۱۲۸۶۷۶۹
۵ نظر
۱۱۸۶۵
۵ نظر
۱۱۸۶۵
پ

سلفیِ یک دختر ایرانی با پدرش در آمریکا جنجالی شد

در یکی از تجمعات این روزهای ایرانیان خارج از کشور و به طور خاص در تجمع هواداران رضا پهلوی، برای اولین بار در تمام این سال‌ها تصویری از خانواده پرویز ثابتی منتشر شد که او در متن آن تصویر قرار داشت.

برترین‌ها: در یکی از تجمعات این روزهای ایرانیان خارج از کشور و به طور خاص در تجمع هواداران رضا پهلوی، برای اولین بار در تمام این سال‌ها تصویری از خانواده پرویز ثابتی منتشر شد که او در متن آن تصویر قرار داشت. انتشار این عکس به بحث‌های زیادی دامن زده است، آن چه که در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد به دلیل ادبیات خاصِ آن فضا قابل نشر نیست، اما امروز دو روزنامه فرهیختگان و هم‌میهن چیزهایی در این باره نوشتند که در ادامه می‌آید.

سلفیِ یک دختر ایرانی با پدرش در آمریکا جنجالی شد

فرهیختگان مطلب مفصلی نوشته که بخش‌هایی از آن را اینجا نقل کرده‌ایم:

در ساواک بود، اما نقش کلیدی داشت

پرویز ثابتی، بهایی و اهل سنگسر است، او از عناصری بود که به‌عنوان دلال واسطه در خرید وسایل مورد نیاز ساواک از اسرائیل فعالیت می‌کرد. ازجمله واسطه خرید برای نیروی هوایی شده بود، اشاره کرد: «دستگاه‌های اشعه ایکس مورد نظر سفارش نیروی هوایی شاهنشاهی بوده که دو نمونه آن عینا در ساواک موجود و مورد بهره‌برداری عملیاتی قرار می‌گیرد.»

پرویزِ آزادی یا پرویزِ سرکوب؟

ثابتی که این روزها داعیه‌‌دار «زن، زندگی، آزادی» شده قبلا هم در سال 90 در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته بود: «بنده همیشه به سهم خودم با شکنجه که یک چیز غیرقانونی بود مخالفت کرده‌ام و چون حقوق خوانده بودم به سهم خودم همیشه با هر چیزی که منجر به شکنجه شود مخالفت کرده و هیچ‌وقت هم خودم نه شکنجه دیده‌ام و نه بازجویی کرده‌ام.»

سلفیِ یک دختر ایرانی با پدرش در آمریکا جنجالی شد

ثابتی درحالی این را مطرح کرده که  با کسانی که خواهان آزادی سیاسی در دوره پهلوی بودند، بی‌رحمانه برخورد می‌کرده.  ثابتی به شاه پیشنهاد کرد اجازه دهد تا ساواک 1500 نفر از مخالفان شاخص سیاسی را دستگیر کند.

ثابتیِ تفرقه‌انداز، ثابتیِ شایعه‌ساز

 ثابتی از ترفندهای زیادی استفاده می‌کرد. برای نمونه در سال ۵۶ خواهان اختلاف میان فارس‌ها و ترک‌ها می‌شود: «به نحو مقتضی به اختلافات موجود بین فارس‌ها و ترک‌ها دامن‌زده و از این جریان به طور مطلوب بهره‌برداری و نتایج حاصل اعلام گردد.» یا آن‌طور که فرهیختگان نوشته او در تظاهرات علیه رژیم در شهریور ۵۷ از مأمورین  خواست تا در سراسر مملکت شایعه کنند که مأموران قصد آن دارند که مردم را به گلوله ببندند

پرویز ثابتی علیه آزادی بیان

پیش‌تر در گفت‌وگویی با رادیو فردا مدعی می‌شود مدافع آزادی مخالفان رژیم شاهنشاهی بوده است، فرهیختگان نوشته که او سابقه‌ای کاملا متناقض با این اظهارات دارد. ثابتی ید قدرتمندی نیز در مخالفت با آزادی بیان داشته است.  ثابتی در سال ۵۲ دستورالعملی را به ریاست ساواک فرمانداری کل چهارمحال‌وبختیاری، درباره فروش کتب دکتر علی شریعتی، مهندس بازرگان و امام‌خمینی(ره) صادر کرده و از آنها می‌خواهد مانع از انتشار این کتاب‌ها شوند

خداحافظ تهران، سلام سانفرانسیسکو

او در آبان ۵۷ برکنار می‌شود و چند روز بعد از ایران خارج می‌شود. درخصوص فعالیت‌های ثابتی در دوران پس از انقلاب اطلاعات دقیقی در دست نیست، وی کمی پس از برکناری گویا خانه‌اش را به سفیر یکی از کشورهای عربی فروخته و پس از خروج از کشور در یکی از شهرهای سانفرانسیسکوی آمریکا اقامت گزیده است. در لیستی که کارکنان بانک مرکزی ایران در مورد خروج سرمایه‌ها از ایران ارائه کردند، مقدار سرمایه‌ای که ثابتی از ایران خارج کرده بود را 135 میلیون تومان عنوان نموده است.

سلفیِ یک دختر ایرانی با پدرش در آمریکا جنجالی شد

این بخش‌هایی از یادداشت جواد موسوی در هم‌میهن است:

از پرویز امامی تا جواد موسوی

دیروز پریروزها از نسخه سکولار سعید امامی رونمایی شد. پرویز ثابتی که دهه‌هاست درست مثل چریک‌هایی که سایه‌به‌سایه تعقیب‌شان می‌کرد تا کَلک‌شان را بِکَند، زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته است، در یک مراسم رسمی ظاهر شد. عکس هم گرفت. احتمالاً بوی کباب شنیده است و خیلی به حوادثی که در راه است امیدوار است.

پرویز ثابتی باهوش نیست

پرویز ثابتی یک آدم امنیتی است و اگرچه من معتقدم برخلاف تصور خودش که فکر می‌کند خیلی آدم باهوشی است اتفاقاً از هوش چندانی هم برخوردار نیست و جز زدن و بستن و کُشتن، هنر دیگری ندارد و از قضا برخلاف آنچه تصور می‌کند نه‌تنها شیوه و منش‌اش به دوام سلطنت کمکی نکرد بلکه یکی از عوامل اصلی سقوط خاندان پهلوی بود اما همین‌که از تاریکی بیرون آمده است، یعنی خیلی امیدوار است

تونل زمانِ شبکه من و تو

 آن دسته از عزیزانی که کل تاریخ را از برنامه تونل زمان شبکه من‌و‌تو آموخته‌اند، این عکس تلنگری است تا بدانند کل تاریخ پهلوی به خیابان ولی‌عصر و آن زرق‌وبرق‌ها و شادمانی‌های جشن‌های ۲۵۰۰ ساله محدود نمی‌شود. طرفداران رمانتیک خاندان پهلوی بدانند همه ماجرا فقط به این نواده رضاشاه محدود نمی‌شود؛ که حسب ظاهر مهربان است و اهل تساهل و تسامح، و از فردایی عاری از خشونت و همزیستی مسالمت‌آمیز همه گروه‌ها و عقاید سخن می‌گوید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مازیار

      صد در صد با نظر نویسنده موافقم

    • ناشناس

      پرویز ثابتی برخلاف تصور خودش که فکر می‌کند خیلی آدم باهوشی است اتفاقاً از هوش چندانی هم برخوردار نیست

    • احسنت خبری مطلب جالبی بود ..

    • ناشناس

      خیلی حرف زدی. دیگه کسی گول. دروغ های شما رو نمی‌خورد

    • ناشناس

      مردم فراموشکار ایران !!!
      کلا تمام جرائم و خیانت های امثال ثابتی و پهلوی را فراموش می کنند!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج