adexo3
۱۳۲۵۳۲۵
۲۰ نظر
۱۲۷۶۴
۲۰ نظر
۱۲۷۶۴
پ

خانم قابله‌ای که اولین دیپلمات زن ایران شد!

روز گذشته اعلام شد که معصومه‌ آباد، رئیس سابق بخش زایمان بیمارستان نجمیه و عضو سابق شورای شهر تهران در دوره سوم، به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس‌جمهوری به عنوان سفیر ایران در فنلاند انتخاب شد.

روزنامه هم‌میهن: روز گذشته اعلام شد که معصومه‌ آباد، رئیس سابق بخش زایمان بیمارستان نجمیه و عضو سابق شورای شهر تهران در دوره سوم، به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس‌جمهوری به عنوان سفیر ایران در فنلاند انتخاب شد.

خانم قابله‌ای که اولین دیپلمات زن ایران شد!

انتخاب معصومه آباد، به‌عنوان نخستین سفیر زن در دولت سیزدهم به‌عنوان عملکردی مثبت از سوی دولت در جهت نقش دادن به زنان معرفی شد، اما این ادعا ابهاماتی را نیز ایجاد کرد چراکه معصومه آباد هیچ سابقه و آشنایی با امور دیپلماتیک ندارد و حتی در امور سیاسی نیز سابقه قابل اعتنایی نداشته است. وی قرار است در آینده نزدیک به‌عنوان جایگزین «فروزنده ودیعتی» راهی هلسینکی شود و مسئولیت سفارت ایران در فنلاند را بر عهده بگیرد. معصومه آباد دارای سابقه عضویت در شورای شهر تهران است. او ششمین سفیر زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. زهرا ارشادی، نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک، مرضیه افخم سفیر پیشین ایران در مالزی، افسانه نادی‌پور سفیر ایران در دانمارک، فروزنده ودیعتی سفیر ایران در فنلاند، حمیرا ریگی سفیر ایران در بروئنی، سفرای زن ایران بعد از انقلاب هستند.

معصومه آباد که از اسرای جنگ تحمیلی و دارای مدرک مامایی است، در دوره سوم شورای شهر تهران با لیست آبادگران وارد شورای شهر تهران شد و در این شورا به‌عنوان یکی از حامیان و یاران محمدباقر قالیباف شناخته شد. خانم سفیر قاعدتاً در فنلاند کار چندانی نخواهد داشت و خواهد توانست از امتیازات یک ماموریت اروپایی در کشوری که رابطه چندانی نیز با ایران ندارد و بالعکس به‌تازگی به عضویت سازمان ناتو درآمده و روابطش با روسیه، همسایه قدرتمندش و هم‌پیمان ایران رو به وخامت است، بهره‌مند شود.

خانم قابله‌ای که اولین دیپلمات زن ایران شد!

البته این تنها سفیری نیست که بدون داشتن سابقه و تجربه کافی به‌عنوان سفیر انتخاب شده است. برای نمونه محسن بختیار که به‌تازگی استوارنامه‌اش را در پکن دریافت کرده است، تنها در وزارت نیرو سابقه داشته است. هرچند حداقل در مورد بختیار می‌توان امیدوار بود که او در حوزه انرژی و آب و صنایع وابسته بتواند به‌صورت تخصصی با چین وارد تعامل شود و روابطی که امید می‌رفت پس از سند راهبردی 25ساله رو به گسرش در همه جوانب باشد را در یکی از ابعادش گسترش دهد. در واقع انتظار می‌رفت پس از امضای این سند یک دیپلمات و چهره سیاسی در حد و اندازه ملی انتخاب شود که بتواند روابط را در همه عرصه‌ها مدیریت کند و حداکثر بهره‌برداری را از روابط رو به گسترش دو کشور ببرد.

انتخاب دیپلمات بی‌تجربه‌ فرصت‌سوزی است

جاوید قربان‌اوغلی، مدیرکل آفریقایی وزارت خارجه و سفیر ایران در آفریقای جنوبی، درباره آسیب‌های انتصاب چهره‌هایی که تجربه و دانش کافی در حوزه دیپلمات ندارند، اما به‌تازگی ردای سفیری را به تن کرده‌اند، گفت‌‌: «دیپلماسی مانند سایر مشاغل یک حرفه‌ است که باید فردی که برای این امر انتخاب می‌شود علاوه بر داشتن دانش و تجربه و تخصص لازم، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را داشته باشد زیرا یک سفیر نماینده یک کشور و ملت است. برای نمونه یک سفیر باید به یک تا دو زبان بین‌المللی مسلط باشد.»

خانم قابله‌ای که اولین دیپلمات زن ایران شد!

او ادامه داد:‌ «انتخاب سفیر حق رئیس‌جمهور است هر کسی را که بخواهند می‌توانند انتخاب کنند منتهی اولویت‌ها همواره باید با کسانی باشد که در محیط وزارت امور خارجه بوده‌اند و با چالش‌های حوزه دیپلماسی آشنا هستند. با این حال اگر رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه به دنبال فردی هستند که خارج از وزارت خارجه انتخاب شود، حداقل باید این دو ویژگی را داشته باشد. به گفته قربان‌اوغلی کشورها برای اعزام سفیر رتبه‌بندی پایتخت‌ها را دارند، یعنی برخی از کشورها مانند آمریکا و انگستان و... از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید آدم‌های توانمندتر با سابقه طولانی‌تر انتخاب شوند. همچنین کشورهایی در رده دوم هستند که متناسب با جایگاهی که دارند، می‌بایست سفیر برای آن‌ها انتخاب شود. در مورد انتخاب سفیر برای کشورهای همسایه نیز با توجه به اهمیت مرزها و تامین امنیت می‌بایست از قوی‌ترن دیپلمات‌ها استفاده شود. این موضوع در انتخاب سفرا برای کشورهایی که حوزه نفوذ تمدنی، فرهنگی و تاریخی دارند، باید افرادی باشد که علاوه بر داشتن تجربه دیپلماسی،‌ فردی باشد که اشراف به تاریخ و ادبیات داشته باشد.»

قربان‌اوغلی با بیان اینکه باعث تعجب است که دیپلماتی که برای کشور چین انتخاب شده است هیچ سابقه‌ای در عرصه دیپلماسی ندارد، تصریح کرد: «شاید این فرد در سایر حوزه‌ها تجربه کافی داشته باشد اما در این حوزه تنها شرط لازم را دارد و کافی نیست. البته مشکلاتی از زمان دولت احمدی‌نژاد شروع شده است و همچنان ادامه دارد. اگرچه در دولت روحانی تلاش شد تا این رویه اشتباه اصلاح شود، اما موفقیت‌آمیز نبود. متاسفانه وزارت خارجه برون‌سپاری شده است و انگار شرکت سهامی است و هر کس سهمی برای خود دارد. این بزرگترین ضربه را به کشور مِی‌زند، زیرا دیپلماسی پنجره کشور است و خط مقدم کشور با سایر کشورهاست.دیپلماسی امنیت و نفوذ برای کشور می‌آورد و اگر فرد غیرمتخصص برای آن انتخاب شود تمام فرصت‌ها از بین خواهد رفت.»

واکنش کاربران به این انتصاب چه بود؟ 

یکی از کاربران نوشت: رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان نجمیه شد سفیر تو فنلاند همینقدر مرتبط و با سابقه اجرایی متناسب

خانم قابله‌ای که اولین دیپلمات زن ایران شد!

دیگری نوشت: فکر کن مثلا بپرسن تخصص خانم سفیر چیه ؟ ما بگیم سلامت و بهداشت باروری :)))

تینا گفت: ما خانم دیپلمات نداریم؟ رئیس بخش زنان و زایمان آخه؟

حسین هم نوشت: هنوز مشخص نیست وزیرخارجه با توجه به کدام سوابق دیپلماتیک، او را انتخاب کرده؟ کاش حداقل یکی توضیح میداد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همینه که مملکت هر روز داره پسرفت میکنه
      بعد میان میگن مردم چین چون روزی دو وعده غذا میخوردن پیشرفت کردن
      نههههه خیییر چون توی مملکتشون هر کی سرجای خودش ایستاده و درست کارشو انجام میده

    • ناشناس

      راههای پیشرفت در ایران کاملا متفاوت با کل دنیاست
      بزرگترین ویژگیش هم اینه که نیاز نیست هیچ تخصصی در کاری که میکنی داشته باشی

    • ناشناس

      خاله بازیه .مهم نیست مثل بقیه نمیخواد کاری انجام بده

    • اسی

      خود وزیر خارجه مگه درست اتخاب شده ؟

    • ناشناس

      ایران دیگه

      هیچ کس جای خودش نیست
      اونهایی هم که هستند فقط مدرک گرفتند و استعداد یوخ

    • ناشناس

      خدا به دور، این دیگه کیه؟

    • ناشناس

      مملکت چرا به تیم روز افتاده از بی سوادی آبروی ایران را بردید و ما ملت را بیچاره

    • ناشناس

      البته اینجا تخصص آخرین مرحله تایید صلاحیت برای اشخاص هست

    • ناشناس

      کدامیک از مسیولین بر اساس تجربه و دانش فنی در جای درستی قرار گرفتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      معصومه آباد خانم آبرومند و عزیزی است،کسی است که تاریخ این کشور او را فراموش نمی کند برای موفقیتش دعا کنیم، ولی اطلاعاتش در حد یک سفیر نیست، رییسی هست دیگه، نمیشه کاریش کرد

    • آه

      مملکت که نیست

    • ناشناس

      هیچی سرجای خودش نیست

    • فرشاد

      والا بلا وقتی رئیس دانشگاه فنی،فوق لیسانس ادبیات باشه. رئیس بیمارستان ،سفیر بشه. مملکت هم میتونه از بهشت به جهنم بره. 🤔😴

    • محمدعلی

      بازهم سندی دیگر از انتخابات درست
      من درزمین گندم کاشتم ولی توقع دارم با یاری خدا هویج بستنی برداشت کنم.

    • ناشناس

      الان جوری شده که از اطرافیان دولت وقتی میبینن بدرد هیچ پست مدیریتی داخل نمیخوره میگن برو سفیر شو

    • ناشناس

      وقتیکه خود رئیسی یک شبه جراح میشه وبجای درآوردن آپاندیس قلب. مردم راازکارمی اندازدسفیرش هم میشود ماما.

    • ناشناس

      باور بفرمایین همین هم از سر ما زیاد هست

    • ناشناس

      به کامل و جمع بندی اگر حساب کنیم هیجکس در ایران جای خودش نیس نمونه اش هم مشخصه که چه گروهی با چه شغلی دولت داری میکنن

    • نوآوران

      آبرومندی مگه تجربه و تخصص میشه

    • ناشناس

      کسی که زنانه زایمان بوده مگه جیزی از سفیر بودن حالیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج