۱۲۲۶۴۸۶
۹۶۷۵
۹۶۷۵
پ

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

آیدا پناهنده و ارسلان امیری چند سالی‌ست که با هم ازدواج کرده‌اند و توانستند در این مدت آثار خوبی را برای سینمای ایران به یادگار بگذارند.

برترین‌ها: این روزها دو فیلم «زالاوا» و «تی‌تی» همزمان با اکران با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبان سینما مواجه شده‌اند. زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم یک روستا در اواخر دهه 50 شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به آن منطقه بازگرداند. تی‌تی نیز با هنرنمایی الناز شاکردوست، آخرین حرف آیدا پناهنده در سینمای ایران است و داستان فیزیکدانی‌ست که در حال کار بر روی فرضیه ای درباره پایان جهان است. او در این مسیر با زنی حامله ملاقات می‌کند که می‌خواهد به شیوه خودش به بشریت خدمت کند.

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

آیدا پناهنده و ارسلان امیری که خالق این دو اثر موفق هستند چند سالی‌ست که با هم ازدواج کرده‌اند و توانستند در این مدت آثار خوبی را برای سینمای ایران به یادگار بگذارند.

زندگی هنری زوج ارسلان و آیدا

ارسلان امیری (زاده ۲ اردیبهشت ۱۳۵۴ در سنندج) فعالیت حرفه‌ای خود را با مستندسازی آغاز و سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر با چندین تله‌فیلم و مجموعه تلویزیونی همکاری نمود. وی با ساخت نخستین فیلم سینمایی خود به نام زالاوا موفق شد جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دوره هفته بین‌المللی منتقدان فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم و همچنین از سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین فیلم‌نامه را کسب کند.

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

آیدا پناهنده (زاده ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در تهران) است. در سال ۱۳۹۴ برای فیلم سینمایی ناهید موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد. وی همچنین توانست یکی از سه فیلمساز زن جوانی باشد که در سال ۲۰۱۶ جایزه Women In Motion را از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ دریافت کند. آیدا پناهنده پس از ناهید، سه فیلم سینمایی اسرافیل، پاییز نیکایدوها  و تی تی  را در کارنامه کاری خود دارد و در اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران از او برای فعالیت حرفه‌ای و مؤثر در حوز کارگردانی تقدیر ویژه به عمل آمد.

همکاری‌های این زوج موفق در قاب تصویر

ناهید

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده‌است. فیلم ناهید به نمایندگی از سینمای ایران به صورت مشترک با فیلم هندی زمان ساخته نیراج قیوان، جایزه «آینده درخشان» فستیوال کن 2015 را در بخش «نوعی نگاه» از آن خود کردند.


اسرافیل

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

اسرافیل فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر محصول سال ۱۳۹۵ است. اسرافیل، درامی درباره چالش‌ها، نیازهای عاطفی و روابط انسانی است که فیلمنامه آن توسط ارسلان امیری و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است. در سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی کانادا شرکت کرده بود که در نهایت، جایزه بهترین فیلم جشنواره به مستانه مهاجر رسید و جایزه بهترین دستاورد فنی برای تدوین را نیز هایده صفی‌یاری برای تدوین اسرافیل دریافت کرد.


پاییز نیکایدوها

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

«پاییز نیکایدوها» به نویسندگی ارسلان امیری و آیدا پناهنده، محصول سال 2017 در ژاپن است و در شهرهای قدیمی نارا و تِنری فیلمبرداری شده و داستان فیلم دربار آخرین بازماند مرد خانواد نیکایدو است که باید برای بقای نام خانوادگی شان، دست به انتخاب دشواری بزند. در این فیلم بازیگران مطرح ژاپنی ماسایا کاتو، شیزوکا ایشیباشی، کازوکو شیراکاوا، کیتا ماچیدا، هانا هیدوکی، کایو ایسه و... ایفای نقش کرده اند . این فیلم که محصول مشترک دو کشور ژاپن و هنگ کنگ و به تهیه کنندگی «نائومی کاواسه» فیلمساز برجسته سینمای ژاپن است و در ژانویه 2019 در کشور ژاپن اکران شد.


زالاوا

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

زالاوا فیلمی به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام محصول سال ۱۳۹۹ است. پخش بین‌المللی این فیلم توسط کمپانی دانمارکی LevelK انجام مشد. زالاوا نخستین فیلم ارسلان امیری به عنوان کارگردان بوده و نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، و هدی زین‌العابدین از بازیگران این فیلم هستند.این فیلم، جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دوهٔ هفتهٔ بین‌المللی منتقدان فیلم ونیزو جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران را از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) دریافت نمود.


تی‌تی

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

تی‌تی، محصول ۱۳۹۹ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و پناهنده است. الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سی و سومین فستیوال بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد. تی تی در جدول رده‌بندی منتقدان مجله فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برگزیده شد. مجله فیلمنامه‌نویسیِ فیلم نگار در شماره ۲۱۸ خود این فیلم را به عنوان محبوب‌ترین فیلمنامه جشنواره سی و نهم فجر به انتخاب منتقدان این مجله معرفی کرد. همچنین این فیلم بهترین فیلم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدان سینما شد.

درباره تی‌تی؛ آخرین همکار زوج پناهنده و امیری

آرش پارساپور در ویجیاتو می‌نویسد: آیدا پناهنده چند سالی است که توانسته با ساخت فیلم‌هایی چون ناهید و اسرافیل اولا نشان دهد که سینمای زنانه‌ را درست می‌شناسد و اسیر شعارهای فمنیسمی گل درشت نشده و در ثانی ثابت کند که قدرت و تبحر خاصی در روایت قصه کاراکترهای اصلی فیلم‌هایش و تبدیل کردن آنها به یک «شخصیت» دارد. او در تی تی این کار را به حد اعلا رسانده و کاراکتری خلق کرده بس دوست داشتنی و جذاب که با بازی فوق‌العاده الناز شاکردوست، به یادماندنی‌تر هم شده است.

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

شخصیتی که آیدا پناهنده در فیلم تی تی خلق می‌کند، یکی از به یادماندنی‌ترین شخصیت‌های دوست‌داشتنی سینمایی چند سال اخیر است. تی تی زنی است که به قول خودش دارد «مثل انسان» زندگی می‌کند. مهربانی و اخلاق بچه‌گانه تی تی نشان از معصومیت بیش از حد این زن دارد؛ زنی که گرد مردانی است که همه به او یا به چشم خل و چل نگاه می‌کنند یا یک هرزه. ابراهیم اما این دیدگاه را به تی تی ندارد، به او می‌گوید تو مثل هیچ زنی نیستی که تا امروز دیدم و ذره ذره عاشقش می‌شود.

ارسلان و آیدا؛ زوج برنده‌ای که سینمای ما را در مشت گرفتند

شخصیت پردازی دقیق مهمترین عنصر فیلم جدید آیدا پناهنده است که مانند آثار قبلی‌اش، فلیمنامه آن را با ارسلان امیری، همسرش که امسال فیلم زالاوا را در جشنواره داشت، نوشته است. الناز شاکردوست ثابت می‌کند که از آن فضای گذشته دوران بازیگری خود دور شده و پس از «شبی که ماه کامل شد» یک جهش بزرگ در کارنامه بازیگری خود به وجود آورده است. کارگردانانی چون نرگس آبیار و فریدون جیرانی توانسته‌اند قدرت بازیگری الناز شاکردوست و استعداد بازیگری او را شکوفا سازند و حالا می‌توان به جرات گفت او جزو بازیگرانی است که آینده بسیار درخشان‌تری نسبت به گذشته خود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج