اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۶۴۶۲۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پپ گوارديولا سرمربى‌ای كه قابل درك نيست

۱-۳-۲-۴، ۲-۴-۴ يا ۱-۳-۳-۳ ؟ براى پپ گوارديولا اين اعداد "تنها همانند شماره تلفن" هستند.

۱-۳-۲-۴، ۲-۴-۴ يا ۱-۳-۳-۳ ؟ براى پپ گوارديولا اين اعداد "تنها همانند شماره تلفن" هستند. سرمربى مونيخى ها اما بسيار فراتر از مسائل سيستمى و ايده هاى رايج در فوتبال روز دنيا فكر مى كند و در حقيقت تغييراتى اساسى و دگرگون كننده اى در بايرن مونيخ پديد آورده است.

در چند هفته گذشته و در زمان استراحت بين دو نيمه بازى بايرن مونيخ و آگزبورگ، هنگامى كه دو تيم با نتيجه تساوى بدون گل به رختكن رفته بودند، پپ گوارديولا با وجود بازى خوب شاگردان خود، از نتيجه به دست آمده هرگز راضى نبود، چون تيم از قاطعيت لازم براى رسيدن به گل برخوردار نبود. در چنين موقعيت هايى اغلب سرمربيان صحبت هايى را مبنى بر افزايش انگيزه و ميل پيروزى تيم در رختكن ايراد مى دارند.

اما پپ گوارديولا در اين حال سكوت نمود و تنها به صحبت هاى انگيزه دهنده بازيكنان خود گوش فرا سپرد و احساس نمود كه شاگردانش به صحبت هاى او نيازى ندارند و تنها به گفتن" شما در نيمه اول بازى خوبى انجام داديد، به روند خود ادامه دهيد" بسنده نمود. در نيمه دوم بايرن مونيخ متحول شد و موفق به بردن اين بازى خارج از خانه با نتيجه ۴:۰ شد.

پپ گوارديولا معتقد است كه "انجام يك بازى خوب به شرايط بيرونى مختلفى بستگى دارد"، شايد بيان چنين جمله محتاطانه اى از جانب سرمربى كمال گرايى نظير گوارديولا چندان مناسب نباشد، سرمربى كه بعد از برد خيره كننده ۷:۱ مقابل رم از بازيكنان خود به دليل نمايش نه چندان خوب در"بيست دقيقه اول نيمه دوم" انتقاد نمود، سرمربى كه دو، سه روز قبل از هر بازى در افكار خود براى در نظر گرفتن تركيب و تاكتيك مناسب تيمى غرق مى شود.

گوارديولا تئورسينى كمال گرا و در عين حال واقع بينى است كه خواهان انجام بازى بى نقصى از تيم خود است اما بازيكنانى بى عيب و كامل را براى اين منظور در اختيار ندارد. به همين دليل او قبل از هر بازى سعى مى نمايد كه در افكار خود به تركيب و تعادلى مناسب از اين دو نكته دست يابد.

پپ گوارديولا سرمربى‌ای كه قابل درك نيست

پپ گواردیولا، مصلحت گرای بزرگ دنیای فوتبال

پيش از انجام هر ديدار، پپ گوارديولا همه شرايط حريف را به طور كامل با مشاهده فيلم بازى هاى آن تيم مورد مطالعه قرار مى دهد. در اين فيلم ها او به دنبال يافتن نقاط ضعف حريف و فضاهاى خالى موجود در كار تيمى حريف است، سپس او ساعت ها و روزها اين پرسش را براى خود مطرح مى سازد كه وى با استفاده از چه سيستمى، چه بازيكنانى و چه روشى مى تواند به اين فضاهاى خالى دست پيدا نمايد و در پايان او به قول باستين شواين اشتايگر، تيم را "با بهترين آناليز و راه حل ممكن" به ميدان مى فرستد.

در بارسلونا پپ گوارديولا به داشتن افكار متعصبانه (Dogmatist) در دنياى فوتبال مشهور شده بود. اما در مونيخ او چنين مشخصه اى ندارد، بلكه به مصلحت گرایی (Pragmatist) بزرگ در فوتبال تبديل شده است. در سال هاى اخير چيدمان سه يا چهار رديفه اعداد (نظير ۱-۳-۲-۴) به طرح هاى اوليه اى براى سيستم هاى بازى در دنياى فوتبال تبديل شده و نقشى مهم در توصيف اصطلاحاتى همانند دفاع زنجيرى سه نفره، خط ميانى لوزى شكل و يا مهاجم كاذب پيدا نموده اند. اما براى پپ گوارديولا چنين زنجيره اعدادى چندان مهم نمى باشند و به گفته خودش بيشتر شبيه "شماره تلفن" مى باشند.

هفته نامه تخصصى و معتبر كيكر، در ۲۱ بازى اول بايرن مونيخ در اين فصل، ۱۱ چيدمان مختلف را در اين تيم از سيستم هاى رايجى نظير ۲-۴-۴ يا ۱-۳-۲-۴ تا سيستم هاى عجيب و نامعمولى نظير ۱-۳-۳-۳ يا ۲-۲-۲-۴ كشف كرده و چنين پرسشى را مطرح نموده كه اين اعداد "ديوانه كننده و يا شاهكار" به حساب مى آيند. در واقع تا آخرين بازى دور رفت مقابل ماينتس، پپ گوارديولا هرگز تيم خود را در دو بازى متوالى با يك تركيب مشابه به ميدان نفرستاده، وى حتى در برخى از بازى ها در طول نود دقيقه نيز چندين بار تركيب تيم خود را دچار تغييراتى كرده است.

برخى مواقع چنين تغييرات و زياده خواهى هايى حتى سبب ايجاد آشفتگى و يا سردرگمى در تيم خودى نيز شده است، براى نمونه پس از برد ۲:۱ مقابل دورتموند در ماه نوامبر، ژروم بوآتينگ مدافع مونيخى گفته بود:"ما برخى مواقع نمى دانستيم كه چگونه بايد بازى كنيم." البته هدف از چنين آشفتگى در سيستم همواره شكست حريف بوده،‌گرچه چنين آشفتگى ممكن است در برخى از مواقع سردرگمى بازيكنان خودى را نيز به همراه داشته باشد. پپ گوارديولا مى خواهد سرمربى غيرقابل پيش بينى باقى بماند، از نظر وى"سيستم مهم نيست، بلكه مهمترين موضوع ايده است"، وى هر هفته به دنبال ايده هاى جديد است، پرسينگ يا بازى تهاجمى، بازى سرعتى يا تاخيرى، پاس هاى مستقيم يا كارهاى تركيبى بلند، او همواره سيستم مورد نظر خود را به بازيكنانى كه در اختيار دارد و البته بيشتر به نوع بازى حريف وابسته مى نمايد.

پپ گوارديولا سرمربى‌ای كه قابل درك نيست

گوارديولا به دنبال راه هايى براى خنثى كردن نقاط قوت حريف

چنين مسئله اى اين اتهام را به پپ گوارديولا وارد نموده كه به شعار و باور باشگاه بايرن مونيخ "Mia San Mia " بى توجهى كرده است، چون او سيستم بازى تيم خود را بر اساس نقاط قوت حريف و نه با اتكا به قدرت تيمى خود تنظيم مى نمايد. آيا لازم است كه تيمى به بزرگى بايرن مونيخ نحوه بازى خود را بر اساس عملكرد تيمى نظير پادربورن منطبق نمايد؟ گوارديولا اما چنين تاكتيكى را براى مقابله با هر حريفى در نظر مى گيرد، البته چنين روش هايى تا پيش از اين بيشتر از سوى تيم هاى كوچك تر مد نظر قرار مى گرفت. اما گوارديولا آن را به ايده اى جديد و موثر براى تيمى بزرگ نظير بايرن مونيخ تبديل نموده است.

در نظر گرفتن چيدمانى براى خنثى نمودن نقاط قوت حريف بيش از همه خود را تعداد گل هاى زده شده و خورده شده بايرن مونيخ در اين نيم فصل (۴۱:۴) نمايان مى سازد. دريافت تنها چهار گل در هفده بازى ركوردى جديد و فوق العاده در بوندسليگا محسوب مى شود و به بهترين نحو ممكن آثار قدرت خلا سلاح افكار پپ گوارديولا را به اثبات مى رساند، او همواره در رويارويى در مقابل هر حريفى به دنبال چنين راهكارهايى بوده است. البته پپ گوارديولا در كادر تيم خود از وجود بهترين سنگربان حال حاضر دنيا برخوردار است، اما همه تلاش وى بر اين نقطه متمركز شده كه نوير مجبور به نشان دادن واكنش چندانى از خود در طول بازى نباشد، به طورى كه اين سنگربان آلمانى در اين نيم فصل به طور ميانگين در هر نيمه مجبور به انجام تنها يك واكنش شده است.

پپ گوارديولا بدون در نظر گرفتن تاكتيك هاى اتوبوسى در خط دفاعى، اقتدار خاصى به اين بخش از تيم خود بخشيده است و مى توان هنر مربى گرى او را در دفاعى فكر كردن و تهاجمى عمل نمودن، توصيف نمود. اين سرمربى اسپانيايى بسيار فراتر از مسائل سيستمى و ايده هاى رايج در فوتبال فكر مى كند و يك قدم جلوتر از ساير همكاران خود است، بسيار غير قابل درك است و خواهان داشتن تيمى است كه بتواند به خوبى تغييرات مدام مد نظر او را در زمين پياده نمايد، دست يافتنى و قابل پيش بينى نباشد و براى هر حريفى بتواند مدلى مخالف ايجاد نمايد.

پپ گوارديولا سرمربى‌ای كه قابل درك نيست

تيم پپ گوراديولا مى بايست همواره بتواند عملكرد خود را بهبود بخشد، وى در اين رابطه به تازگى گفته است:"هنگامى كه من دورتموند را مى بينم، هميشه به اين فكر مى كنم كه چنين مشكلى براى ما نيز مى تواند اتفاق افتد. دورتموند تيمى خوب با سرمربى فوق العاده اى است. اما وقتى دورتموند دچار چنين بحرانى مى شود، گرفتار شدن در چنين بحرانى براى ما نيز امكان پذير است. بايرن مونيخ نيز مى تواند ببازد و ما فقط هنگامى مى توانيم از چنين شرايطى دور بمانيم كه همواره وضعيت خود را بهبود بخشيم." يكى از نقاط ضعف بايرن مونيخ در نيم فصل گذشته خطرناك نبودن اين تيم در ضربات ايستگاهى بوده است، مسئله اى كه بعد از ارسال ۱۰۸ كرنر بى فايده سرانجام در بازى مقابل بايرلوركوزن و گل زنى از روى ضربه كرنر دچار تغيير شد و پپ گوارديولا آن را با "انجام تمرينات زياد در اين زمينه" استدلال نمود.

سال ۲۰۱۳ انتظارات از پپ گوارديولا هنگام پيوستن به بايرن مونيخ بسيار بالا بود و حال جاى شگفتى است كه باشگاهى كه خود را باشگاهى پيش رو و موفق در فوتبال مى دانسته است، از سرمربى پيش رو و موفقى نظير پپ گوارديولا تاثير مى پذيرد. بايرن مونيخ پپ گوارديولا نه تنها در كل بازى، بلكه در تك تك زمينه هاى بازى نيز، مى بايست از حريف خود برتر باشد. حال سران اين باشگاه مى خواند با سرمايه گذارى بيشتر در فوتبال پايه (ساخت آكادمى فوتبال جوانان بايرن مونيخ) و جذب نيروهاى خلاق و كار بلد (جذب ميشائيل رشكه به عنوان مدير فنى از باير لوركوزن)‌ خود را به قله فوتبال باشگاهى در دنبا برسانند.

آمار ثبت شده در اين نيم فصل به خوبى نمايان گر برترى بايرن مونيخ پپ گوارديولا است،‌ بهترين تيم در بازى هاى خانگى و همچنين خارج از خانه، بهترين تيم در نيمه اول و نيمه دوم، بهترين تيم در هنگام تصاحب توپ و عدم مالكيت توپ، بهترين تيم جلوى دروازه خودى و دروازه حريف، بيشترين مالكيت توپ، بهترين ميانگين در نبردهاى دو نفره و به طور خلاصه مى توان ادعا نمود كه بايرن مونيخ در اين فصل خواستن و توانستن را به طور هم زمان و به بهترين وجه ممكن تعبير نموده است. پپ گوارديولا در اين رابطه معتقد است:"ما هر روز همانند تيمى كوچك مى جنگيم و تلاش مى كنيم و مى خواهيم به همه چيز برسيم."

اما براى تيم هاى كوچك تر در مقابل اقتدار بايرن مونيخ چه چيزى باقى مى ماند؟ آيا پپ گوارديولا با افكار خود بوندسليگا را دگرگون خواهد نمود؟ اين موضوع به نظر بيش از اينكه به پپ گوارديولا وابسته باشد، به تاثيرپذيرى متد و روش ساير تيم ها و رقبا از افكار او و توانايى آنها در اين موضوع بستگى دارد. البته به نظر مى رسد كه در بوندسليگا چنين احساسى وجود دارد كه تيمى توانايى رسيدن به بايرن مونيخ و يا حتى كپى كردن از برنامه هاى اين تيم را ندارد. در واقع براى مقابله با اقتدار بايرن مونيخ، باشگاهى متمول كه از بازيكنانى با كيفيت برخوردار است و بهترين سرمربى جهان را نيز به خدمت گرفته، چه مى توان كرد؟

از نظر كارل هاينتس رومنيگه از سران بايرن مونيخ، "پپ گوارديولا بايرن مونيخ را متحول كرده است." البته اين سرمربى اسپانيايى به اصرار سران مونيخى براي تمديد قرارداد خود بعد از سال ۲۰۱۶ هنوز واكنشى نشان نداده است. گوارديولا هرگز بلند مدت فكر نمى كند، در بارسلونا نيز اوتنها خواستار تمديد قرارداد خود به مدت يك سال بوده است.در مونيخ نيز او تنها به فكر پياده كردن ايده هاى خود است و نمى گذارد چنين درخواست ها و يا افكارى مبنى بر تمديد قرارداد، بر روى افكار او تاثيرگذار باشند.

روش پپ گوارديولا در قياس با لوئيز فن خال سرمربى سابق بايرن مونيخ، كاملا متفاوت است. او هرگز مغرور نبوده و همواره از "اولى، كاله (رومنيگه) و ماتياس" به خاطر تيمى كه در اختيار او قرار داده اند، تشكر كرده است. در همين حال او به بايرن مونيخ چهره اى تيمى بزرگ و درخشان را بخشيده است و به سرمربى دست نيافتنى تبديل شده كه در مونيخ بى سابقه بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج