۶۱۷۹۵۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تغییر قوانین کُشتی و چالش برای ایران

تغییر قوانین کشتی با این‌که در سال‌های اخیر متداول شده اما این‌بار اتفاقاتی در جریان این تغییرات افتاده که شاید به صورت کلی معادلات را عوض کند.

شهروند: تغییر قوانین کشتی با این‌که در سال‌های اخیر متداول شده اما این‌بار اتفاقاتی در جریان این تغییرات افتاده که شاید به صورت کلی معادلات را عوض کند. برای این‌که بگوییم تغییرات به وجود آمده در‌ سال ٢٠١٧ و قوانینی که قرار است در ابتدای ‌سال ٢٠١٨ اعلام شود، به سود ایران خواهد بود یا خیر، هنوز زود است. با این ‌حال با بررسی دقیق وضع و تردید در برخی اوزان، به نظر می‌رسد کشتی‌گیران و مربیان کار سختی برای رفتن روی تشک در سال‌های آینده خواهند داشت.

تغییر اوزان کشتی آزاد و فرنگی

در جلسه هیأت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی که در جریان برگزاری مسابقات جهانی ٢٠١٧ در پاریس اوایل شهریور ماه‌ سال جاری بر پا شد، قوانین جدیدی در راستای افزایش جذابیت کشتی تصویب شد. مهمترین اتفاق در این جلسه افزایش تعداد اوزان کشتی در مسابقات جهانی بزرگسالان به ١٠ وزن بود. در کشتی آزاد (٥٧، ٦١، ٦٥، ٧٠، ٧٤، ٧٩، ٨٦، ٩٢،٩٧ و ١٢٥ کیلوگرم) و در کشتی فرنگی (٥٥، ٦٠، ٦٣، ٦٧، ٧٢، ٧٧، ٨٢، ٨٧، ٩٧ و ١٣٠ کیلوگرم) اوزان دهگانه محسوب می‌شوند.

قوانین سختگیرانه

از جمله قوانین سختگیرانه که با تصمیم اتحادیه جهانی کشتی بعد از ٢ دهه بار دیگر اعمال می‌شود، وزن‌کشی در صبح روز مسابقه است. طبق قوانین جدید مسابقات کشتی در رده‌های سنی مختلف و در سطح قاره‌ای و جهانی در ٢روز برگزار می‌شود. درواقع برخلاف سال‌های اخیر یک کشتی گیر‌ در هر وزنی که حضور دارد، در یک روز تمامی مبارزات خود را انجام نمی‌دهد و از مرحله نیمه‌نهایی، رقابت‌ها به روز دوم کشیده خواهد شد. در این روند جدید، وزن‌کشی از کشتی‌گیران صبح روز مسابقه انجام می‌شود. این در حالی است که در سال‌های اخیر کشتی‌گیران روز قبل از مسابقات وزن‌کشی می‌کردند و فرصت بازسازی بدن خود را داشتند اما حالا باید صبح روز اول و دوم مسابقات وزن‌کشی کنند که نیاز به آمادگی بدنی بالایی دارد.

لزوم تغییرات در فرنگی از نگاه لالوویچ

جدا از تغییراتی که در کشتی آزاد و فرنگی به صورت مشترک رخ داد، رئیس اتحادیه جهانی از لزوم تغییر قوانین در کشتی فرنگی سخن گفته است. نناد لالوویچ در این‌باره می‌گوید: «رقابت‌های جهانی فرانسه نشان داد که کشتی آزاد تماشاگرپسند و جذاب شده و دیگر نیاز به تغییر قوانین ندارد. قوانین کشتی فرنگی از اول‌ سال آینده میلادی تغییر می‌کند؛ زیرا این رشته در بازی‌های المپیک توکیو ٢٠٢٠ باید دیدنی، جذاب و سریع‌تر شود. در حال‌ حاضر نسل جدیدی از کشتی‌گیران در حال آماده‌سازی برای بازی‌های المپیک ٢٠٢٠ توکیو هستند؛ این روند آغاز شده است و قطعا نتایج برخی کشورها در جهانی ٢٠١٨ بوداپست متفاوت‌تر از نتایج پاریس خواهد بود.»

به یاد دردسرهای قدیمی

اینکه کشتی‌گیران باید بدون ارفاق طی ٢روز خودشان را سر وزن نگه دارند، خیلی از علاقه‌مندان کشتی را به یاد دورانی می‌اندازد که مسابقات با همین قوانین انجام می‌شد. در یکی از موارد به یاد ماندنی و البته تلخ، اکبر فلاح در مسابقات جهانی ‌سال ١٩٨٩ مارتینی سوییس، بعد از شکست‌دادن قهرمان جهان در روز نخست،‌ روز دوم نتوانست در وزن‌کشی خودش را به وزن مورد نظر برساند و از دور رقابت‌ها کنار رفت! اخیرا که قوانین جدید در مسابقات استانی هم اعمال شده، خیلی از نمونه‌های مشابه گزارش شده که کشتی‌گیران با وجود رسیدن به مراحل نهایی نمی‌توانند خودشان را سر وزن برسانند!

نابغه تغییر وزن می‌دهد؟

یکی از حسن‌های افزایش اوزان کشتی، برای نفراتی است که جهت رساندن خودشان به وزن مدنظر کیلوهای زیادی کم می‌کردند. حالا با نزدیک‌‌شدن اوزان به هم این قدرت مانور وجود دارد که کشتی‌گیران به یک وزن بالاتر بروند، اگرچه اوزان المپیکی به همان شکل سابق در ٦ وزن باقی مانده و تغییری نکرده است. در همین راستا شنیده می‌شود حسن یزدانی که بعد از المپیک تصمیم گرفت از ٧٤کیلوگرم به ٨٦کیلوگرم برود و در مسابقات جهانی ٢٠١٧ نشان داد که در وزن جدید هم موفق است، بار دیگر قرار است تغییر وزن دهد. با تغییر اوزان به نظر می‌رسد نابغه جویباری که وزن عادی‌اش هم‌اکنون بیش از ٩٠کیلوگرم است، احتمالا به ٩٢کیلوگرم خواهد رفت. در صورتی که قهرمان المپیک ٢٠١٦ چنین تصمیمی بگیرد، برای المپیک ٢٠٢٠ در وزن ٩٧کیلوگرم روی تشک خواهد رفت. به نظر می‌رسد او دقیقا راهی را می‌رود که رسول خادم در دوران قهرمانی‌اش رفت و از ٤٨کیلوگرم تا ٩٧کیلوگرم کشتی گرفت. حالا یزدانی هم که اولین‌بار در ٧٠کیلوگرم به میدان جهانی رفت، در اندیشه رفتن به وزن ٩٧کیلوگرم است.

محمدی :باید برنامه‌ریزی کنیم تا به مشکل نخوریم

مراد محمدی، قهرمان سابق کشتی آزاد درباره تغییر قوانین در کشتی و تاثیرش روی عملکرد ایرانی‌ها به «شهروند» می‌گوید: «بهتر است بگویم تا زمانی که قوانین جدید در مسابقات جهانی اجرا نشود، نمی‌توانیم درباره این‌که چه تاثیری روی کشتی ما خواهد داشت، نظر بدهیم. از سویی شرایط برای برخی کشتی‌گیران که زیاد کم می‌کردند، بهتر خواهد شد، چون فاصله وزن‌ها کمتر شده است و شاید ٩٩‌درصد این دسته از کشتی‌گیران به یک وزن بالاتر بروند. از سوی دیگر، برای کسانی که بخواهند در وزن سابق خود کشتی بگیرند و وزن کم کنند، کار سخت می‌شود، چون باید ٤٨ساعت خودشان را سر وزن نگه دارند. اخیرا در مسابقات استانی مازندران چند کشتی‌گیر که به فینال رسیده بودند، در روز دوم سر وزن نرسیدند و از مسابقات حذف شدند. نهایتا در این شرایط کشتی‌گیران ٢,٣کیلوگرم بیشتر نمی‌توانند وزن کم کنند، وگرنه دچار مشکل می‌شوند.» وی در پاسخ به این سوال که ایران پتانسیل اعزام ١٠ کشتی‌گیر آماده به رقابت‌های جهانی را دارد، می‌افزاید: «شما به نتایج مسابقات جهانی ٢٠١٧ نگاه نکنید. درست است که امسال بد نتیجه گرفتیم اما همواره جزو کشورهای برتر جهان بودیم و هستیم. از نظر پتانسیل کشتی‌گیران مشکلی وجود نخواهد داشت و فقط برخی از موارد را باید در قوانین جدید درنظر بگیریم. با حضور خادم در رأس فدراسیون خیال اهالی این رشته بابت تصمیمات کارشناسی راحت است.» دارنده مدال برنز المپیک پکن در پایان درباره احتمال تغییر وزن حسن یزدانی خاطرنشان می‌کند: «حسن یزدانی یک نخبه در کشتی جهان است. او هم مثل سایر کشتی‌گیرانی که در اردوهای تیم‌ملی هستند،‌ برای خودش معیارهایی دارد. در ضمن باید این نکته را در نظر بگیریم که ما در وزن ٨٦کیلوگرم چند کشتی‌گیر آماده دیگر داریم و اگر یزدانی به وزن ٩٢کیلوگرم برود، اتفاق بدی نمی‌افتد. او با توجه به شرایط جسمانی و قد و دستان بلندش می‌تواند در المپیک بعدی در وزن ٩٧کیلوگرم روی تشک برود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج