۸۰۲۷۹
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

این هفته تازه های نشر در حوزه ادبیات ایران را بشناسید.

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب





روزنامه هفت صبح: هفته گذشته به معرفی کتاب های ترجمه شده در دو ماه گذشته پرداختیم؛ این هفته تازه های نشر در حوزه ادبیات ایران را بشناسید.

خوف

شیوا ارسطویی - رمان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

شیوا ارسطویی کار ادبی خود را از سال های دهه ۷۰ آغاز کرد و با چاپ مجموعه داستان های «آمده بودم چای بخورم»، «آفتاب مهتاب»، «من دختر نیستم» و رمان های «او را که دیدم زیبا شدم»، «نسخه اول»، «آسمان خالی نیست»، «بی بی شهرزاد» و «افیون» (که در آلمان چاپ شده)، خود را به عنوان نویسنده ای صاحب قلم معرفی کرده است. او برنده جوایزی همچون جایزه بنیاد گلشیری و یلدا در سال ۱۳۸۲ برای کتاب «آفتاب مهتاب» و جایزه ادبی اصفهان و بوداپست (برای همین کتاب) بوده، ارسطویی همچنین برنده بورس انجمن قلم سوئد برای کتاب «بی بی شهرزاد» و جایزه بهترین نویسنده زن برای مجموعه آثارش در جشنواره زنان موفق شرق، در استانبول بوده. او دانش آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی است و در دانشگاه های هنر، فارابی و علمی -کاربردی و همچنین مؤسسات فرهنگی به تدریس پرداخته است. ارسطویی همچنین سابقه چاپ دو مجموعه شعر، بازی در پنج فیلم کوتاه و همچنین سابقه فعالیت به عنوان مشاور فیلمنامه در برخی فیلم های دفاع مقدس را نیز در کارنامه خود دارد. این نویسنده به تازگی رمانی با عنوان «خوف» را به همت نشر منتشر کرده است.

دوشنبه

آراز بارسقیان - رمان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

آرازبار سقیان از جمله مولفان و مترجمانی است که تاکنون قریب به ۱۴ اثر به چاپ رسانده است. از میان آثال تالیفی، رمان «یکشنبه» اهمیت ویژه ای دارد چرا که بارسقیان با این رمان توانست به عنوان داستان نویس خود را مطرح کند. حالا بعد از چهار سال، رمان «دوشنبه» او نیز به بازار کتاب آمده است. «دوشنبه» در واقع ادامه «یکشنبه» است. در این رمان بی آنکه نامی از قهرمان «یکشنبه» به میان بیاید، روایت یک روز از زندگی پرفراز و نشیب همان شخصیت در پرده ای دیگر از نمایش زندگی است. ماجرا از این قرار است که در یک دوشنبه مرداد ماه، روزی گرم و طولانی، قهرمان داستان ساعت ۷ صبح از خانه بیرون می زند و خواننده تا ساعت ۱۲ شب با اوست. از خلال روایت، مرد داستان زندگی اش را پیش چشم مخاطب می گذارد؛ از شغلی که انتخاب کرده تا مابقی درگیری های عاطفی و خانوادگی. او تمام روز را در خیابان های تهران پرسه می زند و رمان، دغدغه هایش را برای مخاطب بازگو می کند. «دوشنبه» نوشته آراز بارسقیان به همت نشر زاوش در ۱۸۰ صفحه با قیمت ۸۸۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

گرمازدگی

فرشته احمدی - (مجموعه داستان)

از فرشته احمدی تاکنون مجموعه داستان «سارای همه» و رمان های «پری فراموشی» و «جنگل پنیر» منتشر شده است که برخی از آنها نیز در جوایز معتبر خصوصی نامزد شده اند. او به تازگی مجموعه داستانی منتشر کرده با عنوان «گرمازدگی» که شامل شش داستان کوتاه است؛ داستان هایی با عنوان «بی سروپا»، «لانه اسکواتر»، «میرزابنویس»، «نقطه کور»، «جدول کلمات» و «گرمازدگی» (که نام مجموعه نیز از همین داستان آخر گرفته شده).

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

فرشته احمدی خود اعتقاد دارد داستان های این کتاب در ادامه داستان های دیگر مجموعه هایش هستند که در برخی از آنها طنز پررنگ تر شده. داستان های این مجموعه یک راوی دارند که بیش از آنکه با جامعه درگیر باشد، با خودش درگیر است. برخی از داستان ها زمینه های اجتماعی و خانوادگی دارندو موضوع برخی از آنها گذشته راوی است و می توان گفت که عصر مشترک همه آنها خود راوی است که مدام در حال تحلیل زندگی و گذشته خود است. «گرمازدگی» در ۸۰ صفحه با قیمت ۴۰۰۰ تومان و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر افق منتشر شده است.

لُک نَت

امیرحسین یزدان بد - رمان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

اولین کتاب امیرحسین یزدان بُد مجموعه داستانی بود با عنوان «پرتره مرد ناتمام» که توانست جوایز متعددی از جمله جایزه گلشیری و جایزه گام اول را از آن خود کند. او بعد از چند سال با رمان لکنت برگشته است. البته بازی زبانی در خودِ کلمه لکنت نیز ایجاد کرده و آن را به شکل «لُک نَت» نوشته چرا که به این شکل وقفه راوی در ادای کلمات بیشتر به چشم می آید. رمان «لک نت»، رمانی سیاسی تاریخی بر بستر اسطوره، معما و براساس حوادثی مستند است. محور کتاب، ماجرای درگیری نویسنده با زندگی جاسوسی از فعالان سیاسی آذربایجان در دهه ۲۰ است و در خلال روایت، پای نویسنده در پی حوادثی پیچیده به افغانستان و قلب نیروهای نظامی آمریکا و ناتو کشیده می شود. اینکه نویسنده از مرزهای ایران خارج شده است و بستر داستانش را بسط داده، یکی از نقاط بارز این رمان است؛ کاری که بسیاری از نویسندگان جوان ایرانی از آن هراس دارند. «لکنت» به همت نشر افق با قیمت ۸۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

اندوه مونالیزا

شاهرخ گیوا - رمان

شاهرخ گیوا اولین بار بین اهالی ادبیات داستانی با کتاب «مونالیزای منتشر» شناخته شد. «مونالیزای منتشر» در دهمین دوره جایزه مهرگان ادب برگزیده و در ششمین دوره جایزه ادبی «واو» (ویژه آثار داستانی متفاوت) تقدیر و به عنوان نامزد جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات معرفی شده بود. حالا رمان جدید او، «اندوه مونالیزا»، به پیشخوان کتابفروشی ها آمده است.

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

«مونالیزای منتشر»، به دوره قاجار و دوره پهلوی اول بازمی گشت و رمان تازه اش، «اندوه مونالیزا»، به دوره پهلوی دوم و اوایل انقلاب. او در لایه های زیرین داستان به وجوه سیاسی و اجتماعی نیز نظر دارد. در پشت جلد کتاب «اندوه مونالیزا» آمده: «دوستی ها، هر چقدر هم پایدار، عاقبت جایی بر سر اتفاقی کوچک یا بزرگ به انتها می رسد. خب، تقصیر را هم نمی شود به گردن کسی انداخت. حتی به گردن تقدیر. شاید هم بشود؛ نمی دانم باید وجدان بی طرف بود اینطور وقت ها. خب، زندگی همین است و همین شکلی است. از آن انفجار بیگ بنگ و از ازل بگیر تا ... تا به ابد.» این رمان در ۱۹۶ صفحه با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۹۵۰۰ تومان از سوی نشر زاوش منتشر شده است.

سرطان جن

رامبد خانلری - مجموعه داستان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

مجموعه داستان «سرطان جن» نخستین اثر داستانی خانلری است که به تازگی توسط نشر آگه به چاپ رسیده. این مجموعه شامل ۱۲ داستان کوتاه است که تقریبا تمامی آنها حول محور باورهای مردم درباره جن است. بعضی داستان ها زبانی شوخ و شنگ دارند و در برخی دیگر نیز نویسنده سعی کرده فضایی مملو از وحشت بسازد. خانلری گاهی نیز تلاش می کند نگاهی دیگرگونه به جن داشته باشدو در یکی از داستان ها آنها را موجوداتی مظلوم نشان می دهد. بعضی از داستان ها نیز به لحاظ تجربه های زبان بازی و طنازی، بسیار حائز اهمیت هستند؛ «ظن آباد»، «رقصان روی شیب ملایم تپه»، «با همان رگه های بنفش»، «عزیزالله، حلالت کردم»، «داربی»، «محدوده تله گذاری حیوانات موذی» و ... نام برخی داستان های این مجموعه است. این نویسنده مدیریت جلساتی به نام «دور همی ادبی» را برعهده داشته و در سال های اخیر میزبان بسیاری نویسندگان و مترجمان، برای داستان خوانی بوده است. مجموعه داستان «سرطان جن» در ۱۴۱ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰، به قیمت ۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات آگه روانه بازار کتاب شده است.

از هم نپرسیم

مجید دانش آراسته - مجموعه داستان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

مجید دانش آراسته از جمله نویسندگانی است که با تلاشی پیگیر مدت هاست می نویسد. او متولد سال ۱۳۱۶ در رشت است و از آثارش می توان به داستان بلند «نسیمی در کویر» و مجموعه داستان های «استخوان های تهی»، «سفر به روشنایی»، «قضیه فیثاغورث با یک صفر دو گوش»، «خاکستر نشین راه طلوع»، «مو به مو»، «در صدای باد»، «متن خود یک کویر است»، «اشتباه قشنگ»، «گنجشک ها در بالکن» و ... اشاره کرد. از جمله کتاب های دیگر او «از خاک برآمدگان» است. شخصیت های داستانی نویسنده در این مجموعه سراغ نویسنده می روند و از او گلایه دارند که چرا واقعیت را درباره آنها تحریف کرده است و اصل ماجرا را نگفته! کتاب «از خاک برآمدگان» شامل ۳۲ داستان کوتاه است. همچنین پیش تر به قلم این نویسنده مجموعه داستان «ملول» دربرگیرنده ۱۵ داستان کوتاه از سوی نشر سمام منتشر شده است. مجموعه داستان «از هم نپرسید» تازه ترین اثر داستانی اوست که شامل ۲۴ داستان کوتاه است. این کتاب در ۹۳ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰ تومان از سوینشر سمام منتشر شده. شمار داستان های کوتاه مجید دانش آراسته با آخرین کتابش به ۴۰۰ می رسد که در نوع خود رقم قابل توجهی است.

برف تا کمر در تاریکی نشسته

حسین همایون - دفتر شعر

اوضاع چاپ کتاب های شعر، یکی از بدترین روزهای خود را طی می کند. در واقع ماجرا دو سه سالی است بسیار وخیم شده. کتاب های شعر شاعران جوان (غیر از یکی دو نفری) خریدار ندارد، ناشران بهجهت بازار راکد کتاب های شعر، حاضر به چاپ نیستند و خود شاعران جوان نیز جز حمایت های محفلی، کمکی به اوضاع نمی کنند. در چنین شرایطی وقتی نشر مروارید کتاب شعری را به چاپ می رساند، حکایت از این دارد که اثر قطعا قابل تأمل و قابل عرضه بوده.

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

«برف تا کمر در تاریکی نشسته» سروده حسن همایون این اقبال را داشته که مورد توجه ناشری معتبر چون نشر مروارید قرار بگیرد و در این روزهای راکد شعر به چاپ برسد: «لای درخت هایی که قطع می شوند در پی هم کسی مأیوس ایستاده است / لای درخت هایی که می پیچند به هم کسی با عصا ایستاده است / لای درخت هایی که می شوند کسی خاموش ایستاده است / لای درخت هایی که می خندند کسی در اندوه ایستاده است ...» این کتاب در ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۹۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

اسب ها در پیشانی ات می دوند

مریم منصوری - دفتر شعر

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

مریم منصوری پیش تر مجموعه داستانی منتشر کرده بود با عنوان «دو کام حبس» که اثری قابل قبول در حوزه داستان نویسی به شمار می رفت اما حالا بعد از دوس ال به دفتر شعر «اسب ها در پیشانی ات می دوند» رسیده است. «اسب ها در پیشانی ات می دوند»، «زنی در اندام این درخت مرده است» و «دیگران» نام بخش های این مجموعه شعر و سفر همیشه، آتش که در، ماهیان مرده در، بوی کند خون، پیچیده ای به تاریک، یا خطوط پیر، پشت دری کهنه، عادی ترین لباس و ... بخشی از اسامی این مجموعه شعر ۸۴ صفحه ای هستند؛ «اسبی میان پله ها خفته است / اسبی که اتفاق های پشت در را حرام می کند/ اسبی مست / آفتاب و پولک های سلیس سپیدار/ اسبی که شایعه باد را به گوش نمی گیرد/ رازی/ که برای تمام درختان/ بدیهی است/ و خانه/ از صبح و باران/ گیج می شود». «اسب ها در پیضشانی ات می دوند» سروده مریم منصوری در ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت پشت جلد ۵۰۰۰ تومان به تازگی از سوی نشر باران میشان منتشر شده است.

پیوند زدن انگشت اشاره

مهام میقانی - رمان

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

از مهام میقانی پیش تر رمان «گرمازده» به چاپ رسیده بود. «پیوند زدن انگشت اشاره» دومین اثر داستانی بلند این نویسنده است. رمان، روایتی تو در تو و مملو از خرده داستان است که اتفاقات آن در شهر تهران می گذرد. داستان «پیوند زدن انگشت اشاره» با سقوط یک مرغ ماهی خوار غول پیکر در بالکن آپارتمان یکی از شهرک های شمال تهران آغاز می شود. ارسلان با حضور این پرنده در بالکن خانه اش، درگیر اتفاق هایی می شود که رگه هایی از زندگی شهری، خشونت عریان و گسترده شدن دایره اخلاق را پیش چشم خواننده نمایش می دهد. در همین احوال، ارسلان بعد از مدت ها بی خبری، دوست میانسالش فخرالدین را ملاقات می کند. این مرد میانسال، چاقو خورده است و ارسلان هر چه تلاش می کند از بلایی که سر دوست صمیمی اش آمده سر در بیاورد، موفق نمی شود. در ادامه این رمان فخرالدین از ارسلان می خواهد او را به مکان امنی منتقل کند. ارسلان، فخرالدین را پیش سرایدار یک آسایشگاه می برد و همینجاست که فخرالدین به روایت اتفاقاتی که برایش پیش آمده، می پردازد. این رمان ۱۷۵ صفحه است و به همت نشر زاوش روانه بازار کتاب شده است.

درخت کج

ضیاءالدین وظیفه شعاع - مجموعه داستان

«درخت کج» نام مجموعه داستانی است از ضیاءالدین وظیفه شعاع که به تازگی از سوی نشر روزنه به بازار آمده است. نظیفه شعاع، متولد ۱۳۶۴ در تبرز است و نوشتن داستان را از سال ۱۳۸۱ شروع کرده و رشته دانشگاهی او کارشناسی تاریخ است. «درخت کج» در واقع اولین مجموعه داستان این نویسنده است که به چاپت رسیده.

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

در بخشی از این مجموعه داستان می خوانیم «نازنین در اتاق خودش نشسته و به این فکر می کند که بزرگ شده و ترس هایش هم بزرگتر شده اند. می داند که دیگر یک ایمیل تند عاشقانه کار چندانی از پیش نمی برد. نادر به او می گوید: خانم! کاش می شد این گل زرد روسری شما را بو کرد ... کمی آن سوتر امیر می خواهد برای تولد بیست و سه سالگی ژیلا هدیه ای ببرد که ...» وظیفه شعاع با «درخت کج» ثابت کرده قصه گوی بسیار خوبی است و در سال های آتی می تواند یکی از امیدهای داستان نویسی ایران باشد. «درخت کج» نوشته ضیاءالدین وظیفه شعاع، در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۵ هزار تومخان از سوی نشر روزنه به بازار کتاب آمده است.

سربازهای خسته، پشت خاکریزهای تخت

فریاد ناصری - دفتر شعر

دفتر شعر «سربازهای خسته، پشت خاکریزهای تخت» دومین مجموعه شعر فریاد ناصری است که در مجموعه جهان تازه شعر از سوی انتشارات باران به چاپ رسیده. او پیش تر مجموعه ای با عنوان «گنجشک ها روی برف راه می روند» را به چاپ رسانده است.

تازه های ادبیات ایران در کافه کتاب

نصری در دفتر شعر تازه اش نشان می دهد که می تواند آینده ای بسیار روشن داشته باشد. »سربازهای خسته ...» مجموعه ای از شعرهای سروده شده در سال های ۸۳ تا ۸۵ و دربرگیرنده ۳۷ شعر اجتماعی و عاشقانه است. دفتر شعر «سربازهای خسته ...» در واقع یکی از مجموعه های خواندنی این روزهای شعر معاصر ایران است: «عشق درختی است/. که با خون من/ سبز می شود/ و با چشم های تو/ از پا می افتدا/ و شعر/ پرنده غمگینی است/ که برای یک لحظه/ بر شاخه نازکی از این درخت/ گل می دهد/ من و تو اما، رهگذرانی غریب ایم/ که رد پاهای مان/ تا پای همین درخت آمده است ...» این شاعر جوان با دوستانش در همدان مجله نویسار را به چاپ می رساند و سال هاست که در روزنامه و مجلات مختلف به نقد شعر مشغول است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Tannaz

      ممنون از برترینها بخاطر این فرهنگ سازی مثبت...

    • سمیه

      من دارم یه رمان ایرانی به اسم نگهبان دروازه- راز دره باران رو می خونم که نوشته ابوالفضل یوسفعلی و انتشارات طلیعه سبز اونو چاپ کرده داستانش درباره عشق یه انسان و یه دختر جنه و منو خیلی درگیر کرده پیشنهاد می کنم دربارش تو سایتتون بنویسید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج