اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۹۳۷۹۱
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

جنگ تاج و تخت بین احمدی‌نژاد‌های ۱۴۰۰

مديونيد اگر لحظه‌اي تصور كنيد دعوايي كه در فدراسيون فوتبال شروع شده به خاطر منافع ملي است.

روزنامه اعتماد: مديونيد اگر لحظه‌اي تصور كنيد دعوايي كه در فدراسيون فوتبال شروع شده به خاطر منافع ملي است. اين روزها دو گروه در مديريت كلان فوتبال روبروي هم قرار گرفته‌اند و همه تلاش‌شان اين است كه قدرت را قبضه كنند. اين متن هم نه در دفاع از اين دو طرف كه در دفاع از استقلال فدراسيون و عدم ورود نهادهاي سياسي و امنيتي به فوتبال نوشته مي‌شود.

امروز بازي‌گردان‌هاي اين صحنه‌آرايي خطرناك براي فوتبال مشخص هستند. شهاب‌الدين عزيزي‌خادم به عنوان رييس فدراسيون فوتبال به همراه كميته اخلاق فدراسيون در مقابل ۵ عضو هيات رييسه كه از پشتيباني نهادهاي بيروني برخوردارند. عزيزي‌خادم زماني كه به رياست فدراسيون رسيد تلاش كرد با تقسيم كردن مناصب بين اعضاي هيات‌رييسه از آنها حامياني جدي بسازد كه گويا موفق نشده است.

در ظاهر گفته شده ايميل فدراسيون به فيفا و ادعاي تاييد اساسنامه بدون نياز به مصوبه مجلس، حذف سرخابي‌ها از آسيا، قرارداد مشكوك كمك‌داور ويديويي، لو رفتن وويس مشاور حقوقي فدراسيون خطاب به رييس كميته انضباطي در پرونده اختلاف پيكان- سايپا در ليگ گذشته و بحث ارتباط رييس فدراسيون با رمال و كليدواژه «خوبان عالم» جزو دلايلي است كه باعث شده هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال تصميم بگيرد عزيزي‌خادم را بركنار كند اما داستان چيز ديگري است.

سرتيم مخالف عزيزي خادم در فدراسيون مهرداد سراجي است. يار غاري كه امروز تبديل به دشمن درجه يك شده. عزيزي خادم و مهرداد سراجي از چند سال پيش رفاقت داشتند و حتي در باشگاه سايپا باهم همكار بودند. اين دو با ائتلاف وارد فدراسيون فوتبال شدند. عزيزي‌خادم با وجود همه انتقادات، سراجي كه مديرعامل سايپا بود و هنوز هم هست را به سمت رييس كميته فوتسال منصوب كرد تا اينكه داستان پرونده پيكان- سايپا در فصل پيش رخ داد. در اين بازي سايپا معترض شد كه پيكان شش تعويض كرده و خواهان سه بر صفر شدن بازي شد. كميته انضباطي در ابتدا به سود نارنجي‌پوشان راي داد و سايپا كه در خطر سقوط قرار داشت تا حدي نجات يافت. كميته استيناف اما راي را برگرداند و سه امتياز از تيم مهرداد سراجي كم شد و در نهايت آنها به دسته پايين‌تر سقوط كردند. سراجي انتظار چنين چيزي را نداشت. او بعدا طي حركتي نمايشي پرونده را به CAS برد و آنجا هم نتيجه‌اي نگرفت. سايپا حالا با مديريت سراجي در ليگ آزادگان در جايگاه دوازدهم است! سراجي از كميته فوتسال بيرون آمد و جاي خودش را به احسان اصولي داد كه او هم حالا مخالف عزيزي خادم است.

دومين مخالف عزيزي‌خادم احسان اصولي عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال و رييس هيات فوتبال استان خراسان رضوي است. احسان اصولي يكي از آن بي‌ارتباط با فوتبال‌هايي است كه سر از فوتبال درآورده. در ماجراي دعواي مالكيت تيم شهر خودرو حميداوي مالك شهر خودرو در مورد ورود اصولي به فوتبال گفت: «او فراموش كرده كه تمام هيات‌هاي شهرستان را جمع كرديم و شما را به عنوان رييس هيات فوتبال استان انتخاب كرديم. از مردم مشهد و خراسان رضوي عذرخواهي مي‌كنم. تمام مردم به خاطر اين انتخاب بر گردن من حق دارند كه به او راي داده‌ام.» حميداوي در ادامه افزود: «ايشان اصلا از قوانين فوتبال آگاهي ندارد. ايشان در كجا مديريت فوتبال داشته كه امروز در اين سمت فعال است؟ او از شوراي شهر مشهد استفاده كرده و رييس هيات فوتبال خراسان رضوي شده و از آنجا نيز عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال شد. تقاضا دارم كه عقبه فوتبالي احسان اصولي را در بياوريد. به ايشان بگوييد كه قانون آفسايد را توضيح دهد. قسم مي‌خورم كه نمي‌داند!»

سه عضو ديگر هيات‌رييسه كه قصد بركناري عزيزي‌خادم را دارند بهرام رضاييان، شهره موسوي و ميرشاد ماجدي هستند. حضور موسوي به عنوان نايب‌رييس زنان عزيزي‌خادم در تيم مقابل او جالب توجه است. موسوي در تمام اين ماه‌ها با وجود فعاليت‌هاي اقتصادي در شركت بازاريابي شبكه‌اي و استفاده از برند فدراسيون فوتبال براي بالا بردن جايگاه خودش مورد حمايت رييس فدراسيون بود. او همچنين يكي از حاميان عزيزي‌خادم به حساب مي‌آمد اما حالا گويا پيشنهادات بهتري از كساني كه دست بالا را در جنگ قدرت دارند دريافت كرده.

مخالفان بيروني عزيزي خادم چهره‌هاي سرشناس‌تر و البته تاثيرگذارتري هستند و آن‌طوركه خبر رسيده افرادي نظير سراجي و اصولي پياده‌نظام اين گروه محسوب مي‌شوند. مهم‌ترين شبكه مخالفان عزيزي‌خادم در مجلس هستند. احمد راستينه رييس كميته تربيت‌بدني مجلس سردسته اين گروه است و محمدمهدي فروردين رييس فراكسيون ورزش او را همراهي مي‌كند. درگيري‌هاي راستينه با فدراسيون فوتبال از مصاحبه او در مخالفت با لباس تيم ملي زنان شروع شد. راستينه در ادامه اجازه صدور مجوز براي اردوي برون‌مرزي تيم ملي زنان را به بهانه ارتباط مالك باشگاه بلژيكي با حكومت پهلوي نداد. او بارها در نطق‌هاي مختلف وجود خط نفوذ در فدراسيون فوتبال را مطرح كرد. شائبه بستن قرارداد با شركت اسراييلي براي تجهيزات VAR، شائبه ارتباط رييس فدراسيون با جادوگر و بازي مهدوي‌كيا در يك رقابت دوستانه با پيراهني كه روي آن پرچم اسراييل وجود داشت، شاهد مثال‌هاي راستينه از اين خط ممتد نفوذ بوده است.

مهم‌ترين مشكل اين نماينده مجلس كه علاقه زيادي به فوتبال دارد و در مورد مسائل مختلف از جمله حذف سرخابي‌ها اظهارنظر مي‌كند با فدراسيون زماني اتفاق افتاد كه داريوش مصطفوي روي آنتن زنده تلويزيون به او تاخت. در آن برنامه راستينه در‌حالي‌كه مثل هميشه داشت به عزيزي‌خادم انتقاد مي‌كرد با اين جمله از سوي رييس سابق فدراسيون مواجه شد: «شما چطور به خودت اجازه توهين به رييس فدراسيون را مي‌دهي؟

يك رييس فدراسيون با ۶۰ ميليون راي وارد فدراسيون مي‌شود. چرا از جايگاه خودتان استفاده مي‌كنيد تا به مردم حمله كنيد؟ شما صلاحيت صحبت راجع به رييس فدراسيون فوتبال و اعضاي فدراسيون را نداريد! شما برويد دنبال نون و آب مردم؛ چه كار به فوتبال داريد؟ همين كارها را كرديد كه وضع مملكت اين است. غلط زندگي مي‌كنيم چون شما نماينده ما هستيد.» اين اظهارات با واكنش بسيار مثبت هواداران فوتبال مواجه شد و راستينه را برآشفت. در روزهاي بعد چندين نماينده در دفاع از او، حمله به فدراسيون و انتقاد به پايين آمدن شأن مجلس در صحن علني سخنراني كردند. اينكه عزيزي‌خادم در ساعات بعد از اين درگيري وسط نيامد تا از نماينده مجلس دلجويي كند حسابي راستينه را عصباني كرد.

در اين جنگ قدرت بازوهاي رسانه‌اي هم حسابي فعال هستند. رسانه‌هاي دست راستي كه از روز اول آمدن عزيزي‌خادم با او چپ افتادند در شكل‌گيري اين شرايط نقش اساسي ايفا كرده‌اند. فشار رسانه‌اي روي عزيزي‌خادم باعث شده حتي پاي برخي چهره‌هاي امنيتي هم به پشت پرده بركناري رييس فدراسيون فوتبال باز شود. در سمت مقابل عزيزي خادم به واسطه عملكرد پر حرف و حديث در چند ماه گذشته تقريبا از هيچ سپر دفاعي رسانه‌اي برخوردار نيست. درست عكس روساي قبلي كه در برخي رسانه‌هاي پرنفوذ حاميان قدرتمندي داشتند و مي‌توانستند با يك سناريوي ساده در يك برنامه تلويزيوني و با يك سوال پيامكي شرايط را عوض كنند. تنها حربه عزيزي‌خادم سوءاستفاده از جايگاه كميته اخلاق بوده. اين كميته در روزهاي گذشته سراجي را بابت اقداماتش به ۶ ماه محروميت از فعاليت فوتبالي محكوم كرد! پيش از اين كميته اخلاق علي خطير را هم بابت انتقاد از فدراسيون چند ماه محروم كرده بود. اين سوءاستفاده از اركان قضايي فدراسيون همان چهار نفر مدافع عزيزي خادم را هم نااميد كرد.

تنها ضلع تاثيرگذار بازي كه همچنان سكوت اختيار كرده و مشخص نيست كدام طرف قرار دارد وزارت ورزش و حميد سجادي است. تنها واكنش سجادي به اتفاقات فدراسيون فوتبال ذكر اين جمله بود كه: «ما هم اين موضوع را شنيديم و چيزي رسمي و كتبي به ما اعلام نشده است. در هر صورت هر فدراسيوني براي خودش اساسنامه و هيات‌رييسه با حدود اختيارات دارد. ما هم منتظريم به ما منعكس شود تا ببينيم ما هم چه وظايف نظارتي داريم.» طبق قاعده بايد سجادي با تيم مخالفان عزيزي‌خادم همدل باشد. كما اينكه دستش زير ساطور مجلس است و به دليل كار كردن در باشگاه سايپا همراه با سراجي رفاقتي بين آنها وجود دارد. با اين حال سجادي بابت رويكرد مجلس در جلسه راي اعتماد چندان دل خوشي از برخي نمايندگان مجلس ندارد و بعيد نيست بخواهد كارت ديگري در بازي رو كند.

اينكه چه اتفاقي رخ خواهد داد را روزهاي آينده مشخص مي‌كند. بازي تاج و تخت در فدراسيون فوتبال به مرحله پيچيده‌اي رسيده. طبق اعلام فدراسيون نشست هيات‌رييسه با دستور جلسه عزل عزيزي‌خادم پنجشنبه برگزار مي‌شود. برخي رسانه‌ها ادعا كردند رييس فدراسيون طي اين چند روز خودش استعفا مي‌دهد. اگر خادم استعفا ندهد و جلسه برگزار شود، مخالفين براي عزل عزيزي‌خادم نياز به دوسوم آرا دارند. به جز ۵ نفري كه بالا نام برده شد ساير اعضاي هيات‌رييسه شامل شهاب‌الدين عزيزي‌خادم رييس فدراسيون فوتبال، حيدر بهاروند و حميدرضا مهرعلي، نواب‌رييس‌ اول و دوم، خداداد افشاريان، طهمورث حيدري و احمدرضا براتي مي‌شوند. يعني اگر از اين تعداد باقيمانده به جز عزيزي‌خادم كه خودش نمي‌تواند در راي‌گيري شركت كند تنها يك نفر به تيم رقيب بپيوندد كار تمام است. البته همين حالا هم خيلي‌ها معتقدند كار تمام است چون بهاروند و مهرعلي با حكم سرپرستي و به صورت غيرقانوني وارد هيات‌رييسه شدند و حق راي ندارند. بحث حقوقي در اين زمينه همچنان جريان دارد.

اگر هيات‌رييسه بتواند تعداد آراي كافي را به دست آورد عزيزي‌خادم عزل موقت مي‌شود و بايد تا زمان برگزاري مجمع عمومي صبر كند. راي نهايي براي بركناري رييس فدراسيون را مجمع صادر مي‌كند. هدف مخالفين عزيزي‌خادم اين است كه ابتدا او را عزل موقت كنند، سپس يك نفر سرپرست از بين سراجي و اصولي هدايت فدراسيون را برعهده بگيرد، در ادامه برگزاري مجمع را به دورترين زمان ممكن يعني سه ماه بعد موكول كنند و در اين فاصله روي آراي هيات‌هاي استاني به عنوان مهم‌ترين حاميان عزيزي‌خادم كار كنند تا در روز برگزاري مجمع، ضربه نهايي به عزيزي‌خادم وارد شود.

تصور اينكه حداقل سه ماه سراجي با سابقه فرستادن سايپا به دست دوم يا اصولي كه نمي‌داند آفسايد چيست اداره فوتبال كشور را به دست بگيرند دلهره‌آور است. مخصوصا در زماني كه تيم ملي بايد آماده حضور در جام جهاني شود.

گروه مخالفين از همين حالا براي جاي عزيزي‌خادم و نواب اول و دومش در هيات‌رييسه هم برنامه‌ريزي كرده‌اند و گويا قرار است دو، سه چهره سياسي علاقه‌مند به فوتبال به هيات‌رييسه بيايند. حركتي كه يادآور اقدام احمدي‌نژاد براي ورود به فوتبال در سال ۱۳۸۵ است. در آن سال هم علي‌آبادي رييس سازمان تربيت‌بدني با همكاري چند نفر از اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون محمد دادكان را بركنار كردند تا گزينه مورد نظر خودشان را به فدراسيون بفرستند. در همان زمان بود كه گفته شد احمدي‌نژاد هم براي رياست فدراسيون فوتبال اسم نوشته. با اين حال گرچه اقدام سال ۸۵ غيرقانوني بود و باعث تعليق فوتبال ايران شد، بازي‌گردان‌هاي دوره جديد مراقب هستند با استفاده از لوازم قانوني رييس را كله‌پا كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هوادار پرسپولیس امیر محمد

      اين آقا یان ورزش ایران نابود کردن

    • شهاب

      به نویسنده متن تبریک میگم.
      فارغ از محتوا و صدق و کذب قضیه،
      متن یک دست و اوج و فرود تحلیلش خوب بود.

    • ا ح

      کسی که با خوبان عالم در ارتباطه به درد این کارها نمیخوره ... این همه تخلف در طول کمتر از یک سال واقعا بینظیره

    • ارتش سرخ

      احسنت به نویسنده که بدون طرفداری ازکسی نوشته..کاش درموردهمه چیزمیشداینجور نوشت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خنده ام میگیره از این قضاوتت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج