۲۲۱۹۹۶
۳۲ نظر
۵۰۰۶
۳۲ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا ماه عسل دست از سرمان بر نمی دارد؟

در اولین فرصت ممکن روی دیوار فیس بوک یا توییترمان، در پیغام های گروهی یا هرجای دیگری تنفرمان را از «احسان علیخانی» و «ماه عسل» ابراز می کنیم. ما «ماه عسل» را دوست نداریم از احسان علیخانی بیزاریم، به نظرمان از ساعت های نزدیک به افطار سوءاستفاده می کند.

چرا ماه عسل دست از سرمان بر نمی دارد؟





مجله روشن - محبوبه آب برین: توی صف بلند پشت صندوق ایستاده ایم و سبد خریدمان را پر کرده ایم. از خیلی چیزها دو یا سه تا برداشته ایم. وقتی خریدها را روی پیشخوان می گذاریم و نوار نقاله آن ها را به سمت خودش می کشد، خیلی چیزها را می بینیم که نمی خواستیم و حالا خریده ایم. خیلی وقت ها از «شهروند»، «هایپراستار» یا هر فروشگاه زنجیره ای بزرگ دیگری که به خانه بر می گردیم به خودمان قول می دهیم بار آخرمان باشد. به خصوص وقتی رقم فاکتور، حسابی به کارت مان فشار آورده باشد. اما بار آخری در کار نخواهدبود.

چرا ماه عسل دست از سرمان بر نمی دارد؟

گریه حضار!

در اولین فرصت ممکن روی دیوار فیس بوک یا توییترمان، در پیغام های گروهی یا هرجای دیگری تنفرمان را از «احسان علیخانی» و «ماه عسل» ابراز می کنیم. ما «ماه عسل» را دوست نداریم از احسان علیخانی بیزاریم، به نظرمان از ساعت های نزدیک به افطار سوءاستفاده می کند، از احساسات مردم سوءاستفاده می کند و با قلقلک دادن و گاه خدشه دار کردن احساسات بینندگان، برنامه اش را می گرداند. اخیرا فهمیده ایم که برای همین کار پول زیادی هم به جیب می زند، پس همه چیز برای مان روشن است. تزریق بدبختی، بغض و گریه در ماه رمضان و نمایشی بزرگ از بیچارگی و درماندگی، ماده تشکیل دهنده برنامه او هستند. اما ما هم چنان ماه عسل را نگاه می کنیم!

اولین پاسخ هر فرد معتاد به این سوال که علت روی آوردنش به اعتیاد چه بود؟ «کنجکاوی» است. اشتیاق به تجربه کردن. همه ما به خوبی می دانیم در ماه عسل چه خبر است، می دانیم قرار است بار دیگر داستان زندگی آدم های عادی ما را به گریه بیندازد یا هیجان زده مان کند. اما می خواهیم ببینیم، میل به دانستن یک داستان جدید دیگر، میل به دیدن دیگری (عموما آسیب دیده) به ما لذت می دهد. دیدن این که آدم های دیگر چه قدر وضع بدتری از ما دارند خود به خود احساس لذت دارد. هم زمان با احساس ترحم، ما اعتماد به نفس به دست می آوریم و فکر می کنیم چه خوب که مثل «او» نیستیم. این که دیدن بدبختی دیگری به ما اعتماد به نفس می دهد. به این معنی نیست که ما هیولاهایی بی احساس هستیم.

وقتی بدبختی از قاب تلویزیون تعریف می شود و با ا فاصله ای معنادار دارد، هم چنان تصویری دور و غیرقابل دسترس است. تلویزیون قراردادی است برای نمایش تصویری از واقعیت نه خود آن. مخاطب عادت دارد از این دریچه، روایتی بازسازی شده از واقعیت را ببیند. همین قرارداد آغازین در ذهن ما تبدیل به ویژگی ای تسری یافته می شود. احسان علیخانی با آدم هایی عادی حرف می زند و داستان های زندگی آن ها را بی پرده جلوی دوربین تعریف می کند- دخالت های روایی و نوع اجرای برنامه را در نظر نگیریم- ما نظاره گر تصویری از واقعیت های عموما تلخ زندگی هستیم که در قرارداد ذهنی ما بازسازی شده اند. ذهن ما به طور ناخودآگاه آن حجم از مصیبت و بدبختی روایت شده را در قیاس با زندگی که تجربه می کنیم قرار داده و از این رو نوعی احساس رضایت را به همراه می آورد.

چرا ماه عسل دست از سرمان بر نمی دارد؟

چرا ماه عسل بر سر زبان ها می افتد؟

هجوم لطیفه های قومیتی و مخالفت با آن، لطیفه های جنسیتی و مخالفان آن، طنز کردن جملات بزرگان و هزاران محتوای دیگری که در طول این سال ها توسط ما در شبکه های اجتماعی تولید شده سر منشا در زندگی اجتماعی مان و عمدتا در چیزهایی دارد که از آن رنج می بریم. ما از رنج های مان لطیفه می سازیم تا شاید فراموش شان کنیم. اما هر متن و هر محتوای اجتماعی زمانی کوتاه دارد. موج های کوتاهی که به سرعت با موج جدیدی جا عوض می کنند.

برنامه ماه عسل خود به خود می تواند منبعی برای تولید همین نوع محتوا باشد. این برنامه قابلیت این را داشته که در سال های گذشته صفحات بسیاری را در فضای مجازی به خود اختصاص دهد که عمدتا توسط مخالفان احسان علیخانی اداره می شوند. اما همین صفحات هم نیاز به تولید محتوا دارند. چه طور امکان دارد بدون دیدن ماه عسل علیه آن نوشت. چه طور می شود دانست آخرین به اصطلاح «سوژه» چه بوده است. برای مخالفت هم نیاز به همراهی هست و شاید یکی از علت هایی که هنوز خیلی از ما ماه عسل را می بینیم همین نیاز به تولید محتواست.

دور تسلسل باطل

ما شاید هیچ وقت نتوانیم به قول خرید نکردن مان از فروشگاه های بزرگ عمل کنیم، چون خودمان ساختیمش و از خرید از آن ها لذت می بریم. چون اساس به این جور خرید عادت کرده ایم. ما به قاب تلویزیون عادت کرده ایم. به هیجان دیدن چند سوژه عجیب، دردآور، غصه دار و مجنون از این قاب، ما نمی توانیم از چرخه های اجتماعی امروزی جا بمانیم. لزوم حضور و دیده شدن در این چرخه های مجازی، تولید محتوا و تشخیص محتوای پرمخاطب است. همه چیز شبیه چرخه ای است که از خود ما شروع می شود. احسان علیخانی و ماه عسل نیز بخشی از خود ما هستند که ناچار سالی یک بار به ما بر می گردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شمادست ازسرماه عسل برنمیدارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگه خب
        بذارین این دختر خانوما به برنامه (مجری)مورد علاقه شون نگاه کنن و عبرت و درس بگیرن و تو زندگی ایندشون بکار بگیرن.
        نویسنده محترم شما دارین با احساسات نسل اینده بازی میکنین و اونارو مسخره میکنین.
        کاری نکنین عقده ای تر بار بیان و بلای جان آقایون که احتمالا در آینده همسر این نوجوانان خواهند بود بشوند.
        حداقلش اینه که حجم ترافیک اینترنت در ساعت پخش این برنامه مدرن کمتر میشه

    • بدون نام

      به شما چه که ماه عسل چجوریه
      شماهایی که خوشتون نمیاد و دوست ندارید نگاه نکنید .....

    • الی

      اینکه پیداست شما دست از سر ماه عسل بر نمی دارین واقعا داره خز میشه ، نیازمندان به جلب توجه هم بلدند خوب کارشون رو انجام بدن یکی شونم خانوم نویسنده ، باشه بابا شما روشن فکر ما کوته فکر ، فهمیدیم متفاوتی !!!!!!!

    • احمد

      ماه عسل پلی بین مردم و دولت مردان است اگر ما مردم از میهمانان برنامه حمایت کنیم صدای خود را به مسئولین میرسانیم و تمام قصه ها و روایت ها از بطن جامعه خودمان است علیخانی این میهمانان را از جامعه و کشور دیگری نمی اورد که بگوییم این ها مشکل و دغدغه ما نیست اینها باید نشان داده شود و این برنامه خیلی بهتر از برنامه های خنثی هست

    • کیمیا

      واقعا ایرانی ها موجودات عجیبی هستند، درسته موضوع ماه عسل غم و اندوه البته همه برنامه ها نیز اینگونه نیست ولی از همین اندوه هم می توان درس گرفت
      زندگی یعنی غم اندوه، شادی...........
      اگه برنامه بدی بود که میتونیم نگاهش نکنیم آقای محترم این عادت نیست
      این برگی از زندگی ما ادماس
      پس لطفا با خودمون روراست باشیم و بی انصافی نکنیم
      دوما اگه علیخانی اینقد حقوق میگیره، حتما لیاقتشو داره
      وقتی کسی میتونه این همه عادمو بکشونه پای شبکه 3...........

    • hamid

      ما نمی توانیم از چرخه های اجتماعی امروزی جا بمانیم. لزوم حضور و دیده شدن در این چرخه های مجازی، تولید محتوا و تشخیص محتوای پرمخاطب است

    • علیرضا

      بس نیس اینقدر نیمه خالی لیوان رو دیدن!
      من که از ماه عسل چیزهایی بدی ندیدم!

    • بی نام

      یه جوری میگین از ساعت های نزدیک افطار سوء استفاده میکنن که انگار اگه ماه عسل نباشه تلویزیون یه برنامه خیلی خیلی جالب یا یه فیلم خیلی طنز برای ملت میذاره نه این خبرا نیست اگه اینقدر در تلاشید ماه عسلو نابود کنید باید به فکر کسایی که عاشق ماه عسلن هم باشین ما سالهاست که قبل از افطار با ماه عسل سرگرم میشیم پس حق ندارید اینهمه از ماه عسل بد بگید اونا خیلی زحمت میکشن تا این برنامه رو آنتن بره یکم قدر شناس باشیم

    • بدون نام

      جمع کن بابا...این شماهایین که برداشتتون اینه که از دیدن بدبختی مردم لذت میبرین بس که با اخلاق تشریف دارین!

      این برنامه قصه تعریف میکنه و این قصه یه جاییش حالتو خوب میکنه یه جاییش حالتو بد!خاصیت داستان همینه...

      چه روزایی که توهمین برنامه امسال کلی خندیدیم با قصه بعضیا و چه روزی مثل غواص شهید از شدت تاثیرگذاری و احترام برای اون بزرگواران چشامون خیس شده...

      میگن کسی که خودش زده بخواب نمیشه بیدار کرد. ..این که شماها جز سیاه نمایی چیزی بلد نیستین و چیزی به اسم انسانیت و اخلاق تو دایره واژگانتون وجود نداره مربوط به خودتونه ولی این که اظهار فضل کنین راحع به بقیه که من .میدونم ولی شما نمیدونی ینی پاتونو از گلیمتون دراز تر ردین!

      خوبه والا هر کی از جاش بلند شده برا اظهار وجود یه چرتی مینویسه و سایتی دم دستی ای مثه شما منتشر...اصن کی هست این خانوم؟؟؟

    • بدون نام

      حقیقتا نویسنده ی این مطلب باید از خود خجالت بکشد،نمردیم ومعنای نقد را هم فمیدیم!برنامه ای را که در طول چند سال شاید میلیونها نفر بعضی از زیباترین لحظاتشان را بادیدن بعضی از قسمتهای آن گذرانده اند در یک چشم بهم زدن تاجایی که میتوانست لگدمال کرد ورفت!همه مخصوصا این اواخر به اجرای احسان علی خانی ایراد دارند وهرکسی به نوعی به یک یاچند قسمت از این برنامه حتما معترض بوده است،اما اینکه شخص چشمان خودرا ببندد وهر چه توان دارد برای کوبیدن یک برنامه که به هر علت محبوب بسیاری بوده است بگوید دیگر نهایت بی انصافیست.مزید اطلاع این خانم مثلا منتقد ما (دقیقا ما!)ازهمان تماشاگران عوامی هستیم که ایشان ذکر کرده اند وبا دیدن خیلی از قسمت های این برنامه نه تنها خوشحال نبوده ایم که مثل آنها بدبخت نبوده ایم بلکه بسیار مغرور ومفتخر بوده ایم از آنکه چنان اشخاصی که حتی در سخت ترین شرایط منش انسانی را ازدست نمیدهند(مثل بسیاری از ما)هنوز روی این زمین خاکی وجود دارند واز آن بالاتر جزو هموطنان ماهستند.

    • ساینا

      نمی شه شما دست از سر ماه عسل بردارید ما دست بردار نیستیم.

    • بدون نام

      من موندم که شمایی که این قدر از اینکه ماه عسل بدبختیای مردم و نشون میده بیزارید ( که البتو این طور نیست ) و اون رو از چپ و راس نقد می کنید برین برنامه ی جشن رمضان رو نقد کنید اونکه خییییلی وضعش وخیم تره !!!! البته اگه واقعا نقدتون در مورد محتواشه

    • علیرضا

      من حقیقتا از ماه عسل خوشم نمیاد ولی تا حالا تلاش نکردم نظر خودم رو به مردم تلقین کنم! من در مورد نویسنده های این سایت چیزی نمیدونم ول تا حالا چند بار انتقاد های تند ازشون دیدم که یکیش هم انتقاد از محمدحسین میثاقی بود! امیدوارم اگه سایت مدیریتی داره سریع از اینجور تاپیک ها جلوگیری کنه وگرنه نظر مردم نسبت بهشون عوض میشه

    • بدون نام

      چقد مزخرف شدید
      مجله زرد

    • بدون نام

      واااااای....چه متن چرت و مزخرفی .وقتی میخوندمش فقط داشتم تحملش میکردم....افتضاح بود...رسما چیزای بی ربطو زور زده بود به هم مربوط کنه و میخاسته بگه آقا من خیلی نویسنده امااااا .... نویسندگی و نقدت افتضاحه، برو یه شغل دیگه واسه خودت پیدا کن.

    • yasin

      واقعا متاسفم برای مجله ای که اینقدر با غرض ورزی مطالبی رو منتشر میکنه که فقط به خاطر دوست نداشتن سلیقه ای خودش نسبت به یه برنامه س...واینجوری هوادارا رو اذیت می کنه...واقعا متاسفم...من که تا حالا مجلتون رو دنبال میکردم و گاهی مطالبتون رو دوست داشتم...ولی دیگه اصلا دنبالتون نمیکنم ویه مجله ی مزخرف برای من هستین...اینهمه هجمه ی توهین برای حسادت به یه برنامه؟؟؟مسخرس
      خب دوست ندارین نگاه نکنین...چه خبره هرروز یه مطلب علیه ماه عسل و اقای علیخانی منتشر میکنین؟؟که چی بشه؟؟چیو میخواین ثابت کنین؟؟؟
      اینجوری به خودتون اسیب میزنین...چون هرروز مخاطبتون وطرفداراتون کم میشن...
      از ما گفتن بود....با اینکه میدونم احتمالامنتشر نمیکنین...مثل نظرای قبلی....

    • علی

      نویسنده ی این مطالب از شدت حرص و عقده و حسادت در حال انفجاره که این اراجیف رو بهم بافته برو و برنامه ی ماه عسل رو نبین و در خلوت خودت بممممممممممممیییییییییر

    • بیننده

      تورو خدا بس کنین.دوست ندارین نبینین.هربی عرضه ای که زرنگی نداره از جوانهای پرتلاش بد میگه...........

    • مزگان

      به شما چه مگر از جیب شما پول بهش میدن

    • رها

      سلام.

      واقعأ خجالت داره اینطورنوشتن بی انصافانه.

      بابا این همه موضوعو سوژه چرادست ارسر ماه عسل برنمیدارید؟؟؟

      اگه شماها با اینکاراتون باعث نشدید که سال دیگه ماه عسل با اجرای علیخانی ومهمونایی ازجنس خودمامردم پخش بشه.
      بابا ماجوونافقط حرف و نصیحت چارتا حاج اقا تو کتمون نمیره...بایدکسایی که کاری کردن ودستی گرفتن والآن حال دلشون خوبه بیان ازخودشون بگن تا مام نگیم کارای خوبوباید حاج آقاها انجام بدن وبس.
      ماباید ببینیم شرایط همدیگروتااگه نیازه دستی بگیریم یا کسی دستمون روبگیره.


      بس کنید.به خدامافقط به خنده نیازنداریم.خوب اگه خنده میخوای پاشو برو خندهوانه!!!! بابا باید واقعیتودید بخدا...

      خواهشأ انگشت اشاره سوژه هاتونو،قلمتون روازسمت ماه عسل وعواملو مهموناش بردارید.

    • هادی

      این ماه عسل اشک تمساح داره در میاره

    • مجید لواسانی

      میتونی از کنترل تلوزیون استفاده کنی.
      یعنی بزنی اون ور.

    • ليلا

      اميدوارم از كامنت هاي ملت و مثبت و منفي اش هم نويسنده درس عبرت گرفته باشه هم بقيه كسايي كه بدجور دارن ماه عسل رو مي كوبن فقط همين
      يا حق

    • باران

      متاسفم برای نویسنده این مطلب چه کینه ای فقط میخواستی ماه عسل رو بکوبی با اون ذهن سیاهت یا شایدم صدای وجدانت رو خفه کنی اصلا وجدان داری چرا از قصه ادمها میترسی من چقدر سر بعضی قسمت هاش امید میگرفتم .....

    • ناشناس

      متاسفم

    • ناشناس

      بابا چتونه این همه حجم از آروق روشنفکری درمورد ماه عسل این برنامه موفق وپرمخاطب داره حالمونو بهم میزنه کاش میفهمیدین حرفهای به ظاهر متفکرانتون جز باب طبع مخافان منتقدنما باب طبع هیچ کسی نیس خداروشکر که اکثرمردم ماانقدر شعور وهوش اجتماعی دارن که بفهمن ماه عسل تنهایه دریچه ی کوچکه واسه بیان مشکلات ؟مسائل کشور که انقدرفراگیر وشایعه که حتی برای حل اونها ماه عسل دیده نمیشه گاهی برای التیام یه زخم باید دردای زیادی روتحمل کرد این بی انصافیه که بگیم ماه عسل تنها بیان تلخیهاس ما شیرین ترین لحظه هامونو باتلویزیون کنار ماه عسل داشتیم کاش به جای تز روشنفکری وبستن چشمهامون روی حقایق کمی درد ومشکلات ادمهارومیدیدیم که همین برنامه باعث حل خیلیهاش شده به خودتون بیاین واز حسادت وجبهه گیری دست بردارین

    • حسین

      یک جوری میگی سو استفاده میکنه که انگار کانالهای دیگه چی داره پخش میکنه ؟! یکبار امتحان کن موقع پخش ماه عسل ببین کانالهای دیگه چی دارن پخش میکنن ؟؟

    • محمد علی

      خخخخخ باشه شما راست میگین ماه عسل بد ماه عسل اخی ماه عسل جیززززززززز
      ولی بدونید ماه عسل ماه عسله برای خیلیااااا از جمله من و خانوادم و چندین ساله از وقتی ماه عسل هست به برنامه دیگه ای نگاه نمیکنیم!
      ترجیح میدم بغض کنم از گریه تا بی دلیل بخندم...
      کسی هم که قدرت تمیز و درک داشته باشه حق رو از نا حق تشخیص میده بدون شک!
      پس خدا یار و یاورشون دوسشون داریم به امید ماه عسل سال های اتی...
      دوست داریم داداش احسان

    • ریحان

      مشکل این متن این بودکه بالاش اسم نویسنده ی خانوم رو نوشته بود !!
      یه سری قبل از متن رو بخونن تا دیدن نویسنده اش خانومه اومدن به انتقاد و فحاشی!!
      من به شخصه از نویسنده ی این متن عذر میخوام!!
      هنوزم یه سری بی شعور تو جامعه وحود داره که نمیتونن خانوم ها رو تو هیچ سمت و مقامی ببینن!!
      اتفاقا متن شما هم عادلانه بود هم منصفانه!!
      چون هم توش انتقاد بود هم تعریف

    • م م م

      کاملا درسته !!
      من به از محتوای برنامه و نوع اجرای علیخانی خوشم نمییاد!!
      ولی بازم برنامشو میبینم!!
      انگار یه حسی شبیه کنجکاوی نمیزاره که نبینم !!

    • سپید

      حرفای شما کاملا درسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج