۱۱۱۵۹۹۴
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

ماجرا‌های استقلال با حریف سبزپوش اصفهانی

استقلال و ذوب‌آهن مربی و بازیکنان مشترک فراوانی نیز داشته‌اند، ولی خاطرات مشترک آن‌ها جذاب‌تر است که به مهترین موارد اشاره می‌کنیم.

خبرورزشی: استقلال که همچنان سرمست از نتایج خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان و صعود به مراحل حذفی این مسابقات است، پیش از برگزاری دربی پایتخت باید به مصاف ذوب‌آهن اصفهان برود. حریفی که سابقه رویارویی‌هایش با آبی‌پوشان تهرانی به بالغ بر ۴۵ سال می‌رسد و طی این زمان اتفاقات بسیار زیادی در جریان دوئل های دو تیم رخ داده است.

استقلال و ذوب‌آهن مربی و بازیکنان مشترک فراوانی نیز داشته‌اند ولی خاطرات مشترک آنها جذاب‌تر تلقی می‌شود. به بهانه تقابل مجدد این دو تیم بد نیست ماجراها و اتفاقات مهمی که طی سالیان گذشته در جریان بازی‌های آنها رخ داده را به صورت گذرا همراه با یکدیگر مرور کنیم. بدون شک با این کار خاطرات فراوانی هم در ذهن شما عزیزان از تقابل استقلال و ذوب‌آهن زنده خواهد شد.

پاگشای مدیر جدید

استقلال در فصل ۸۲ - ۸۱ شرایط بسیار ناپایداری داشت و تحولات فراوانی را چه در عرصه فنی و چه در بحث مدیریتی به چشم دید. ابتدا رولند کخ توسط علی فتح‌الله‌زاده برکنار شد و پس از آن هیئت مدیره وقت باشگاه ترجیح داد مدیرعامل را نیز عوض کند. فتح‌الله‌زاده کناره‌گیری کرد و محمد حسین قریب جانشین او شد. دقیقاً در همان روزی که مدیر عامل جدید آبی‌پوشان سر کارآمد، این تیم در اصفهان با ذوب‌آهن بازی داشت و توانست میزبان خود را مقتدرانه با سه گل شکست بدهد و در بهار ۸۲ به این شکل مدیر جدید را پاگشا کند. البته قریب بلافاصله پس از پایان آن فصل دست به یک خانه تکانی وسع زد و اصغر حاجیلو و امیر قلعه‌نویی را به جای منصور پورحیدری فقید و جواد زرینچه روی نیمکت قرار داد. قریب سه فصل متوالی مدیرعامل استقلال بود و طی دوران مدیریت او، آبی‌پوشان تهرانی برای اولین بار عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست آوردند و هرگز از رتبه سوم جدول پایین‌تر نرفتند.

جدال عبرت‌انگیز

ذوب‌آهن در فصل ۸۴ - ۸۳ هر دو مسابقه رفت و برگشت خود مقابل استقلال را در اصفهان و تهران با پیروزی پشت سر گذاشت و در نهایت هم رتبه دوم فصل را به دست آورد و یک پله بالاتر از آبی‌ها قرار گرفت. چند ماه قبل از آغاز آن فصل، امیر قلعه‌نویی اعلام کرد به فراز فاطمی نیاز ندارد و این مهاجم را از استقلال کنار گذاشت. فراز هم راهی ذوب‌آهن شد و اتفاقاً در مسابقه رفت توانست دروازه آبی‌ها را باز کند و شادی معناداری نیز انجام داد!

حکایت بازی برگشت اما کاملاً متفاوت بود. هر دو تیم در کورس قهرمانی قرار داشتند و در آخرین روزهای اسفند سال ۸۳ به میزبانی ورزشگاه آزادی مقابل همدیگر صف‌آرایی کردند. مسابقه‌ای فراموش‌نشدنی و البته تلخ برای استقلالی‌ها که با سه گل به سود ذوب‌آهن تمام شد.

رسول کربکندی سرمربی وقت ذوب‌آهن پس از پایان بازی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: به عنوان یک برادر بزرگ‌تر به آقای قلعه نویی توصیه می‌کنم فیلم این مسابقه را چند بار تماشا کند تا متوجه اشتباهات عجیب استقلال در خط دفاعی خود شود.

شادی فراموش‌نشدنی

بدون شک ذوب‌آهن نقش انکارناپذیری در قهرمانی استقلال در فصل ۸۸ - ۸۷ ایفا کرد. فصلی که تکلیف قهرمان آن به آخرین هفته مسابقات کشیده شد و روز هشتم اردیبهشت سال ۸۸ استقلال در حالی مهمان پیام مشهد شد که در آن سوی میدان، ذوب‌آهن برای قهرمانی فقط به یک مساوی مقابل فولاد در اهواز احتیاج داشت.

استقلال پیام را با یک گل شکست داد ولی اتفاق عجیب و غریب در خوزستان رخ داد. جایی که فولاد با مجید جلالی توانست سبزپوشان اصفهانی را شکست بدهد و همین ناکامی ذوب‌آهن باعث شد استقلالی‌ها با کاپ قهرمانی دور افتخار بزنند.

فصلی فراموش‌نشدنی که بدون شک شیرینی قهرمانی آن هرگز از کام هواداران استقلال نخواهد رفت و البته طرف‌داران ذوب‌آهن نیز برای همیشه حسرت قهرمان نشدن در آن فصل را خواهند داشت.

خارج شدن از بحران

علیرضا منصوریان در تابستان سال ۹۵ به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای ورزشی خود رسید و سرمربی استقلال شد ولی فصل ۹۶ - ۹۵ برای این مربی همراه با آبی‌پوشان نه تنها اصلاً خوب شروع نشد بلکه حالتی کابوس‌وار به خود گرفت.

مساوی ها و ناکامی‌های متوالی شرایط را به جایی رساند که خیلی‌ها فکر می‌کردند در صورت شکست استقلال مقابل پرسپولیس در تابستان همان سال ۹۵، منصوریان اخراج می‌شود ولی دربی پایتخت با تساوی خاتمه پیدا کرد و یک هفته پس از آن طلسم پیروز نشدن استقلال با سرمربی جدید خود مقابل ذوب‌آهن شکسته شد.

منصوریان اولین پیروزی رسمی خود را برابر ذوب آهن به دست آورد و با تکیه بر همان برتری ماندگار شد. استقلال در آن فصل ذوب‌آهن را اصفهان نیز شکست داد.

البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که دوران سرمربیگری منصوریان در استقلال، شهریور ماه سال ۹۶ و پس از تساوی مقابل همین ذوب‌آهن در ورزشگاه آزادی خاتمه پیدا کرد و این مربی در شبی که کنفرانس مطبوعاتی‌اش بالغ بر ۴۰ دقیقه به طول انجامید، کناره‌گیری کرد تا مهر اخراج پای کارنامه‌اش زده نشود.

نجات دهنده مرد ایتالیایی

ذوب‌آهن در فصل ۹۹ - ۹۸ نیز به نوعی کمک حال استقلال شد. آبی‌ها همراه با استراماچونی اصلاً فصل را خوب شروع نکرده بودند و در جدال مقابل پرسپولیس نیز مغلوب شدند تا سرمربی ایتالیایی این تیم روی لبه تیغ قرار بگیرد.

در چنین شرایطی استقلال مهر ماه سال ۹۸ و چند روز پس از شکست در دربی پایتخت راهی اصفهان شد تا مقابل ذوب‌آهن قرار بگیرد. تیمی که در آن مقطع اتفاقاً علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دید.

شرایط قبل از برگزاری مسابقه به گونه‌ای بود که بسیاری از هواداران استقلال و کارشناسان تأکید داشتند ناکامی مقابل میزبان اصفهانی به منزله پایان کار سرمربی خارجی آبی‌پوشان تهرانی خواهد بود ولی بازی در نهایت با تساوی دو بر دو خاتمه یافت (همان مسابقه‌ای که مرتضی تبریزی از شدت عصبانیت کلمن کنار نیمکت را شوت کرد) و استراماچونی ماندگار شد.

دقیقاً پس از همان مسابقه و ماندگاری سرمربی بود که پیروزی‌های متوالی استقلال آغاز شده و این تیم آذر ماه سال ۹۸ پس از مدت‌ها به صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر رسید.

اولین پیروزی در ورزشگاه خالی

و بالاخره می‌رسیم به زمستان سال ۹۸. در اسفند ماه آن سال بحث کرونا و شیوع آن داخل کشور فوق‌العاده جدی شد و پیش از آنکه پیکارهای لیگ برتر دچار تعویق چندماهه شود، مسابقات دو هفته در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار شد.

اولین مسابقه استقلال بدون حضور تماشاگران برابر همین ذوب‌آهن در استادیوم آزادی بود که در نهایت با برتری استقلالی‌ها با هدایت فرهاد مجیدی تمام شد.

حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۵ ماه، دوباره استقلال با فرهاد در ورزشگاه خالی آزادی باید از ذوب‌آهن پذیرایی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامی

      سرمست نتایج خوب ،به ادوحیل که رفت و برگشت باخت،الشرطه رو که ضعیف ترین تیم گروه بود ده نفره برد ،بازی برگشتم به سختی باپنالتی برد ،الاهلی که ضعیف ترین تیم این مسابقات بود الان تولیگ عربستان نهمه

    • بدون نام

      الدوحیل و الاهلی و الشرطه تو هر گروهی بودند بعنوان تیم اول صعود میکردن. گوا خخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج