۱۲۵۳۴۲۳
۲۲۴۵۷
۲۲۴۵۷
پ

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

نگاهی به فرزندان شهدایی که حضور در عرصه سیاسی را ادامه داده‌اند.

برترین‌ها: بعد از همــه ماجراهایی که برای الناز رکابی در کره جنوبی رخ داد، آســیه باکری هم مانند هزاران نفری که برای او کامنت گذاشته بودند، نظری نوشت و در اســتوری اینستاگرام خود منتشر کرد.

توجه او به ورزش باعث شد بعد از چند روز دوباره اسم باکری بالا بیاید. آن هم در حالی‌که همین چند روز قبل هم به خاطر واکنشی که نسبت به حرف‌های رائفی‌پور داشــت، محــل توجه قرار گرفت. آســیه باکری معمولا رابطه خوبی با فضــای مجازی دارد. احتمالا خیلی وقت‌ها او هم کلماتش را سانسور کند، از جملاتش بزند یا دستی روی متن‌هایش بکشد که دلخواهش نیســت اما اغلب با فضای مجازی راحت است و نسبت به رویدادهای اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. در ادامه به کمک روزنامه هفت صبح فرزندان شهدایی که خبرساز بودند را مورد بررسی قرار داده‌ایم همراه ما باشید

آسیه باکری، فرزند زمانه خود

اولین‌بار کی با چهره منتقدانه آســیه باکری آشــنا شدیم؟ ســال 1388 فرزند شــهید باکری در ستاد موســوی دیده می‌شــد. از همان زمان عکس‌های صمیمانه‌ای با بازیگران سیاسی و کاندیدای ریاست جمهوری می‌گرفت که نشــان می‌داد آســیه صرفا یک اکتیویســت معمولی نیســت بلکه روابطش با چهره‌های معروف عرصه سیاست و هنر صمیمانه‌تر و خانوادگی‌تر از این حرف‌هاســت. آسیه باکری یک چهره مجازی پرجنب‌وجــوش دارد. از همان زمان به نوشــتن گزارش‌های روزمره‌ای واکنش‌های کوتاه به اخبار علاقه نشــان می‌داد و هر روز به گروه بزرگ مخاطبانش در فیسبوک و گوگل‌پالس اضافه می‌شد. 

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

آسیه امروز 39سال دارد و در سال‌های گذشته همه تلاشش را برای این گذاشته که هویت مستقلش زیر اسم پدر، حمید باکری پنهان نشــود. این کار را هم معمولا با اظهارنظرهای تند یا واکنش‌های رادیکال نسبت به وقایع روز انجام داده. نمونه‌اش؟ واکنش به محسن رضایی که پنج ســال پیش اظهاراتی درباره عملیات کربلای چهار داشت و گفت همه آن هزینه عملیات فریبی علیه دشمن بوده. آسیه 11 ماهه بود که پدر را در جنگ از دســت داد. ازدواج او بیشتر از هرچیز نماینده حال و هوای ذهنی آسیه بوده؛ چراکه طوری که خودش می‌گوید خانواده همســرش اصلا پیوندی با جنگ و رزمندگان جنگ ندارند. همچنین در تمام این سال‌ها تلاش داشته این را ثابت کند که بین رزمندگان جنگ هم تفاوت‌هایی وجود دارد. او به جز همه این‌ها گاهی دریچه خوبی برای شــناخته شدن یکی از فرمانده‌های مهم جنگی، یعنی پدرش هم بوده. برای مثال چند سال پیش در یک مصاحبه گفته بود: «پدر من را همین رفقای آقای احمدی‌نژاد و آقای محصولی از سپاه تصفیه کردند و از او خواسته بودند توبه‌نامه بخواند. در واقع آن‌ها بودند که پدرم را از سپاه بیرون کردند.»

آخرین باری که آسیه توپخانه طرف مقابل را به آتش کشــید، به زمانی برمی‌گردد که در جــواب توئیت عصبانی منتقدان الناز رکابی نوشــت: «کاش وقتی متروپل فرو ریخت، به ما تسلیت میگفتید. کاش.....» آسیه فرزند دوم خانواده است و دو برادر دارد که کمتر از او در رسانه‌ها دیده شــده‌اند. دفعه آخر هم مقابل رائفی‌پور قرار داشت. رائفی‌پور که گفته بود حضور در جنگ محلی برای تخلیه هیجانات جوانان بوده بعد از اظهارنظر آسیه باکری، حرف خودش را پس گرفت و گفت ویدئو تقطیع شده


محمدمهدی و مصاحبه‌های جنجالی

خانواده باکری در تمام این ســال‌ها تنها نبودند. از خانواده ابراهیم همت، محمدمهــدی هم معمولا با نگاهی انتقادی به طیف‌های دســت راستی سیاسی نگریســته. خانواده همت برخالف خانواده باکری در انتخابات 88 پشت مهدی کروبی ایستادند. از خانواده همت، محمدمهدی بیشتر در رسانه‌ها ظاهر شده اما برادری هم به نام محمد مصطفی دارد.

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

محمد مهدی قبلا در یکی از مصاحبه‌هایش تعریف کرده بود: «من در دوران دبیرســتان در مدرســه تیزهوشان قبول شدم اما به دستور بنیاد شهید اصفهان از ثبت نام من ممانعت به عمل آمد. زمانی که من در دانشگاه قبول شدم از ثبت نام من جلوگیری کردند.« محمدمهدی در اغلب مصاحبه‌هایش راحــت بوده و درباره تفاوت عقایدش از امروز تا نوجوانی بارها تعریف کرده. مثال یکبار هم درباره واقعیات مادی زندگیشــان گفته بود: «شــاید مادرم راضی نباشــد که این مسئله را مطرح کنم اما ما در سال 76 پول خرید یک بخاری را نداشتیم. ما در خانه‌هایی زندگی کردیم که آن خانه در نداشت، گاز نداشت، فاضلاب نداشت.« او توضیح داده که مشکلات مالی سه سال اول بعد از مرگ پدر را با کمک مهدی کروبی حل می‌کنند، درس می‌خوانند و وارد جامعه می‌شوند. به گفته خودش تا همین چند سال پیش یک شرکت در اصفهان داشته است. 


آناهیتا شیرودی و تفاوت‌هایش

آناهیتا شــیرودی را هــم باید در این دســته‌بندی بگذاریم. البته آنقدری که دو نفر بالا فعال هســتند، او چهره معروفی به حســاب نمی‌آید. فرزند شــهید علی‌اکبر شــیرودی اما اخیــرا در ناآرامی‌های اخیر استوری پرحاشیه‌ای گذاشت. او در آن نوشته بود که شهیدان برای این نرفتند که تار موی زنان دیده نشود، برای این رفتند که به دختران تعرض نشود.

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

او دو ساله بود که پدرش را از دست داد و دو خواهر و برادر دیگر هم دارد. آناهیتا شــیرودی مدیر مجموعه فرهنگی ورزشی شهید کشوری است(شــهید کشوری و نه شهید شیرودی). آناهیتا کار خودش را از حوزه ورزش زنان شــروع کرد. اگرچه در مجلس یــا امور رفاهی وزارت ورزش فعالیت داشته اما این جایگاه‌ها معمولا برای او برو و بیای رسانه‌ای زیادی درست نکرده. او تا هجده سالگی در اصفهان درس خوانده و بعد از ازدواج (که یک ازدواج فامیلی بوده) ساکن تهران شده است.  


زینب سلیمانی و فعالیت‌های سیاسی‌اش

بعد از این ســه خانواده، قطعا نوبت خانواده شــهید ســلیمانی اســت. نرجس سلیمانی ســال پیش در حالی که همه توجه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری بود در انتخابات شورای شــهر تهران شرکت کرد و وارد پارلمان شهری شد. او 40 سال دارد و در دانشگاه آزاد علوم سیاســی خوانده. خواهــر بزرگتر، فاطمه از مخالفان فعالیت سیاســی نرجس بــوده.

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

حضور پررنگی در این عرصه ندارد. دختر ســوم، زینب، از همه کوچکتر است و رسانه‌ها معمولا توجه بیشتری به او نشــان می‌دهند. زینب بعد از شــهادت پدرش بیشــتر از تمام فرزندان او مورد توجه قرار گرفت و حتی سخنران مراســم تشــییع او هم بود. این سه دختر، دو برادر هم به‌نام‌های محمدرضا و حســین دارند که برخلاف انتظار، کمتــر از دختران در دید رسانه‌ها هستند. آنچه از زینب می‌دانیم این است که علوم انســانی خوانده و با سیدرضا صفی‌الدین فرزند سیدهاشم صفی‌الدین یکی از مقامات حزب‌الله ازدواج کرده. او معمولا در شــبکه‌های اجتماعی کنشگری فعالی ندارد اما سخنرانی‌هایش می‌تواند توجه همه رسانه‌ها را در یک روز به‌خود معطوف کند.


محمدمهدی تندگویان و سبک زندگی عملگرایانه‌اش

اگر بحث بر سر زندگی سیاسی و عملگرایانه فرزندان شهدا باشــد، باید اسم سورنا ســتاری را آورد. او که دانشگاه شریف درس خوانده ســال‌ها معاون علمی و فناوری رئیس جمهــور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بوده و در کابینه‌های مختلف سمت‌های مهم دولتی داشته.

این فرزندان شهید، تصورات کهنه ما را عوض کردند

در کنار او فرزند شهید تندگویان هم باید در این لیســت بگنجانیم. محمدمهدی تندگویان 49سال دارد. او راه فعالیت سیاســی را در زندگی خود انتخاب کرده و سال 1392 وارد شورای شهر تهران شده. در دولت دوم روحانی، تندگویان به عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان معرفی شد. پدر او، محمدجواد تندگویان هم به غیر از فعالیت نظامی، سابقه فعالیت سیاسی در کابینه رجایی را داشته. او سه خواهر هم دارد که کوچکترین‌شان در زمان اسارت پدر متولد شــده. خواهران تندگویان اما ماننــد محمدمهدی حضوری سیاســی ندارند و آنقدر هم در شبکه‌های اجتماعی فعال نیستند که شناخته شده باشند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج