adexo3
۴۲۵۳۷۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ایران از میزبانی سوریه شکایت نمی‌کند

توقف ایران در زمین گِل‌گرفته ورزشگاه «تانکو عبدالرحمن» شهر سرمبان مالزی، خشم ایرانی‌ها را به همراه داشت.

روزنامه شرق: توقف ایران در زمین گِل‌گرفته ورزشگاه «تانکو عبدالرحمن» شهر سرمبان مالزی، خشم ایرانی‌ها را به همراه داشت. بازی مهم سوریه - ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٦ روسیه، با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینی برگزار شد که شرایط انجام یک دیدار محلی را هم نداشت چه برسد یک بازی مقدماتی جام‌جهانی.

بارندگی شدید، شرایط زمین را شبیه باتلاق کرد و در‌نهایت، ایران دو امتیاز مهم را در این باتلاق از دست داد. کارلوس کی‌روش از قبل شروع بازی بارها اعلام کرد این بازی نباید در چنین زمینی برگزار شود. در پایان بازی هم تمامی ایرانی‌ها از بازیکنان و هواداران گرفته تا مرضیه افخم، سفیر ایران در مالزی، از شرایط بازی گلایه کردند.

این نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد. ایرانی‌ها معتقدند تصمیم غیرحرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا («ای‌اف‌سی»)، دو امتیاز مهم را از ایران گرفته و شاید صعود تیم ملی را به خطر بیندازد. در‌ این‌ میان، عده‌ای علاوه بر کنفدراسیون فوتبال آسیا، از علی کفاشیان، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران، انتقاد می‌کنند که نتوانسته از نفوذ خود در آسیا برای برگزار‌نشدن این بازی رسمی در زمینی باتلاقی جلوگیری کند.

در این میان، حسن غفاری، مدیر پیشین روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال که خودش از ناظران باتجربه کنفدراسیون آسیا بوده است، تأکید دارد اعتراض ایران نمی‌توانست مانع انجام بازی در زمین باتلاقی شود و این وظیفه ناظر بازی بوده که با انجام بازی در آن شرایط نامساعد که برای سلامت بازیکنان هم خطرساز است، مخالفت کند.

حسن غفاری در گفت‌وگو با تسنیم، در‌این‌باره گفت: «سوریه میزبان این بازی بود و تصمیم‌گیری بر عهده ما نبود که بخواهیم اقدامی انجام دهیم. تیم میزبان زمین خود را معرفی کرده و مسئولان «ای‌اف‌سی» آن را تأیید می‌کنند. «ای‌اف‌سی» برای برگزاری بازی در یک ورزشگاه، اسکوبورد، چمن، نور، رختکن و... را بررسی کرده و اگر پذیرفتنی باشند، آنها را تأیید می‌کنند. قرار بود دیداری در تاجیکستان برگزار شود. زمین اول و دومی که معرفی شد، به تأیید نرسید و زمین سوم تأیید شد. بنابراین، این تیمِ میزبان است که زمین را معرفی کرده و مسئولان AFC نظر نهایی را خواهند داد. اگر من در بازی سوریه و ایران ناظر «ای‌اف‌سی» یا داور بودم، این زمین را نمی‌پذیرفتم و اجازه برگزاری بازی را نمی‌دادم. چند سال پیش، تیم ملی ایران در کیش باید به مصاف مالی می‌رفت؛ با ناظر بازی در زمین بازی قدم زدیم، متوجه شدیم شرایط خوبی ندارد و پای‌مان تا مچ در آب فرو می‌رفت. با وجود اینکه با هلیکوپتر زمین را خشک کردند، اما زمین باز هم شرایط بازی را نداشت. درنهایت بازی لغو شد و چون تیم آفریقایی بلیت برگشت گرفته بود، این دیدار اصلا برگزار نشد. دلیل برگزار‌نشدن آن، این بود که به سلامت بازیکنان آسیب نرسد».

حسن غفاری معتقد است ایران باید با ارائه مدارک به «ای‌اف‌سی»، به انجام این بازی در ورزشگاه تانکو عبدالرحمن شهر سرمبان مالزی اعتراض کند. برخی رسانه‌ها هم از فدراسیون فوتبال خواسته‌اند به‌شدت به شرایط میزبانی سوریه اعتراض کند. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد اعتراض به میزبانی سوریه یک تصمیم احساسی باشد که در نهایت به ضرر ایران تمام شود.
برخی کارشناسان عنوان می‌کنند اعتراض به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا، دو ضرر احتمالی برای ایران خواهد داشت؛ خطر اول این است که اعتراض ایران را قبول کنند و کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر اجازه ندهد بازی سوریه در چنین زمین افتضاحی برگزار شود. این موضوع کاملا به ضرر ایران تمام خواهد شد؛ چراکه سوریه در بازی بعدی خود در همین زمین عجیب میزبان ازبکستان است و امید می‌رود همان‌طور‌که کره‌جنوبی و ایران را در زمین سرمبان متوقف کرد، چنین بلایی را سر ازبکستان هم بیاورد. پذیرفته‌شدن شکایت ایران، نه باعث می‌شود بازی تجدید شود و نه امتیازی به ١١ امتیاز ایران اضافه می‌کند و فقط به ازبکستان کمک خواهد کرد تا از باتلاق سرمبان فرار کند.

زیان دوم این شکایت، این است که ایران وارد یک تقابل بی‌مورد با کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌شود. همین الان هم ایران در زمینه انجام بازی با تیم‌های عربستانی و حضور‌نداشتن ایرانی‌ها بین نامزدهای بهترین‌های قاره، با کنفدراسیون در کش‌و‌قوس است و صلاح نیست در زمینه‌ای که اعتراض به آن سودی نصیبش نمی‌کند، یک تقابل دیگر ایجاد کند؛ تقابلی که درنهایت می‌تواند به سود رقبا شود. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال هم نمی‌خواهد گرفتار موج احساسی این روزها شود و فعلا اعتراض به کنفدراسیون فوتبال آسیا را در دستور کار ندارد.

ایران، همچنان شانس اول

در پایان دور رفت مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در گروه A منطقه آسیا، ایران، کره‌جنوبی و ازبکستان به ترتیب با ۱۱، ۱۰ و ۹ امتیاز اول تا سوم هستند. در انتهای جدول هم سه تیم سوریه، قطر و چین به فکر سوم شدن و حضور در پلی‌آف‌اند (دو تیم اول مستقیما راهی روسیه می‌شوند). تکلیف این گروه تا حدودی روشن شده است. از بین سه تیم ایران، کره‌جنوبی و ازبکستان، دو تیم مستقیما صعود می‌کند. ایران البته اگر سوریه را می‌برد، کار بسیار آسانی در دور برگشت داشت و فقط به کسب چند نتیجه خوب در بازی‌های خانگی نیاز پیدا می‌کرد. با‌این‌حال، شرایط ایران هنوز هم خوب است؛ تیم ملی در صدر جدول قرار دارد و در دور برگشت هم سه بازی در تهران دارد. در‌آن‌سو، ازبکستان دو مسابقه خانگی پیش رو دارد. ایران سه بازی خانگی مقابل چین، ازبکستان و سوریه دارد و اگر در همین سه بازی برنده شود و خود را به امتیاز بیستم برساند، به احتمال زیاد، صعودش قطعی می‌شود؛ چراکه ازبکستان با توجه به بازی‌های سختش، نمی‌تواند حداکثر امتیازها را از مابقی بازی‌ها جمع کند. ایران اگر می‌خواهد صعود بی‌دردسری را تجربه کند، باید در ۲۳ خرداد ۹۶، ازبکستان را در تهران شکست دهد. با این فرمول ایران و کره‌جنوبی مستقیما راهی جام‌جهانی می‌شوند و ایران محتاج برنده‌شدن در سئول نمی‌شود.ضمن اینکه بازی آخر ایران هم یک دیدار به‌نسبت آسان در تهران مقابل سوریه است.

به‌هرترتیب، ایران در شرایطی با ١١ امتیاز به کار خود در دور رفت پایان داد که اکثر کارشناسان عملکرد کی‌روش و بازیکنان را رضایت‌بخش دانستند. پس از بازی با سوریه هم، کارشناسان نمایش تیم ملی را با توجه به وضعیت جوی و زمین شایسته تقدیر‌ دانستند و عنوان کردند کی‌روش کار دیگری نمی‌توانست انجام دهد. حالا همه منتظر سوم فروردین ٩٦ و بازی قطر-ایران هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج