جاباما
۲۲۰۷۶۹
۲۶ نظر
۵۰۱۸
۲۶ نظر
۵۰۱۸
پ

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

امسال در کنار رقابت سریال ها و برنامه های ماه رمضان رقابت اسپانسرها برای مشارکت در سریال سازی و برنامه سازی را هم شاهد هستیم. شرکت های اقتصادی که می دانند مردم در چند ساعت قبل و بعد از افطار وقت خالی شان را با تلویزیون پر می کنند، می خواهند از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را ببرند.

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟





هفته نامه تماشاگران امروز - علی نیکخواه: امسال در کنار رقابت سریال ها و برنامه های ماه رمضان رقابت اسپانسرها برای مشارکت در سریال سازی و برنامه سازی را هم شاهد هستیم. شرکت های اقتصادی که می دانند مردم در چند ساعت قبل و بعد از افطار وقت خالی شان را با تلویزیون پر می کنند، می خواهند از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را ببرند.

حضور پررنگ اسپانسرها در برنامه های رمضانی تلویزیون شیبی صعودی داشته و امسال به نقطه اوج خودش رسیده است. امسال برنامه «ماه عسل»، سریال «پایخت 4» و مجموعه «محله گل و بلبل» به واسطه پرمخاطب بودن شان از مسیر حضور اسپانسرها بیشترین بهره مالی را برده اند و حتی دیگر سریال های تلویزیونی هم از تبلیغ یک سامانه پیامکی در امان نمانده اند.

پول های میلیاردی که نهادهای اقتصادی به پروژه های سیما تزریق می کنند، حرف و حدیث های زیادی به وجود آورده است. در ذهن بینندگان تلویزیون این علامت سوال شکل گرفته که اسکناس های آقا یا خانم اسپانسر به جیب چه کسی می رود؟ علاوه بر این خیلی ها دوست دارند بدانند این مشارکت بر چه مبنایی شکل می گیرد و چه جزییاتی دارد.

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

پایتختی ها هم درباره اسپانسرشان حرف دارند

توقعات تاژ کمتر بود

الهام غفوری، همسر سیروس مقدم و تهیه کننده پایتخت ۴ بهترین گزینه ای است که می تواند درباره مسائل مالی سریال اطلاعات بدهد. او در گفتگویی صحبت هایش را با این جملات آغاز می کند: «داشتن اسپانسر حُسن است نه نقطه ضعف. در این اوضاع مالی کسی می پذیرد بخشی از هزینه های ساخت یک سریال را تقبل کند و این خیلی اتفاق خوبی است. اسپانسر ما مستقیما با صدا و سیما قرارداد بسته است. ما خودمان اسپانسرها را جذب می کنیم اما پول اسپانسر به حساب سازمان ریخته می شود نه تهیه کننده. اتفاق خوبی که برای سریال من می افتد این است که اقساطش از طریق سازمان صدا و سیما سریع تر و راحت تر پرداخت می شود. این کجایش بد است؟»

از غفوری می پرسیم با توجه به اینکه شما اسپانسر را معرفی کرده اید، آیا درصدی از مبلغ بابت معرفی به شما نمی رسد؟ او پاسخ می دهد: «با سازمان هیچ صحبتی نکرده ایم. ممکن است خودشان مبلغی را در نظر بگیرند. شاید هم نه. الان اولویت ما رساندن سریال به آنتن است و به این چیزها فکر نمی کنیم. امسال از شرکت تاژ یک ریال هم نگرفته ایم. نه من پولی گرفته ام و نه کارگردان و بازیگرها. در حالی که بقیه فکر می کنند میلیاردها تومان به حساب من ریخته شده.»

از تهیه کننده سریال درباره علت انتخاب این شرکت تولید کننده مواد شوینده سوال می کنیم و با این پاسخ مواجه می شویم: «توقعات این دوستان نسبت به بقیه کمتر بود و راحت با ما کنار آمدند. ما از اولش شرط کردیم که قرار نیست یک محصول را گل درشت تبلیغ کنیم. آنها هم پذیرفتند. من دیدم در برخی سایت ها نوشته اند که این سریال مدام مواد شوینده را نشان می دهد در صورتی که اینطور نیست. ما تاژ را هنگام شستن قالی نشان دادیم که به داستان مان ارتباط داشت. سریال پایتخت اسپانسرهای زیادی داشت. خیلی ها آمدند و صحبت کردند ولی ما از بین همه «تاژ» را انتخاب کردیم.»

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

وقتی شایعه راه افتاد

در اولین روزهای ماه مبارک رمضان هفته نامه تازه تاسیس «صدا» بمب خبری را منفجر کرد و از درآمد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی احسان علیخانی در ماه رمضانه خبر داد.

یکی از نمایندگان مجلس هم «ماه عسل» را به خاطر تبلیغ یک موسسه فاقد مجوز از بانک مرکزی زیر سوال برد. نماینده مردم رباط کریم در تذکری گفت: «برنامه ماه عسل برنامه ای خوب و آموزنده است اما گفته می شود یک موسسه غیرمجاز این برنامه را مورد حمایت مالی قرار داده است که موجب اعتراض برخی شهروندان شده است.»

اغحسان علیخانی تذکر این نماینده مجلس را بی پاسخ گذاشت؛ اما مدر پاسخ به اتهام اول گفت: «صداوسیما این روزها بودجه ندارد اما کارشناس زیاد پیدا کرده است. جهت اطلاع آنهایی که فکر می کنند سازمان صدا و سیما خانه پدرم است و ما را متهم به استفاده از بیت المال می کنند می گویم که برنامه حامی مالی دارد و ما به هیچ وجه بدون نظارت مسئولان شبکه مجاز به انجام کاری نیستیم. در حال حاضر درآمد فیلمبرداری مجالس عروسی از یک تهیه کننده باسابقه تلویزیون بیشتر است. برخی گمان می کنند تلویزیون خانه پدر بنده است. بی معرفتی و صحبت هایی که در اطراف مان می بینیم و می شنویم دل انسان را به درد می آورد.»

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

مجبورند اسپانسر بگیرند

در شرایطی که گفته می شود حضور پول اسپانسر، سود چندانی به حال تهیه کننده ندارد، این سوال پیش می آید که پس چرا تهیه کنندگان سراغ اسپانسرها می روند. این سوال جواب ساده ای دارد. به این دلیل که آنها مراحل تولید و تسویه حساب را سریع تر طی می کنند.

یکی از برنامه سازان تلویزیون در این رابطه می گوید: «برخی از برنامه سازها را مجبور می کنند که اسپانسر و مشارکت کننده بیاورید. شاید درست ترش این باشد که بگوییم اگر طرحی مشارکت داشته باشد زودتر و راحت تر پذیرفته می شود. سال گذشته سریال پایتخت «اطلس مال» را به عنوان اسپانسر آورد که رقم مشارکتش حدود ۴ و نیم میلیارد بود. تلویزیون از این رقم راضی نبود و گفت باید یک اسپانسر قوی تر (به لحاظ مالی) بیاید. امسال شرکت تاژ با رقمی حدود ۶ میلیارد تومان وارد زمین بازی شده است.»

۱۰ درصد حق جذب اسپانسر چه می شود؟

سراغ یکی از عوامل برنامه «ماه عسل» می رویم و ماجرای پشت پرده قرارداد با اسپانسر را جویا می شویم. او به این شرط حاضر به مصاحبه می شود که نامش در گزارش نیاید.

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

این منبع آگاه که دل پر دردی از گزارش های سایت های خبری درباره برنامه دارد، می گوید: «قراردادها در تلویزیون و توسط فردی به نام عباس مهدوی مهر به عنوان مدیر کل بازرگانی صدا و سیما بسته می شود. آنها تایید می کنند که فلان شرکت اسپانسر برنامه بشود یا نه. مجری و تهیه کننده هیچ نقشی در تعیین اسپانسر ندارند. قبلا قانونی گذاشته بودند که ما ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد را به آورنده اسپانسر می دهیم اما الان آن قانون را برداشته اند و دیگر از ۱۰ درصد آورندگی هم خبری نیست. مثلا برنامه سال تحویل احسان علیخانی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مشارکت جذب کرد، ولی مبلغ ۱۰ درصد شامل حال کسی نشد.»

علیخانی شاید ۵۰ میلیون بگیرد

با این مسئول خماه عسلی جزییات گزارش هفته نامه صدا را بررسی می کنیم. او بخشی از گزارش را تکذیب می کند و می گوید: «اینکه نوشته اند دستمزد عوامل را صدا و سیما می دهد، کذب محض است. دستمزد آنها با تهیه کننده است. کل بودجه برنامه «ماه عسل» برای ۳۰ شب اجرا و ویژه برنامه عید فطر حدود ۸۰۰ میلیون تومان است. ما چند شب پیش ۲۲ تا مهمان داشتیم که هر کدام از یک گوشه کشور آمده بودند. هزینه رفت و آمد و اقامت این افراد با ماست. تازه ما یک بار هم عوامل مان را به شهر مهمان ها می فرستیم تا از آنها مستند بگیرند. ۵۰ میلیون تومان هزینه جایی است که اجاره کرده ایم. هزینه دکور و چیزهای دیگر را هم که حساب کنید، می بینید هیچ پولی تهش نمی ماند. احسان علیخانی پنج ماه برای این برنامه زحمت کشیده و آخرش شاید ۵۰ میلیون تومان درآمدش بشود.»

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

پشت پرده شایعه چه بود؟

این مقام مطلع به پشت پرده ها اشاره می کند و می گوید: «یک موسسه مالی دیگر می خواسته اسپانسر ما بشود و وقتی موفق نشده رفته پیش نمایندگان مجلس شکایت کرده است. چند روز پیش نماینده مجلس علیه اسپانسر ماه عسل سخنرانی کرده و گفته چرا اینها با موسسات دیگر قرارداد نبسته اند. یعنی کاملا دارد کد می دهد که من به چه چیزی معترض هستم.

یک جامعه شناس علیه ماه عسل مصاحبه کرده و آخرش گفته پارسال با علیخانی جلسه گذاشتم تا آخر هر برنامه من ۵ دقیقه صحبت کنم اما موافقت نشد؛ پس معلوم می شود که ریشه مخالفت بعضی از کارشناس ها به کجا برمی گردد. برنامه ما قصه محور است و یک برنامه تخصصی نیست که کارشناس بخواهد در آن حرف بزند. عوامل خیلی از برنامه های تلویزیون بیشتر از احسان علیخانی دستمزد می گیرند ولی کسی کاری به کارشان ندارد. برآورد مالی جشن رمضان هم اندازه برنامه ماست اما هیچ کس به این برنامه کاری ندارد. چرا کسی درباره جواد رضویان جک و لطیفه نمی سازد؟ به این خاطر که برنامه «ماه عسل» بیشتر از دیگران دیده می شود.»

همکار احسان علیخانی اتهامات درباره همکاری با یک موسسه غیرمجاز را هم قبول ندارد و تاکید می کند: «الان اعتراض می کنند که چرا موسسه مالی ثامن الحجج اسپانسر ما شده است در حالی که ما باشگاه فرهنگی و هنری این موسسه را تبلیغ می کنیم که تیم کشتی اش رتبه جهانی دارد، نه خود موسسه را.»

علیخانی میلیاردر است و صدایش در نمی آید؟

اساسنامه منسجمی وجود ندارد

شنیده ها حاکی از آن است که دو اثر پایتخت ۴ و ماه عسل متقاضیان زیادی برای اسپانسر شدن داشته اند. خیلی از دلالان هم خواسته اند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و پیشنهاد داده اند که ما در ازای آوردن فلان اسپانسر، فلان قدر کمیسیون می گیریم و درصدی هم برای خودمان برمی داریم.

شنیده می شود در بیشتر موارد درصد پیشنهادی خارج از عرف بوده و به همین خاطر معامله جوش نخورده است. در حال حاضر در تلویزیون اساسنامه منسجمی وجود ندارد که مشخص کند اسپانسر چطور باید وارد سریال بشود. در برنامه های ترکیبی مشخص است که محصول یا خدمات مورد نظر چند بار در مانیتور نشان داده شود و چند بار در گفتار مجری بیاید اما راجع به سریال ها اینطور نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی اونایی که پشت سرش حرف زدن چه جوری میخوان اون دنیا جواب بدن نمیدونم.

      پاسخ ها

      • 123

        خوشحالم که بهش شک نکردم...جوانان ما احتیاج به حمایت دارن چرا چوب لای چرخشون میذارید؟؟؟؟

    • پرند

      حالا 50 میلیون برای 30 روز کمه .حقوق ماهانه من 1200 هزار تومنه یعنی باید 40 ماه کار کنم هیچی نخورم از 7تا 6 تا 50 ملیون داشته باشم.............

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینطوری نباید مقایسه کرد. من هم حقوقم کمتر از دو میلیون هست. ولی مگر چند نفر مثل آقای علیخانی هستند، این افراد که به شهرت میرسند نوعی برند در کار خود میشوند. بنابراین مقایسه یک کارمند عادی با یک شخصی که در کار خود برجسته و برند شده کار درستی نیست.

      • مهدی

        مهندس پرند! این دستمزد برای یک سال ایشونه اگر برنامه سال تحویل رو نداشته باشن نه یک ماه. آقای علیخانی مثل سیاسیون ما چندشغله نیستند.

      • نوشا

        این 30 روز نتیجه ی چندین ماه تلاش ...

      • فاطمع

        این شغل هیچ تضمینی برای اینده نداره و احسان علیخانی بعد از رسیدن به شهرت اینقدر حقوق میگیره اما قبل اون چی؟؟؟؟
        بعد هم که ازشهرتش کم بشه و ازیاد ها بره درامدی نداره و عمرش رو صرف مردم کرده.
        درضمن این درامد یک سال احسان علیخانی هست چرا بعضی از مجری ها که کل سال برنامه دارن رو زیر ذره بین نمیبرندو به حقوق اونها گیرمیدن؟؟؟؟
        یا اجراهای خارج از تلویزیون
        خوبه که نگاه های ما منصفانه باشه.
        خود چدرمن دبیرورزش هستو با فوق لیسانس و هرروز جون کندن تو مدرسه ماهی1میلیون و200 هزادتومن حقوق داره که با کم کردن بیمه و...حدودا ماهی900 هزار تومن میمونه.که این درامد برای یک نفرهم کمه چه برسه به یک خانواده
        ولی احسان علیخانی دویده و جون کنده الان هم این دستمزد حقشه
        شماهم اگه میتونستی مجری میشدی وبعد ماهی10 میلیون میگرفتی

    • taraneh

      حالا همه ي كاراي اين مملكت درست شده گير دادين به دستمزد اين بنده خدا
      اصلن به من و شما چه چقدر پول ميگيره
      والااا

    • محمود

      خانم تهيه كننده ميگه فقط موقع فرش شستن شوينده رو تبليغ كرديم! از همين حرف معلوم ميشه چقدر راست ميگه. كل سريال شده تبليغ شوينده

    • بدون نام

      دشمنان دنبال ضربه زدن به برنامه های مذهبی همچون سمت خدا و ماه عسل هستند...... ولی سوال من اینجاست که چرا بعضی مردم خود ما هم چنین تفکراتی دارن و همش انتقاد می کنند از ماه عسل؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      گیر دادید به این بیچاره ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین بیچاره ها از حقوق ما کم میکنن ایا همش ماله بیتلماله

    • بدون نام

      خوب شد ماه عسل شروع شد مهناز افشارو ول کنین ، فعلا هم تا اطلاع ثانوی و پیدا شدن سوژه ی جدید همه به علیخانی گیر میدن...

    • بدون نام

      قابل توجه اونایی که به علیخانی تهمت زدن...سر پل صراط میبینمتون...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ

      • بدون نام

        سلام منم برسون! :|

      • نازگل

        به تو چه بابا جوگیر

    • بدون نام

      بترسید از خدا که تو این ماه پر برکت اینطوری دلشو شکستین.. چوب خدا صدا نداره و یه روز زمینتون میزنه

      پاسخ ها

      • شیما

        دود به شرف احسان .درود به تلاش و زحماتش
        خداوند لحظه به لحظه بندگانش رو امتحان میکنه ....

    • بدون نام

      چرا یه نفر سوال نمیکنه سیاسیون چقدر دستمزد میگیرن؟ نماینده ها چقدر؟ اصلا اگر شفاف سازی میشد و ترسی نداشتن قانون از کجا آورده ای را اعمال میکردن

    • ملیکا

      من پایتخت رو درست حسابی ندیدم اما یادمه یه قسمتیشو دیدم از بس هی تاژ رو تبلیغ می کرد گفتم چقدر علنی ذاره تبلیغ می کنه،یه عالمه وانت بودن داشتن کارتن های تاژ رو می بردن

    • آوید

      مردمه فضول. وجودشو ندارن به مسئولا گیر بدن عقده هاشونو سر مجریا و ... خالی میکنن.

    • mahdi

      اگرم میگرفت برا من ک برنامشو نمیبینم اصلا نمیشناسمش فرقی نمیکرد!

      فقط بگم 1-وقتتونو پای تیوی هدر نکنید
      2- تو این مملکت این چیزا خیلی طبیعیه با شوخی خنده رد کنیدش :)

    • محمد

      اگه احسان علیخانی تهمت به یک جامعه مقدس علمی زده سر پل صراط بایستی جوابگو باشه

      در مورد حقوقش .جامعه ای که عدالت نداشته باشه انتظاری جز این نیست .یک نفر تو یکسال 50 میلیون بگیر . نفری دیگه با تخصصی بالاتر و شغل مهمتر از علیخانی کمتر می گیره.مثالهاش تو جامعه هستش و همه ما می بینیم

    • شادی

      علیخانی بسیاااار مجری خوبی است.
      حقوق و دستمزدش هر چقدر باشد نتیجه زحمات اوست . لطفا حسادت نکنید و در زندگی خصوصی آدمها سرک نکشید

    • مهرنوش

      اصلا 1میلیارد بگیره !مگه یه نفر ادمه ؟! کم کم 80 نفر دارن از این برنامه نون میخورن . این همه اختلاس کسی کاری داره .موضوع مهم کشور شده احسان علیخانی چیکارش دارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج