adexo3
۷۰۱۶۷۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

توئیتر فارسی رم؛ دریچه‌ای تازه

آنها که اعتقاد به اثر پروانه‌ای دارند، می‌گویند که صعود رم به یمن راه‌اندازی توییتر فارسی و انرژی مثبت هواداران ایرانی بود.

آی اسپورت: آنها که اعتقاد به اثر پروانه‌ای دارند، می‌گویند که صعود رم به یمن راه‌اندازی توییتر فارسی و انرژی مثبت هواداران ایرانی بود. همان روزی که رم تصمیم گرفت در شبکه اجتماعی توییتر حسابی به زبان فارسی راه بیندازد، این تیم در ورزشگاه المپیکو توفان به پا کرد و با برد ۳ بر صفر مقابل بارسا به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید. البته این نگاه رمانتیکی است و نباید آن را خیلی جدی گرفت، با این حال راه‌اندازی رسانه فارسی از سوی یک باشگاه بزرگ اروپایی اتفاقی مهم و شایسته بررسی است.

همه چیز از یک اشتباه ناشیانه شروع شد. در یکی از برنامه‌های تلویزیون لوگوی باشگاه رم که قرار بود در بک‌گراند به نمایش در‌آید سانسور شد. تصمیم‌گیرندگان آن برنامه با آگاهی از حساسیت‌های رسانه‌شان می‌توانستند به جای لوگو از تصویر بازیکنان این تیم استفاده کنند تا جلوی این گاف را بگیرند، ولی با بدسلیقگی لوگوی مات شده به تصویر در‌آمد.

تصویر این برنامه خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و حتی چند رسانه خارجی درباره آن گزارشی منتشر کردند. تعدادی از کاربران ایرانی در واکنش به این اتفاق جنجالی از علاقه‌شان به این باشگاه ایتالیایی نوشتند تا این حرکت ناشیانه را جبران کرده باشند. خبر خیلی زود به ایتالیا هم رسید و باشگاه رم به طنز توییتی از لوگوی اصلی و لوگوی سانسور شده‌اش منتشر کرد و نوشت: «اگر نمی‌توانید ما را طوری که هستیم دوست داشته باشید، هنوز می‌توانید ما را دوست داشته باشید.»

این پایان کار نبود و باشگاه ایتالیایی سه‌شنبه، ساعاتی قبل از بازی برگشت مقابل بارسا در اقدامی غافلگیرکننده توییتر فارسی‌اش را راه‌اندازی کرد. پل راجرز، مسوول شبکه‌های اجتماعی باشگاه رم درباره دلایل این تصمیم گفت: «بعد از سانسور لوگوی ما، طرفداران ما در ایران واکنش گسترده‌ای نشان دادند که برای ما غیرقابل باور بود. این باعث شد بفهمیم که چقدر در ایران طرفدار داریم که نسبت به باشگاه ما اشتیاق دارند. هیچ‌کس در باشگاه ما تصور نمی‌کرد که ما در ایران اینقدر طرفدار داشته باشیم. ما در جواب این واکنش‌ها چند توییت زدیم و تصمیم گرفتیم حساب توییتری به زبان فارسی راه بیندازیم.»

رم پیش از این حساب‌های توییتر زیادی داشت و با راه‌اندازی حساب فارسی در سیزده زبان مختلف در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند. راجرز تاکید کرد که بازخورد راه‌اندازی این حساب فوق‌العاده بوده و سه توییت اولی که رم به زبان فارسی منتشر کرده، ده هزار بار لایک شده که بیش از هر توییتی است که به زبان‌های غیر ایتالیایی منتشر شده.

قرعه به نام رم افتاد

رم به‌عنوان یکی از باشگاه‌های مطرح فوتبال ایتالیا و به واسطه حضور اسطوره‌ای مثل فرانچسکو توتی در ایران طرفدارانی دارد، با این حال جزو تیم‌های پرطرفدار اروپایی در ایران نیست و تیم‌هایی مثل رئال، بارسا، بایرن مونیخ، منچستریونایتد و‌... هواداران بیشتری دارند، ولی ماجرای لوگو این باشگاه را متوجه ظرفیت هواداری در فوتبال ایران کرد. از هوشمندی مسوول شبکه‌های اجتماعی رم هم نباید گذشت که به جای رنجیدن از این توهین برخورد مثبتی داشت و توانست از این حادثه برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کند. راه‌اندازی این حساب فرصت کارآفرینی هم به وجود آورده و راجرز گفت که فردی در ایران استخدام شده تا آن را به روزرسانی کند!

این نخستین بار است که یک باشگاه بزرگ اروپایی رسانه‌ای به زبان فارسی افتتاح کرده و بخشی از هیجان‌زدگی کاربران ایرانی هم به این خاطر است. فوتبال اروپا در ایران طرفداران زیادی دارد، ولی همیشه این رابطه یکطرفه بوده. اختلاف نظرهای سیاسی در چند دهه اخیر یکی از دلایلی است که رابطه‌ سازمانی بین باشگاه‌های مطرح فوتبال جهان و هواداران ایرانی برقرار نشده. این تیم‌ها به جز موارد استثنایی هیچ‌وقت برای بازی دوستانه به ایران نیامده‌اند و ارتباط با این تیم‌ها تنها از پشت شیشه تلویزیون برقرار شده.

ایران در اردوهای تدارکاتی و تورهای تبلیغاتی این باشگاه‌ها هم سهمی ندارد. تیم‌های مختلف اروپا در سال‌های اخیر بارها به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا شرق آسیا سفر کرده‌اند، ولی هرگز ایران مقصد آنها نبوده. یکی از دلایل سفر نکردن به ایران می‌تواند انگیزه‌های مالی باشد. برنامه این سفرها معمولا در هماهنگی با اسپانسرهای باشگاه‌هاست و از طرف دیگر این تورها کمک می‌کند پیراهن و اقلام متفرقه زیادی در فروشگاه‌های رسمی فروخته شود. بازار ایران از این نظر شاید با ژاپن یا چین قابل مقایسه نباشد، با این حال بازار کوچکی نیست که این تیم‌ها به راحتی از آن صرفنظر کنند. مهم‌ترین دلیل این بی‌توجهی را باید در ناشناخته بودن جامعه هواداری فوتبال ایران برای این باشگاه‌ها دانست.

طرفداران ایرانی فوتبال اروپا در همه این سال‌ها با قهرمانی تیم‌شان جشن گرفته‌اند یا با ناکامی‌اش غمگین شده‌اند، با هواداران رقیب کرکری خوانده‌اند و حتی درگیر شده‌اند، ولی تمام احساساتی که خرج کرده‌اند بدون کمترین بازخوردی از سوی تیم‌ها بوده. افتتاح حساب فارسی توییتر رم از این نظر اتفاق مبارکی است و نخستین کانال اتصال هواداران ایرانی با فوتبال اروپاست. استقبال از این رسانه قطعا توجه سایر باشگاه‌های اروپایی را هم جلب می‌کند و آنها هم به فکر ارتباط با هواداران ایرانی می‌افتند. تبادل این باشگاه‌ها با هواداران ایرانی در بلندمدت می‌تواند عواید زیادی برای فوتبال ایران داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج