۴۱۲۹۵۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

معمایی به نام احیای دوباره زلاتان!

وضعیت نه چندان خوب زلاتان ابراهیموویچ ستاره سوئدی منچستر یونایتد طی چند هفته اخیر، نگران کننده است. ژوزه مورینیو سرمربی شیاطین سرخ برای احیای فوق ستاره تیمش چه باید بکند؟

وبسایت نود: جیمی کرگر کارشناس Sky Sports در جریان مسابقه اخیر تیم های منچستر یونایتد و منچستر سیتی در جام اتحادیه توصیف جالبی در مورد زلاتان ابراهیموویچ به کار برده و او را یک بازیکن «پژمرده» نامید که نیاز به انگیزه بیشتری دارد. کاپیتان سابق لیورپول درباره زلاتان گفت:

گمان نمی کنم که زلاتان در همه عمر فوتبال خویش، نمایشی بدتر از نیمه اول دیدار با منچستر سیتی داشته باشد.

شاید هم جیمی کرگر در توصیف بازی زلاتان در دربی اخیر شهر منچستر، چندان اغراق نکرده باشد. بدون شک، زلاتان کنونی با آن غول مهار نشدنی و گلزنی که می شناختیم، فرسنگ ها فاصله دارد. ناآمادگی این نابغه سوئدی یک اتفاق نو و غریب است برای هواداران فوتبال که هرگز چنین نمایش های ضعیفی را از این بازیکن ۳۵ ساله سراغ نداشته اند. اما اصرار ژوزه مورینیو به استمرار حضور زلاتان در ترکیب اصلی منچستر یونایتد برای برخی از کارشناس های فوتبال عجیب تر است در حالی که یک بازیکن بسیار مستعد و گران قیمت همچون هنریک مخیتاریان ارمنستانی را روی نیمکت و یا حتی سکو می بینیم.

یک آمار فوق العاده در شروع فصل لیگ برتر برای زلاتان؛ ۳ گل طی دو بازی نخست که فقط با ۵ شوت توسط زلاتان به ثبت رسید! اما پس از آن، زلاتان طی ۷ مسابقه لیگ برتر، مجموعاً ۴۰ شوت به سوی دروازه رقبا زد که حتی یکی از این شوت ها نیز تبدیل به گل نشد. دقایق ناکامی زلاتان ابراهیموویچ در امر گلزنی در لیگ برتر به ۴۹۸ دقیقه رسیده و آخرین گل وی به دیدار با منچستر سیتی در لیگ برتر باز می گردد که با شکست ۲-۱ یاران مورینیو خاتمه یافت. طولانی ترین رکورد گل نزنی زلاتان از سال ۲۰۰۶ تاکنون!

معمایی به نام احیای دوباره زلاتان!

پس از نیمکت نشینی وین رونی، اکنون همه توجهات به زلاتان معطوف شده است. از ۴ گل این مهاجم سوئدی، دو پاس گل توسط رونی و یک پاس گل توسط مارسیال داده شده و یک گل هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده و شاید یکی از دلایل افت محسوس زلاتان، عدم تغذیه مناسب از سوی بازیکن هایی همچون رونی و مارسیال باشد که عملاً از برنامه های مورینیو کنار گذاشته شده اند. به اعتقاد جرج اِلِک نویسنده squawka، غیبت مارسیال به عنوان یک بال شش دانگ باعث شده تا زلاتان از پاس های خوب او از کناره های زمین محروم شود. همچنین عدم آمادگی کامل پل پوگبا و فقدان یک ارتباط تاکتیکی مناسب بین او و زلاتان یکی از چالش های بزرگ مورینیو است. در دیدار اخیر جام اتحادیه با منچستر سیتی، خط هافبک سه نفره یونایتد تشکیل شده و پوگبا با آزادی عمل بیشتری به زلاتان نزدیک تر می شد.

به عنوان مثال، در ترکیب یونایتد مقابل بورنموث و استوک سیتی در شروع فصل که با گلزنی زلاتان همراه بود، رونی پشت سر وی قرار داشت و ۴ بازیکن یعنی زلاتان، رونی، مارسیال و ماتا در نقش عناصر هجومی یونایتد بازی می کردند و بدین ترتیب، فشار کمتری به فلینی و هررا وارد می شد. اما در حال حاضر که وین رونی حضور ندارد و مارسیال هم آماده نیست، نباید از مارکوس رشفورد انتظار داشت که تغذیه گر مناسبی برای زلاتان باشد.

معمایی به نام احیای دوباره زلاتان!

شاید زلاتان در ۳۵ سالگی، یک تصمیم دیرهنگام برای حضور در لیگ برتر انگلیس گرفته زیرا شرایط حضور در این مسابقات، استانداردهایی به مراتب سفت و سخت تر از لیگ هایی همچون فرانسه و ایتالیا دارد. در دیدار منچستر یونایتد مقابل تیم همشهری در جام اتحادیه، شاگردان ژوزه مورینیو هیچ فرصتی برای اشتباه و تحمل یک ناکامی دیگر نداشتند و با تمام توان ممکن، پا به زمین اولدترافورد گذاشتند ولی باز هم، نمایش کیفی شیاطین سرخ در نیمه اول این مسابقه، بسیار ضعیف بود و شاید هم بتوان گفت که زلاتان از همه ضعیف تر.

اما نیمه دوم حکایتی دیگری داشت. تفاوت نابغه های فوتبال در همین است که حتی در بدترین روز عمر خود نیز قادر به تغییر سرنوشت بازی هستند. زلاتان فقط یک چشمه از توانایی های خویش را در نیمه دوم نشان داد، صحنه ای که از سمت چپ پا به توپ شد، نیکولاس اوتامندی را محو کرد و یک پاس عرضی حساب شده را داخل محوطه جریمه «آبی های آسمانی» برای آندر هررا ارسال کرد. اشتباه فرناندو در زدن توپ و سرانجام ضربه نهایی خوان ماتا که درون دروازه شاگردان پپ گواردیولا آرام گرفت. همین یک حرکت زلاتان کافی بود برای صعود شیاطین سرخ به مرحله بعدی جام اتحادیه و انتقام گیری از همشهری ها ظرف کمتر از چند هفته.

هنوز کسی نمی داند که علت افت زلاتان طی دو ماه اخیر، دقیقاً چه عواملی هستند اما دو سرنوشت را می توان برای این افت متصور بود؛

سرنوشت اول) افتی زودگذر است و پس از مدتی، زلاتان دوباره به همان روزهای خوب نخست در لیگ برتر باز می گردد.

سرنوشت دوم) افتی طولانی یا دائمی است که حتی احتمال خدشه دار شدن کارنامه دوران فوتبال زلاتان در لیگ برتر انگلیس را در بر خواهد داشت.

برای جلوگیری از سرنوشت دوم، نیاز به مدیریت خاصی وجود دارد که باید از سوی «آقای خاص» اِعمال شود. پس از شکست ۴-۰ به چلسی، مورینیو که شرایط تیمش را حاد می دید، بر خلاف عرف معمول در فوتبال انگلیس، حاضر نشد که از تعداد زیاد بازیکن ذخیره در ترکیب اصلی تیمش در جام اتحادیه استفاده کند و به همین دلیل، باز هم زلاتان ابراهیموویچ را در ترکیب اصلی قرار داد و تا سوت پایان بازی هم او را تعویض نکرد.

معمایی به نام احیای دوباره زلاتان!

جیمز داکر نویسنده Daily Telegraph که این بازی را از نزدیک در ورزشگاه اولدترافورد تماشا می کرد، در یادداشتی که برای این روزنامه پر مخاطب نوشت، پیشنهاد جالبی به ژوزه مورینیو سرمربی منچستر یونایتد داد. وی از آقای خاص درخواست کرده که به منظور بازیابی شرایط روحی و جسمی، به زلاتان استراحت بدهد زیرا این بازیکن ۳۵ ساله، ۱۰ بازی را طی ۷ هفته اخیر انجام داده است. سرعت بازی های لیگ برتر بسیار بیشتر از لیگ یک فرانسه بوده و برای یک بازیکن پا به سن گذاشته حتی با کیفیت ناب زلاتان هم، فرسودگی به همراه خواهد داشت.

افزایش پاس های اشتباه، عدم دقت در انتخاب شدت ضربه وارده به توپ در هنگام پاس دادن، بی دقتی حین مالکیت توپ و عدم دقت در کنترل توپ باعث شد که صدای جیمی کرگر حین تفسیر مسابقه دو تیم شهر منچستر در آمده و شروع به انتقاد از زلاتان بکند. فرسودگی و خستگی نه تنها در ساق پای زلاتان بلکه در ذهن و روح وی نیز عیان است و اصرار به بازی دادن مداوم، یک ریسک بزرگ محسوب می شود که شاید بیش از هر کسی، خود زلاتان متضرر گردد. خراب کردن چند فرصت عالی گلزنی مقابل استوک سیتی، لیورپول، چلسی و منچستر سیتی بهترین گواه بر نیاز زلاتان به بازیابی می باشد.

معمایی به نام احیای دوباره زلاتان!

البته عملکرد زلاتان در نیمه دوم باعث شد که اشتباه های او تا حدودی جبران شده و باز هم به همگان ثابت شود که او یک بازیکن تمام نشدنی است. حال باید منتظر ماند و دید که آقای خاص برای احیای ابر ستاره تیمش چه تصمیمی خواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج