۱۰۴۸۱۷۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ارزان‌فروشی برند پرسپولیس با چراغ سبز وزارت

این روز‌ها پرسپولیسی‌ها با پرداخت حدود ۷۵ درصد طلب برانکو ایوانکوویچ تا حدود زیادی به ساحل آرامش رسیده‌اند، ولی این‌ها باعث نشده که بسیاری از مشکلاتی را که سرخ‌ها در مسیر درآمدزایی داشته‌اند، فراموش کنند.

روزنامه فرهیختگان: این روزها پرسپولیسی‌ها با پرداخت حدود ۷۵ درصد طلب برانکو ایوانکوویچ تا حدود زیادی به ساحل آرامش رسیده‌اند، ولی اینها باعث نشده که بسیاری از مشکلاتی را که سرخ‌ها در مسیر درآمدزایی داشته‌اند، فراموش کنند و همین موضوع به بحث اصلی هواداران پرسپولیس در فضای مجازی تبدیل و باعث شده حتی پیشکسوتان هم علیه یکدیگر موضع بگیرند، آن‌هم درحالی‌که این تیم باید از سود مالی حاصل از رسیدن به فینال آسیا خرسند باشد، اما مشکلات زیر و درشت که همگی به پول مربوط است، قرمزها را با بحران مواجه کرده است.

در این میان انگشت اتهام به‌سمت آتیه‌داده‌پرداز نشانه رفته و اغلب پیشکسوتان و هواداران سرخ بر این باورند که این قرارداد یک‌طرفه باعث شده دست‌وپای باشگاه برای درآمدزایی بسته باشد و در این شرایطی که تیم خطر سقوط و کسر امتیاز را تجربه می‌کرد هم شرکت کارگزار بدون درک دقیقی از شرایط این باشگاه به‌دنبال درآمدزایی و منافع شخصی‌اش بود و شایعه شد که پیشنهاد تمدید قرارداد آن هم با شرایط بسیار پیچیده را به مدیران باشگاه ارائه کرد که البته در بیانیه این شرکت تلویحا این مساله تکذیب شد.

ترک تشریفات با کدام دلیل؟

یکی از مواردی که در واگذاری برند پرسپولیس به شرکت آتیه‌داده‌پرداز رعایت نشد، برگزاری مزایده بود که این کار تخلفی آشکار به‌حساب می‌آید. هرچند در این بین وزارت ورزش برای حل این مشکل قانونی درخواست نامه ترک تشریفات را ارائه کرد و با تایید هیات ۳ نفره‌ای در وزارت ورزش با درخواست آتیه‌داده‌پرداز موافقت شد، اما درنهایت مشخص نشد که این نامه با کدام دلیل به برادران جلیلوند داده شد.

تنها درصورتی‌که امکان برگزاری مزایده وجود نداشته باشد یا اینکه الزامی به برگزاری مزایده دیده نشود، این نامه به شرکت خواهان حضور در مزایده داده می‌شود، اما باتوجه به اینکه در همان زمان شرکت‌های دیگری هم بودند که حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری به پرسپولیس بودند، عدم برگزاری مزایده شک و شبهات را درخصوص اتفاقات پشت‌پرده این قرارداد زیاد کرد که البته وزارت ورزش هیچ‌گاه پاسخ روشنی درباره این ابهام نداد.

استقلال را از پرسپولیس گرفتند!

مهم‌ترین اتفاقی که در قرارداد کارگزار با پرسپولیس افتاد و تماما به ضرر باشگاه تمام شد این بود که شرکت آتیه‌داده‌پرداز بسیاری از اختیارات باشگاه را از آن خودش کرد و چه‌بسا اگر الحاقیه جدید هم به این قرارداد اضافه نمی‌شد، عملا تمام موارد مربوط به باشگاه باید از فیلتر کارگزار عبور می‌کرد. کارگزار با دراختیار داشتن حساب‌های شبکه‌های مجازی باشگاه علاوه‌بر اینکه به دلخواه خودش و با فرمول‌هایی که بعضا مورد پسند هواداران و پیشکسوتان نیست، در بارگزاری اخبار هم اقدام می‌کند و این موضوع را یکی از کارمندان سابق باشگاه پرسپولیس نیز تایید کرده است.

به گواه این کارمند هر مطلبی که روابط‌عمومی یا مدیران باشگاه قصد داشتند در صفحات شخصی باشگاه قرار بدهند، حتما باید از فیلتر کارگزار عبور می‌کرد و همین موضوع استقلال را از باشگاه گرفت. ضمن اینکه برای دریافت تبلیغات در شبکه‌های مجازی باشگاه هم هیچ فرمول و مبلغ خاصی پیش‌بینی نشده و درواقع این کارگزار است که مبلغ تبلیغات را برای افراد مختلف مشخص می‌کند.

الحاقیه جدید فشاری برای فعال شدن کارگزار

اینکه مدیران پرسپولیس در اردیبهشت‌ماه قرارداد جدید با کارگزار را در بوق و کرنا و از یک توافق بزرگ صحبت کردند، موضوعی است که با مرور بندهای این قرارداد متوجه می‌شویم تنها یک تبلیغ بوده است.

درست است که در این الحاقیه جدید برای کارگزار شروط مالی گذاشته شده است، اما این موضوع در قرارداد اولیه آتیه‌داده‌پرداز با پرسپولیس هم وجود داشت و اگر فعالیت آن روزهای کارگزار هم مثل امروز بود، آنها می‌توانستند همین مبلغ کف و حتی بسیار بیشتر از این را در اختیار باشگاه قرار دهند.

یکی از مسئولان سابق باشگاه در این‌خصوص به «فرهیختگان» گفت: «این الحاقیه جدید در اصل اتفاقی بود که کارگزار را درخصوص قرارداد با پرسپولیس جدی‌تر کند و آنها اقدام همه‌جانبه را برای درآمدزایی از برند باشگاه آغاز کنند. درواقع این پولی که به باشگاه تزریق می‌شود، همان درآمدهایی است که از برند پرسپولیس صورت می‌گیرد و شرکت کارگزار را هم ازلحاظ مالی تامین می‌کند. هرچند از این موضوع هم نباید گذشت که برند پرسپولیس به فعالیت‌های اقتصادی این شرکت کمک ویژه‌ای کرده و آنها را در بورس نیز دچار تغییر و تحول کرده است!»

استفاده از برند پرسپولیس بدون هزینه!

یکی از مواردی که در اقدامات اخیر کارگزار عجیب توی ذوق می‌زند و سر پرسپولیس در آن بدون کلاه مانده، استفاده‌های شخصی است که از برند پرسپولیس می‌شود و در اصل کارگزار طوری قرارداد بسته که اگر از نام این باشگاه بزرگ و هواداران میلیونی‌اش برای تبلیغات شرکت خود و محیط‌های ورزشی که در اختیار دارد استفاده کند، هیچ هزینه‌ای شامل حال‌شان نشود. با این اوصاف این شرکت کارگزار پرسپولیس نیست و درواقع برند این باشگاه را برای مدت ۲ فصل به اختیار خود درآورده است و عجیب‌تر اینکه مدیران باشگاه با آن‌همه بررسی و مشورت‌های مختلفی که برای امضای قرارداد جدید با کارگزار انجام دادند، بازهم در بسیاری از موارد تمام ابعاد قرارداد را موردتوجه قرار نداده‌اند و با بررسی کامل این قرارداد و اتفاقات چندماه اخیر به‌راحتی می‌توان متوجه شد که آنها هنگام بستن این قرارداد اصلا دل‌شان برای پرسپولیس و هوادارانش نسوخته است.

مصاحبه ممنوع

کارگزار برای اینکه از قرارداد با پرسپولیس آسیب نبیند و مشکلی برایش در کارهای اقتصادی که انجام می‌دهد ایجاد نشود، حتی برای مصاحبه مدیران، بازیکنان و اعضای کادرفنی این باشگاه هم تعیین‌تکلیف کرده و حتی جرایمی را برای صحبت‌هایی که به وجهه شرکت لطمه بزند نیز درنظر گرفته است.

در این خصوص عنوان شده هرگونه صحبت درخصوص بدقولی پرداخت کارگزار به پرسپولیس یا اعتراض بازیکنان به عدم دریافت پول جرایمی دارد که از حساب باشگاه کسر می‌شود. جالب‌تر اینجاست که این جرایم جدول یا کف و سقفی ندارد و با نظر کارگزار اعمال می‌شود. در این شرایط کارگزار هرگونه کسری پرداخت را می‌تواند به جرایمی که برای باشگاه درنظر گرفته ربط بدهد و هیچ اعتراضی هم نباید متوجه آنها شود که البته قبلا دباره برخی اسپانسرهای باشگاه‌ها نیز این مساله وجود داشت و باشگاه‌ها درحال عادت به این روند هستند!

در این بین بازیکنانی که علیه کارگزار صحبت کنند نیز باید به کمیته انضباطی باشگاه دعوت شده و علاوه‌بر ارائه توضیحات، با جرایم مالی نیز مواجه شوند. اما جالب است که کارگزار در این بخش هم ورود کرده و مطابق قراردادی که با باشگاه دارد، باید در این جلسات کمیته انضباطی یک نماینده داشته باشد که حق رای دارد، درحالی‌که باتوجه به داشتن اهرم جریمه در قرارداد نیازی به انجام این کار نبوده و باشگاه می‌توانست در این خصوص مستقل عمل کند.

درآمد یک نیم‌فصل منهای 15 میلیارد

موضوعی که در زمان عقد قرارداد با کارگزار توسط مدیران پرسپولیس روی آن تاکید می‌شد، موضوع مبلغ این قرارداد بود که برای هر فصل مبلغی حدود ۱۱۰ میلیار درآمد حداقلی درنظر گرفته شده بود، اما در این بین هیچ‌کس سوال نکرد که قرارداد یک نیم‌فصل که پیش از امضای الحاقیه جدید با آتیه‌داده‌پرداز سپری شده بود، چه می‌شود؟

در ابتدای عقد قرارداد پرسپولیس با کارگزار مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به‌عنوان قرض‌الحسنه در اختیار انصاری‌فرد قرار گرفت و قرار شد این مبلغ از درآمدهای آتی کسر شود، اما باتوجه به اینکه درآمدزایی کارگزار در مدت قرارداد نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم به گفته مدیران پرسپولیس و آتیه‌داده‌پرداز صفر بود، یعنی باشگاه در این نیم‌فصل درآمدش منهای ۱۵ میلیارد بوده است. کارگزار برای نیم‌فصل دوم با مبلغ پایه ۵۰ میلیارد تومان با پرسپولیسی‌ها قرارداد بسته و در فصل جدید نیز پرسپولیس باید حداقل ۱۱۰ میلیارد از کارگزار دریافت کند.

آتیه بی‌نصیب از پاداش آسیا و تبلیغات محیطی

این روزها یکی از بحث‌های داغی که بین هواداران پرسپولیس در جریان است مربوط به این است که کدام درآمدزایی‌ها شامل حال قرارداد کارگزار با باشگاه می‌شود و کدام‌شان برای باشگاه است و مربوط به برند پرسپولیس نمی‌شود.

در این خصوص یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس به «فرهیختگان» گفت: «تمام مواردی که به برند باشگاه مربوط می‌شود شامل حال کارگزار نیز می‌شود که البته به‌صورت پلکانی است و جداول آن پیش‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. در این روزها صحبت‌های زیادی شنیده می‌شود که کارگزار در پاداش آسیایی پرسپولیس هم شریک است، اما این موضوع صحت ندارد و تبلیغات محیطی که از سازمان لیگ به باشگاه می‌رسد، درآمدهای آکادمی فوتبال، درآمدهای ناشی‌از بلیت‌فروشی، دانشگاه و درآمدهایی که از پول آموزش و رشد به پرسپولیس می‌رسد، هیچ ارتباطی به کارگزار ندارد.»

او ادامه داد: «تنها تبلیغاتی که از صفحات مجازی و سایت باشگاه، فروش پیراهن پرسپولیس و اسپانسرهای روی پیراهن به‌دست می‌آید، شامل حال کارگزار می‌شود و حتی درآمدهایی که ما از ۲ اپراتور تلفن همراه کشور داشته‌ایم نیز شامل حال آتیه‌داده‌پرداز نمی‌شود، چراکه برای سال‌های قبل از امضای قرارداد با آنها بوده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج