۱۱۲۱۴۵۷
۶۴ نظر
۵۰۳۲
۶۴ نظر
۵۰۳۲
پ

انتخابات در سوریه؛ رقابت تنگاتنگ اسد با اسد!

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در میانه جنگ داخلی، ویرانی و فقر گسترده

روزنامه شرق : سال ۲۰۱۴ و آخرین‌باری که رأی‌گیری برای حفظ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در قدرت برگزار شد، تردیدی درباره پیروزی او وجود نداشت، ولی آن زمان، مخالفانش بسیاری از شهر‌های سوریه از جمله حومه دمشق پایتخت این کشور را تحت کنترل خود داشتند و تضمینی درباره آینده اسد به چشم نمی‌خورد.

انتخابات در سوریه؛ رقابت تنگاتنگ اسد با اسد!

با گذشت هفت سال، متحدان بین‌المللی حکومت اسد با ورودی جدی‌تر به میدان جنگ داخلی سوریه، ورق را به سود او برگرداندند و اکنون بسیاری از مناطق سوریه تحت کنترل حکومت اسد است. فردا شهروندان حامی اسد برای تکرار نمایشی دموکراتیک دوباره پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا مشروعیت مورد نیاز اسد در داخل و خارج سوریه را به او اعطا کنند.

«سعیل الغازی»، محقق سوری و همکار «مؤسسه التحریر برای سیاست خاورمیانه»، به گاردین می‌گوید: «حال‌و‌هوا و شرایط سال ۲۰۱۴ کاملا متفاوت بود. آن زمان هنوز این امکان هر‌چند اندک وجود داشت که اسد از قدرت کنار برود. امروز سوری‌ها همچنان در کشورشان هستند و همه ما که کشورمان را ترک کرده‌ایم، می‌دانیم که دیگر سرنگونی نظامی حکومت اسد رخ نخواهد داد.

این انتخابات، هم به‌عنوان سند مشروعیت و پیروزی از سوی حکومت سوریه و هم روسیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ادعای امن‌بودن این کشور را بیشتر از گذشته مطرح کنند و از مهاجران سوری بخواهند تا به کشورشان بازگردند.همچنین این انتخابات عاملی برای احیای حکومت سوریه در میان کشور‌های عربی و شاید اتحادیه عرب باشد».

سوریه از سال ۱۹۷۰ و پس از آنکه پارلمان و دولت از بسیاری از اختیاراتشان برای تصمیم‌گیری و وفادارانی که در جایگاه‌های مهم قرار داشتند محروم شدند، در اختیار خانواده اسد قرار گرفت و حزب بعث برای تحکیم جایگاه، خود را «رهبر جامعه و دولت» خواند. بشار سومین گزینه به‌عنوان جانشین پدرش حافظ بود که در سال ۲۰۰۰ جان باخت. این چشم‌پزشک با این ادعا که می‌خواهد اصلاحات سیاسی واقعی را در کشور انجام دهد، به جانشینی پدرش رسید؛ اما کارنامه ۲۱ سال ریاست‌جمهوری بشار اسد، تفاوت‌های فاحشی با ادعای اولیه او دارد.

اعتراض‌های خیابانی در جریان بهار عربی در سال ۲۰۱۱ با خشونت شدید حکومت روبه‌رو و به یک جنگ داخلی پیچیده و حل‌نشدنی تبدیل شد. در روز‌های آغازین قیام، تعداد زیادی از مقام‌های نظامی و حزبی در اعتراض به سرکوب شدید معترضان، سمت و جایگاه خود را ترک کردند. همان‌طور که میزان مخالفت با حکومت در جامعه سوریه افزایش می‌یافت، مخالفان جسورانه خواستار تحریم انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ شدند. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ و در میانه جنگ داخلی، حکومت اسد برای اولین‌بار اجازه انتخابات چند‌حزبی را داد؛ اما موضع‌گیری دیگر احزاب نشان داد این اقدام در واقع فریب افکار عمومی است. اسد در این رأی‌گیری نزدیک به ۹۰ درصد آرا را کسب کرد و این نتیجه غیرمنتظره نبود؛ چرا‌که یکی از نامزد‌های به‌ظاهر مخالف اسد، به رأی‌دهندگان گفته بود به اسد رأی دهند تا او همچنان در قدرت بماند.

رقبای حامی اسد

مبارزات انتخاباتی امسال هم پس از آنکه یک هفته پیش دادگاه عالی قانون اساسی سوریه سه نامزد از ۵۱ نامزد را تأیید کرد، آغاز شد؛ «عبدالله سلوم عبدالله»، عضو سابق مرجع قانون‌گذاری سوریه، «محمود احمد ماری» که یکی از فرستادگان سوریه در مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل در ژنو بود و بشار اسد.

انتخابات در سوریه؛ رقابت تنگاتنگ اسد با اسد!

در‌حالی‌که تردیدی نیست اسد در چهارمین رأی‌گیری بدون رقیب از سال ۲۰۰۰ تاکنون هم پیروز می‌شود و برای یک دوره هفت‌ساله دیگر قدرت را در سوریه در دست خواهد داشت، با‌این‌حال، هر سه نامزد متعهد شده‌اند اقتصاد سوریه را ترمیم کنند؛ اقتصادی که سال گذشته تحت فشار جنگ داخلی، تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا فروپاشید و در کنار آن، پنج میلیون پناهنده سوری هم به کشور بازگشتند. عبدالله همچنین وعده‌ای جسورانه داده تا با فساد که در سوریه سیستماتیک و نهادینه شده است، مقابله کند. مانند انتخابات گذشته این بار هم هر دو نامزد رقیب اسد اعلام کرده‌اند از او حمایت می‌کنند. حکومت سوریه در اوایل ماه جاری میلادی فرمان عفو برای بیش از ۴۰۰ کارمند دولت، قضات، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی بازداشت‌شده را صادر کرد. این اقدام از نگاه مخالفان که سال‌هاست به دنبال بستگان خود در زندان‌های سوریه می‌گردند و از سرنوشت آن‌ها بی‌اطلاع هستند، نمایش دموکراتیک حکومت در جهت عادی‌سازی اتفاق‌های داخلی سوریه است تا مردم به رأی‌دادن تشویق شوند.

«ساعد ایدو»، از مهاجران سوریه که در گازیانتپ ترکیه زندگی می‌کند، می‌گوید: «برادرم در سال ۲۰۱۳ ناپدید شد. ما هنوز حتی نمی‌دانیم او زنده است یا مرده. تمام آنچه به نام انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه انجام می‌شود، نمایشی برای عادی‌سازی و سفیدنمایی است. آن‌ها همیشه مردم را مجبور به اثبات وفاداری کرده‌اند. شرکت در راهپیمایی‌ها، تکان‌دادن بنر‌ها و حضور گسترده برای رأی‌دادن. همچنین برای نسل جدید هم فرصتی برای ایجاد احساس تعلق به جامعه و ملیت مهیا می‌شود».

انتخابات در سوریه؛ رقابت تنگاتنگ اسد با اسد!

اما سوری‌های مخالف بشار اسد حاضر به شرکت در این رأی‌گیری برای تأیید و تمدید ریاست‌جمهوری اسد نیستند و رأی‌گیری چهارشنبه را تحریم کرده‌اند. «عماد» یکی از این تحریم‌کنندگان است؛ فارغ التحصیل رشته مهندسی که در پاسخ به سؤال خبرنگار تلگراف درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه می‌گوید: «من پول کمی برای سفر دارم، اما باید بروم. در این کشور دیگر چیزی برای من وجود ندارد. وضعیت اقتصادی روز‌به‌روز بدتر می‌شود؛ سقوط ارز، فساد فزاینده و تحریم‌های سخت. فقط تعداد کمی از مردم در اینجا خوشحال هستند. کشور فقط برای ثروتمندان است. باید پول زیادی به قاچاقچیان بدهیم تا ما را به ترکیه و سپس اروپا ببرند؛ اما چاره دیگری نیست. حداقل‌های زندگی عادی در سوریه وجود ندارد و خانواده‌ام هم به من وابسته هستند تا آینده آن‌ها را تضمین کنم».

عقب‌نشینی بزرگ

سوریه اکنون وضعیت خود را به عنوان قدرت مهم منطقه‌ای از دست داده و به‌شدت وابسته به روسیه و گروه‌های نظامی از جمله جنبش حزب‌الله لبنان است. در این میان باید دید آیا کشور‌های غربی به رهبری واشنگتن با لغو تحریم‌هایی که اقتصاد سوریه را فلج کرده است، مسیر خود را به سمت پایان تنش با دمشق سوق می‌دهند یا خیر. با‌این‌حال بعید است آن‌ها بدون توافق صلح بین‌المللی و عقب‌نشینی‌های اسد به سوریه امتیاز بدهند.

انتخابات در سوریه؛ رقابت تنگاتنگ اسد با اسد!

علاوه بر این، رأی‌گیری فردا موقعیت کمیته تحت حمایت سازمان ملل را که در اواخر سال ۲۰۱۹ برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه پیش از انتخابات تشکیل شده است، تضعیف می‌کند. نمایندگان حکومت سوریه، مخالفان و گروه‌های جامعه مدنی نتوانستند توافق‌نامه‌ای را قبل از رأی‌گیری امضا کنند و مذاکرات به بن‌بست رسیده است. به گفته «ساموئل رامانی»، کارشناس سوریه، «این انتخابات یک عقب‌گرد بزرگ برای روند تغییر قانون اساسی خواهد بود. این امر به جامعه بین‌المللی نشان خواهد داد که دستیابی به یک توافق سیاسی در سوریه دشوار است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نامnaser

      خیلی باحال بودرقابت اسدبااسد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یجا هم نوشته بود نمایشی دموکراتیک خخخخخ

      • بدون نام

        اسد به همممتتتتت روسیه و ایرانه که شده اسد !!!!!!!!

      • بدون نام

        من کره شمالی رو تحسین میکنم چون علنی میگن ما دیکتاتوریم ولی بعضی کشورها سیاه نمایی میکنن مثل
        ...روسیه و سوریه

      • مادر

        درود بر بشار اسد

      • بدون نام

        انتخابات ایران سوریە خیلی خندەدارە بەخدا

      • بدون نام

        يه جا هم نوشته مبارزات انتخاباتي خخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        خیر نبینی اسد

      • بدون نام

        پماد لازم

    • بدون نام

      یه دمکراسی و انتخابات مضحک

      پاسخ ها

      • سام

        خیلی هیجان انگیزه، بالاخره اسد برنده میشه یا اسد؟؟؟

      • رضا

        شبیه ترین به ایران و کره شمالی و روسیه

    • وطنم ای شکوه جاویدان

      عجب خبر مهمی واقعا!

    • بدون نام

      واقعا چقدر سوریه دموکراتیک البته بعد از کشور خودمون البته این وسط رقیب های سرسختی مثل جیبوتی و مالی و گینه ی بیسائو را هم داریم و نباید از اون ها غافل بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا اسم عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین رو نمی برید؟

      • بدون نام

        15.34
        اونها ادعای آزادی و... ندارن

      • بدون نام

        خیلی باحال گفتی

      • بدون نام

        جناب ضد عرب!!! مردم اين سه تا كشوري كه نام بردي چندتا مهاجرت به خارج در سال "به اميد زندگي بهتر" دارن؟ و كشور شما چند تا مهاجر به اين دليل داره؟

      • بی نام

        کاربری فرموده چرا اسم عربستان و امارات نمی برید یکم چشمهایت را باز کن و اوضاع اقتصادی امارات را ببین! اونجا مردم تا کمر در سطل زباله نیستند، یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان دارند، قدرت سیاسی بالایی دارند، در رفاه هستند

    • بدون نام

      مردم سوریه همه آواره اروپا شدن انقدر رفتند که دیگه ویزا هم به کسی نمیدن مردم سوریه اسد رو نمیخوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره ! اسد مونده با اسد !!!!!! حالا اسد بر سوریه خالی حکومت کنه !

      • بدون نام

        درجواب دوستمون که فرموده چرا اسم عربستان وبحرین را نمی بریداین دوتاکه فرمودی اشکارا پادشاهی هستندبدون دروغ وکلک به مردمشون پدکه مردپسرجایگزینش میشه دیگه نمیان الکی بساط رای گیری راه بندازندوبگن مردم رای دادندورییس جمهورانتخاب کردند

    • بدون نام

      آسیا کلا بویی از آزادی نبرده و نخواهد برد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ممظورتان آزادی نوع فرمایشی غربی ست دیگه!

      • بدون نام

        مخصوصا خاور میانه

      • بدون نام

        آسیا نه. خاورمیانه

      • بدون نام

        سنگاپور مالزی اندونزی کره اینا مگه نیستن
        بهتر بگی یه سری

      • بدون نام

        کاربر 9:56 نه از نوعی که روسیه به ایران و اسد دیکته می کنه !

      • بدون نام

        کاربر 9:56 چیه سوریه ویران شده راضی نیستید ؟ نفرین ملت سوریه دامن ما رو می گیره

      • بدون نام

        همینطوره متأسفانه ما خودمون دوست داریم همیشه برده باشیم

    • بدون نام

      !!!!!!!

    • بدون نام

      اسد رو مردم سوريه دوست دارن چون از دست قصاب هاي داعشي نجاتشون داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پناه بردن به اسد از دست داعش مث پناه بردن از دست
        عقرب جرار به مار غاشیه ست!!!!!ه

      • بدون نام

        جوونای ایران نجاتشون دادن ، نه اسد

      • بدون نام

        بین بد و بدتر ، بله

      • بدون نام

        وااااقعاً

      • بدون نام

        اینکه گفتی جوک بود ؟

      • بدون نام

        فقط تعداد منفی رو ببین

    • بدون نام

      اسد بهترین گزینه برای سوریه هست

    • حر

      اسد با اسد خیلی رقابت کرده
      چه رقابتی!!!!!!

    • بدون نام

      دیکتاتور

    • بدون نام

      فارغ التحصیل رشته مهندسی میگوید:
      پول کمی برای سفر دارم اما باید بروم. در این کشور دیگر چیزی برای من وجود ندارد. وضعیت اقتصادی روزبروز بدتر میشود. سقوط ارز، فساد فزاینده و تحریمهای سخت. فقط تعداد کمی از مردم در اینجا خوشحال هستند. کشور فقط برای ثروتمندان است. باید پول زیادی به قاچاقچیان بدهیم تا ما را به ترکیه و اروپا ببرند اما چاره دیگری نیست. حداقلهای زندگی عادی وجود ندارد و خانواده هم به من وابسته هستند تا آینده آنها را تضمین کنم..

      عجب شباهتی!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و همچنین سایر رشته ها اونجا هم مث اینجا فقط پزشک ها
        میتونن پول در بیارن احتمالا چون ملت مریض و فرسوده شدن

    • بدون نام

      7ماایرانیهافقط بقیه رامسخره میکنیم درحالی که خودمان بدترین کشوردنیاهستیم.

    • بدون نام

      من ماندم سوریه ریاست جمهوری یا پادشاهی رقابت بشار با بشار خخخخ

    • بدون نام

      باز لشکر آلبانی اومده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما هم مزدوران سایبری هستید

    • جنوبی

      چقد آشناست این قصه با انتخابات خودمون اسد ب اسد چه جمله آشنایی

    • بدون نام

      حالا اگه ترامپ با ترامپ بود اشکال نداشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخخخخ خواب و خوراک تون شده آمریکا خخخخخخخخخخخخخخخخ

    • س.ق

      انتخابات در ایران ،رقابت رئیسی با رئیسی!!!!!!

    • بی نام

      غیر از کره و ژاپن و سنگاپور و تا حدودی اندونزی رقابت سیاسی و انتخابات برای بهتر شدن وضع زندگی مردم نمایشی و تجربه شده است. مثل گردونه قدرت از یه خودی به خودی دیگه انتقال پیدا میکنه و با این سیستم نباید توقع پیشرفت و بهبود اقتصاد و زندگی مردم بود حالا هر کشوری چه آسیا و چه آفریقا و چه کشورهای غربی و شرقی و آفریقایی و عربی میخاد باشه

    • ع،ر

      رقابت‌تنگا‌تنگ‌‌باخودش

    • سروه یزدانی

      صد مرحبا و بار ک الله این همه سرو صدا وجنگ و با این همه مشکلات عدیده در داخل کشور ومرزوکبا این احوالات پیروز و در حال انتخابات قرار دارد زنده باد سوریه موفق .

    • کیانا

      امان از دل سوخته مردم سوریه

    • پدرام

      شما همونایی نبودین که میگفتین سوریه به ما چه؟؟
      به شما چه
      کشور خودتونو بچسبین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت سوریه برای ما مهم هستند نه بشار اسد !

    • بدون نام

      صدرحمت به ما پس

    • بدون نام

      ینی کدومشون میبرن اسد یا اسد ؟خخخخ

    • بدون نام

      اینکه دیگه نشدجمهوری یادموکراسی بهتره مثل دیگرکشورهای عربی پادشاهی باشه کشوریکه رییس جمهورش مادام العمره دیگه نیازی به زحمت کشیدن رای گیری نداره
      همون دیکتاتوری باشه خرجش هم کمتره

    • بدون نام

      درود بر اسد قهرمان

    • عبدالرحمن

      و این نیز بگذرد!

    • بدون نام

      مثل ایرانه ، جمهوری اسلامی هم همیشه سعی داره بگه همه راضین و اوضاع عالیه ولی ما حداقل های زندگی رو هم نداریم

    • آسو

      طرفداراش خنده دارن دقیقا از چی طرفداری میکنن ادم یاد طرفدارای احمدی نزاد میندازن خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج