adexo3
۴۲۷۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

کاش "سیزده ۵۹" هم مثل فیلم‌های دیگرم اکران نمی‌شد

"سیزده ۵۹" و سامان سالور

کارگردان فیلم سینمایی "سیزده ۵۹" با گلایه از شرایط نامطلوب اکران این فیلم که در ژانر دفاع مقدس تهیه شده عنوان کرد، با توجه به این فضای ناعادلانه کاش این فیلم نیز مانند کارهای قبلی‌اش به نمایش در نمی‌آمد.

"سیزده ۵۹" چهارمین فیلم سامان سالور است که به تازگی روی پرده رفته است. این فیلم قرار بود دو هفته پیش اکران عمومی شود اما به دلایلی با نگه داشتن کف فروش "پایان‌نامه" در گروه سینمایی استقلال، اکران آن به تعویق افتاد. به همین دلیل با توجه به شرایط پیش آمده برای اکران عمومی فیلم سالور ترجیح می‌دهد تا بهتر نشدن این وضعیت درباره فیلم صحبت نکند. در این گفتگو وی درباره وضعیت اکران فیلم تازه‌اش صحبت کرده است.

*گویا تصمیم گرفتید درباره فیلم صحبت نکنید؟
- سامان سالور کارگردان "سیزده 59": بله. تا شرایط اکران فیلم عادلانه نشود نمی‌خواهم صحبت کنم و روزه سکوت می‌گیرم.

* ادامه اکران فیلم قبلی باعث شد شما زمان نمایش مناسب فیلم را از دست بدهید.
- فیلمی قبل از فیلم ما در این گروه سینمایی اکران شده بود که با شرایط ویژه ساخته شده و حمایت می‌شود. اگر جشنواره فجر را متر و معیار قرار دهیم فکر می‌کنم مخاطب، منتقدان و حتی هنرمندان واکنش خود را در سالن نمایش به این فیلم نشان دادند. اصرار به ادامه اکران این فیلم یک نوع خودشیفتگی است.

دو هفته بود که اکران این فیلم به دلیل پایین آمدن کف فروش باید به پایان می‌رسید، اما با تخلف آن را در سرگروه نگه داشتند و باعث شدند ما دو روز تعطیلی مبعث رسول اکرم (ص) را از دست بدهیم.

پرویز پرستویی در نمایی از "سیزده 59"

"سیزده 59" و سامان سالور

* در حال حاضر چند سالن سینمایی در اختیار دارید؟

- در حال حاضر ۹ سالن سینمایی داریم که دو سالن به صورت تک سانس فیلم را به نمایش گذاشتند و این سالن‌ها نیز از پراکندگی خوبی در سطح تهران برخوردار نیستند. به طوری‌که ما در بعضی از مناطق حتی هیچ سالنی نداریم. فقط روی فروش چهار سالن می‌توانیم حساب کنیم. سالن‌های اصلی در اختیار فیلم "پایان‌نامه" است. متاسفانه این بی‌قانونی در روز روشن اتفاق می‌افتد. به قول آقای نوروزبیگی نمی‌دانیم شکایتمان را باید به کجا ببریم.

* هفته پایان اکران "سیزده ۵۹" نیز با ماه رمضان روبرو شود و این موضوع به فروش فیلم صدمه می‌زند.
- بله، درست است در اصل یک هفته را نیز به این شکل از دست می‌دهیم. من در روزهای تعطیل مبعث در خیابان بودم اما احساس کردم گویا این فیلم هنوز اکران نشده است. فیلم "سیزده 59" از درد و زخم حرف می‌زند. اگر خاطرتان باشد این فیلم با اینکه در اولین روزهای جشنواره فجر به نمایش گذاشته شد، اما رتبه بالایی بین مخاطبین به دست آورد.

نباید فیلمی که از درد و رنج حرف می‌زند و در میان مردم محبوبیت دارد را سر برید. اما دوستان دیگر بدانند امروز نوبت فیلم ما است قطعا در آینده نوبت فیلم‌های دیگر هم می‌شود.

در این شرایط ما می‌گوییم سینمای ایران مافیا ندارد. بعد از پشت سر گذاشتن روزهای اخیر، حالا دیگر معتقدم سینمای ما مافیای وحشتناکی دارد که استخوان‌های شما را خرد می‌کند. قرار بر این است شرایطی فراهم کنند که فیلمی بفروشد و فیلم دیگر حتی دیده نشود. البته من در بخش مادی این فیلم ذی نفع نیستم و فقط آقای پرستویی و نوروزبیگی سرمایه‌گذار فیلم هستند. اما درد من از این است که می‌خواهند برخی فیلمسازها و فیلم‌ها دیده نشوند.

* پس معتقدید جریانی وجود دارد که نمی‌خواهد فیلم شما دیده شود؟
- ترکیب بازیگران من استاد جمشید مشایخی، پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، مهران احمدی، صابر ابر، دریا آشوری و.... است، حتی عوامل پشت دوربین همه از حرفه‌ای‌های سینما هستند و شان و جایگاه خاص دارند. اما با وجود این ترکیب گویا می‌خواهند این فیلم دیده نشود.

فیلم‌های قبلی من در سراسر دنیا به نمایش عمومی در آمده است. اما معتقدم مخاطب ایرانی با هوش‌ترین مخاطب است. ای کاش این فیلم هم مانند سه فیلم قبلی من اکران نمی‌شد. سیاستی از ابتدای امسال در پیش گرفته شده که از اینگونه فیلم‌ها حمایت نشود.

* وضعیت تبلیغات فیلم "سیزده ۵۹" چگونه است؟
- ما نصب بیلبوردها را در شهر شروع کردیم و تیزرهایمان نیز از تلویزیون پخش می‌شود. اما چه فایده وقتی سینمایی نداریم که مخاطبین برای دیدن فیلم بروند. هفته اول اکران عمومی هر فیلمی بسیار اهمیت دارد زیرا این تبلیغ دهان به دهان است که می‌تواند به فروش فیلم‌ها کمک کند. اما با تعداد سالن‌هایی که در اختیار داریم هفته اول خوبی را شروع نکردیم. متاسفانه شورای صنفی نمایش نیز دراین ارتباط هیچ کمکی نمی‌کند.

تاکید می‌کنم من از حقوق مادی این فیلم هیچ سهمی ندارم. اگر آقای پرویز پرستویی نبود باور کنید ما همین هشت سینما را هم نداشتیم. بیشتر این سالن‌ها با ارتباطات ایشان قبول کردند فیلم را نمایش دهند. شاید اگر وی نبود فیلم اصلا اکران نمی‌شد. البته من معتقدم فیلم خوب با هفت سینما هم دیده می‌شود. اما باید جلوی این بی‌عدالتی‌ها را در پخش فیلم‌ها بگیریم.

اگر حتی تعداد سینماهای این فیلم زیاد شود باز هم دلیلی برای این بی‌قانونی وجود ندارد. زیرا ما آغاز خوبی نداشتیم. ما تلاش کردیم بر خلاف خود شیفتگی‌های مرسوم در سینمای امروز ایران یک فیلم ملودرام بسازیم تا با احترام به مخاطب حرف خود را بیان کنیم.

* جالب است فیلم شما اثری در ژانر دفاع مقدس و یک کار ارزشی محسب می‌شود اما باز هم شرایط اکران مناسبی ندارد.
- این واژه‌ها شعاری بیش نیست. فیلم "سیزده ۵۹" حرف خود را می‌زند. به همین دلیل من حرفی راجع به فیلم ندارم. این فیلم نشان می‌دهد که ما چه بودیم و قرار بود چه شویم و به کجا برسیم...این فیلم حرف سینه سوخته‌هایی را می‌زند که امروز در جامعه ما هستند. حالا با این فیلم که حرفی برای گفتن دارد اینگونه برخورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

"سیزده 59" و سامان سالور

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج