۳۲۹۸۸۲
۵۳ نظر
۷۵۷۳
۵۳ نظر
۷۵۷۳
پ

این خواننده های بی کلاس!

این روزها روی پیشخوان سوپرمارکت ها پر شده از آلبوم های موسیقی که حالا دیگر اسامی خیلی های شان به گوش مان آشنا هم نیستند.

هفته نامه تماشاگران امروز - بهنام مظاهری: این روزها روی پیشخوان سوپرمارکت ها پر شده از آلبوم های موسیقی که حالا دیگر اسامی خیلی های شان به گوش مان آشنا هم نیستند. خواننده هایی که مثل قارچ رشد می کنند. عده ای در شبکه های ماهواره ای و عده ای هم با همان شکل و شمایل (البته با حفظ موازین) در سوپری ها جلوی چشم ما خودنمایی می کنند.

برای اینکه یک بازیکن فوتبال موفق و معروف شوید، مطمئنا باید تکنیک های لازم را بلد و به قولی حرفه ای امر ورزش باشید اما آیا برای یک خواننده معروف شدن هم نیاز به دانستن تکنیک و سواد خواندن دارید؟ به سراغ مهدی محمدی (خواننده کلاسیک، خواننده ارکستر ملی ایران و مدرس آواز و سلفژ) و آرش افشار (منتقد موسیقی، نویسنده و موزیسین)، مهرداد نصرتی (آهنگساز) و فواد حجازی (موزیسین) رفتم تا از آنها بپرسم که چند درصد از خوانندگان مطرح این روزهای مان به کاری که می کنند اشراف دارند.

«ضعف بزرگ خوانندگان ما نوع دیدگاه شان به خوانندگی است و فکر می کنند با تجربی کار کردن می توانند خوانندگی کنند. ایراد ماجرا آنجایی مشخص می شود که خواننده چون نمی تواند درست و اصولی از صدایش استفاده کند (حتی اگر درست بخواند) آسیب های زیادی را متوجه صدایش می کند و فقط چند سال می تواند دوام بیاورد و در نهایت عمر خواندنش کوتاه می شود. نتیجه اش هم می شود کنسرت هایی که اکثرا پلی بک است.» این را مهدی محمدی می گوید. او که این سال ها علاوه بر فعالیت های شخصی اش در زمینه موسیقی به تدریس آواز به خیلی از خوانندگان مطرح کشورمان هم می پردازد، مشکل اصلی خوانندگان را عدم اطلاعات کافی در مورد صدای شان می داند.

این خواننده های بی کلاس!

او مثال جالبی درباره شباهت ورزش و آواز می زند: «خواندن درست مثل بدنسازی است. کسی که نداند چه فشاری را روی چه عضله ای بگذارد، مطمئنا بعد از مدتی دچار آسیب می شود. همین فشار مضاعف باعث می شود که تارهای صوتی خواننده دچار مشکل شود و در نهایت به صدایش صدمه بزند. قبل از اینکه صوت به وجود بیاید مقوله ای در آواز وجود دارد به نام تنفس. از زمانی که نفس شما شکل می گیرد تا زمانی که آن نفس تبدیل به صوت شود و به گوش مخاطب برسد، پروسه پیچیده ای را طی می کند که مستلزم یادگیری است.»

در میان حرف هایش پرانتز باز می شود و از تجربه کار کردنش با خواننده های مشهور می گوید که خیلی ها به او زمانی مراجعه می کنند که حنجره های شان آسیب دیده و مجبورند ماه ها نخوانند و تحت مراقبت های پزشکی باشند.

با توضیحات مهدی محمدی درباره صداسازی یاد یکی از خاطراتم می افتم. وقتی برای مصاحبه با یکی از خوانندگان نسل اولی بعد از انقلاب به منزل او رفتم، زنگ در را که زدم صدای مردانه اما نازکی پرسید بله؟ بعد از معرفی خودم صدا به یک باره بم تر شد و گفت بفرمایید و صدایش تازه شبیه به آن چیزی شد که از او در آلبوم هایش می شنیدم.

موسیقی ایران سال هاست درگیر صداسازی شده و حالا دیگر به حدی رسیده که از خواننده موفق چند کپی خش دار هم وجود دارد که برای روز مبادا نگه داشته می شوند لابد! آرش افشار اما نظر متفاوتی دارد. او بین خواننده و وکالیست مرز تعیین می کند و اعتقادش بر این است که: «ژوست خواندن، فالش نخواندن و طرز صحیح ادای کلمات همه از مشخصه های بارز یک خواننده است اما متاسفانه اکثر خواننده های ایرانی تکنیک های خواندن را نمی دانند و نداشتن مهارت در کنسرت های شان به وضوح به چشم می آید. به نظرم این روزها یک خواننده پاپ باید چیزهای بیشتری از کوک خواندن بلد باشد چون دیگر خوانندگی فقط داشتن صدای خوب نیست و باید یک کانسپت داشته باشد.

خیلی وقت ها پیش می آید که یک خواننده نمی تواند بعضی از حرف ها را خوب تلفظ کند اما اینها مهمترین ایردهای یک خواننده نیست. گاهی وقت ها حتی ممکن است یک نوع لحن یا بیان خاص برای یک خواننده ویژگی هم به حساب بیاید. به نظر من بین خواننده و وکالیست تفاوت های زیادی وجود دارد. خواننده باید فکر و ایده و کانسپت داشته باشد و خیلی مهم نیست که مثلا فلان ایراد را در صدایش داشته باشد. خواننده های پاپ ما فعلا حرف، ایده یا تفکری پشت کارشان وجود ندارد و تازه علاوه بر آن ضعف در خواندن هم دارند.»

افشار اعتقاد دارد که موسیقی پاپ ما به شدت از مداحی وام گرفته. می گوید مداحی های ایرانی از دل موسیقی سنتی ما بیرون آمدند. به خودی خود زیبا هستند اما وقتی سر و شکل اگزجره به خود می گیرد و در موسیقی پاپ از آن استفاده می شود، دیگر جذابیتی ندارند: «یکی از ایرادهای کلی که در خواننده های امروز پاپ ما وجود دارد، این است که در قسمتی می خوانند که در صدای زن ها است. خوانندگانی مثل بابک جهانبخش، مازیار فلاحی و ... از جمله این خواننده ها هستند و دلیلش هم خلائی است که به واسطه عدم حضور خانم ها در عرصه خوانندگی ایجاد شده. دومین مسئله ای که باز هم اکثر خواننده ها دچارش هستند لحن نوحه وار در خواندن است. اگر موسیقی خیلی از آهنگ های پاپ را از زیر صدای خواننده برداری، فکر می کنی طرف دارد نوحه می خواند.»

بعد از اتمام این حرف ها از او می خواهم که اسم چند خواننده پاپ را ببرم و او هم نقدش را روی صدا و موسیقی آنها بگوید. جالب اینجاست که برخلاف خیلی از موزیسین ها راحت قبول می کند و سعی می کند رک و البته به دور از تعصب اسامی را نقد کند.

بابک جهانبخش و مازیار فلاحی

به نظر می رسد که بابک جهانبخش از خیلی از هم سبکانش بهتر باشد چون تقریبا یک کانسپت دارد و یک خط مشی را در موسیقی اش پیگیری می کند. حتی گروهی که با او روی صحنه اجرا می کنند روی موسیقی شان حساسیت دارند. در مورد مازیار فلاحی البته مخاطب جدی اش نیستم ولی تا به حال که یک آلبوم از او گوش کرده ام تفاوتی را بین قطعه هایش ندیده ام. اصلا ایده ای در کارهایش پردازش نمی شود. البته من همه کارهای او را گوش نداده ام و نظرم در حد همان یک آلبوم است.

این خواننده های بی کلاس!

محمد علیزاده

محمد علیزاده را هم جزو همان دسته ای می دانم که در موسیقی، نوحه خوانی می کند و من این شیوه و حتی مفاهیمی که از آن می خواند را نمی پسندم. این نوع موسیقی و این مفاهیم به نظرم کارکردی در اجتماع ندارد و حتی می تواند تاثیر منفی هم بگذارد اما اگر بخواهیم از لحاظ فنی بررسی اش کنیم به نظرم خوب می خواند و در اجراهای زنده اش هم مسلط است و به هر حال یک سبک و استایلی برای خودش دارد.

حمید عسگری، مرتضی پاشایی، سامان جلیلی، خشایار اعتمادی، قاسم افشار و ناصر عبداللهی

در آداب نقد، بعضی ها پیشانقد هستند و من فکر می کنم کسانی که در هنر تقلید می کنند اصطلاحا پیشانقد هستند و به نوعی تکلیف شان مشخص است و نیاز به حرف دیگری ندارند. کسی که صدای خودش را ندارد و حتی فرم آهنگسازی اش شبیه به دیگری است، اصلا جای صحبت و نقد ندارد. این موضوع فقط به یک نفر محدود نمی شود و حداقل پنج یا شش خواننده تقلیدی دیگر هم هستند.

خیلی ها الان در حال کپی کردن شادمهر هستند و بعضی های شان بدتر هم هستند. مثلا کاری که آقای پاشایی و سامان جلیلی انجام می دهند شکل بدتر تقلید است و خیلی سطح کار را پایین می آورند. حتی خواننده هایی مثل خشایار اعتمادی و قاسم افشار و ... هم شامل این داستان می شوند. اصلا مشکل موسیقی ما در آن دوره این بود که با وجود پتانسیل هایی که داشتیم، به جای اینکه خواننده های جدید بیاوریم که صدای متفاوتی داشته باشند، راه قبلی ها را ادامه دادیم و سعی در تقلید داشتیم.

مثال نقضش هم البته وجود داشت. نمونه اش ناصر عبداللهی که صدای خودش را داشت و خط مشی خودش را هم دنبال می کرد که متاسفانه فرصت زیادی پیدا نکرد. در هر صورت تقلید کردن یک عمری دارد و بالاخره تمام می شود. همان طور که شما می بینید عمر خواننده های تقلیدی مان به پایان رسیده و الان دیگر مثل سابق مخاطب ندارند، ضمن اینکه نمونه اصلی اش وجود دارد و اصلا چه نیازی به ورژن جدیدشان داریم؟

این خواننده های بی کلاس!

محسن چاووشی

اینکه همه خواننده های ما به این سمت سوق پیدا کرده اند برای موسیقی مان ضرر دارد. شاید اگر فقط یک یا دو خواننده این سبکی داشتیم خیلی هم خوب بود اما اینکه همه برای خواندن از مداحی وام بگیرند خوب نیست. در نهایت می توانم بگویم محسن چاووشی کم و بیش حواسش به شعر هست و برای مثال وقتی با حسین صفا کار می کند، آن اتفاقی را که باید، صورت می دهد اما در مقابل وقتی شعر شهریار را می خواند، آن اتفاق نمی افتد.

اصلا در تشخیص اینکه این شعر برای شهریار بوده، ناتوان است در حالی که اگر کسی شعر را بشناسد متوجه می شود که آن شعر متعلق به دوران نوجوانی شهریار هم نیست ولی به هر حال چاووشی نسبت به خیلی های دیگر دقت بیشتری دارد. نکته مثبت دیگری که دارد این است که فضاهای مختلف را تست می کند و یک جا بند نمی شود. به نظرم این حرکت او خیلی خوب است. خواننده های اینچنینی می توانند مسیری جدید را در موسیقی ما باز کنند و برای جامعه شنیداری شان مفید باشند چرا که دارای یک تفکر هستند و تفکرشان را در هنرشان بیان می کنند.

این خواننده های بی کلاس!

محسن یگانه

به نظرم محسن یگانه هم جزو دنبال کنندگان شادمهر بود اما توانست تغییرهایی ایجاد کند، کما اینکه خود شادمهر هم به نوعی دنبال کننده مسیر سیاوش شمس بود اما تغییرهایی ایجاد کرد. شما اگر دقت کنید حتی وقتی این خواننده ها کاور هم می کنند سراغ یک نوع موسیقی می روند و اینها شباهت های اتفاقی نیست. هر دو این خواننده ها وقتی کاور می کنند سراغ ملودی های یونانی می روند. منتها نکته مثبت یگانه این است که کم کم سراغ ترانه هم رفت و حالا دیگر خودش هم تنظیم می کند. این نکته باعث می شود که یگانه نسبت به دیگر تقلیدکنندگان متمایز شود چون خودش توانایی تولید دارد و صرفا تقلید کننده نیست.

فرزاد فرزین

به نظرم فرزین جزو موفق ترین خواننده ها است. خوانش سالم و درست و مسلمی به نسبت دیگران دارد و در موسیقی اش هم به نظرم جلوتر از دیگران است. البته شاید در ابتدا کمی از فریدون فروغی تقلید می کرد اما رفته رفته صدای خودش را پیدا کرد و الان هم به نظرم جزو تر و تمیزترین خواننده ها است.

این خواننده های بی کلاس!

رضا صادقی

صادقی را جزو دسته چاووشی می دانم، با این تفاوت که چون در انتخاب شعر در سطح بالایی نیست فکر کنم در حال طی کردن اواخر دوران روی اوج بودنش باشد.

امید نعمتی (خواننده گروه پالت)، علی زند وکیلی، آرمان گرشاسبی (خواننده گروه چارتار)

با هم متفاوتند. به نظرم امید نعمتی خواننده خوب و مسلطی است و علی زند وکیلی هم چه در اجرا و چه در مضامین و محتوای کارش خوب است. چارتاری ها هم به جهت نوآوری که کردند کارشان جذاب است و شاید در خوانندگی ویژگی خاصی نداشته باشند. (البته گرشاسبی خوب و تمیز می خواند.) در کل بین همه اینها به نظرم امید نعمتی خواننده کاملی است و سطح بالاتری دارد.

رضا یزدانی

یزدانی نکته مثبتش این است که راه دیگران را طی نمی کند و مسیر خودش را در موسیقی پیش گرفته. خوانشش هم مبتنی بر نمایش است. این نوع خوانش در خیلی از نقاط دنیا مرسوم است و لزوما خواننده نباید تحریرهای سنتی بزند. سبک خواندن رضا سبکی است که در تمام دنیا مرسوم است و شاید برای ذائقه ما ایرانی ها کمی جدید باشد.

سیروان و زانیار خسروی

به نظرم هر دوی شان خواننده های خوبی هستند. سبک و استایل خودشان را دارند و به نظرم این سبک برای خیلی از مخاطب های جوان جذاب است. شاید خیلی ها این نقد را به آنها داشته باشند که کاور می کنند اما هر چقدر هم که تحت تاثیر کارهای خارجی باشند، خروجی شان استاندارد است. به لحاظ محتوای ترانه ها روی مخاطبان جوان تاثیرگذارند اما فکر می کنم با موسیقی شان می توانند سنین بالاتر را هم جذب کنند.

به نظرم یک خواننده جدا از صدایش، جهان بینی و استایل فکری اش هم مهم است. اگر بخواهیم با این متر و معیار بهترین خواننده ایران را نام ببریم باید بگویم که آن شخص کسی جز فرهاد مهرداد نیست. او خواننده ای است که هم درک درستی از شعر دارد و هم در موسیقی اش نوآوری دارد؛ علاوه بر آن خیلی درست و دقیق هم می خواند.

این خواننده های بی کلاس!

مهرداد نصرتی

گونه رو به ازدیاد شادمهرسانان

بیراه نیست اگر بگوییم هفتاد هشتاد درصد خوانندگان پاپ ایرانی اصلا درست نمی خوانند. دلیلش هم ساده است، تعلیم ندیده اند و فقط تجربه کرده اند. کوک، ریتم، دریافت درست و نفس گیری از نکات ابتدایی آواز است که متاسفانه عدم دانش درباره این مسائل در اکثر خواننده های ما وجود دارد. این چیزی نیست که فقط من بگویم و هر کسی که مدتی در بازار موسیقی فعالیت کند به وضوح شاهد چنین مسائلی خواهد بود.

به نظرم تنها خواننده ای که از سال های گذشته تا امروز وجود داشته، همه این مسائل را به صورت تجربی کسب و به صورت اصولی به اجرا درآورده، ناصر عبداللهی است. ناصر عبداللهی انگار که درست خواندن در ناخودآگاهش بوده و به هیچ معلمی هم احتیاج نداشت. مرتب و دقیق می خواند. البته حمید حامی هم جزو آن دسته از خوانندگانی است که سواد خواندن دارد و دقیق هم می خواند. محمد علیزاده هم از خواننده هایی است که خوب می خواند و اشکال و ایرادی در صدایش نمی بینم.

به غیر از همین چند نفر (و شاید چند نفر دیگر که در خاطرم نمی آید) بقیه خیلی هم درست نمی خوانند. البته خیلی از خوانندگان معروف دنیا هستند که سواد خواندن ندارند و خیلی فطری و غریزی خوانندگی می کنند. مثلا خواننده ای مثل ریکی مارتین صدای خیلی خاصی ندارد اما از همان گستره کوچکی که در صدایش هست به درستی استفاده می کند ولی در ایران این موضوع تفاوت های زیادی با خارج دارد. هنوز که هنوز است، شادمهرسانان و ابی ها و ... وجود دارند و سعی دارند صدای شان را شبیه دیگران کنند. به نظرم تا زمانی که فرهنگ سازی درستی در زمینه موسیقی نشود وضعیت از همین که هست هم بدتر می شود.

****************************

۶ نکته رک و بی پرده از زبان فواد حجازی

شعور موسیقی مان کمتر از قبل از انقلاب شده

۱- موسیقی مستقیما با گوش مردم سر و کار دارد و گوش مردم هم طبعا تحت تاثیر موسیقی هایی است که به بازار راه پیدا می کند. متاسفانه موسیقی هایی که این روزها در بازار پیدا می شوند اکثرا وزن نیستند و محتوای شان آن وقار لازم را برای مخاطب به همراه ندارند و ما در کمال ناباوری می بینیم که اکثریت مردم هم از این نوع موسیقی استقبال می کنند. این موضوع، تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که در سال های گذشته هیچ فرهنگ سازی در باب اشاعه موسیقی فاخر صورت نگرفته است.

۲- به نظرم شعور موسیقیایی ما این روزها حتی کمتر از انقلاب شده و عمده کارهایی که می شنویم بیشتر به چرندخوانی نزدیک هستند تا یک قطعه موسیقی. حتی می توانم بگویم کارهایی که از خارج وارد کشور می شوند محتوای بهتری از کارهای داخلی دارند. هر روز که می گذرد شعرها سخیف تر می شود و به سمت لاتی شدن پیش می رود و این در صورتی است که این نوع ازت گویش حتی در ادبیات روزمره مان هم وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد، این طور فشرده و پشت سر هم نیست.

۳- شما اگر کارهای بازاری را با نمونه های خارجی اش مقایسه کنید متوجه می شوید که در جهان چقدر فضاهای جدید را تست می کنند و چقدر فرم های مختلف را در گویش و خوانش استفاده می کنند اما متاسفانه در ایران اکثر خوانندگان نوآوری و خلاقیت ندارند و مردم هم برای شنیدن همین آثار ضعیف به صورت زنده بلیت کنسرت می خرند. نمی شود کسی را مقصر دانست که چه چیزی را گوش می کند اما موضوع این است که این دست از آثار در سال های اخیر آن قدر زیاد شده که دیگر نگران کننده است.

این خواننده های بی کلاس!

همین ۱۰ سال پیش هم وضع به این صورت نبود و ما خواننده هایی مثل محمد اصفهانی، علیرضا عصار، حامی، نیما مسیحا، مانی رهنما و ... داشته ایم که سعی می کردند شعر با محتوا به گوش مردم برسانند اما این روزها کارها عمدتا کف خیابانی شده اند و مقدار «تو یک کوهی و من دره، تو دنیایی و من ذره» اش خیلی زیاد شده.

۴- لودگی در ترانه ها زیاد شده و این مسئله دست خیلی ها را برای سوءاستفاده از خلاء موسیقی خوب در کشور باز گذاشته. طرف می تواند بگوید «هیشکی مث من تو رو دوست نداره» و بعد مخاطب هم پیدا کند. به نظرم تنها کسانی که وظیفه شان رساندن یک قطعه موسیقی خوب به گوش مردم است وزارت ارشاد و تلویزیون هستند که متاسفانه کاری در این زمینه نمی کنند و سوءاستفاده گران هم از چنین خلائی نهایت استفاده را می برند.

۵- من فکر می کنم با چنین وضعی جوانان ما در ۲۰ سال آینده نه بتوانند حافظ بخوانند و نه بتوانند معنی اش را بفهمند. ادبیات ما به سمتی می رود که در جوانان نسل های بعدی حتی نمی توانند کلمه ایمان و ایثار را ترجمه کنند. حافظ خوانی حتی برای زمان ما هم سخت بود ولی الان مطمئنم اغلب بچه های این نسل اصلا نمی توانند حافظ بخوانند.

۶- به نظرم حداقل کاری که وزارت ارشاد می تواند بکند این است که اجازه بدهد همان طور که سینمایی ها تبلیغ فیلم شان را در شبکه های ماهواره ای می کنند، موزیسین ها و خواننده های خوب و فاخرمان هم بتوانند کارشان را از شبکه های ماهواره ای پخش کنند. جالب این است که آنها حاضرند کارهای داخلی را پخش کنند اما خودمان از داخل کشور این کار را منع می کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمیدرضا

      مدیران فرهنگی که در قواره قیچی نشسته اند، کجایند. کنسرت لغو و برگزار می کنند و نوشته ها را سانسور میفرمایند مبادا که کلمات قبیح به گوش اهالی جامعه برسد، جامعه ای که شما مدیران ساخته اید دیگر در نقطه حضیض تباهی همین روزهاست که دست به خودکشی بزند، نگران رنگ و لعاب جامعه باشید،‌مدیران صورت !!!

    • بدون نام

      به نظرم
      به نظرم
      به نظرم
      همش كه سد نظر شما !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره والا وقت مردم می گیرن که نظرشون راجع به آلبوم هایی که گوش دادن و ندادن و به خورد مردم بدن و بگن کی خوبه کی بد!!!!!

      • کوکنار

        مصاحبه شونده ایشون بوده دیگه ....انتظار داری نظر شمارو بیان کنه.؟طبیعیه که باید نظر خودشو بگه

    • بدون نام

      بدون شک این مطالب را بر اساس نظر شخصی گفتند چون اکثر مردم نظرشان عکس این مطالب است.

      فرزاد فرزین جزو موفق ترین خواننده ها است. !!!!!!!!!!!!!! (پسر خالتونه لابد) جزو بدترین خواننده هاست نظر مردم را بپرسید نظر شما مهم نیست

      پاسخ ها

      • علی

        وجدانن حتی نمی تونه یه تراکشو گوش کنم! نه قیافه داره، نه صدا داره، نه استیل خوبی داره، نه تیپ خوبی داره، البته به قول استاد: به نظر من!! :)))))

      • بدون نام

        بابا ایشون نظر تخصصی دادن نه نظر شخصی. ولی شما داری نظر شخصی ت رو میدی.خودشون هم گفتن که متاسفانه سلیقه مردم همین خواننده های بی کلاس رو میپسنده.

    • علی

      فقط بنیامین بهادری عزیز
      هیت ترین خواننده ازپارسال تاحالا
      تمام این چند تا یه طرف آقای عشق یه طرف

    • زهرا

      حالا نفهمیدم کدومشون بی کلاسه؟!

    • بدون نام

      متن ترانه هایی که فرزاد فرزین میخونه خیلی سطح پایینی دارند!!!!!!! خصوصا تو البوم اخرش !!!! این چه نظراتیه اخه !
      هیچکس به اندازه چاووشی به شعر اهمیت نمیده !
      رضا صادقی چه ربطی به چاووشی داره اخه !!!??
      جهانبخش اگه اهنگهای مشابه هم زیاد داره حداقلش اینه که به ترانه فکر میکنه هر چیزی نمیخونه !
      نظر شخصی هیچ ملاک نیست !

      پاسخ ها

      • sara

        اتفاقا تنها چیزی که درست گفته همینه که هیچکس به اندازه چاووشی به شعر اهمیت نمیده.متن ترانه هاش فوق العادس

    • زهرا

      فک نمیکردم از کار چاوشی ایراد بگیره!!

    • ara

      کاش مردم به جای اینکه نظرات شخصیشون رو با ایشون بسنجن کمی متفکرانه این مقاله رو میخوندن. اتفاقا خیلی حرفای خوبی زده شده بود توی این متن،یعنی واقعا شما متوجه نمیشید که این موسیقی که به اسم پاپ به خورد شما داده میشه سخیف ترین و نازل ترین سطح موسیقی رو ارایه میده؟بهتره به جای اینکه به نظرات کارشناسانه کسی که در این راه تجربه و سواد لازم رو داره بی احترامی کنید برید موسیقی های بهتر گوش کنید و سطح خودتون رو ببرید بالا.

    • ara

      کاش مردم به جای اینکه نظرات شخصیشون رو با ایشون بسنجن کمی متفکرانه این مقاله رو میخوندن. اتفاقا خیلی حرفای خوبی زده شده بود توی این متن،یعنی واقعا شما متوجه نمیشید که این موسیقی که به اسم پاپ به خورد شما داده میشه سخیف ترین و نازل ترین سطح موسیقی رو ارایه میده؟بهتره به جای اینکه به نظرات کارشناسانه کسی که در این راه تجربه و سواد لازم رو داره بی احترامی کنید برید موسیقی های بهتر گوش کنید و سطح خودتون رو ببرید بالا.

    • انسیه

      این نوشته کاملا یه نظر شخصیه فکر میکنم بهتره حداقل یه تحلیل از روی امار واقعی انجام بدین و بعد مطلب بنویسین
      موسیقی فعلا تنها چیزیه که تو این مملکت جوونا تولید داخلیش رو بیشتر از خارجیش قبول دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم ما حتی حاضر نیستن یک متن رو دقیق بخونن و بعد کامنت بذارن.
        ایشون هم گفتن که سلیقه شنونده ها چیز دیگریست. ولی به این معنی هم نیست که شنونده ها خوش سلیقه هستن.
        ایشون کارشناسن. ولی مردم ما در همه امور باید نظر فوق کارشناسیشون رو به کارشناسا ثابت کنن!

    • Farhad

      چی میگه این؟؟؟

    • احسان

      در حال حاضر سامان جلیلی و مرحوم پاشایی و محسن یگانه کار هاشون خیلی خیلی از شادمهر قوی تر فکر کنم ایشون کارای یکی دو سال اخیر این خواننده ها رو نشنیده خیلی نظرات مسخره ای داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نظر شخصی شماست. به همه تعمیم نده

      • علی جاورسیان

        فک کنم سنت زیر 20 سال باشه

    • بدون نام

      مقاله جالبی بود ولی نظرش رو در مورد فرزین اصلا قبول ندارم. اتفاقا ایشون هم جزو خواننده هاییه که اصلا به شعر و ترانه اهمیت نمیده و هر چرندی رو میخونه البته در مورد سبک و استایل خوانندگیش نمیتونم نظر بدم.

    • حسین رحیمی

      من حرفتون رو قبول دارم
      ولی راجب مازیار فلاحی کمی اشتباه میکنید
      مازیار در کار هایش تفاوت وجود دارد
      خیلی خوب است
      لطفا بقیه ی کار هایش را هم گوشض دهید، بعد متوجه حرفم میشوید.
      حسین رحیمی،12 ساله از اصفهان

    • احسان محمودی

      لطفا نظر شخصی خودتون رو تو سایت نگزارید ممنون

      درضمن خواننده باید به دل بشینه صداش خیلیا هستن تقلید نمی کنن ولی صداهاشون افتضاحه من خودم صدای زیبای مرتضی پاشایی عزیزو ترجیح میدم تا این فرزاد فرزین هرچند از نظرشما تقلیدی میخوند ک اصن نظر شما برای ما مهم نیست عزیزم

    • Yasamin

      میدونید خجالت آور چیه؟ خجالت آور مطلب پر از عقده ی نویسنده ی این متنه! میدونید بی کلاس چیه؟ بی کلاس اطلاعات کم نویسنده ی این مطلبه! ایشون حتی به خودشون زحمت ندادن یکی از کارهای این خواننده هارو گوش کنن! نویسنده ی این مطلب در کمال وقاحت نظر شخصی خودشون رو در قالب نظر کارشناسانه به مخاطب مطلب تحمیل میکنن.درحالی که متن طولانی و حوصله سر برشون کوچکترین نقطه نظر حرفه ای نداره و فقط نظر شخصی و به شدت توهین آمیز خودشونه. اطلاعات ایشون در زمینه ی موسیقی حتی به اندازه ی یه انسان عادی هم نیست چه برسه به کارشناس!
      آقای به اصطلاح منتقد، شما زمانی میتونی نقد کنی که یادبگیری نظر شخصیت نقد حساب نمیشه.
      فرزاد فرزینی که اسمش رو گذاشتید خوب یه لکه ی ننگ وسط کارنامه ی موسیقی ایرانه. ایشون یه شعر درست حسابی نداره و بی محتوایی تو کاراش موج میزنه. ملودی هاش گوش خراشه و رفتار حرفه ای نداره!
      مرتضی پاشایی که شما با عقده ی تمام اسمش رو توی این مطلب گذاشتین کسیه که ملودی هاش واقعا شاهکارن! این حرف حرف من نیست و حرف خیلی از استادان واقعی موسیقی ایرانه. همون شادمهری که حرفش رو میزنید پای کاراش مهر تایید زده. مرتضی خودش رو پیرو سبک شادمهر میدونست و هیچوقت این رو انکار نکرد! مرتضی انقدر به دل مردم نشست که حتی بعد از اینهمه مدت هنوز از یاد نرفته! حالا شما با این بنده خدا پدر کشتگی دارید دلیل نمیشه کاراش کپی باشه. مرتضی با همه ی مشکلاتی که داشت تا لحظه ی آخر دست از کارش نکشید. چطور میتونید انقدر راحت زیر سوال ببریدش؟
      مهدی احمدوندی که که عکسش رو توی این مطلب مزخرف جا دادید جوان ترین "مولف موسیقی" (ترانه سرا،آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده) ایران هست که در 14 سالگی برای مهارت در نواختن ویالون زیر نظر شادمهر وارد موسیقی ایران شد.مهدی احمدوند آلبوم هایی رو در فضای مجازی منتشر کرد که قطعه عشق اول در آلبوم نقطه ضعف بهترین کار مهدی بوده که رکورد ایرانسل میشه اونم برای چهارماه!
      سامان جلیلی و محسن یگانه هم پیرو شادمهر بودن ولی اونقدر تو کارشون قوی هستن که مردم دوستشون داشته باشن. محسن چاوشی جزو خواننده هاییه که واقعا شعر های درست و حسابی انتخاب میکنه. صدای مازیار فلاحی پر از احساس و آرامشه و به دل میشینه.
      اینهمه حرف زدم که درستی حرفم رو ثابت کنم. این مطلب فقط و فقط و فقط از روی بغض و کینه نوشته شده. با این مطالب چرت و پرت اسم منتقد رو به گند نکشید لطفا!
      ادمین خواهشا نظرم رو تایید کنید

      پاسخ ها

      • کوکنار

        حالا ایشون یه نظراتی داده راجع به اوضاع موسیقی و خوانندگان در ایران که بعضا اگه منصف باشیم خیلیهاش هم درسته....چیزی که من نفهمیدم دلیل این همه عصبانیت و الفاظ تند بکار رفته توسط شماست...به نظر شما چیزایی که از نظر نویسنده خوب نیست خیلی خوب و عالیه...خوب اینکه دیگه انقدر دعوا و داد و بیداد و پرخاش نداره!...یه کمی هم به شعورکسی که نقدها و نظرات شمارو میخونه، احترام بزارین و بدونین نهایتاً،این خود مردم هستن که تصمیم میگیرین ...

      • سحر

        جدا چهارماه رکورد ایرانسل بودن ملاک شماست برای تشخیص خواننده ی خوب از بد؟

    • یه طرفدار

      چرا نظرات بیخود میدین در مورد خواننده های خوب کشورمون شما مگه کارشناسین اخه...
      به جای این حرفا که زدین و یک زره هم ارزش ندارن..تلاش کنید که حداقل شماهم مثل اونا محبوب بشید و به یه جایی برسید.

    • علیرضا

      سلام
      واقعا خیلی خیلی متاسفم
      اولا برای کسی که با این احمق ها در مقام "کارشناس موسیقی و اواز" مصاحبه کرده و
      ثانیا برای این چند انسان ! نسبتا محترم!!! که با چنین سطح "محدود" و "ناقص" از اطلاعات به خودشون اجازه میدن که چنین خزعبلاتی به زبون بیارن و این چنین خودشون رو "منفور" و " مسخره" مردم کنند.
      در مورد نظرات واقعا کارشناسانه

    • پیام

      بسیار عالی بود . واقعیت را در مورد خیلی از این باصطلاح خواننده ها گفت . شعر های سخیف و سبک و بی محتوا ، صداهای تکراری و کپی شده و ... واقعا چه موسیقی داشتیم و حالا چی داریم .

    • بدون نام

      دلم يه هايده ميخواد. كسي هست بتونه تقليدش كنه؟

    • suha

      بدترين مقاله اي كه تا حالا خوندم آخه اين چه طرز نظر دادن هست به نويسنده اين مقاله بايد گفت آخه تو كي هستي كه به خودت اجازه نظر دادن ميدي. همچين مقاله هايي رو چاپ نكنيد لطفا

    • بدون نام

      شما خوب باش ..همه که بد شدن پس کیا خوب هستن و خوب میخونن میشه بگی ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هر کسی یه نظری داره برای خودش آقای محترم

    • بدون نام

      ببین تو که فرق یه صدای با احساس (مثل صدای بابک جهانبخش ) رو با یه صدای زنونه نمیفهمی الکی نیا نظر کارشناسانه بده
      در کمال پررویی برگشته میگه بابک جهانبخش از قسمتی میخونه که در صدای زن هاست!!!
      نه حتما فرزادفرزین خوبه ؟؟! والاااااا

    • فاطی

      بابا تو خوبی...

    • نیلوفر

      اغلب این خواننده هایی که نام بردین خیلی پر طرفدار و خوش صدا هستن.و ما نمیخوایم نظر شخصی شما رو بدونیم.اصلا برامون مهم نیست که سلیقه شما چیه.نظر شما برای خودتون..

    • ناشناس

      مشکل شما اینه که نه احساس خواننده ها رو در نظر میگیرین نه فکری که پشت کارشونه...تفکر و احساس یعنی روح کار
      اونایی که شما بعنوان خواننده خوب نام بردین کاراشون روح نداره.
      کار شما طرفداری از آدماییه که چاقوی تیز دارن اما نمیدونن باهاش چیکار کنن...ولی توجه مردم به اوناییه که با یه قاچوی کند و شکسته یه کار مفید انجام میدن و منظورم بیشتر از همه مهدی یراحیه...

    • ناشناس

      آخه کی از شما نظر پرسید؟؟؟؟؟؟؟اگر فرزین خوب باشه باید بریم بمیریم . شما خواننده هوی خوب رو گفتید بد ولی خواننده های بد رو گفتید خوب .آقا ما اصلا باآهنگهای همون خواننده های بی کلاس ارتباط برقرار میکنیم آخه به شما چه؟؟؟؟؟

    • نیلوفر

      کسی نخواست نظر شما رو بدونه اقای .شما فقط نظر خودتو به اشتراک گذاشتی و این هییییچ جذابیتی نداره که هیچ بنظرم ،توهین به سلیقه مردم هم محسوب میشه.

    • اردلان جهانگیری

      دوستان محترم شما که از خواننده های بی عیبی مثل بابک جهانبخش و فرزاد فرزین ایراد می گیرید فکر نمیکنید بهترین کار اینه که از مجید خراطها ایراد بگیرید ؟؟؟؟؟؟ باید بدونید که بهترین صدا ، صدای بنیامین بهادری است . هیچ کس از ایشون ایراد نگرفته چون بنیامین بهترین خواننده است .

    • پ

      پاپ هم شد موسیقی!

    • @@@حدیث@@@

      خب یدفعه بگوهمه بدن دیگه ؛مضخرفات ذهنتوواسه خودت نگهدار؛ازکی تاحالاحمیدعسگری بدشدوفرزادفززین خوب ؛درصورتی که یه اهنگ کاملشونمیشه گوش دادولی حمیدعسگریوازصبح تاشب گوش کنی خسته نمیشی وفقط لذت میبری

    • سارا

      اینقدر دعوا نکنید فقط مهدی احمدوند شاهزاده پاپ

    • بدون نام

      پس بالاخره همهشون خوبن. پس این همه توضیح برای چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سياوش

      ایناروکه گفتین اصلاصداندارن!صدافقط خواننده های قدیم آوازایران مثله گلپا ایرج بنان قوامی......

    • هانیه

      جای ناصرعبدالهی عزیزخالی روحش شاد،هیچ کدوم ازاین خواننده ها قابل مقایسه باناصرعزیزنبودند روحت درارامش ناصرجان

    • قاسم

      میشه چرت پرت نگین؟ طرف به بهترین نحو ممکن نقد کرده و خیلیم عالی و به جاست! و داریم با چشممون میبینیم چه بلایی سر موسیقی اومده تو بین عکسهای اول صفحه تصویر مجید یحیایی رو میشه دید دهه هشتاد یکی از بهترین های موسیقی ایران بود ولی الان کو؟ کجاست؟ داره چیکار میکنه؟ داره شعرهای چرت و پرت میخونه افت کرده خیلی شدید! کامران مولایی کو؟ ایمان غلامی کجاست؟ زیادن این جور خواننده ها لطفا وقتی سنتون به این چیزها قد نمیده و سر رشته ای ندارین نظر مزخرف ندین؟!

    • Amir

      باو از این آهنگای چار بعدی بیاین بیرون فقط lil peep و xxxtentacion بقیش چرت و پرته مخصوصا بابک جهانبخش ک گند زده واقا گند زده

    • علی.

      فرزاد فرزین شاید بهترین خواننده نباشه ولی کاملترینه ،چه تواجرا کنسرت ، چه تو سبک هایی که کار میکنه و...
      چاووشی را هیچ وقت نمیشه قضاوت کرد و اسم بهترین رو روش گذاشت بدون اجرای زنده

    • aliiii

      در مورد مجید یحیایی باید بگم ایشون میتونست بهترین خواننده پاپ باشه چون برعکس خیلی از خوانندگان هم رده اش مثل تکتا و عبدالمالکی و... که با بلک زینگ و بستی و اس جی ترک کار میکردند،خودکفا بود خودش باعث اوج خودش شد ولی هزینه ها و نبود حمایت شرایط را براش تغییر داد.اجرای زنده اش رو اگه دیده باشید متوجه وسعت بالای صداش میشید .همه خوانندگان تو کنسرت با داد زدن تماشاچیا را هیجان زده میکنن ولی یحیایی توخوندنش،حرف زدن معمولیش و فریادش هم تحریردار ودلنشینه.

    • meh

      یحیایی انصافا حیف شد

    • mohi

      الان دیگه همه این اسامی خوانندگان بی کلاسند
      تو نیمه اول دهه نود این درجه یکا محوشدند :عبدالمالکی ،امین حبیبی ،ایمان غلامی،جواهرکلام،یحیایی،خراطها،کامران مولایی، بیباک،ندیم،علی رهام،افشین آذری،امیرعلی،فاتح نورایی و...
      تو نیمه دوم دهه نود این خوبا درحال محوشدنن:محسن یگانه،رضا صادقی،حمیدعسکری،جهانبخش،چاووشی و...

      کلا موسیقی پاپ درحال نابودیه با این بی استعدادا: بانی ،فلان بندا،هیراد،مهراد جم،یاسینی،ابراهیم زاده،حامدهمایون، جهانی،ارون افشارو...

    • محمد

      مجید یحیایی فوق العاده بود.افسوس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج