۲۴۴۴۹۱
۵۰۶۴
۵۰۶۴
پ

معماران عصر دیجیتال

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت

سانیا تادلا، جوان ۴۴ ساله ای هست که بیش از ۲۲ سال در بخش‌های فنی مایکروسافت مشغول به کار بوده است و نقش موثری در کسب و کار دیجیتالی غول نرم افزار جهان در عصر استیو بالمر داشته است. امروز، نگاهی داریم به مایکروسافت در عصر سادلای هندی.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
برترین ها: چند ماهی هست که سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها نگاهی دارد به زندگی برترین مدیران و چهره‌هایی که در خلق دنیای دیجیتالی ما، نقش بسزایی ایفا کرده‌اند. در ماه‌های اخیر، زندگی بزرگان عصر دیجیتال از استیو جابز تا مارک زاکربرگ، مورد بررسی قرار گرفت و در گفتار امروز، گشتی می‌زنیم در زندگی کاری آقای سانیا تادلا Satya Nadella، مدیرعامل جدید مایکروسافت.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(ساتیا نادلا، سومین رهبر مایکروسافت از زمان تولد غول نرم افزار جهان هست)

مایکروسافت، شرکتی که اواخر دهه هفتاد میلادی در آمریکا در عرصه تولید سیستم عامل داس و ویندوز و ساخت برنامه‌هایی برای شرکت اپل استیو جابز، پا به عرصه وجود نهاد، ظرف 37 سالی که از عمرش می‌گذرد، نقش راهبردی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان داشته است. بعید است فردی در دنیای امروز، با مایکروسافت و محصولات و خدماتش در عرصه‌های مختلف، آشنایی نداشته باشد. مایکروسافت، تنها شرکتی در دنیا هست که در زمان ورودش به بازار بورس امریکا، هزاران نفر از کارکنانش یک شبه میلیونر شدند. این شرکت، تنها شرکتی در دنیای کسب و کار هست که ظرف 3 دهه، توانسته بیش از 180 شرکت بزرگ و کوچک را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات خریداری کند و درصدی یا کل سهام آن ها را به تملک خود درآورد. شرکت‌هایی مانند هات میل، اسکایپ و نوکیا، که با پرداخت نیم میلیارد تا 7.8 میلیارد دلار به تملک مایکروسافت درآمد، تنها مشتی نمونه خروار هست.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(سه رهبر مایکروسافت: استیو بالمر، بیل گیتس و ساتیا نادلا)

استراتژی موفق مایکروسافت در عرصه کسب و ادغام سبب شد تا امروزه، غول نرم افزار جهان در عرصه‌های مختلف وبی و غیر وبی فعال باشد و بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس که از صدقه سر مایکروسافت خلق شد، بزرگ‌ترین بنگاه خیریه ای باشد که تا کنون در کره زمین راه اندازی شده است. بیل گیتس، برترین میلیاردر جهان که سالهاست در صدر فهرست فوربس قرار دارد، اکثر ثروت خود را از راه تولیددانش و سرمایه گذاری‌های مایکروسافت بدست آورده و امروز، با همکاری همسرش، به سمت نیروگاه سازی سبز و فعالیت‌های بهداشتی و خیریه ای در سراسر جهان اقدام می‌کند.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(بیل و همسرش در آفریقا // www.gatesfoundation.org)

بیل، سال 2000، مدیرعامل را به جناب استیو بالمر، کسی که از راه کارمندی، میلیاردها دلار به جیب زد سپرد، او نیز پس از 14 سال، سکان مدیریت یکی از برترین شرکت‌های کسب و کار جهان را به یک کارمند وفادار و خلاق سپرد و مایکروسافت را ترک کرد.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(ساتیا نادلا، مدیر جوان مایکروسافت همچنان به موفقیت ویندوز امیدوار هست)

استیو بالمر (Steve Balmer)، قبلاً در سلسله گفتارهای معماران عصر دیجیتال، مورد معرفی قرار گرفت. ایشان، در قرن بیست و یکم، در کنار پل آلن، بیل گیتس شماره دو، یکی ازتاثیر گذار ترین انسان‌های کره زمین در عرصه فناوری اطلاعات هست که مایکروسافت به دنیا معرفی کرد. بالمر همواره از نادلا، حمایت می‌کرد و در ویدئو زیر، بخش‌هایی از این حمایت‌های بالمر اشاره شده است.



بیل گیتس بارها در دو دهه اخیر نشان داد که حامی فعالیت‌های کسب و کار و برنامه ریزی و مدیریتی نادلا در مایکروسافت هست و نقطه عطف حمایت وی از ایشان را، در نطق ویدئویی خوش آمد گویی ایشان در زمان مدیرعاملی نادلا می‌توان مشاهده کرد.



از سال 2014 به این سو، دنیا مایکروسافت را با رهبری فردی به نام سانیا تادلا می‌شناسد که تبار هندی دارد و قریب به 22 سال در بخش‌های مختلف این شرکت مشغول به کار هست. سانیا تادلا، تیم کوک (Tim Cook) بعد از دوران استیو جابز در Apple نیست اما خیلی‌ها معتقدند که عصر نادلا در مایکروسافت، شاید به اندازه عصر گیتس در این شرکت، پر رونق نباشد.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت

اما شکارهای (Merger & Acquisition) نادلا در ۲ سال اخیر نشان داده که می‌توان به دوران موفق مایکروسافت در عصر نادلا به عنوان سومین رهبر مایکروسافت نیز اعتقاد داشت. اولین مصاحبه ایشان پس از تصدی رهبری مایکروسافت را مشاهده کنید.



ساتیا نادلا، از چهارم فوریه 2014 میلادی، پس از عصر 14 ساله استیو بالمر درمایکروسافت، به عنوان مدیرعامل برترین شرکت نرم افزاری تاریخ برگزیده شد. وی در سال 1967 میلادی در شهر حیدرآباد هندوستان متولد شد و از دانشگاهی در هند، مدرک مهندسی الکترونیک را دریافت کرد. پس از آن به امریکا آمد و از دانشگاه ویسکانسن، شیکاگو و میلواکی آمریکا، در زمینه کسب و کار و فناوری اطلاعات تحصیل کرد. پیش از کسب مقام مدیرعاملی مایکروسافت، ساتیا نادلا، به عنوان معاونت بخش سرمایه گذاری مایکروسافت (Microsoft's Cloud and Enterprise group,) فعالیت داشت و مسئول مستقیم اجرای بهینه ابزارها خدمات، و پلتفرم‌های عملیاتی و توسعه ای مایکروسافت در عرصه‌های گوناگون بود.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(نادلا و نخست وزیر هندوستان)

وی اکنون با دستمزد سالانه 17 میلیون دلار، به عنوان رهبر مایکروسافت فعالیت دارد. نادلا، یکی از پیشروان فناوری رایانش ابری (Cloud computing) در مایکروسافت هست و بخش عظیمی از موفقیت‌های مایکروسافت دراین عرصه به ویژه در زمینه میزبانی و دیتابیس را باید متوجه تلاش‌های نادلا در این عرصه دانست. توسعه یکی از بزرگ‌ترین زیر ساخت‌های مربوط به رایانش ابری هوشمند، از دستاوردهای مهم آقای نادلا در مایکروسافت هست که زمینه محبوبیت و معروفیت ایشان را فراهم کرد.

بخش تحقیق و توسعه مایکروسافت، قلب توسعه و مدیریت فناوری‌های مختلف این شرکت هست که آقای نادلا، سال‌ها در این بخش مهم که شاید قلب فناوری سیلیکون ولی برای مدت‌ها بود، به عنوان قائم مقام فعالیت داشت. به صورت همزمان وی در بخش خدمات آنلاین مایکروسافت نیز به عنوان معاونت امور فعالیت داشت. نادلا سبب شد تا فرهنگ کسب و کار مایکروسافت از حوزه کلاینت Client به زیر ساخت‌های ابری (cloud infrastructure) تغییر یابد که زمینه و بستر موفقیت‌های بسیاری را برای شرکت پدیدار کرد. یکی از کارهای مهمی که نادلا در مایکروسافت انجام داد و این کار، سبب ایجاد انقلابی در دنیای نرم افزار شد، تلاش ایشان برای ارائه خدمات ویندوز سرور و دیتابیس‌های مایکروسافت و ابزارهای توسعه ای مرتبط، به دنیای فناوری ابری Azure cloud هست.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(مقایسه دستمزد ۵ هندی تبار موفق در آمریکا)

میزان درآمد مایکروسافت بخاطر تلاش ایشان در این عرصه، به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2013 میلادی ارتقا یافت. پیش از مدیرعاملی، ایشان سالانه 700 هزار دلار و حدود 7 میلیون دلار سهام مایکروسافت را دریافت می‌کرد. تنها جنجالی که در زمان نادلا برای مایکروسافت ایجاد شد، مصاحبه سال 2014 وی در کنفرانس زنان موسوم به هوپر بود که بعداً منجر به عذرخواهی نادلا شد و اعلام کرد که پرداخت برابر دستمزد به زنان و مردان مورد تاکید وی هست.

یکی از فعالیت‌های مهم دیگر وی در مایکروسافت را می‌توان به راه اندازی و مدیریت موتور جست وجوی بینگ اشاره کرد که خدمات متنوعی را در مقایسه با دیگر موتورهای جست وجوی هم عصر خود ارائه می‌دهد و روز گذشته، در سرویس موفقیت برترین‌ها، به مروری بر کارکرد موتور جست وجوی Bing.com پرداختیم. رسمی ترین اطلاعات درباره ایشان را می‌توانید در نشانی اینترنت https://news.microsoft.com/exec/satya-nadella دنبال کنید.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(سادلای خندان و چالش آب یخ)

ساتیا نادلا یک مایکروسافتی اصیل است! او از سال 1992 به این شرکت پیوسته و به مدت 22 سال متمادی در این شرکت فعالیت داشته است. در تصور عمومی، هندی‌ها بیش از هر چیز با ادویه، یوگا و فیلم‌های بالیوود شناخته می‌شوند؛ اما در این میان، نکته ای هست که از هر چیز در مورد هندی‌ها بیشتر صدق می‌کند: مدیریت شرکت‌های بزرگ از سراسر دنیا و بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی در ایالات متحده. آخرین نمونه در این خصوص، موضوع ساندرا پیچای مدیر عامل جدید گوگل است که پله‌های ترقی را به سرعت گذرانده است.

همچنین نباید از هندی‌های بزرگی که سایر شرکت‌ها نظیر CitiBank، MasterCard و PepsiCo را مدیریت می‌کنند غافل بود.


ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(دو هندی موفق: ساندرا پیجای رهبر گوگل و ساتیا نادلا، رهبر مایکروسافت)

ساتیا نادلا را می‌توان در توییتر دنبال کرد و از اظهارات رهبر برترین شرکت نرم افزاری جهان آشنا شد. نشانی اینترنتی: https://twitter.com/satyanadella بهترین راه برای ارتباط با یکی از معماران عصر دیجیتال هست.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(سلفی ساتیا نادلا با مدیرعامل Lenovo)

عرضه اخیر ویندوز 10 در عصر نادلا در مایکروسافت این پرسش‌ها را مطرح کرده است که آیا با عرضه ویندوز 10، مایکروسافت می‌تواند دوباره موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند؟ این پرسشی هست که نشریه ایندیپندنت انگلیس نیز به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی مدیرعامل جوان و جدید شرکت مطرح کرده است. نویسنده این گزارش معتقد هست که در عصری به سر می‌بریم که استارت آپ های زیادی دوست دارند ravis Kalanick of Uber یا Evan Spiegel of SnapChat شوند و این کار را برای آقای نادلا سخت می‌کند. کارآفرینی دیجیتالی امروز، دیگر سن و سال و زمان و مکان نمی‌شناسند و هر روز، یک اپ می‌تواند غوغا کند.

ساتیا نادلا؛ مدیرعامل هندی تبار مایکروسافت
(ساتیا نادلا و چالش آب یخی به نام ویندوز ۱۰ و آینده مایکروسافت)

ساتیا نادلا، یکی از معماران عصر دیجیتال هست و تلاش‌های وی در مایکروسافت، به حدی تأثیر گذار بود که ایشان را به پست با افتخار مدیرعاملی مایکروسافت رسانده هست. مقامی که شاید، اعتبارش کم تر از ریاست جمهوری ایالات متحده نباشد و این اسم و عنوان را میلیون‌ها نفر در دنیای فناوری اطلاعات می‌شناسند. ساتیا را باید سلبریتی دنیای فناوری دانست که قطعاً در سال‌های آینده مجبوریم از وی و محصولات و خدماتش بیش تر بشنویم.

در روزهای آینده در سرویس چهره‌های برترین‌ها، نگاهی خواهیم داشت به موفق‌ترین هندی تبارهای دنیای کسب و کار. همواره با سرویس چهره‌های برترین‌ها همراه باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج