسین الشهید

    • ناشناس

      خداییش برنامه بسیارعالی هم اینکه درمدح اهلبیت ازتمام نقاط مختلف کشور حضورپیدامیکنن وهم جو جوی معنوی ومحبی به اهلبیت علیهم السلام عالی عالی دمشون گرم خداتوفیقتون کنه فقط ادمهای روانی ومریضی که دنبال هزاربهانه اعتراض میکنن

    • زهرا

      میگماااا چرا انقدر حرص میخورید بابا مردم انقدر درگیر زندگی هستن که اصلا وقت تلویزیون دیدن ندارن 🤣
      من خودم فقط برا یه فوتبالی چیزی
      این برنامه هم بدنیست اما دیکه اینا افراط میکنن

    • ناشناس

      ماباخانواده وقوم وخویشانگاه میکنیم بهترین برنامه است ادامه بدین ،خداقوت دست اندرکاران حسینیه ی معلی دمتون گرم

    • ناشناس

      به معنای واقعی مزخرف

    • مصطفی

      چرا هی دارین گیر الکی میدین مداح که همیشه روضه خوان نمیشه باشه ،برنامه داره شادی و نشاط هر شهری رو نشون میده چه اشکالی داره

    • اهوازی

      برنامه عالی حرفه ای بدون هیچ عیب و نقص.
      عالی

    • جلال

      خدا رو شکر اصلأ تلویزیون ایران نگاه نمی کنم وگرنه سکته مغزی می کردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج