۶۰۵۸۰۵
۵۱۲۳
۵۱۲۳
پ

با ۱۳ لژیونر ایرانی شاغل در هندبال اروپا آشنا شوید

حضور پرتعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی هندبال اتفاق قابل توجهی است که شاید به خاطر بلاتکلیفی این فدراسیون در سال‌های اخیر خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

روزنامه شهروند: حضور پرتعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی هندبال اتفاق قابل توجهی است که شاید به خاطر بلاتکلیفی این فدراسیون در سال‌های اخیر خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. تعداد لژیونرها در این رشته توپ و توری به ١٣ رسیده و برخی از آنها در بالاترین سطح یعنی لیگ قهرمانان اروپا هم بازی می‌کنند تا مشخص شود هندبال در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد؛ اگر چه در سطح ملی نیاز به برنامه‌ریزی بهتری خواهد داشت.
با 13 لژیونر ایرانی شاغل در هندبال اروپا آشنا شوید
٦ ایرانی در لیگ رومانی
سال گذشته خبر پیوستن سجاد و الله‌کرم استکی به دیناموبخارست رومانی اتفاق مهمی در تاریخ این رشته محسوب می‌شد. دینامو که جزو قدرت‌های برتر هندبال اروپا به حساب می‌آید، بعد از به خدمت‌گرفتن برادران استکی توجه بیشتری به بازیکنان ایرانی کرد و در ادامه علیرضا موسوی را هم به ترکیب خود اضافه کرد تا با ٣ لژیونر ایرانی در لیگ این کشور و مسابقات اروپایی شرکت کند.
بعد از موفقیت‌هایی که ‌سال گذشته این ٣ بازیکن کسب کردند،‌ سعید حیدری‌راد، دروازه‌بان تیم‌ملی نیز به جمع آنها اضافه شد تا ٤ بازیکن ایرانی پایه‌های اصلی قهرمان رومانی را تشکیل دهند. جدا از این ٤ بازیکن که هم‌تیمی هستند، شاهو نصرتی در تیم کالاراشا این کشور و محسن باباصفری هم در ترکیب استوابخارست رومانی به میدان می‌روند که تقابل این بازیکنان با یکدیگر از جذابیت‌های بالایی برخوردار است.
پراکندگی در اروپا و یک نماینده در تونس
جدا از ٦ بازیکن ایرانی که در لیگ هندبال رومانی مشغول هستند، نفرات پرتعداد دیگری از لیگ کشورمان در یکی، دو سال اخیر با لیگ‌های خارجی به‌ویژه کشورهای اروپایی ترانسفر شده‌اند. پویا نوروزی‌نژاد در تیم قدرتمند شافهازن سويیس که در لیگ قهرمانان اروپا هم حضور دارد، بازی می‌کند. افشین صادقی و سجاد ندری ٢ بازیکن ایرانی هستند که اخیرا به لیگ ترکیه رفتند و در تیم بیکوز بازی می‌کنند.
دانیل کومایش‌نژاد که از قبل در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کرد و سپس به تیم‌ملی ایران دعوت شد هم اکنون در مالموی سوئد توپ می‌زند. ساسان موسی‌خانی دیگر بازیکنی است که در ترکیه بازی می‌کند. ازمیر بلدیه تیمی که این بازیکن ایرانی در آن مشغول است، در لیگ دسته اول این کشور حضور دارد.
رامین یوسف‌نژاد تنها لژیونر ایرانی است که خارج از اروپا فعالیت می‌کند. او راهی لیگ تونس شده و در تیم اسپرانس اسپورتیو توپ می‌زند. همچنین ایمان جمالی، سرشناس‌ترین لژیونر ایرانی در سال‌های اخیر هم‌اکنون در تیم وزپرم مجارستان فعالیت می‌کند. البته این بازیکن چند‌ سال قبل تصمیم گرفت برای تیم‌ملی مجارستان بازی کند و بازیکن تیم‌ملی ایران محسوب نمی‌شود.
٦ ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا
از میان تمام لژیونرهای ایران، ٦ بازیکن در بالاترین سطح رقابت تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند. سعید حیدری‌راد، سجاد استکی، الله‌کرم استکی و علیرضا موسوی در ترکیب دیناموبخارست به‌عنوان قهرمانی رومانی در لیگ قهرمانان اروپا به میدان می‌روند.
شافهاوزن کادیتن که پویا نوروزی‌نژاد را در اختیار دارد، اتفاقا همگروهی دیناموبخارست در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. دیگر ایرانی حاضر در این رقابت‌ها ایمان جمالی است که با تیم مجارستانی قبلا نیز سابقه حضور در این رقابت‌ها را داشته است. جدا از این ٦ بازیکن، در EHF CUP که یک رقابت اروپایی سطح پایین‌تر محسوب می‌شود، سجاد ندری و افشین صادقی در ترکیب تیم بیکوز ترکیه در این رقابت‌ها حضور دارند.
استکی: می‌توانیم تیم‌ملی قدرتمندی بسازیم
با 13 لژیونر ایرانی شاغل در هندبال اروپا آشنا شوید
سجاد استکی، لژیونر ایرانی تیم دیناموبخارست رومانی درباره حضور پرتعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی به «شهروند» می‌گوید: «شخصا از زمانی که به دیناموبخارست آمدم، شرایطم تفاوت زیادی داشته است. با این تیم به موفقیت‌های زیادی رسیدیم و قهرمان لیگ رومانی شدیم. اتفاقات خوبی برای هندبال ایران در حال رخ‌دادن است و با ادامه این روند در سطح ملی هم می‌توانیم پرقدرت ظاهر شویم. قبل از این هم نفراتی بودند که در لیگ‌های اروپایی بازی کردند اما اخیرا این تعداد بشدت افزایش یافته است.»
وی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی این اتفاق را چه می‌داند، می‌افزاید: «من می‌توانم بگویم نسل فعلی هندبال ایران سطح بالایی دارد. این بازیکنان کیفیت خوبی از خود نشان دادند و با توانایی‌شان به این‌جا رسیدند. شاید تا چند ‌سال قبل کم‌تجربگی جلوی این اتفاق را گرفته بود اما با بازشدن راه بازیکنان ایرانی به اروپا، توجه خیلی از باشگاه‌ها نیز به بازیکنان ایرانی جلب شده است.»
استکی درباره این‌که این موفقیت‌ها چه زمانی در تیم‌ملی نمود پیدا می‌کند، می‌گوید: «اگر مسئولان ورزش کشور به مشکلات فدراسیون رسیدگی کنند، ما تیم‌ملی پرقدرتی خواهیم داشت. خیلی از تیم‌های آسیایی با توجه به بازیکنانی که ایران در اختیار دارد، از ما ترس دارند. تا چند ماه دیگر باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کنیم که در صورت رفع مشکلات و روی کارآمدن یک مربی خارجی خب حتی می‌توانیم قطر را شکست دهیم و قهرمان شویم.»
فرصت طلایی با ١٣ لژیونر اروپایی
با این‌که حضور پرتعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی حال هندبال را خوب نشان می‌دهد، در داخل شرایط متفاوت است. فدراسیون با استعفای علیرضا رحیمی در چند ماه اخیر در بلاتکلیفی باقی مانده و مسئولان وزارت ورزش هم توجه چندانی به خواسته‌های رئیس مستعفی نداشتند. داشتن بازیکنان باکیفیت که در بالاترین سطح هندبال اروپا بازی می‌کنند و موفقیت‌های بزرگی هم کسب می‌کنند، در تاریخ هندبال ایران بی‌سابقه بوده است.
این فرصت طلایی با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند ایران را به ‌عنوان یکی از قدرت‌های برتر آسیا و حتی جهان معرفی کند؛ اما فعلا که هندبال در مشکلات مدیریتی غرق شده و کسی به کیفیت بالای بازیکنان توجهی ندارد. باید دید در چند ماه آینده چه اتفاقاتی در این فدراسیون رخ می‌دهد و آیا رحیمی می‌تواند به خوبی لژیونرهای ایرانی را برای حضور در تیم‌ملی سازماندهی کند تا شاید به سلطه قطری‌ها و بازیکنان خارجی‌شان در آسیا پایان دهد یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج