۱۱۹۸۵۰۸
۷۰ نظر
۵۲۱۲
۷۰ نظر
۵۲۱۲
پ

زلزله دوباره ساسی؛ جنابان سانسورچی شما متهمید

ساسی مانکن برای چهارمین سال پیاپی تک قطعه جنجالی‌اش را در انتهای سال منتشر کرده که بازتاب فراوانی در بین فعالان عرصه موسیقی و کاربران فضای مجازی داشته است.

برترین‌ها: ساسی مانکن برای چهارمین سال پیاپی تک قطعه جنجالی‌اش را در انتهای سال منتشر کرده که بازتاب فراوانی در بین فعالان عرصه موسیقی و کاربران فضای مجازی داشته است.

زلزله دوباره ساسی؛ جنابان سانسورچی شما متهمید

سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه نگار در نقدی تحت عنوان «ما هیچ! ما فقط نگاه» در این رابطه نوشت:

* انگار باید عادت بکنیم به این تک آهنگ‌های سالانه پدیده عجیب و غریبی به نام «ساسی مانکن». تک آهنگ‌هایی که هر سال با یک تنظیم جذاب و روان، یک یا چند مفهوم مهم فرهنگی یا اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و به واسطه ملودی‌های ساده و پرطرفدارش، پرتکرار می‌شوند. از توصیه به بچه‌ها برای «اول اینستا بعد کتاب» تا حضور یک بازیگر فیلم‌های پورن در نماهنگ آخرش، نشان می‌دهد که این ویژگی‌ها نمی‌توانند بدون ‌انگیزه و هدف خاصی در این قطعات قرار داده شده باشند و مخاطبان هدفش حتما مشخص شده‌اند.

ا* ین قطعات تصویری که امسال هم با قطعه «مامان منو ببخش» ادامه پیدا کرده است چندین مشخصه ثابت، مهم و البته تکراری دارد؛ حضور و وجود یکی از اعضای خانواده یا مشاغل مشهور، ارجاع به برخی آهنگ‌های مشهور یا افراد معروف داخلی، استفاده از کلمات و اصطلاحات به‌روز در جامعه که اغلب مثبت نیستند و عادی‌سازی برهنگی در کنار ترجیع‌بندهای آشنا به ذهن که به سرعت در یاد مخاطب می‌ماند.

* در متنهای سال‌های گذشته به این نکته مکرر اشاره شد که وقتی می‌دانیم که قرار است از کدام جبهه و با چه ابزاری مورد هجوم قرار بگیریم منطقی است که پیش از برخورد این سلاح، فکر اساسی و دست‌کم از هدف مورد اصابت، محافظت شود. عجیب اینکه در این چهار سال به جز برخورد با دانش‌آموزان فلان مدرسه و تهدیدهای آموزش‌وپرورش و پخش چند گزارش سفارشی ضعیف در بخش‌های خبری سیما، واکنش موثر و مفید دیگری ندیدیم.

* شاید خیلی‌ها این مساله را عمیق ندانند اما پخش متعدد یک آهنگ با ویژگی‌هایی که شرحش رفت در ماشین‌ها یا مراکز خرید و میزان بالای مصرفش در ایام عید تاثیرات غیرقابل جبرانی دارد. اینجا دیگر صحبت از ملودی یا متن ترانه ضعیف نمی‌کنیم یا اصلا بحث به خاطر وجود یکی دو کلمه مبتذل در ترانه نیست؛ تولید این قطعات تبدیل به یک رویه شده و برخی خوانندگان دیگر هم سعی کردند با پیروی از چنین سبکی، خودشان را مطرح کنند.

زلزله دوباره ساسی؛ جنابان سانسورچی شما متهمید

* به جز خوانندگان و تهیه‌کنندگان آثار مبتذل موسیقی که با افزایش استقبال از قطعاتی شبیه به آهنگ‌های ساسی، فضا را برای خودشان آماده می‌بینند احتمالا پخش چنین آهنگ‌هایی در بستر فضای مجازی، می‌تواند خبر خوشی برای موافقان طرح صیانت از فضای مجازی باشد. آنها به راحتی می‌توانند تمام بار منفی تولید چنین محصولی را روی دوش فضای مجازی بگذارند و ادعا کنند که اگر بگذارند چنین طرحی تصویب شود دیگر نه خبری از ساسی مانکن می‌شود و نه تتلو و امثالهم و این همان روش برخورد سطحی و بدون پشتوانه جامعه شناختی و عقلانی است که در سایر حوزه‌های فرهنگی ما هم به چشم می‌خورد. برخورد با معلول به جای علت، ساده‌ترین و البته کم اثرترین راه‌حل است. یک خواننده، با همه اهداف و‌ انگیزه‌های پشت یک اثر، نهایتا یک قطعه را اجرا می‌کند و می‌رود سراغ قطعه بعدی‌اش. موسیقی ما فارغ از پاپ و سنتی، سال‌هاست که هیچ نقشه راهی ندارد.

* همیشه در موضع واکنش نشان دادن است و از خودش کنش یا دست‌کم کنش موثری نشان نمی‌دهد. اوج این نبودن نقشه را می‌توان در رسانه ملی دید. آهنگی که مثلا در فصل پاییز، پخش آن ممنوع بوده، در فصل بهار، بدون مشکل پخش می‌شود و خواننده‌ای که نهایتا چند قطعه ضعیف اما مشهور را اجرا کرده ناگهان از برنامه‌های پرطرفدار و گاه زنده سر درمی‌آورد و به واسطه همان حضور، برای خودش موقعیت رسمی هم دست‌وپا می‌کند و احتمالا بعدش سر از کشورهای دیگر درمی‌آورد.

* درست است که این قطعات به واسطه سخافت ذاتی، در تاریخ موسیقی ایران ماندگار نخواهند شد اما اثراتی که در کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت روی گوش موسیقی و روح و روان مخاطب و به‌طور خاص نوجوان و جوان می‌گذارند مخرب است. تنزل سطح سلیقه موسیقایی آنها و همین‌طور عادی کردن برخی از ارتباطات و تابوها کمترین اثر این‌گونه از قطعات است. احتمالا شما هم می‌خواهید بپرسید که چاره چیست؟ در سال‌های قبل هم پیشنهادهایی ارائه شد که همچنان امیدوار به شنیده شدن آنها توسط مسئولان فرهنگی کشورمان هستیم. برخی از سبک‌ها و ژانرهای موسیقی در کشور ما طرفداران فراوان و خاص خودش را دارد و عموم این طرفداران را نسل‌های جوان و نوجوان تشکیل داده‌اند.

* پذیرفتن این سبک‌ها و تلاش برای تولید محصولات استاندارد، جذاب و دغدغه‌مند برای این مخاطبان یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری یا دست‌کم، کاستن از استقبال فوق‌العاده از آهنگ‌هایی است که توسط امثال ساسی مانکن منتشر می‌شوند. مثلا پذیرفتن سبک رپ و برگزاری کنسرت‌هایی با حمایت و نظارت توامان می‌تواند میزان اثربخشی آثار مبتذل را کاهش دهد. ترانه با کیفیت و توانا در ایجاد ارتباط با عموم جامعه در کنار تنظیم جذاب و خوانندگی منطبق با استانداردهای روز، مثلثی هستند که برای تولید هر اثر پرطرفداری کفایت می‌کند.

* تولید این قطعات قطع نمی‌شوند و احتمالا شاهد افزایش آنها هم هستیم اما نمی‌توانیم سطح واکنش‌ها را در حد برخورد با چند راننده یا دانش‌آموز پایین بیاوریم و توقع داشته باشیم که آنها در خلوت خودشان به آن آهنگ‌ها گوش ندهند یا همان چیزی را بشنوند که ما دل‌مان می‌خواهد.

* قدرت‌نمایی ساسی مانکن و شبیه به او صرفا نه به خاطر توانایی‌های آنهاست و میدان خالی از آثار شاخص و قابل دفاع و مهم‌تر از آن نبود یک برنامه مدون و اجرایی و ملموس به آنها مجال فعالیت و اثرگذاری می‌دهند. ساسی مانکنی که در داخل مشهور شد و در انتخابات هم برای نامزدها خواند و سپس مهاجرت کرد یک نمونه از تایید این نکته است که برای موسیقی هیچ برنامه‌ای نداریم و نه می‌دانیم با آنها که هستند چه رفتاری بکنیم و نه می‌دانیم با آنها که رفته‌اند باید چه مواجهه‌ای داشته باشیم. سال گذشته هم گفتیم که بازدید میلیونی از تیزر آهنگ جدید ساسی یک زنگ خطر است و امسال هم مجبوریم که آن را تکرار کنیم.

* اگر زمانی مخاطب موسیقی پاپ بین محمد اصفهانی، علیرضا عصار، شادمهر عقیلی، قاسم افشار، خشایار اعتمادی و... باید سلیقه‌اش را انتخاب می‌کرد حالا اما باید از او خواهش کنیم که چه آهنگی را، به خاطر سلامت روانی خودش، گوش نکند و این یعنی یک عقب‌گرد کامل. محدود کردن مشکلات موسیقی به برگزاری یا عدم برگزاری چند کنسرت یا ممنوع‌الکاری موقت چند خواننده توسط اهالی موسیقی هم در ایجاد وضعیت فعلی موسیقی بی‌تاثیر نبودند. موسیقی پاپ ایرانی، ما را ببخش که اوضاع‌مان این شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باعثش همون نماینده های طرح صیانت هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما برو دکتر چک کن عقلتو

      • بدون نام

        جدی میگی ؟

      • بدون نام

        مخاطب موسیقی بین اصفهانی و عصار انتخاب می کرد؟ تو دهات شما لابد همچین بوده وگرنه ما هم خواننده خارج نشین گوش دادیم هم آهنگهای غربی

      • بدون نام

        بله ما همچنان عصار و اصفهانی گوش میدیم و لذت میبریم

      • بدون نام

        شما عصار و اصفهانی گوش می دادید ما موسیقی روز دنیا رو گوش می دادیم و این اهنگهای خالتور ساسی ماسی برامون مساله ای نیست

      • فری

        شما عصار و اصفهانی گوش میدی و ما رو هم مجبور به اطاعت از سلیقه خودت میکنی؟؟ نه داداش اینجوری نیست!!

      • بدون نام

        اگه منظورت مخالفین طرحه بیا پایین

      • لیلا

        آره بابا تو راست میگی، مقصر کسانی هستند که این مزخرفات رو گوش میدن

    • بدون نام

      محصول خود ایران خروجی همین مسئولین هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محصول غربگدایی و لجاجت شماست.از اینا در فرهنگ غربی زیاده

      • بدون نام

        کاترین خانم , هم کار غربگداها بود? ?

    • بدون نام

      دمش گرم لجشون بگیره حالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نکنم در سن نوجوانی باشی این جور تغییر فرهنگها باعث میشه امثال خود تو در جامعه احترام نداشته باشند

    • بدون نام

      طرح صیانت دقیقا مثل اینه که برای جلوگیری از بروز تصادفات، رانندگی رو ممنوع کنیم یا برای جلوگیری از بریده شدن دست، استفاده از چاقو رو ممنوع کنیم یا برای جلوگیری از مزاحمتهای تلفنی، تلفن رو قطع کنیم، یا...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افولگراها که این‌چیزها حالیشون نیست

      • علی خان

        ایول درست زدی وسط خال

      • بدون نام

        طرح صیانت صیانت از مسئولین است

    • بدون نام

      بدون شک طرح صیانت برای نجات وضع موجود حیاتیه ، آینده این کشور و مردم دست نو جوان ها و جوانانی هست که به شدت دچار نزول ارزش ها شده اند یکم با دید منطق نگاه کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا موافق

      • بدون نام

        اینترنت بار مخرب و منفی که داره به مراتب بیشتر از مثبتش شده

      • بدون نام

        منطق؟

      • بدون نام

        برید ببینیم به کجا میرسین
        تا الان که همه ضروریات تون خوب جواب داده و جوان ایران اینی شده که الان هست بعد اینو خدا بخیر کنه
        کی قراره بفهمید نمیدونم

      • میلاد

        هنوز متوجه نشدی که طرح صیانت برای صیانت از لو رفتنه

      • s h

        برای نجات کشور عقل و منطق و سواد لازمه وقتی شما و امثال شما چنین صحهبت هایی میکنن انسان تاسف میخوره که هنوز هموطن هایی هستن که در عصر جاهلیت سیر میکنن

      • بدون نام

        ۴ تا خاصیت جالب و سازنده فضای مجازی و نام ببرید ، باید کلی فکر کنی اما حالا بیا از چیزهای منفی بگو ۱۰۰ تا هست ، اینستاگرام فاسد ترین

      • بدون نام

        ۱۰ سال اینستگرام هست فقط توش دختر دنبال خود نمایی پسر دنبال دختر ، کاسبی ها هم که دیگه همه میدونن یه چیز سفارش میدی یه چیز دیگه میاره

      • بدون نام

        یه جوری میگن طرح صیانت برای مخفی کردن اخبار انگار این همه سال اخبار و داشتید کسی کار بد نمیکرد برو عمووو تو دنبال یه چیز دیگه ای

      • بدون نام

        خدایی بد وصع خرابی شده دیگه

      • مهدی

        مخالفم

      • فری

        باز هم پیرمردهایی که عشق دنیا رو کردن و گیر دادن به جوانها...

    • بدون نام

      آقای سیییییییییییید مهدی انگار سیری و از حال و روز مردم خبر نداری! اگر شما مسئله ت ترانه های خواننده هاست ما مردم مشکلات خیلی خیلی بزرگتری داریم اگر واقعا دغدغه مردم رو داری پیگیر این مشکلات باش وگرنه که سکوت کنی بهتره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چیزی جای خودش شما به فکر دیدن ایران اینترنشنال و حرفهای اون باش بچه ات تو اتاق داره به دره میره

      • بدون نام

        اشتباهی منفی دادم

    • بدون نام

      آسوده بخواب کوروش جوانها اینجا به دنبال بلاگر شدن و تزریق ژل هستند و ساسی و تتلو الگو و سمبل شده اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسیر شدیم از دست این زامبی ها چی از جون بچه های ما میخوان

      • بدون نام

        اینستاگرام تعطیل بشه این کلینیک های زیبایی از کار بی کار میشن طرف سوزن آمپول میکنه تو چشم و لپ چونه فیلم هم میگیره ، قبلا این چیزا رو تو سیرک وحشت نشون میداد

    • بدون نام

      مردم عقل دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما نوجوان بودی عاقل بودی یا احساسی ؟

    • بدون نام

      همین شمایی که الان از طرح صیانت فرار میکنید چند سال دیگه بچه شما با اینستا و ساسی رشد پیکنه خود شمارو میزاره پشت در و به بدترین شکل با شما برخورد میکته چون فکرش با اینها پر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین الان بچه تو روی پدر و مادر هزار تا حرف میزنه و کار میکنه

    • عادل

      اینترنت و اینستا چی داره که انقدر نگران هستید نباشه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تتلو داره شکم پرست داره کلاه بردار داره کمه ؟

      • عمار شریفی

        ۳ ملیون آدم داره ک دارن از توش غذا در میارن بس نیست؟

      • بدون نام

        همین که میشه توشون نوشت که کی چقدر از مردم بالا کشیده خودش خیلیه

    • بدون نام

      یکی به داد ما برسه ، بچه ام از دست رفت با این موزیک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه ات با یه موزیک از دست میره؟ تربیتت اشکال داره مطمئنا

    • اا

      تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود

    • بدون نام

      بچه درست تربیت بشه نیاز نیست نگران باشی که چی جلوی دستش هست.اینجارو سانسور کنید میره یه جای دیگه یه کشور دیگه میبینه و میشنوه.بچتو درست تربیت کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه ما فعلا جایی نمیخواد بره همین جا هست

      • بدون نام

        چه حرف بی منطقی.خودت داری میگی بچه بعد برا همون بچه همه ی شرایط ابتذال رو فراهم کنی جلوش بزاری بعد میخوای خوب بمونه؟امثال ساسی و حامیان پشت پردش خیلی فکر کردن طراحی کردن تا همین امثال شماهای بیخیال رو و بچه هاتون رو به قهقرا ببرن

    • بدون نام

      احاد ملت آگاه و شریف ایران مطلع هستند که هدف طرح ضد مردمی صیانت، هیچ موضوع فرهنگی نبوده و نیست. کاهش شدید سرعت اینترنت نیز گواه شروع طرح چینی است.این طرح محتوم به شکست قطعی است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خجالت بکش انقدر نادان هستید

    • بدون نام

      جمع کنید بساط این آشغال های مجازی و خسته شدیم هر روز یکی میاد رو صحنه
      ۴ تا ورزشکار و هنرمند و آدم حسابی و مطرح کنید

    • بدون نام

      اونای که مریض روحی روانی جنسین گوش نکنن خیلیم قشنگ خونده

    • Mr: Shahram

      هرچی تونستن ویدئو، ماهواره ووو رو از مردم بگیرن، طرح صیانت رو هم میتونن بگیرن، بابا ما ایرانیا استاد دور زدن هستیم.

    • انسان

      انقد نیاین بگین همه مشکلاتمون تموم شده که حالا به اهنگای ساسی گیر میدین.کسی که بچه داشته باشه خوب درک میکنه این مطلبو.این نوجوونا و جوونایی که الگوشون میشن اینجور آدما چه اینده ای در انتظارشونه واقعا.طرح صیانت بدی و خوبی داره مثل تموم چیزای این دنیا که مطلق نیستن.

    • بدون نام

      شما هم با یه اهنگ ارزشی مرگ بر آمریکا از محبوب قلب ها حامد زمانی به جنگش برید . خخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه با آهنگ عمار داره این خاک

    • وطن پرست.

      نمی دانم ملت ایران همیشه مورد هجوم واقع می شوند.توهم

    • بدون نام

      ... ایجادمحدودیت،عدم نمایش یک سازدرسیما، دریغ ازاجرای یک موسیقی ایرانی ومحلی، شادی به سبک مداحی که شونده وبیننده نمی‌داند عزاداری است یاجشن، حالا نتیجه اش درمیان نسل امروزی روشن می‌شود..

    • خلو مجید

      اون زن لباس سیاهه کایلی جنره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره کایلی با اون همه شهرت و ثروت میاد تو موزیک ویدیو این دوزای بازی میکنه!!چی میگی؟

    • بدون نام

      خدایی یک آدم بی هنر و غیر قابل تحمل و چندش آوریه. من نمیدونم مردم چطور همچین موجودی را تحمل میکنن. اینقدر مبتذل و سطح پایین و سخیف.

    • بابک

      آقا من ۵ تا اکانت اینستگرام دارم فقط میرم فحش میدم خیلی حال میده این خوشی رو از من نگیرید

      پاسخ ها

      • بابا

        برو یه کار دیگه انجام یده خوب فحش دادن جه سودی داره؟

    • بدون نام

      اتفاقا آهنگ امسال به اندازه پارسالی سروصدا نکرده

    • بدون نام

      مخاطب نوجوان تشنه شادی و انرژیه وقتی شما محتوای پر انرژی مناسب براش تولید نمیکنی نمی تونی انتقاد کنی چرا میره سراغ امثال ساسی مانکن

    • بدون نام

      هرکی دوسنداره گوش نمیکنه ونمیبینه..من ازصداش خوشم نمیاد هیچوقت گوش نمیکنم اهنگاشو..اصلا واسم مهم نیس...

    • محمدرضا

      خود نویسنده هم بطور با وجود اینکه بشرح غلط و مضر صیانت انتقاد داره اما همچنان درگیر ادبیات و تفکرات حضرات سانسور هست...عجیب و باورنکردنی هست ک بعضیها تصور میکنن فرهنگ و تربیت و ....یک ملت با یک ترانه در سال از بین میره!!!! تو آمریکا صدها نفر مث ساسی وجود دارن و ده ها هزار کار در سبکای مختلف و چیزی بخطر نمیفته...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج