۱۰۹۱۱۰۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

قطعا در دیدار‌های پیش‌رو داور زن قضاوت می‌کند

ورزش زنان ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد یک اتفاق مثبت و امیدوارکننده بود؛ اتفاقی که آن‌قدر مهم بود که تمام رسانه‌های خبری به آن پرداختند.

روزنامه شرق: ورزش زنان ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد یک اتفاق مثبت و امیدوارکننده بود؛ اتفاقی که آن‌قدر مهم بود که تمام رسانه‌های خبری به آن پرداختند. خبر مربوط به قضاوت یک زن در فینال جام حذفی مسابقات تنیس مردان بود. اقدامی بی‌سابقه که تابه‌حال هیچ‌یک از داوران زن تنیس‌باز ایرانی نتوانسته بودند آن را انجام بدهند. داوری این دیدار مهم بر عهده کسی نبود جز الهه ربیعی. بانوی جوانی که به‌تازگی در بین مدعیان این رشته قد علم کرده و هدفش فراتر از قضاوت رویدادهای داخلی است.

او دیدار تیم‌های آکادمی تنیس هرمزگان و توسعه امین داور (الف) را قضاوت کرد. اگرچه فدراسیون تنیس پیش از این نیز در حرکتی پسندیده از بانوان به‌عنوان داوران خط در این حوزه استفاده کرده اما این برای نخستین بار بود که از داور صندلی زن برای رقابت‌های مردان استفاده کرد. فرزین ضیاآذری، دبیر فدراسیون تنیس، درباره اینکه چه شد داوری این بازی حساس را به یک داور زن سپردند، به «شرق» می‌گوید: «بدون اغراق باید گفت خانم ربیعی جزء داورانی هستند که در این چند وقت اخیر فوق تصور ما در زمین مسابقه ظاهر شدند. ایشان رقابت‌های جام حذفی زنان را ۱۱ روز پیاپی و بدون هیچ اشتباهی داوری کردند و کارنامه موفقی از خود به جا گذاشتند.

بعد از آن مسابقات بین‌المللی زیر ۱۸ سال (ITF JUNIOR) دختران و پسران در کیش آغاز شد و در آنجا هم توانستند با تسلط کامل این بازی‌ها را قضاوت کنند و داور صندلی باشند. در نهایت به جام حذفی تنیس مردان رسیدیم و شرایطی به وجود آمد که از ایشان استفاده کردیم. به دلیل اینکه دو نفر از داورانمان را به‌ خاطر رقابت‌های تنیس ساحلی از دست داده بودیم، تنها خانم ربیعی را داشتیم که جایگزین کنیم. از آنجا که توانایی‌های این خانم در دو رویداد قبلی برای همه مسجل شده بود، برای قضاوت در جام حذفی مردان هم دعوت شدند. ایشان داوری‌هایشان را انجام دادند تا اینکه تا روز فینال در جمع سه داور برتر مسابقات قرار گرفتند. در نهایت با تصمیمی که فدراسیون با سرداور مسابقات گرفت به این نتیجه رسیدیم که الهه ربیعی را به‌عنوان داور صندلی فینال انتخاب کنیم.

انتخابی که بدون شک باید گفت حق این زن بود. ربیعی در واقع مزد ۳۰ روز داوری پشت سر هم و بدون نقص خود را گرفت». داوری ربیعی در فینال جام حذفی مردان اگرچه بازتاب زیادی را در جامعه و ورزش کشور پیدا کرد اما مثل همیشه برخی‌ها در مخالفت با حضور زنان در عرصه‌های مختلف دست به انتقادهای غیرمنصفانه زدند. درباره الهه گفته شده که مسئولان فدراسیون تنیس با این حرکت درصدد این بودند که دست به کاری نمایشی بزنند. دبیر فدراسیون تنیس ادامه می‌دهد: «متأسفانه برخی انتقادها حرفه‌ای نیست. دیداری که خانم ربیعی در فینال قضاوت کرد، بین امید سوری و یک بازیکن سوریه‌ای بود که در لیگ آلمان بازی می‌کند. این بازی به ‌لحاظ کیفیت واقعا سطح بالایی داشت. سرعت توپ در این بازی به ‌قدری بالا بود که ربیعی حتی بدون دو درصد اشتباه کار را جلو برد.

مگر می‌شود ما حساسیت و اعتبار چنین مسابقه‌ای را برای کاری نمادین و نمایشی زیر سؤال ببریم. ما اصلا به چنین کاری نیاز نداریم، آن هم در دیداری که قرار است نتیجه جام حذفی در آن مشخص شود و تیم‌های مدعی در آن حضور دارند. اینجا دیگر جای آزمون و خطا نیست». فدراسیون تنیس به دنبال این است تا الهه ربیعی را به‌ همراه بهناز تعبدی که از دیگر داوران مطرح زن این رشته است برای ارتقای سطح هر‌چه بیشتر در آزمون‌های بین‌المللی شرکت دهد. ضیا‌آذری توضیح می‌دهد: «متأسفانه داوران زن تنیس ایرانی نتوانسته‌اند به اندازه مردان رشد و پیشرفت داشته باشند. ما می‌خواهیم شرایط به‌گونه‌ای باشد که فرصتی برای این زنان فراهم شود تا آنها هم قضاوت در میادین بین‌المللی را تجربه کنند. این دو داور زن ما درحال‌حاضر بالاترین مدرک داوری (درجه و ملی) را در کشور دارند.

به ‌محض اینکه فدراسیون جهانی تنیس اولین دوره داوری بین‌المللی را برگزار کند، آنها را اعزام خواهیم کرد تا نشان سفید را در سرداوری و داور صندلی بگیرند. درحال‌حاضر اسامی ۶۰۰ داور زن تنیس در فدراسیون به ثبت رسیده اما از این تعداد تنها ۲۰۰ نفر هستند که فعالیت مستمر دارند. امیدواریم حضور الهه ربیعی در مسابقات مردان انگیزه‌ای شده باشد تا بتوانیم هرچه بیشتر از این ظرفیت بهره ببریم. ما قطعا در رویدادهای پیش‌روی مردان از داوران زن استفاده خواهیم کرد اما نباید فراموش کنیم برای اینکه بتوانیم این جمعیت را حفظ کنیم و به دنبال دانش‌افزایی آنها باشیم باید حتما میزبان رویدادهای بین‌المللی باشیم؛ مثلا ما اگر بخواهیم این زنان را به کشوری مثل ترکیه بفرستیم که آنجا داوری کنند، متقابلا باید این شرایط در کشور خودمان هم مهیا باشد. در‌حال‌حاضر ما در‌خواست شش رویداد بین‌المللی زیر ۱۸ سال را به فدراسیون جهانی دادیم که ان‌شاءالله در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج