۸۱۹۶۷۳
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

داستان پرماجرای پرسپولیس و بلیزر‌ها

به‌رغم دوری جغرافیایی، شباهت عجیبی در جزئیات با ما ایرانی‌ها دارند. آنها مانند ما به همسایه‌هایشان اهمیت می‌دهند و در جریان حال و احوال یکدیگر هستند؛ در فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها با یکدیگر صحبت‌ می‌کنند؛ بسیار مهربان و اجتماعی هستند و علاقه‌مند به شب‌نشینی با خانواده‌اند.

فرهیختگان: به‌رغم دوری جغرافیایی، شباهت عجیبی در جزئیات با ما ایرانی‌ها دارند. آنها مانند ما به همسایه‌هایشان اهمیت می‌دهند و در جریان حال و احوال یکدیگر هستند؛ در فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها با یکدیگر صحبت‌ می‌کنند؛ بسیار مهربان و اجتماعی هستند و علاقه‌مند به شب‌نشینی با خانواده‌اند. زاگرب پایتخت آنهاست. همچنان بسیاری از آنها به سبک قدیمی زندگی می‌کنند و برخی خیابان‌ها و بازارها حالت روستایی خود را حفظ کرده‌اند.

شاید به همین خاطر باشد که کروات‌ها این‌قدر در ایران جا افتاده‌اند و زلف فوتبال ما به آنها گره خورده است. بیش از دو دهه می‌شود که بلیزرها مسیرشان به سمت فوتبال ایران کج شده و این ارتباط به حدی نزدیک شده که هدایت تیم ملی فوتبال ایران در سطوح مختلف و همچنین سرمربی‌گری تیم‌های بزرگ باشگاهی ازجمله پرسپولیس برای چند مقطع به آنها سپرده شده و به همین بهانه، بازیکنان این کشور بلوک‌شرقی هم به سمت ایران سرازیر شده‌اند.

در این بین باشگاه پرسپولیس همواره نگاه ویژه و جالب‌توجهی به کروات‌ها داشته است. آنها در طول ۲۵ سال اخیر ۶ مربی کروات روی نیمکت خود داشته‌اند و هم‌اکنون هم با یک کروات به‌شدت محبوب به نام برانکو ایوانکوویچ کار می‌کنند. سرخ‌پوشان تهرانی همچنین چند روز قبل با چهارمین بازیکن کروات تاریخ خود قرارداد بستند تا تعداد کروات‌هایی که در طول تاریخ به‌عنوان سرمربی یا بازیکن به عضویت این باشگاه محبوب تهرانی درآمده‌اند، دو رقمی شود.

بازیکنان

ماته دراگه‌جوویچ

بازیکن سابق تیم‌های دیناموزاگرب و هایدوک اشپیلت درحالی به پرسپولیس مدل ۸۶ پیوست که انتظار می‌رفت حضور بلندمدتی داشته باشد.

ماته تنها ۱۲ بازی انجام داد و در سه مسابقه هم گلزنی کرد. مصدومیت‌هایی که برای این بازیکن خوش‌استایل به وجود آمد، اجازه نداد حضورش در جمع سرخ‌پوشان بیش از ۶ ماه باشد.

او اولین گل خود را در دقیقه ۸۸ وارد دروازه ابومسلم کرد و پس از جدایی، در چند تیم ناشناخته مشغول به بازی شد و حالا هم با ۳۹ سال سن در لیگ محلات کرواسی بازی می‌کند.

لوکا ماریچ

بازیکن بلندقامتی که در لیگ پانزدهم به عضویت پرسپولیس درآمد و در طول یک فصل حضورش ۲۰ بازی را هم انجام داد.

ماریچ در قلب خط دفاعی بازی می‌کرد و مورد اعتماد برانکو هم بود، اما در پایان فصل به توافق مالی نرسید و از جمع سرخ‌پوشان جدا شد. او حالا در ۳۱ سالگی در لیگ لهستان و تیم آرکا گدینیا توپ می‌زند.

بوژیدار رادوشوویچ

دروازه‌بــان مــتعــصب پرسپولیسی‌ها که از سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رقیب علیرضا بیرانوند جذب شد و همواره انتخاب دوم برانکو در این مدت بوده است. رادو، به‌رغم نیمکت‌نشینی‌های مداوم هیچ‌وقت اعتراض نکرده و هرگاه به‌کار گرفته شده، معمولا جواب اعتماد سرمربی تیم را داده و به همین خاطر محبوب سکوها هم هست. بوژیدار فوتبال خود را از تیم هایدوک اشپیلت آغاز کرد و پیش از پرسپولیس در ۱۲ تیم بازی کرده است.

ماریو بودیمیر

جدیدترین خرید سرخ‌پوشان تهرانی که با ۳۲ سال سن و ۱۹۳ سانتیمتر به خدمت گرفته شده تا جای خالی گادوین منشا را پر کند. بودیمیر در نیم‌فصل اول برای تیم اول فوتبال کرواسی یعنی دیناموزاگرب بازی کرد و هفت گل هم به ثمر رساند تا نشان دهد از آمادگی بالایی برخوردار است.

سرمربیان

ولادیسلاو بگوویچ

هفدهمین مربی پرسپولیس و سومین مربی خارجی سرخ‌پوشان تهرانی بود که توسط امیر عابدینی جذب شد. او از ۱۵ فروردین ۱۳۷۳ فعالیتش را شروع کرد و در سومین‌ماه سال برای نخستین‌بار روی نیمکت نشست اما دوران حضورش در یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت به درازا نینجامید و چند روز بعد به‌خاطر اختلاف با بازیکنان باتجربه تیم کنار گذاشته شد. او در پنج بازی که سکان‌دار تیم بود، به سه برد، یک مساوی و یک باخت دست پیدا کرد.

استانکو پوکله‌پوویچ

یکی از بزرگ‌ترین مربیانی که به فوتبال ایران آمد و از مرگـش چنــد هـــفـته می‌گذرد. کسی که یکی از طلایی‌ترین دوران سرخ‌پوشان در دهه ۷۰ را رقم زد و با پرسپولیس به دو قهرمانی لیگ آزادگان در سال‌های ۷۴ و ۷۵ رسید. استانکو به خدمات خود در فوتبال ایران ادامه داد، اما آمارش در پرسپولیس تکرارنشدنی بود: ۳۱ برد، هشت مساوی و ۱۵ باخت با نرخ ۵۷ درصد پیروزی.

ایوان مت‌کوویچ

بازیکن شناخته‌شده تیم هایدوک اشپیلت بود و پس از دستیاری در فنرباغچه ترکیه و سرمربی‌گری در تیم زاگرب به پرسپولیس آمد. دوران حضور او از آذر ۷۶ استارت خورد و به مهر ۷۷ ختم شد. ۱۳ بازی که حاصل آن هفت برد، دو مساوی و چهار باخت بود. دلیل اصلی رفتنش مشخص نشد، اما خیلی‌ها بازگشت علی پروین را علت اصلی اخراجش دانستند؛ یکی از بی‌سروصدا‌ترین برکناری‌های تاریخ پرسپولیس.

وینگو بگوویچ

اولین سرمربی کروات پرسپولیس در لیگ برتر با توپ پر آمد. پیروزی‌های پرگل در سه، چهار هفته نخست باعث شد خیلی زود سکوهای آزادی را فتح کند و رقص با شال قرمز را باب کند. با این حال اوضاع برای وینگوی ۷۰ ساله، خوب پیش نرفت. دوران حضورش به یک سال هم نرسید و پس از ۲۸ بازی برکنار شد. با این حال او در ایران ماند و فارسی را یاد گرفت. در تیم‌های پگاه گیلان، پاس همدان، تیم ملی امید و... سرمربی‌گری کرد و حالا هم چند سالی است در لیگ آزادگان حضور دارد و سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان است.

زلاتکو کرانچار

یکی از بزرگ‌ترین کروات‌هایی که به فوتبال ایران آمد زلاتکو کرانچار بود. سرمربی سابق تیم ملی کرواسی، در ۳۰ تیرماه ۱۳۸۸ هدایت سرخ‌پوشان را برعهده گرفت و درحالی که با این تیم در رده سوم جدول قرار داشت با تصمیم مدیریت وقت جای خود را به علی دایی داد. کرانچار حتی در جلسه تودیع و معارفه هم حاضر شد و در صلح و آرامش خاصی کار را به دایی سپرد و رکورد ۳۸درصد پیروزی را از خود برجای گذاشت. کرانچار در ادامه باسپاهان قهرمان ایران شد و حالا هم سرمربی تیم ملی امید است.

برانکو ایوانکوویچ

و برانکو ایوانکوویچ گفتنی درباره‌اش زیاد است. به‌عنوان کمک‌مربی بلاژویچ به فوتبال ایران آمد و سپس سرمربی تیم ملی شد و بعد از چند سال دوری در فروردین ۹۴ هدایت پرسپولیس را عهده‌دار شد. برانکو سرخ‌پوشان را دوباره به روزهای خوب برگرداند و به دو قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی در سوپرجام و همچنین فینال آسیا رساند تا لقب برترین مربی خارجی تاریخ این باشگاه را به خود اختصاص دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تاج" چهار فینال آسیا دوقهرمانی دوبار نایب قهرمان. لنگ حقیر

      مرد حسابی بودیمیر کجا نیم فصل هفت گل زده؟ بودیمیر سکونشین بود و فرستادنش جز تیم سوم باشگاه دینامو زاگرب. بعد تو با اخبار و امار جعلی میخای خرید برانکو دلال رو خوب جلوه بدی؟ ننگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما از سر کنجکاوی میای اینجا و اخبار تیم رقیبت رو میخونی؟ انقد منتظری ببینی سرورت چیکار میکنه و چیکار کرده؟

      • امیر طه

        لطفاکسی ازکیسه شله زرد سوراختورجماعت نظریه نخواست گم شیدبریدتوفکردیپورت شدههای میلیاردی خودتون باشید

    • آبی دل

      خخخخخخخ.سرور روخوب اومدی ..بیزحمت برو مطلبی که درمورد استادشفر نوشته شده رو چک کن ببین چندنفرازجماعت لنگی ضرت وپرت کردن شمابه یه نفر گیردادی تازه خیلی مودبانه آمارداده همین ... خدایا بازهم شکرت

      پاسخ ها

      • خان قلی

        ما اومدیم اینجا ببینیم باز حامد کاویانپور پته برانکو و پروین رو نمیریزه رو آب. یا که ملی پوش سابقتون چیکارا که نکرده

    • مهندس خانقلی

      عاموجونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج