۱۲۲۰۰۶۹
۶۸ نظر
۵۲۷۶
۶۸ نظر
۵۲۷۶
پ

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

در حالی شرایط سخت اقتصادی - معیشتی صدای مردم را درآورده که وضعیت بازارهای تهران در پی افزایش نرخ ارز و رشد عجیب مالیات، اعتراض و اعتصاب بازاریان را به دنبال داشته است.

برترین‌ها: در حالی شرایط سخت اقتصادی - معیشتی صدای مردم را درآورده که وضعیت بازارهای تهران در پی افزایش نرخ ارز و رشد عجیب مالیات، اعتراض و اعتصاب بازاریان را به دنبال داشته است.

طی روزهای اخیر  کسبه‌ لوازم خانگی و الکترونیکی در اعتراض به افزایش مالیات، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

خبرگزاری فارس در این رابطه نوشت: جمعی از مغازه داران خیابان‌های امین و جمهوری تهران در اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

در اراک نیز جمعی از بازاریان مقابل اداره امور مالیاتی استان مرکزی نسبت به میزان مالیات‌ها تجمع کردند.

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

نصب سامانه پایانه‌های فروشگاهی و طرح مالیات بر تراکنش‌ها یکی از پیشنهادهای وزارت اقتصاد و دارایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و به جهت جلوگیری از کاهش چاپ پول بی‌پشتوانه است که خبرساز شده.

قرار است در صورت تصویب و با اجرای این طرح ما به التفاوت گردش حساب های بالای ۵ میلیارد تومان شامل مالیات شود. همزمان افزایش قیمت ارز در بازار غیر رسمی باعث شد برخی علت اعتراض این کسبه را افزایش قیمت دلار اعلام کنند.

تجمع بازاریان تهران در امین حضور

 

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

این در حایل است که قیمت دلار از سوی دلالان تا مرز ۳۳ هزار تومان رسیده است. کارشناسان، افزایش قیمت دلار را ناشی از فضای روانی می‌دانند و بانک مرکزی هم اعلام کرده عرضه دلار در بازار را افزایش خواهد داد و با افزایش عرضه، قیمت ارز را کنترل می‌کند.

خیابان امین‌حضور بستر تجمع برخی از کسبه لوازم خانگی بود که برای ساعاتی کرکره‌های خود را پایین کشیدند.

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

روزنامه همدلی هم رد شماره امروز خود در گزارشی نوشته است:

* «اجناس مغازه را نمی‌فروشم، هر چه نقدینگی داشتم را تبدیل به جنس کردم؛ قیمت دلار بالا رفته و روند ارز همچنان صعودی است؛ با چنین وضعیتی دیگر نمی‌توانم کالاهای فروخته شده را خریداری کنم»؛ مشتری را ارجاع می‌دهد به مغازه‌ دیگر؛ آن یکی هم از فروش اجناس خود امتناع می‌ورزد و این ماجرا همچنان تکرار می‌شود.

* به نظر می‌رسد دلار کار خود را کرده؛ با رسیدن هر قطعه اسکناس آمریکایی به 32 تا 33 هزار تومان، انگار ترس عجیبی بر سر بازاری‌ها سایه انداخته؛ بسیاری از نبود مشتری می‌نالند و برخی هم سکوت کرده و در مغازه‌های خود را بسته‌اند. به نظر می‌رسد حالا دیگر فروشگاه‌های تهران مراکز عرضه و تقاضا نیستند، بلکه انباری برای احتکار کالاهای اساسی برای سود بیشتر در پی بالا رفتن نرخ ارز هستند.

* نگرانی‌هایشان بی‌راه هم نیست، صبح که چشم از خواب باز می‌کنند، اجناسشان به طرز عجیبی نسبت به روز گذشته، گران‌تر شده؛ هر چه نفروشند، چند روز دیگر سودشان بیشتر می‌شود. یکی می‌گوید: «از روزگاری که سلطان سکه اعدام شده، قیمت سکه نزدیک به چهار برابر رشد کرده، اقتصاد که با بگیروببند درست نمی‌شود.»

* دیگری ادامه می‌دهد: «باید کشور از انزوا خارج‌شده و مراودات تجاری از سر گرفته شود؛ با تحریم و عدم تأمین منابع ارزی، قیمت دلار بسیاری از کسبه‌ها را به ورشکستگی می‌رساند» فضای تلخی در میان بازاریان حاکم است؛ بالا رفتن قیمت دلار و افزایش عجیب مالیات، همه توان آن‌ها را گرفته، خبرهای رسیده اما حکایت از اتفاقات دیگری هم دارد؛ می‌گویند در چند شهر مختلف بسیاری از کسبه به نشانه اعتراض در پی بالا رفتن نرخ مالیات، مغازه‌های خود را بسته‌اند.

چرا بازار تهران این روزها ملتهب است؟

* در تهران هم اوضاع خوب گزارش نمی‌شود، خبرهای رسیده حکایت از این دارد که در دو روز گذشته تعدادی از بازاریان مغازه‌ها را تعطیل کرده و اعتصاب کردند؛ بر اساس ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، بازاریان مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. بسیاری از کسبه نیز که مغازه‌های خود را تعطیل و در خیابان‌های این شهرها راه‌پیمایی کردند، از دولت می‌خواهند تا به آن‌ها کمک کند.

*  می‌گویند با کوهی از مشکلات اقتصادی مواجه‌اند و از افزایش مالیات و نرخ ارز شاکی‌اند. چراکه نرخ ارز دلار در بازار آزاد نسبت به ماه گذشته سه هزار تومن افزایش یافته و از 33تومن معامله می‌شود. هنوز هیچ آماری از میزان احتکاری که در حال اتفاق افتادن است، خبر نداده، اما چند سال پیش که وضعیت مشابهی در پی بالا رفتن قیمت دلار حاکم بود، آمارها از محتکران شش هزارمیلیاردی حکایت داشت.

* در همان روزها بود که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها از دو پرونده بزرگ در حوزه آهن و میلگرد خبر داد که ارزش آن‌ها نزدیک به شش هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد. معلوم نیست این‌بار چه اعدادی از این احتکارها خبر خواهد داد، اما آن‌طور که از صحبت‌های بازاریان و وضعیت بازارها برمی‌آید، پرونده‌های احتکار این بار هم دیدنی است.

* در این میان تغییر اساسی مالیات هم تأثیر منفی خود را بر فعالیت‌های اقتصادی کسبه گذاشته و اوضاع رو به وخامت است. نگاهی به درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال جاری حکایت از رشد قابل‌توجه مالیات دارد؛ گفته می‌شود درآمدهای مالیاتی در بودجه امسال حدود 532هزار میلیارد تومان است، این مقدار درآمد مالیاتی پیشنهادی در بودجه سال جاری نسبت به درآمدهای مالیاتی سال گذشته که 329هزار میلیارد تومان بود، 61درصد رشد داشته است.

* به نظر می‌رسد وقتی نرخ سود بانکی با تورم اقتصادی در توازن نباشد، مردم سعی می‌کنند تا نقدینگی خود را تبدیل به ارز، ملک، فلزات گران‌بها و غیره کنند، در این شرایط هم احتکار و دلالی در مواد غذایی و کالاهای اساسی شدت می‌گیرد؛ اما کاش سکان‌داران اقتصادی این‌بار این نکته را در نظر بگیرند که با دستور نمی‌توان جلوی احتکار و افزایش قیمت‌ها را گرفت و باید فکر اساسی برای خروج ایران از انزوای بین‌المللی کرد.

* هر چه هست، دلار این روزها در کانال 32 تا 33هزارتومانی در نوسان است و برای دستیابی به کانال‌های بالاتر تلاش می‌کند. با توجه به شرایط کنونی تحریم‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که افزایش شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر چه تأثیری بر روند تولید گذاشته؛ در این میان افزایش شدید مالیات نیز قوزبالاقوز شده و به نظر می‌رسد تولید دیگر صرفه اقتصادی در کشور ندارد.

* به اعتقاد فعالان اقتصادی، تکانه‌های نرخ ارز از مهم‌ترین عواملی است که از آن می‌توان به‌عنوان چالش عمده میان بخش‌های تولید، اشتغال و صادرات یاد کرد؛ چالشی که امکان برنامه‌ریزی را از بنگاه‌های تولیدی می‌گیرد و سبب می‌شود تا تولید با کمبود سرمایه در گردش مواجه شود؛ به‌طوری‌که بنگاه‌های تولیدی در قیمت‌گذاری کالا دچار سردرگمی می‌شوند.

* یکی دیگر از مواردی که فعالان اقتصادی و صنعتی بر آن تأکید دارند، نااطمینانی است که افزایش نرخ ارز در میان تولیدکنندگان به وجود می‌آورد. به گفته کارشناسان، این روند موجب می‌شود تا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های تولیدی کاهش پیدا کند و با تأخیر در تصمیم‌گیری تولید در واحدها مواجه شویم. این به معنای آن است که یک تولیدکننده ترجیح می‌دهد، اگر نرخ ارز قرار است طی یک سال ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش پیدا کند از قبل بتواند پیش‌بینی کند نه اینکه در ابتدای سال نرخ ارز ثابت و در ادامه شاهد جهش‌های ناگهانی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اینو باید از ادم فضایی ها پرسید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        قیمتا بالاس کسی نمیخره کسبه وابسته به جیبه مردمه اوناهم میدونن باید بکشه پایین قیمتا ولی میترسن از ضرر اوناهم حق دارن مردم هم مگه مردم همدست شن همگی یکی شن و قیمتارو بیارن پایین عین سیگار که این مدت اصلا تغییر قیمت نداشت!

    • ناشناس

      خخخخ دولت انقلابی و مجلس انقلابی خخ

    • ناشناس

      مسئولین که قربانی اهداف چین و روسیه شدن.و برای رسیدن خواسته های این دو کشور مردم خودشه و تحت فشار قرار داده.و الا تحریمها داشت برداشته میشد روسیه و چین نذاشتن

    • ناشناس

      کجاملتهب نیست روغن 14000 شده 70000 برنج شده 140/000 حبوبات وصیفی جات ومیوه سربه فلک کشید لوازم خانگی وملزومات زندگی باقیمتهای طوفانی روبرواست کرابه هم همینطور فقط دستمزد 10% انصاف کجاست. درایت وکشورداری غیراحساسی کجاست؟ تعامل و تفاهم باجهان کجاست؟

    • ناشناس

      رییسی سید مظلومان
      خخخخخخخ

    • ناشناس

      بخاطر گرد و خاک

    • ناشناس

      اوضاع درهم بر هم

    • ناشناس

      بخاطر گرمی هواس

    • ناشناس

      ببخشید؟ نگفتی چند نفر بودن، 12. نفر

    • ناشناس

      بازاری های ایران که همان قشر ثروتمند ایران هستند در مقایسه با قشر ثروتمند سایر کشور ها مالیات کمی پرداخت میکنند و همان مقدار مالیات را هم با هزار دوز و کلک پرداخت نمیکنند.

      پاسخ ها

      • نوا

        دقیقا همینطوره. تاوقتی نظاپ مالیلتی درستی حاکم نباشه اقتصاد وضعش همینه. حقوق بگیر های بیچاره تا آرین قرون مالیات ازشون کسر میشه ولی بازاری های محترم نمیخوان برای تراکنش های بالای پنج میلیارد مالیات بدن....
        بالای پنج میلیارد.....

      • نوا

        اعتراضشون کاملا بی جاست. اتفاقا ملایم ترین مالیات رو براشون بستن.مالیات برای تراکنش های بالای پنج میلیارد. واقعا اینا که همه جا میشینن و از اقتصاد اروپا و امریکا تعریف و تمجید میکنن برن ببینن کسبه و بازاری ها اونجا چند درصد مالیات میدن. باشه بزارید مالیات از کارگر و کارمند که پنج میلیارد رو توی خواب هم نمیبینن کسر بشه ولی جنابعالی برای درآمد میلیاردیت مالیات نده. چه جماعت پررو و زیاده خواهی واقعا....

    • پارسا

      با این شرایط ازدست رئیسی و هیچ کس دیگر کاری برنمیاد.تنها راهش تامل با دنیاست. از انرژی هسته ای فقط وفقط گرانی تورم وبدبختی نصیب ماشده.

    • ناشناس

      ابراهیم بت شکن
      ابراهیم کمر شکن
      😂😂😂😂😂

    • ناشناس

      ... ازهرطریقی باید دستشون بره توجیب ملت بدبخت... فقط گونده از نفس کشیدن ملت پول بگیرن.... صدرحمت به پدرت روحانی... چه فکرکردیم چی شد....

    • ناشناس

      اقتصاد ورشکسته

    • مجید حیدری

      چرا بازار تهران این‌روزها ملتهب است؟
      شما بفرمایید کجای منلکت ملتهب نیست؟

    • ۱۲۳۴۰۷۷۸

      گرانی پشت سر هم این جور میشه. یک دفعه ۴۲۰۰ حذف شد قیمت ها کشید بالا الان دلار رفت بالا دوبار گرانی .
      این رئیس بانک مرکزی کجاست ؟
      خوابه

    • ق.ر

      مملکت نیست که دزد خونه اس

    • ناشناس

      زندگی خیلی سخت شده وهیچ فرقی نمیکنه که ازقشرثروتمندباشی یافقیر .

    • ناشناس

      کارگر ها با درآمد کم هم مالیات میدن خوب آنها هم مالیات بدن

    • خدا

      ازنظر مسئولین واقعا چرا ؟؟؟
      مردم که وضع اشون خوبه و همه تو رفاه ان!!!

    • ناشناس

      سید مرحومان؟؟؟؟

    • بدون نام

      تمام بازارهای کشور و اصناف تعطیل کردند.

    • حمیدرضا

      بازاریان که همیشه موقع گرانی با احتکار خون مردم را می خوردند

    • حمیدرضا

      بازاریان که همیشه موقع گرانی با احتکار خون مردم را می خوردند

    • ناشناس

      چی شده؟ کفگیر به ته دیگ خورده؟ تازه فهمیدن وقتی مردم پول ندارند جنسشون دستشون میمونه و اینها هم دیگه پول ندارن

    • ناشناس

      کشوری که صبح تاشب دارین برای مردمش نقشه می کشین از این بدتر هم می شود

    • بی نام

      این تاجر ها همه اش پول جمع کردن هیچ وقت مالیات ندادند عادت کردن این بازاریان اگر مثل همه کشورهای غربی ۵۲ درصد در امدشونو مالیات بدن وضع ملکت درست میشه

    • ناشناس

      مالیات بر ارزش و تراکنش امری طبیعی است و در تمام دنیا انجام می شود بجز کشورها سرمایه داران

    • باباشمن

      بازاری مالیات بده شعارنده

    • ارش

      بازارهایی باعث،تمام بدبختی ایران هستن

    • ناشناس

      بزاریان پدره مردم را دراردنن زیره مغازه هاشون اجناس احتکار میکنند

    • ناشناس

      احسن

    • ناشناس

      پس چی شما بزارین پدره مردم را در اوردید احتکار گران باید مالیات ازی سنگین تر دولت ازینا بگیره

    • غفور

      با این همه اراجیف که بافتی تازه میپرسی چرا بازار ملتهب است!!؟

    • ناشناس

      فکر میکنن یه ۱۰ میلونی به کارمندان اضافه شده اجناسه شونه صد برابر میفروشن هر کدام ملیات ندهند درب مغازشه پلمپ کنید

    • ناشناس

      همه چیز در کنترل دولت هست ناشکری نکنید این دولت و مجلس انقلابی خودشان فدای مردم کردن یه کم دلار و تورم بالا رفته آن هم مهم نیست اینها هستند سر کارشان دارند خدمت و کیف میکنند بخاطر نجات مردم .

    • ناشناس

      🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • ناشناس

      از یه جایی باید شروع کرد جلوی این قلدریها و زورگوییهای دولت رو گرفت

    • ناشناس

      گفته بودم آشی که واسه پزشکان پختن مزه داده و باید به همه بدن. اینم نتیجه. همه پوزها دقت کنید همه پوزها نه فقط پزشکان رسیدگی میشه و همه تراکنش‌ها نه فقط پزشکان
      حال باز بگید پزشکان فرار مالیاتی دارن.
      خوب کدوم قشر ندارن؟ بفرمایید اونها رو الگو قرار بدیم.

    • ناشناس

      کجا آرومه که تهران ملتهبه؟چه تیتر مضحکی

    • حسن.صفری

      شما

    • ناشناس

      قشر ثروتمند زمانی مالیات زیاد باید پرداخت کنه که فروش خوب داشته باشه وقتی تو طول سال میانگین درآمدش به دو میلیارد نمی رسه چی پرداخت کنه.

      پاسخ ها

      • نوا

        خوب دو میلیارد که قرار نیست چیزی پرداخت کنه. گفتن بیشتر از پنج میلیارد. بدبختی ما همینه دیگه، بدون اینکه از چیزی آگاه باشیم اظهار نظر میکنیم

    • ایرانی

      فقط بلدن دست کنن توجیب ملت پول سیسمونی شون جور بشه

    • ناشناس

      آفرین به دولت انقلابی...
      مملکت نابود شد...

    • AAAAAAA

      واقعا قبول کنید تعزیرات حکو متی ها دیگر کاری از دستشان بر نمیاید
      هوا گرم چرا اینقدر طلب دارید
      مک که دیگه خسته شدم

    • ناشناس

      دویست نفر بودند

    • ناشناس

      امان از بی سوادی

    • ناشناس

      ملتهب که نه عین آدم در حال احتضار جون ندارد به خوب شدن هم امید ندارد

    • علی

      بازاری‌ها بخصوص لوازم خانگی سیری ندارند سودهای آنچنانی می‌خواهند بدون دردسرهایی که تولید کنندگان بیچاره دارند

    • حاج رضا زارعی نژاد

      کشورهای اروپایی و آمریکایی مثل کشور ما ایران رو بهشت نفت و گاز و پتروشیمی و معادن طلا و سنگ و آهن و خاویار و زعفران وووو نیستند اون کشورها فقط با درِِآمد بر مالیات اداره میشوند و سرمایه های کشورشان را خرج مردم کشورشان میکنند نه دیگر کشورها و در امور بین الملل کاسه داغتر از اش نیستند

    • ناشناس

      به مرحله ای رسیدیم که دیگه هیچی درست نمیشه

    • ناشناس

      دولت بی درو پیکر عجب شیر تو شیریه

    • ناشناس

      بازاریان چرا ناراحت شدند ؟نه اینکه تمام این مصیبت ها ما مردم بایدبپردازیم اقای بازاری خودتو ناراحت نکن تاما مردم هستیم

    • سرباز وطن

      بیچاره سلطان سکه!!! در اون دنیا کسی هست جواب ایشان را بده؟ الآن قیمت سکه چهار برابر اون زمان شده. به نظر بنده که از طرف خیلی ها به اندازه ارزن ارزش نداره افرادی مثل ایشان را بعنوان مشاور وزیر اقتصاد انتخاب می‌کردند اگر وزیرش نمی کردند.

    • ناشناس

      کاش درس بشه برا ملت..
      کاش درس بشه..
      دیگه بهتر از این نمیشد که برا همه درس بشه و راهشون پیدا کنن مردم
      ولی افسوس

    • ناشناس

      سید ظالمین

    • محمد

      بازاری جماعت خیلی روداره

    • میثم شاه نظری

      کارمند روزی یک ساعت هم کار مفید نمیکنه تو ایران ادارات فقط بخور و بخوابه

    • ناشناس

      بیچاره کردن ایرانو ایرانیو

    • ناشناس

      کل بازارهای ایران ملتهبه.نه فقط تهران
      چرادولت بی اعتنایی میکند.الله واعلم.

    • ناشناس

      همه مالیات میدن اماکسی دوست نداره که زیادی ازش مالیات بگیرن.

    • ناشناس

      کلا"بازارهای ایران ملتهبه وچرادولت بی اعتنایی میکنه .الله اعلم.

    • حسین حصارکی

      رب هم داره گرون میشه

    • ناشناس

      ی عمر خوب خوردن شب خوابید صبح سرمایشون با گرانی چند برابر شده حالا زوشان می اید مالیات بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج