۱۲۲۷۵۳۷
۱ نظر
۷۷۵
۱ نظر
۷۷۵
پ

پوست خربزه «صیانت» زیر پای دولت رئیسی؟

اگر در چند روز اخیر، از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای جستجو در گوگل استفاده کنید، نتایج موتور جست‌وجو گوگل برای شما فیلتر می‌شد و بخش مهمی از محتواهای موجود در فضای مجازی برایتان نمایش داده نمی‌شد. محدودیت ایجادشده مختص کودکان زیر ۱۳ سال است و این‌گونه بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، کودک و بدون توان و اختیار در استفاده از فضای مجازی تصور شده‌اند.

قرن نو نوشت: به گفته زارع پور قرار بود ،کودکان و نوجوانان هنگام استفاده از اینترنت تنها به وب‌سایت‌هایی که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند، دسترسی داشته باشند. حال از صبح روز سه شنبه قابلیت Safe Search گوگل برای همه کاربران اپراتورهای بزرگ کشور فعال شده و امکان تغییر هم ندارد.

اگر در چند روز اخیر، از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای جستجو در گوگل استفاده کنید، نتایج موتور جست‌وجو گوگل برای شما فیلتر می‌شد و بخش مهمی از محتواهای موجود در فضای مجازی برایتان نمایش داده نمی‌شد. محدودیت ایجادشده مختص کودکان زیر ۱۳ سال است و این‌گونه بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، کودک و بدون توان و اختیار در استفاده از فضای مجازی تصور شده‌اند.

پوست خربزه «صیانت» زیر پای دولت رئیسی؟

گویی حاشیه های طرح صیانت از فضای مجازی تمامی ندارد. تندروها و موافقان طرح صیانت پس از آن که با اعتراض عمومی مواجه شده و مجبور به عقب نشینی از تصمیم خود شدند، حال دوباره با عزمی راسخ به دنبال ایجاد محدودیت برای فضای مجازی هستند.

چنانچه پس از چند ماه مسکوت بودن این طرح، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی، در روزهای اخیر، درباره طرح صیانت گفت:« ما مکرراً پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»

پس از آن نیز، علی نیکزاد، نائب رئیس اول مجلس با بیان آنکه طرح صیانت در مجلس مسکوت نیست، گفت:« علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است. تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است. با موافقت نمایندگان، طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین مسئله باعث شد عده‌ای بگویند مجلس نمی‌خواهد قانون‌گذاری درباره فضای مجازی در منظر و دیدگاه عموم انجام شود.»

طرح صیانت اجرا شده است است؟

در روزهای اخیر سرعت اینترنت به شدت کاهش یافته و قیمت آن افزایش یافته است، برخی دلیل این موضوع را اجرای طرح صیانت پیش از قانونی شدن آن می دانند. آنچنان که غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد، در توئیتی نوشت:«کاهش سرعت و افزایش تعرفه آن از جمله راهکارهای طرح صیانت برای محدودسازی و مسدودسازی بود.»

این نماینده مجلس همچنین به زارع پور هشدار می دهد و می گوید؛ «وزیر محترم ارتباطات مراقب باشید سود اقتصادی و منافع سیاسی متحجرانه یک اقلیت انحصار طلب، پوست خربزه زیر پای شما نشود.»

پوست خربزه «صیانت» زیر پای دولت رئیسی؟

از سوی دیگر، انشتار نامه‌ای از سوی محسن خاکی، مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب، خطاب به یکی از مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فضای رسانه ای منتشر شده که در آن نوشته شده است:« بطور ویژه بر اساس بند ۳ ذکر شده خواهشمند است وزارت ارتباطات ضمن توجیه اپراتورها و شرکت های دهنده خدمات اینترنتی (ISP) با هدف بروز رسانی DNS Server های VPN ها و انواع فیلتر شکن ها Proxy)، راه های دور زدن فیلترینگ قانونی را بیش از پیش مسدود ساخته و نسبت به جلوگیری از تضعیف فیلترینگ قانونی اقدام نمایند.»

فعال شدن قفل کودک برای ۸۰ میلیون ایرانی!

اما این تنها حواشی مربوط به محدودسازی اینترنت طی روزهای اخیر نبوده است.

چندی پیش وزیر ارتباطات با حضور در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» به قابلیت Safe Search گوگل اشاره کرد و از لزوم ارائه اینترنت امن برای کودک و نوجوان سخن گفته بود. موضوعی که به گفته زارع پور قرار بود به‌سرعت عملی شود و کودکان و نوجوانان هنگام استفاده از اینترنت تنها به وب‌سایت‌هایی که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند، دسترسی داشته باشند. حال از صبح روز سه شنبه قابلیت Safe Search گوگل برای همه کاربران اپراتورهای بزرگ کشور فعال شده و امکان تغییر هم ندارد.

بنابراین، اگر در چند روز اخیر، از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای جستجو در گوگل استفاده کنید، نتایج موتور جست‌وجو گوگل برای شما فیلتر می‌شد و بخش مهمی از محتواهای موجود در فضای مجازی برایتان نمایش داده نمی‌شد. محدودیت ایجادشده مختص کودکان زیر ۱۳ سال است و این‌گونه بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، کودک و بدون توان و اختیار در استفاده از فضای مجازی تصور شده‌اند.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و از موافقان طرح صیانت در واکنش به قفل شدن تنظیمات جستجوی گوگل به انتخاب گفت:« من هم شنیده‌ام که چنین اتفاقی افتاده است. ولی جزئیاتش را فرصت نکرده‌ام پیگیری کنم که علتش چه بوده و از چه طریقی بوده است.»

او همچنین در اظهاراتی تند در این باره بیان کرد:« اینکه عزیز شما در فضای مجازی در معرض چه محتوا و آموزشی قرار دارد، برایتان مهم نیست؟ اگر مهم است که دلیل این تیترها و فضاسازی‌هایی که علیه جریانی که می‌خواهد قدمی بردارد تا جلوی ضعف‌ها و اشکالات را بگیرد و می‌خواهد بگوید که در فضای مجازی نباید هر محتوایی ارائه شود، چیست؟ اگر قرار است محتوایی در دسترس قرار گیرد، باید برای کودک و نوجوان سطح‌بندی شود. خود غربی‌ها وقتی در یک فیلم خشونت وجود دارد، محدودیت سنی می‌گذارند، حال چرا ما باید در فضای مجازی این اجازه را به همه گروه‌های سنی بدهیم؟»

اما، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش تلویحی به طرح صیانت در یادداشتی نوشت:« باور دارم که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و ارادهٔ قاطبهٔ مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همهٔ ذی‌نفعان، توامان تأمین گردد.»

با این حال، تا زمان نوشتن این گزارش دولت و وزارت ارتباطات توضیحی درباره فعال شدن Safe Search گوگل ارائه نکرده اند. حال باید دید با توجه به نگرانی و اعتراضات مردم به طرح صیانت آیا این قفل کودک فعال شده بر روی گوگل؛ غیر فعال می شود یا تندروها به خواسته شان برای محدود شدن فضای مجازی می رسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فیلتربشکن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج