۱۲۰۴۳۵۰
۱۹۱ نظر
۱۲۷۳۷
۱۹۱ نظر
۱۲۷۳۷
پ

وحشت عمومی از هجوم میهمانان ناخوانده به ایران

نه گزارش رسمی اعلام می‌شود و نه شهروندی از سیاست فعلی زمامداران برای حضور اتباع افغانی در کشور اطلاعی دارد

روزنامه توسعه ایرانی: نه گزارش رسمی اعلام می‌شود و نه شهروندی از سیاست فعلی زمامداران برای حضور اتباع افغانی در کشور اطلاعی دارد. امروز مسئولی آمار سیل مهاجران افغانستانی به کشور را می‌دهد و فردا مسئولی دیگر هجوم مهاجران را تکذیب می‌کند؛ اما آنچه شهروندان به خصوص در خیابان‌های تهران شاهد آن هستند؛ حضور پرتعداد اتباع کشور همسایه بحران‌زده است.

در روزهای اخیر چندین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی در همین باره منتشر شد. نخستین آن ویدئویی از یک شهروند تهرانی است که تصاویری از مشاهداتش در اطراف دریاچه چیتگر در ایام نوروز را منتشر کرده است. در این ویدئو به وضوح می‌توان حضور پرتعداد مهاجران افغانستانی در این مکان تفریحی را دید. تصویربردار چنان از این حجم حضور پررنگ مهاجران در اطرافش شگفت‌زده شده که بارها می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم اینجا ایران باشد! اینجا کابل است».

وحشت عمومی از هجوم میهمانان ناخوانده به ایران

 ویدئوی دیگری که باز هم در همین ایام نوروز منتشر شد؛ تجمع انبوهی از مهاجران افغانستانی را در محوطه میدان آزادی نشان می‌داد که مشغول کُشتی گرفتن و تفریح بودند. در کنار این دو ویدئوی تامل‌برانگیر؛ تصاویری هم از هجوم هزاران مهاجر افغانی به ایران منتشر شده که در فضای مجازی بازتاب فراوانی داشته است. ویدئویی که هرچند خیلی زود از سوی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تکذیب و گفته شد «مربوط به هفتم شهریور ماه سال گذشته و در پاکستان» است، اما چندان هم منافاتی با دو ویدئویی دیگر نداشت.

این روزها بسیاری معتقدند، دولت عملا بدون سیاست مشخص یا حداقل سیاست مدون و تایید شده‌ای از سوی نهاد قانونگذار و اطلاع شهروندان، مرزهای شرقی را رها کرده و مهاجران بسیار راحت‌تر از قبل به کشور سرازیر می‌شوند. سیل مهاجرتی که می‌تواند به زودی تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و حتی بهداشتی فراوانی برای کشور به همراه داشته باشد.

موج مهاجرت  بعد از روی کار آمدن طالبان

بیش از شش ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، موج مهاجرت یا شاید بهتر است بگوییم فرار شهروندان افغانستانی از این کشور، به طرق مختلف به هر سوی که راه گریزی فراهم باشد، ادامه دارد.

ناامنی، بیکاری و فقر و گرسنگی از یک سو و فشار حکومت خودخوانده بر گروهی از شهروندان مخصوصا بر هزاره‌ها به نحوی است که برخی از آنها برای نجات جان خانواده و فرزندان‌شان حتی حاضر شدند گرسنگی و تشنگی و گذر از کوه‌های صعب‌العبور، را به جان بخرند و به کشورهای همسایه -غالبا ایران- وارد شوند.

هر روز چندین اتوبوس از شهر هرات در غرب افغانستان، صدها نفر را به مرز ایران منتقل می‌کنند و در آنجا قاچاقچیان آنها را در میان بار وانت‌، کامیون، صندوق عقب خودروی سواری مخفی و گاهی با پای پیاده از میان کوه‌ها و در تاریکی شب و به دور از چشم ماموران از مرز عبور می‌دهند.

شورای پناهندگان نروژ (NRC) گزارش داده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، روزانه چهار تا پنج هزار نفر از افغانستان به ایران فرار می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از آنها هم به ایران وارد می‌شوند. در حالی که برخی قصد دارند از این طریق به سمت اروپا بروند، اما به نظر نمی‌رسد حتی قادر باشند از مرز ایران به سمت ترکیه هم حرکت کنند. ترکیه ماه‌هاست برای مقابله با موج مهاجرت افغانستانی‌ها بین مرزهای خود و ایران دیوارکشیده و خندق حفر کرده است. آن سوتر هم بسیاری از مهاجران دیگر در اردوگاه‌های یونان، سالهاست که در انتظار مجوز ورود به اروپا روزگار را به سختی می‌گذرانند و به نظر می رسد با توجه به جنگ اخیر در اوکراین این معضل شدیدتر هم شود.

وحشت عمومی از هجوم میهمانان ناخوانده به ایران

به همین دلیل بسیاری از این مهاجران ترجیح می‌دهند رحل اقامت را در ایران بیفکنند. هر چند در این کشور هم‌زبان هم، فرش قرمزی برای آنها پهن نیست و در خیابان‌ها و اگر جایی برای اسکان یافته باشند، خانه‌ها و گوشه گوشه آن، نگران بازگردانده شدن به افغانستان هستند. در گزارش‌ها آمده است ایران هر هفته ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار مهاجر غیرقانونی را به افغانستان بازمی‌گرداند. با این حال ایران با وجود شرایط سخت اقتصادی نقطه امید پررنگ‌تری برای مهاجرانی است که دل از وطن کنده‌اند.

ورود روزانه ۵ هزار افغانستانی به کشور از مرزهای رسمی

در این میان برخی از مقامات ایرانی هم هر از چندی از افزایش موج مهاجرت افغانستانی‌ها به کشور خبر می‌دهند. دیروز مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: «پس از روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها به کشورمان از مرزهای رسمی به روزانه حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده در حالی این رقم قبل از تحولات افغانستان چیزی بین ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بود».

جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره افزایش تردد افغان‌ها و ورود آنها به کشورمان گفت: «این جمعیت از پایانه‌های مرزی رسمی وارد کشور می‌شوند و دارای پاسپورت و ویزا هستند و تشریفات مربوط برای ورود به کشور را طی می‌کنند و افرادی که حائز شرایط قانونی هستند محدویتی برای ورود به کشور ندارند. طبیعتا ویزا دارای زمان مشخص برگشت است و در زمان مقرر آن، این افراد از کشور خارج می‌شوند».

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به ورود مهاجران افغانستانی از مرزهای غیررسمی ‌ادامه داد: «جمعیتی از افغان‌ها از مرزهای غیررسمی‌ وارد کشور می‌شوند و آمار دقیقی از این جمعیت در دست نیست. قاچاقچیان اغلب شبانه افغان‌ها را از مرزهای غیر‌رسمی وارد کشور می‌کنند».

این روزها بسیاری معتقدند، دولت عملا بدون سیاست مشخص یا حداقل سیاست مدون و تایید شده‌ای از سوی نهاد قانونگذار و اطلاع شهروندان، مرزهای شرقی را رها کرده است

 هدایتی با بیان اینکه در ایام نوروز اکثر تصادفات رخ داده در استان‌های شرقی و حتی استان فارس مربوط به خودروهای قاچاق افغان‌ها بوده، تاکید کرد: «اغلب مهاجران افغان که از مرزهای غیر‌رسمی وارد کشورمان می‌شوند توسط قاچاقچیان و در صندوق عقب خودرو‌هایی با سرعت بالا در شب در تردد هستند که این شرایط منجر به افزایش تصادفات خودروهای حامل مهاجران غیرمجاز افغان شده‌ به طوریکه بیشتر تصادفات استان‌های شرقی و فارس در ایام نوروز مربوط به این خودروها بوده‌است».

وحشت عمومی از هجوم میهمانان ناخوانده به ایران

مرزهای شرقی چگونه کنترل می‌شود؟

در حالی که بسیاری  از صاحبنظران منتقد وضعیت کنترل مرزهای شرقی کشور هستند و کاهش کنترل در آن منطقه را مسبب سیل مهاجرت‌های غیر‌قانونی می‌دانند؛ سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور می‌گوید: «در تابستان سال گذشته با توجه به تغییرات حکومت و نگرانی‌های ایجاد شده برای بخشی از مردم افغانستان، جمعیت قابل توجهی به سمت مرزهای ایران به راه افتادند، اما روزانه حدود ۵ هزار نفر آنان متوقف و به افغانستان هدایت شدند. ورود غیرقانونی برخی از آوارگان افغان به ایران در آن مقطع، محتمل بود و برای این منظور با تشدید اقدامات مراقبتی در مرزها، ورود غیرقانونی به کشور تحت کنترل بیشتری قرار دارد».

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: «هم اکنون هم روزانه بالغ‌بر یکهزار نفر به مرزها می‌آیند، اما از ورود غیر‌قانونی این اتباع، جلوگیری می‌شود».با این حال میراحمدی اذعان داشت که: «با توجه به مشکلات موجود در افغانستان، تلاش برای ورود غیرمجاز به ایران همچنان ادامه دارد و کنترل و مدیریت این مهم مستلزم تحول اساسی در انسداد، مراقبت و کنترل بیشتر مرز مرزهاست».

دیروز مسئول ذی‌ربط در سازمان راهداری درباره افزایش تردد افغان‌ها و ورود آنها به کشورمان به ایلنا گفت: «این جمعیت از پایانه‌های مرزی رسمی وارد کشور می‌شوند و دارای پاسپورت و ویزا هستند. طبیعتا ویزا دارای زمان مشخص برگشت است و در زمان مقرر آن، این افراد از کشور خارج می‌شوند»

در روزهای اخیر هم رئیس جمهور با بیان اینکه ساماندهی امور مهاجران افغان کافی نیست از تشکیل سازمان امور مهاجران در وزارت کشور خبر داد.

ابراهیم رئیسی گفت: «مهاجران افغانی در کشور مهمان هستند و سال‌ها در اقصی نقاط کشور حضور دارند، این افراد با مسائل مختلفی نظیر تحصیل و اشتغال مواجه هستند، اداره اتباع برای ساماندهی امور مهاجران افغان کافی نیست و نیاز به ساز و کار جدیدی بود لذا سازمان امور مهاجران به سرعت در وزارت کشور فعال می‌شود».

مهاجران افغانستانی در ایران چه وضعیتی دارند؟

براساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا سال ۲۰۲۰ دو میلیون و ۵۰۰ هزار افغان به صورت رسمی و غیررسمی در ایران ساکن بودند. این آمار در حالی است که به نظر می‌رسد این رقم در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که رئیس اتاق بارزگانی ایران در آذر ماه این رقم را چهار میلیون نفر اعلام کرد و این روزها نزدیک به 5 میلیون نفر برآورد می‌شود.

در این میان با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران و فقر گریبانگیر مردم؛ اغلب مهاجران افغانستانی، حتی آنهایی که با مدارک قانونی در ایران زندگی می‌کنند نیز از بسیاری از حقوق اولیه محرومند. مهاجران اغلب دارای شغل‌های فصلی، کارگری و روزمزد بدون رعایت حقوق کار هستند. بسیاری از کودکان افغان جذب کارهای غیررسمی با سختی کار شده و از تحصیل باز می‌مانند و بسیاری از مهاجران بعد از گذشت چند دهه زندگی در فاقد مدارک رسمی هستند و حتی پس از دهه‌ها زندگی در ایران امکان شهروند رسمی شدن برای آنها وجود ندارد. موضوعی که بسیاری آن را با تبعات اجتماعی و فرهنگی و امنیتی همراه دانسته و معتقدند دولت و مجلس در این باره باید ضمن اطلاع‌رسانی دقیق به شهروندان ایرانی سیاستگذاری کارآمدی داشته باشند تا هم مهاجران افغانستانی تکلیف خود را در ایران بدانند و هم شهروندان ایرانی بدانند با این میهمانان پرشمار چه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      آمریکا بچه نیست. برنامش دقیقه. نیروهای آمریکایی در ماسک طالبان. به راحتی وبی هویت وارد ایران میشن.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چی ما درسته که این یکی رو درست گنن مسولین به فکر خودشونن نه مملکت الان باید جلوشونو بگیرن

      • ناشناس

        هنوز نمیدونی دشمنت کیه امریکاس یا روسیه چین؟ برو تاریخ یخورده بخون ضمننا پناهنده تو هر جا دنیا هست

    • ناشناس

      داریم میبینیم تکزیب چیه ایران شده پر افغانی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افغانیها میخوان مزرعه کشت خشخاش بزنن تو ایران

    • ناشناس

      اکثرا سارقین ازاتباع هستن

      پاسخ ها

      • ن - م

        چون مثل کشورهای دیگه به پناهندگان رسیدگی نمیشه و بهشون پول مفت نمی دن . مجبور میشن برن دزدی و برای 1 میلیون آدم بکشن . خدا به خیر کنه

    • ناشناس

      دولت غیر از به فکر عرب افغانی باشد فکر مردم خود که نیست

    • حمید امانی

      اینهمه آدم از مرز رد میش هیچکی نمیبینه یه کولبر رو به رگبار می‌بندند اینجوری از مرزها حراست میشه

    • ناشناس

      این سیاست مسئولانه جهت جبران کاهش فرزند اوری

    • نادرشاه افشار

      الان مدیر مسئول کیهان ناراحت میشه .

    • ناشناس

      راه شان ندهید ایران

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چرا راهشان ندهیم ، مگر اینها انسان نیستند ؟ و انسان نیز آزاد هست به هر کجا برود و وظیفه ما هم اینه که با اینها با کرامت برخورد کنیم حالا هر کسی میخواد باشه

      • ناشناس

        فقط مردم آذربایجان.راحت و ریلکس با مردم عزیز خودمان

      • ناشناس

        مردم غرب کشور دلاور

    • ناشناس

      جلوی ورود افغانی ها بگیرید تا دیر نشده. اینها باعث سقوط ایران می شوند

    • ناشناس

      با سلام و احترام. در اصفهان از ۱۰نفر عابر ۶نفر افغان هستند ،سوال چرا؟

    • دادگر

      افغانی ها ایران خوردن با این وضعیت داغون بیکاری اون یه درصد کار یدی هم که برای کار بدبخت ایرانی هست هم به هیچ تبدیل شده

    • ناشناس

      همینهافردامیشوندطالبابااسلحه می افتن به جان مردم شمارابه خداتاکارازکارنیفتاده بیرونشان کنیداگرنه میشویم سوریه

    • ناشناس

      ن میشه سواراتوبوس شد ن مترو،همه جاپرشده ازافغانهایی که انگارازتوغار فرارکردن ماخودمون هم اضافی ایم اینجا

    • ناشناس

      کسی نیست جلو این ها را بگیره ؟ شاید از سازمان ملل پول میگیرن .

    • سعیدکاظمی

      خوشحال بودیم اگر چیزی نداریم امنیت داریم حالا با آمدن سیل انبوه افغانها آن امنیت هم داره از بین مرود چرا همیشه ما باید دایه مهربانتر از مادر باشیم خدایا خودت به فریادمان برس😭😭😭😭😭😭

    • ناشناس

      ما آذریها اینها را می بینیم از ترسمان نمی خواهیم وزن بچه های ما آزاریها به استرس افتاده اند بیماری روحی روانی گرفته اند خدای ناکرده بعدا به آذربایجان هم نفوذ نکنند تک تک مسعولین به خاطر استرس ترس زن بچه های ماباید جوابگو باشند

    • ناشناس

      به گوش باشید اینها همه برنامه ریزی شده است مثل اب خوردن ایران رو ازمون میگیرن

    • ناشناس

      خداوکیلی افغانها دارن ایران رو تصاحب میکنن، دولت هم انگار خواب هستش، درآینده خواهید دید که چه ضربه هایی از افغانها میخوریم تا دیر نشده باید جلوی اینها رو گرفت.

    • ناشناس

      ما ایرانیها ،بهشون کار میدیم ،جا میدیم پناه میدیم ،به ما تهمت نژادپرست فاشیست میزنن ،مدام چشم سفیدی میکنن ،مدام قتل و سرقت انجام میدن ،کی از شر اتباع بیگانه رها میشیم

    • ناشناس

      شرم و خجالت هم چیز خوبی هست که مسیولین ندارند

    • ناشناس

      هر جا میرم چند تا افغانی سر راهم سبز میشه، انگار توی کابل هستیم تا توی ایران

    • ناشناس

      اینها اگه انسان بودن و شرف داشتن از کشورشون فرار نمیکردن و آویزون ما نمیشدن و به جز ضرر و دردسر هیچ چیزی ندارند.

    • ناشناس

      دنبال افغانی هراسی هستند یک عده ای

    • ناشناس

      قدراین انقلاب را بدانید ببینید همسایه ما به چه روزی افتاده

    • مهدی،ابراهیمی

      اخرش ایران میگیرن،تقسیم میشه

    • بدون نام

      وقتی دولتمون اینه دیگه چه انتظاری دارید

    • ناشناس

      ۰۸۵۸یه ۵۰تاییشونه ببر خونت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یارو خودش افغانی است ،میگه راهشون بدین انسانن،آره انسان ،میکشن و میدزدن

    • ناشناس

      خودمون هزارتا گرفتاری داریم چرا باید راهشون داد

    • امین

      جمعیتشون که زیاد بشه کنترلشون سخت میشه تا دیر نشده دست به کار شید

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      واقعا نمیدونم دولت به چی فکر میکنن .اما برای مردم ما نا امنی و بی ثباتی برای کشور لیجاد میکنن نباید افغانها اجازه ورد بدهن

    • ناشناس

      این چه مسغر ه بازی است جلویشان رابگیرید

    • ناشناس

      چرااجازه ورودمی دهندتابعدابرگردانند. آیا حضورافاغنه اشغال بدون جنگ نیست؟؟؟

    • ناشناس

      شما فارس زبان ها بلد نیستید لطفا بفرستید آذربایجان ما خیلی بلد هستیم چکار کنیم با افغانیها

    • ناشناس

      ۲ میلیون شغل ایرانی کرفتن .مسولین همیشه در خواب

    • شهروند

      باور کنید من تو ایام نوروز سوار بی آر تی شدم به جرات میتونم بگم ۶۰ درصد مسافران افغانستانی بودن.کدوم کشوری ابنقدر بی درو پیکره که این حجم از افراد خارجی بدون مجوز به راحتی در اون رفت و آمد کنند؟!

    • ناشناس

      خودت از اونا استفاده مکنی بده میگی افغان حراسی

    • ناشناس

      قیافه‌اش ن ترسناک

    • ناشناس

      وضع ما الان خیلی خوبه؟؟؟!!!

    • مهران مصلح

      مرزها راببندین ایران از افغانستان بدتر میشود

    • مهران مصلح

      تیشه به ریشه ایرانی ها میزنید از خواب غفلط بیدار شوید

    • گلی

      تو میدان میرچخماق یزد که میراث جهانیه من دختر 6 ساله ام رو بردم خواب بود بیدار شد گفت مامان اینجا ایران نیست؟ البته از ماست که بر ماست اگر به اونایی که بدون مجوز و قاچاقی اومدن خونه اجاره ندن اگر کار ندن نمیمونن

    • ناشناس

      همیشه این امار رو تکذیب کردن الان تو گلشهر مشهد حداقل سه میلیون افغانی داره گر چه بقیه جاهای مشهد مثل طلاب وساختمان ورسالت وامثال اینها پر شده از افغانی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        پایین شهر مشهد شده افغانستان

    • بهرام آریازادگان

      روز سیزده بدر که از سر کار به خونم تو کرج میرفتم میدون آزادی مترو و تمام کرج فقط افغانی میدیدی . تنها یا با کل خانواده ! داشتم تو شهر خودم احساس غربت میکردم !

    • ناشناس

      مسعولین خدا وملت رافراموش کرده اند چشبیدند به بیگانگان

    • ناشناس

      به خدا قسم دقیقا خودم تو چیتگر تعطیلات عید دیدم ۹۰ درصد مردم چیتگر افغانی بودن، مجبور شدیم برگردیم خونمون،وحشت میکنه آدم بخدا،طبق معمول مسوولین ما دروغ میگن،

    • ناشناس

      خود دولت اینارو ب عمدآ وارد کشور میکنن بعدآ خواهید فهمید مسئولین چه نیتی برای مردم دارن

    • ناشناس

      خود ایرانی ها یه کشور نمیتونن به راحتی برن ولی مسئولین مرز باز گذاشتن افغانی پاکستانی به راحتی وارد کشور میشن بعد هم این مشکل میندازن گردن هم

    • رزیتا

      چرا راشون میدین خودمون به اندازه کافی جمعیت داریم اینا چی میگن دیگه نباید راشون داد به ایران به اندازه کافی افغانی هست تو ایران خیلی هم زیاد هست

    • معلم

      ولی بعضی کشورها کمبودجمعیتشونو
      با واردکردن آدم از کشورهای دیگه
      جبران میکنن
      مگه نمی گن اینجافاجعه س که رشد جمعیت نداشتیم..خب بیان

    • ناشناس

      یاشاسین آذربایجانیم .موجود نمیکنن بیان اونجا بهترین شهر ایران فقد وفقد آذربایجان

    • حسین

      این مملکت شده سراب واسه ایرانیها ، به ما میگن ناراضی جمع کن برو و از اون طرف ایران ، طالبان رو شارژ میکنه و مرز رو مثل قند باز میکنه که کلی ادم فراری وارد بشه . چه سر ایران خراب شده اومده ، همه میدونیم

    • ایرانی

      کشوری که بی در و پیکر باشه بهتر از این ادره نمیشه فعلا مجلس د دو لت بیکار کار مهمتر از این دارن آنهم بریدن نان مردم از سفرها

    • مصطفی ش

      تو نوار مرز به راحتی واردکشور مون میشن فقط با دادن مقداری پول به ماموران پاسگاه های مرزی همه میبینیم .

    • علی

      عرضه داشته باش کار کن تا اتباع نتونه بیاد بگیره

    • ناشناس

      تمام لرستان بگردیه دونه افعانی پیدانمیشه

    • ناشناس

      بابا چ وضعشه تو شهر ما انقد افغانی زیاد شده خانوادم میترسم برن بیرون ما شهرستان رباط کریم از تهران هستیم

    • ناشناس

      اگه جراعت دارن بیان لرستان

    • ناشناس

      تمام لرسنان بگردیه دونه افعانی پیدانمیشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سرزمینم

    • ناشناس

      این افغان ها فقط و فقط در سرشون برای ما ایرانی هاست.
      هر طرف از تهران شده افغان

    • مزروعی

      مهمون حبیب خداست ولی آخه خودمون تو نون خوردن موندیم.چراغی به خانه رواست به مسجد حرام است.دولتمردا دقت کنند و باید دونست که این افغانها لیاقت این همه مهربانی ندارن.نمونه اش حاضر نیستن حقابه ایران را بدن.

    • ناشناس

      بی آر تی خط امام علی 99درصد مسافراش افغانی هستند.اصلا یه چیز عجیبیه

    • ناشناس

      کاربر ناشناس چرت وپرت چرامیگی

    • بهتره

    • تو خودت حالا افغان هستی که طرفشون میگیری ما که کارگریم باید چکار کنیم ؟

    • ناشناس

      در شهرهای کنگان و عسلویه بارها دیدم که با خانواده با موتور سیکلت در مسیر پیاده رو حرکت میکنند و به هیچ قانونی هم پایبند نیستند

    • ناشناس

      در ایران حکومت طالبان تشکیل میدن زیاد زمان ممیبره

    • ناشناس

      اشتباهی که جبران پذیر نیست

    • ناشناس

      اقای ریسی جمهور اگه جلوی افقانیها به ایران را نگیری من ایرانی مجبور میشم خودمون دست بکار بشیم

    • مریم

      نتیجه اینکه اگر از کشورتان در مقابل ظالمان دفاع نکنید، نابود میشید...

    • ناشناس

      مملکت بی در و پیکر

    • رضا

      حتی کلیپی از شهر رفسنجان پخش شد که مهاجران افغان به نیروی انتظامی فحاشی و سنگ پرتاب می کردند، خواهشاً اینا رو برگردونید به کشورشون

    • ناشناس

      کرامت چیه انسانیت چیه چرا نگو این اتباع خارجی که وارد کشورمیشه به ضرر من کارگرم به نفع مسئولین ازخدا بی خبره چون بابت آوارگان از سازمان ملل پول میگیره

    • ناشناس

      شاید چیه بابت هرکدام افغانی از سازمان ملل پول می‌گیرند

    • مننمنم

      داعشیها در پوشش افغان وارد ایران میشن ،دارن نیروهاشونو درتمام شهرهای بزرگ ایران پخش میکنند،تهران،اصفهان،مشهد،شیراز،یزد،،،،،تا دیر نشده کاری بکنید

    • ت

      چه کسی اجازه ورودافغان به کشورمونو داده گرونیه همه چی تقصیراونهاست کمبودجاوغذاو
      دلتون به حالشون نسوزه برگردن برن خراب شده ی خودشون گرونی بیدادمیکنه افغانها هم مصرف کننده زادوولدزیادمیکنن کشورمونو صاحب بشن

    • فقط خدا

      اونایی که دارن اینجا تو کامنت ها از افغانی ها حمایت میکنن خودشون افعانی هستند شک نکنید

    • ناشناس

      ایران آخرش مال همین افغانیاست چرابایدهمه افغانیابریزن توایران. همه جای کشور10تاافغانیه پنج تاایرانی

    • ناشناس

      سلام خونه بهشون ندین

    • ناشناس

      بلی درسته اونم ملیارد دلاری

    • علی

      مملکت بی در و پیکر شده

    • ناشناس

      چقد بدبختیم خدا رحم کنه اون کولبر طفلک گناهش چیه ؟

    • بدون نام

      افغانهاروازایران بیرون کنیدخودمون نون داریم
      بیرونشون کنیداین حرف همه مردم ایران

    • ناشناس

      امنیت هم نداشتیم، البته الان بدتر شده

    • یا ضامن آهو

      حاجی قول میدم مشهد تا چند سال دیگه کابل میشه و ما را از مشهد میندازن بیرون

    • روزگار تلخ

      تمامیه کار در اهواز افغانیا گرفتن .. تازه همشون متحد شدن اگه کسی حرفی بزن میزننش

    • بی نام

      آره دیگه ما ملت چقدر بدبخت شدیم که باید با افغانیها همنشین باشیم کم تو مملکت خودمون دزدی و فحشا آدم کشی وجود داره اینام اضافه شده چرا مرز را به به اینا نمیبندن

    • ناشناس

      مسعولین درخواب برای خدمت به دیگران ورود یک افغانی حداقل ده نفر ازناراضی ملت ازخواب بیدارشوید

    • بی نام

      اینهمه بدبختی جنگ را کشیدم اینهمه جوون پر پر شدن تا این مملکت رو پا بمونه

    • کیانا

      دقیقا

    • ایرانم سرافراز

      بمونن کشور خودشون فردا نون پیدا نمیکنی مرد مومن .... یک سال دیگه بهت میگم صبر کن

    • هموطن

      دولت در کدام کارش موفق بوده که دراین مورد باشه!؟

    • ناشناس

      اگر اینها خانه بخرند و...فردا آینده اصلا امکان خارج کردن اینها درایران نیست چقدر خیانت چقدر ظلم چقدر فشار برملت چقدرو....بس نیست مردم خودشان را آتش بزنند راحت می شوید اقایان

    • ناشناس

      ایران مثل فلسطین میشود

    • حسین

      به زودی به سرنوشت سوریه دچار میشیم‌

    • ناشناس

      خب بشینن توکشورخودشون زندگی کنن اگرمشکل دادن بایدازمقامهای بالای کشورشون درخواست کنن میان ایران که چی بشه .

    • ناشناس

      یک زمانی بیاد همه ما را ایران بیرون کنه این افقان ها
      باید خود مردم ودولت همکاری کند
      تمام مردم افقانستانی که در ایران هستند بفرستند به کشور خودشنون
      بخدا کل ایران شد افقانستان
      هرجا می روی افقانی هست

    • ۱۲۳۴

      مشکلات زیادی با خودش داره .
      امنیتی .اجتماعی .کار و غذا .

    • ناشناس

      میان به جهنم

    • ناشناس

      به جهنم

    • ناشناس

      الماس افغانستان راچین خواهد برد مردمش به ایران هجوم می اوریند

    • ناشناس

      ناشناس محترم خودمون گرسنه هستیم شما کاسه داغ تر از آش نشو

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      8.51..ما سالهاست که دوستان افغان رو در کنار خودمان داریم و راهشون میدیم و نژاد پرست نیستیم... اما هجوم اینچنینی و بدون برنامه قطعااا به کشور در حال فرو ریختن ایران بیشتر صدمه میزنه... هیچ آمار دقیقی از تعداد و سابقه این افراد نیست.. پس زنگ خطر بسیار بزرگی است..

    • ناشناس

      بچهای خودمون دارن از گرسنگی ممیرن کناره خیابونها دارن برا یک لغمه نان گدایی می کنن .اگه پولی هست نانی هست ابی هست خرج بچهای ایران کنید به خدا گناه دارن اینا محتاج تر از افغانها هستن

    • ناشناس

      همه طالبانی هستن

    • ناشناس

      حرفهاتون سراسر دروغه شما با سیاست افغانیهارو به ایران راه دادید

    • ناشناس

      تمام اطراف شهریار توسط افغانی ها محاصره شده بروید و ببینید

    • گودرزی

      کشور بی در و پیکر ایران ایران ایران

    • محسن

      یا نمیتوانند جلو ورودشان را بگیرن یا پول خوبی از سازمان ملل میگیرن یا دستایی تو کار هست که ما خیبر نداریم؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      واقعا امریکا واعراب در حال وارد کردن نیروهای خود در ایران هستند تا در زمان مناسب در علیه ایران در داخل بکار بگیرند باید فکری کرد

    • ناشناس

      آقایان مسئول آقای رئیسی لطفا جواب بدید دراین مورد

    • ناشناس

      دربند تهران ایام عید پر از افغانی خیابان دولت دروس همه جا

    • فری

      همینا میان فرصت شغلی رو میبلعن .. خلاف میکنن..

    • ناشناس

      توئطه امریکاست اگه مسولین ما بفهمن

    • ناشناس

      همین افغانیا ارزش پولشون از ما بیشتره
      امار مهاجرین ایران روهم بگیر

    • ایران

      کاربری که با اسم ناشناس پیام دادی.به خدا خودت افغانی هستی.
      اگر عرضه دارید وایسید توی کشور خودتون و آبادش کنید.

    • ناشناس

      این چه وضعه مملکته؟
      چرا کسی پاسخگو نیست؟
      دولت و مجلس و نیروی انتظامی چی کار دارن می کنن؟

    • گدای بی وطن

      ایا کسی میدانست که کشتن مردم شیعه ازلحاظ عقاید طالبان حلال است

    • ناشناس

      بزودی نسل افغان وعرب در ایران زیاد خواهد شد بشتابید برادران افغان وعرب ایران سرای شماست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چرا همه جا دشمنی با عرب ها را تکرار می کنی.. یک مهاجر عرب نشون بده ببینم... مهاجران عراقی هم که صدام اخراجشون کرده بود بعد از سقوط صدام فوج فوج برگشتن به کشورشون بدون اینکه دولت احبارشون کنه.. ... برعکس افغانها که حتی اگه طالبان هم نابود بشه برنمی‌گردند...

    • یه همشهری

      هجوم افغان ها به ایران یعنی جهش قتل و عام، دزدی، فاجعه اعتیاد بین حوانان، رونق فحشا، قحطی غذا گرونی مسکن

    • مهسا

      اینجا کرج نصف مردم افغانی هستن از دولت مردا میپرسم اینا نون و کار نمیخوان؟ کشوری که نمیتونه نیاز مردم خودشو برطرف کنه چجوری مهاجر میپذیره؟؟!!!

    • علی

      هیچ کشوری توان پذیرش این حجم مهاجر رو نداره . البته معلوم نیست چه سیاستی پشت این قضیه هست که اخراج نمیشن

    • ناشناس

      نیروهای ایرانی درمرزشرق کشورمستقروورودمهاجران افغان بیش ازحد،جلوگیری کند!

    • ناشناس

      مسئولین در این مورد به نفع خودشان عمل نکنند به معضلاتی که در پی مهاجرت شان مانند بیماری ،جاسوسی پیش خواهد امد توجه نمایند

    • استاد غلام

      روز ۱۳ بدر و قبل و بعد از اون کوه صفه رو نگاه کنید واماکن دیگه را
      اگه شورش کنند راحت اصفهان می گیرند

    • سلام

      خدا رحم کنه

    • ناشناس

      هم نمک نشناسن هم پررو

    • ایران بی نقض

      مردم هرچی فیلم و عکس از تو کشورمون از این افغانی ها پخش میکنن دولت و مسولین هی میگن دروغی بیش نیس اینا ماله فلان کشور و یا فلان سال هستش

    • ناشناس

      آره پس چی پولشو دولت از سازمان ملل میگیره جورش هم مردم بدبخت ایران باید بکشن

    • ناشناس

      خدا بفریادمان برسه

    • ناشناس

      یکی نیست جلوشون را بگیره اگر اینها عرضه داشتن جلو طالبان را می گرفتن چه نفعی برای ما دارن

    • ناشناس

      افغانها‌اگر‌غیرت‌داشتن‌بجای‌اینکه‌ازبال‌هواپیما‌بیفتن‌در
      مقابل‌طالبان‌می‌ایستادن‌تااواره‌نشوند

    • یه ایرانی میگه 🗣

      ۵ میلیون افغانی تو ایران زندگی میکنه

      اگر صبح و ظهر و شب هر کدوم فقط یه دونه نان بخورند میشه ۱۵ میلیون قرض نان

      شما حساب و کتاب کن ماهیانه و سالیانه

      یارانه ای که به طور مستقیم و غیر مستقیم بهشون تعلق میگیره
      و.....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آب و گاز و برق و کالاهای دولتی و آموزش و بدتر از همه هزینه امنیتی... متاسفم برای خودمون که دولت کاری نمی کنه.. جالبه بخواد هم کاری کنه بالاتر نمی‌گذارند

      • ناشناس

        یه عده از دوستان میگن از سازمان ملل گول میگیره که کاملا دروغه.. چون اکثرا غیر قانونی هستند.. در ضمن در ایران خیلی از کالاها دولتی است و سوبسید دارد فقط هزینه نان و برق و آب و گاز و آموزش 5 میلیون مهاجر را حساب کنید ببینید چه عددی میشه..

    • ناشناس

      تمام ایران رو افغانیها گرفتن کاری برای ای انی پیدا نمیشه سر ساختمانها همش کارگر افغانیه

    • شاهین طاهری

      افغانی فقط بدبختی داره واسمون

    • ناشناس

      دقیقا چرا مسئولین باید به فکر کشوری باشن که خودشون و زن و بچه شون توش زندگی میکنن،چون بعد از پایان انجام وظیفه مقدسشون پیش به سوی خارج.ایران سیری چند؟؟!!!

    • ناشناس

      تو روستای ما چندتا خانواده باهم توی یه خونه زندگی میکنن.یه خانواده اجاره میکنه بقیه نصف شب اثاث می یارن .دزدی ام تا دلت بخواد زیاد شده تو روستا.قراره بیرونشون کنن.ولی خب اینجا نشد یه جای دیگه

    • ناشناس

      هموطن پس سر من وتو رو چجوری گرم کنن

    • بهرام ۳۷ساله ازتهران

      بخداهرچی کارتوساختمون ازمون گرفتن هرچی خونست کرایه کردن موندم بادوتابچه چه خاکی توسرم کنم

    • ناشناس

      دمتون گرم که نمیزارید افغان جماعت وارد استان و شهرتون بشن.

    • نه بابا، تو داری،
      بیا پایین سرمون درد گرفت

    • ناشناس

      دم شما لرهای غیور گرم.

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      اینا امنیت کشور رو از بین می برند

    • بی نام

      نه غربی نه شرغی عفت ایییرانننی

    • ملوسک

      اخراجشون کنید

    • هم وطن ایرانی

      من ایام عید هر جا رفتم فقط افغانی بود درسته انسان باید انسان دوست باشه ولی وقتی افغانی زیاد بشه این جا افغانستان میشه نه کشور ایران دولت مردان ما کجایند

    • ناشناس

      چراکشورما بایدمسیرترانزیت افغان باشد.

    • ناشناس

      خب نگذارند بیایند منبعد برای خودمان نان هم پیدا نخواهیم کرد

    • محسن.ف.

      وای بر احوال بیست سال دیگر در ایران زیر دستوپای افغانیا له میشیم..

    • ماه

      جمعیت هم مثل آب و باد و خاک جابه جا میشه و گریزی ازش نیست الان از ایران و اوکراین مهاجرت می کنند به اروپا از افغانستان به ایران و و و و
      این یعنی جابه جایی جمعیت

    • فرخ انتظار

      به اندازه کافی مردم مشکلات دارن شهرها هم پر شده از افغانی

    • ناشناس

      بیشتر جنایتها توسط افعانها انجام میشه من خودم بارها شاهد بودم درود بر مردم غیور تبریز واردبیل و کرمانشاه ولرستان وکردستان که یک افغانی راه نمی دهند به شهر شون برخورد شدید فیزیکی تا سرحد مرگ با افاغنه می نمایند

    • مهدی ۴۲

      مگه رایگان میخوره یاپولش خودت حساب میکنی

    • سیاوش

      احسنت

    • سیاوش

      لعنت به طالبان کاش میشد همه انهاییکه بچه و خانواده دارن در ایران بمونن گناه داره اوناهم بچه هاشون مثل بچه های تمام دنیاست بچه بچست نمیفهمه چی شده گناه دارن طفلکیها خصوصا دختر بچه های اسیب ‌پذیر خدا کمکشون کنه .

    • سیاوش

      خودتو بزا ر جای اونا با بچه کوچک که گریه میکنه از همه میترسه طفل خدا


    • ناشناس

      همین افغانها ۲۰سال پیش شرق خراسان را جولانگاه خودشون کرده بودن وهزاران نفر را کشتند وشکنجه کردن وترسی به دل مردم انداخته بودن که از ساعت ۱۶ مردم درب خانه ها را قفل میکردن وهیچکس جرآت تردد نداشت دوسال بدبختی کشیدیم وکسی به فکر ما نبود

    • ناشناس

      اگریکنفر ایرانی به افغانسان برود حتی قبرش پیدانمی شودآقایان مسول درایران

    • ناشناس

      لامسب ما باید به خاطر اینها مفت کارکنیم

    • ا

      راننده اینترنتی میگفت حداقل ۳۰٪مسافران روزانه من افغانی هستند .

    • ناشناس

      آن خدایی که تو میپرستی فقط خدای توست که به فریادت برسد یا خدای آن افغانی هم هست ؟

    • ناشناس

      تازه مونده
      جرم جنایت وسربریدن وناامنی
      یه الا برکت الله بدین حسن بگه درست میشه

    • ناشناس

      باز توهم زدی افغانها از صد تا آمریکایی بدترن

    • ناشناس

      انقدر هم زادو ولد دارن یه روزی میشه افعانی بیشتر از ایرانی میشه ونسل ایرانی کمتر میشه

    • ناشناس

      درود بر شرفِ ترک و کرد که اینقدر باغیرت هستند

    • ق. ع. ق.

      جواب ناشناس. بفرمایید اگر خوب باشد چرا مسئولین پنهانکاری میکنند برادر بیشتر مردم ایران گرسنه هستند و زباله گرد زیاد شده و خودمان در مضیقه ایم ما هم میدانیم انسانیت باعث رضایت خداوند است وقتی خودمان مشکل داریم صلاحیت ندارد.

    • ناشناس

      مشکل کشور ورود بانوان به ورزشگاه و دوتا تار مو اینا که مشکل نیست

    • ناشناس

      اتفاقا با دادن پول از گذرگاهها رد میشن

    • م

      باید به کشور خودشون برگردن

    • رصا نوروزی

      دولت همه جیو تکدیب میکنه میکه همش دروع

    • ناشناس

      چرا افغانی هارو از این بیرون نمیکنید کل کشور شده افغانی باید همه اونارو از این بیرون کنید

    • هم وطن

      توخداراه راببینید نزارید وارد بشن

    • هم وطن

      چرا اجازه می‌دید وارد ايران بشن

    • هم وطن

      راه را ببینید

    • مهدی ۴۲

      خوب خداراشکر

    • مهدی ۴۲

      چشم

    • مهدی ۴۲

      خوب باشه چشم خودکشی نکن دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج