adexo3
۴۴۷۲۴۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

آماری که حکم به قهرمانی پرسپولیس می دهد

بررسی آماری تیم های قهرمان لیگ برتر در فصول گذشته از نظر امتیازی، حکم به قهرمانی پرسپولیس در فصل جاری می دهد.

شفقنا: از آخرین باری که پرسپولیس در لیگ برتر به قهرمانی رسید نه فصل می گذرد. در فصل فوتبالی ۸۶-۸۷ بود که شاگردان افشین قطبی با وجود کسر شش امتیاز به شکلی دراماتیک قهرمان لیگ برتر شدند و حالا پس از نزدیک به یک دهه می توانند به حکم آمار و تاریخچه لیگ برتر بار دیگر قهرمان شوند.

نگاهی به تاریخچه لیگ برتر نشان می دهد که پرسپولیسی ها در پایان نیم فصل نخست شرایط به مراتب بهتری نسبت به قهرمانان ادوار گذشته دارند. کسب ۳۲ امتیاز از ۱۵ بازی و میانگین ۲.۱۳ امتیاز از هر بازی آماری است که در صورت حفظ آن در نیم فصل دوم می تواند سرخ ها را قهرمان کند.

به طور کلی کسب دو امتیاز از هر بازی (پیروزی خانگی و تساوی خارج از خانه در دو بازی) آماریست که می تواند یک تیم را به مقام قهرمانی برساند، هرچند این میانگین در لیگ هایی مانند اسپانیا و آلمان برای کسب قهرمانی کافی نیست اما آمار نشان می دهد که در لیگ ایران تیم قهرمان معمولا کمتر از دو امتیاز از هر بازی به دست می آورد.

در فصل گذشته لیگ برتر استقلال خوزستان با ۵۷ امتیاز از ۳۰ بازی قهرمان شد که میانگین کمتر از دو امتیاز از هر بازی داشت (۱.۹). در فصل ۹۳-۹۴ سپاهان با ۵۹ امتیاز قهرمان شد که باز هم زیر میانگین دو امتیاز بود (۱.۹۶). پیش از آن فولاد نیز با ۵۷ امتیاز و میانگین ۱.۹ امتیاز قهرمان لیگ برتر شده بود.

اما در فصل ۹۱-۹۲ یعنی آخرین فصلی که رقابت های لیگ برتر با حضور ۱۸ تیم برگزار شد استقلال با ۶۷ امتیاز و میانگین ۱.۹۷ امتیاز از هر بازی قهرمان شد. پیش از آن هم سپاهان در سه فصل پیاپی با کمتر از ۶۸ امتیاز از ۳۴ بازی قهرمان لیگ برتر شده بود.

این آمار نشان می دهد که در فوتبال ایران که مدتهاست از حالت دو قطبی خارج شده کسب میانگین دو امتیاز از هر بازی تضمین کننده قهرمانی است. نکته دیگر اینجاست که در فوتبال ایران هیچ گاه یک یا دو تیم اختلاف چندان فاحشی نسبت به سایر تیم ها نداشته اند که با میانگین امتیاز بالا قهرمان شوند.

سایر آمارها هم حکایت از این دارد که پرسپولیس در قد و قواره های قهرمان لیگ برتر ظاهر شده است. آمارهایی مانند عملکردی بهتر در خط دفاع نسبت به قهرمان های ادوار گذشته، تعداد کلین شیت ها و … نشان می دهد که اگر اتفاق خاصی برای پرسپولیس نیفتد هواداران این تیم می توانند پس از مدت ها قهرمانی تیم محبوبشان را جشن بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج